Kinderopvang tijdens staking

maandag 28 oktober 2019 om 20:21
zondag 3 november 2019 om 21:03
Wat ik van jou lees zou ik jou graag als collega hebben.Andersom schreef: ↑03-11-2019 19:32Nee, ik ben leerkrachtondersteuner. Dit jaar werk ik dus drie ochtenden met de zwakkere rekenaars van groep vier. Leerkracht geeft instructie een dan neem ik kinderen mee voor de verlengde instructie en de verwerking in het schrift als zij instructie geeft aan de andere helft van de combigroep.
Ik heb en krijg de tijd en de ruimte om zulke dingen als tafels bouwen met Lego te verzinnen en te doen.
zondag 3 november 2019 om 21:22
Het is off topic, maar door kinderen te leren dat 4x8 iets anders is dan 8x4 leer je ze echt iets verkeerds aan. Die twee zijn echt per definitie volledig hetzelfde. Het kan bij het maken van sommen wel helpen om een betekenis aan de eerste en tweede term toe te kennen, maar eigenlijk is dat verschil er niet. En dat is belangrijk, omdat kinderen anders een verkeerd begrip van de betekenis van het =teken krijgen.Andersom schreef: ↑03-11-2019 19:17Ja, dat klopt. Maar voor de kinderen die dat inzicht (nog) niet hebben is het essentieel om het verschil te weten tussen de begrippen 4x8 en 8x4. Op dit moment leert groep vier bij ons vermenigvuldigen. Ik heb met de zwakke rekenaars de sommen met Lego nagebouwd om het verschil te laten zien. Bakjes met fiches gemaakt etc. en nog is het lastig voor sommigen.
4x8=32=8x4 betekent echt dat alledrie gelijk zijn, en niet dat ze stiekem toch eigenlijk iets anders zijn. Als je dat kinderen niet goed aanleert, moet je ook niet verbaasd zijn als ze dingen gaan opschrijven als
4x8 =32+7=39.

maandag 4 november 2019 om 06:34
Eze schreef: ↑03-11-2019 21:22Het is off topic, maar door kinderen te leren dat 4x8 iets anders is dan 8x4 leer je ze echt iets verkeerds aan. Die twee zijn echt per definitie volledig hetzelfde. Het kan bij het maken van sommen wel helpen om een betekenis aan de eerste en tweede term toe te kennen, maar eigenlijk is dat verschil er niet. En dat is belangrijk, omdat kinderen anders een verkeerd begrip van de betekenis van het =teken krijgen.
4x8=32=8x4 betekent echt dat alledrie gelijk zijn, en niet dat ze stiekem toch eigenlijk iets anders zijn. Als je dat kinderen niet goed aanleert, moet je ook niet verbaasd zijn als ze dingen gaan opschrijven als
4x8 =32+7=39.
Uh, echt niet. In hoeveelheid zijn ze gelijk. In betekenis niet. Op dit moment in groep vier leren de kinderen vooral de betekenis van het keerteken en de betekenis van de getallen in die som.
Voor veel van die kinderen is de abstracte som nog te lastig. Die hebben een plaatje in hun boek nodig, of een plaatje in hun hoofd, of het concrete materiaal in hun handen. Die maken van 8 bakjes en 32 fiches de som 8x4. En van 4 bakjes en 32 fiches de som 4x8.
De eerste som is er een uit de tafel van vier, de tweede som uit de tafel van acht. Weten welke som in welke tafel zit heb je dan weer nodig om te leren delen.
Er is een reden waarom de tafels en vermenigvuldigen zo worden aangeleerd. Echt lastig als ouders/derden hun kind dan op dit punt al leren dat het hetzelfde is.

maandag 4 november 2019 om 08:01
Maar als je kind dat al uit zichzelf inziet, zijn de sommen en de uitleg dus echt hemeltergend saai en in het slechtste geval zeer verwarrend. Ik vind dit heel inzichtelijk en snap nu pas waarom rekenen op school al jarenlang zo’n lijdensweg is voor mijn kinderen.
maandag 4 november 2019 om 08:16
Andersom schreef: ↑04-11-2019 06:34Uh, echt niet. In hoeveelheid zijn ze gelijk. In betekenis niet. Op dit moment in groep vier leren de kinderen vooral de betekenis van het keerteken en de betekenis van de getallen in die som.
Voor veel van die kinderen is de abstracte som nog te lastig. Die hebben een plaatje in hun boek nodig, of een plaatje in hun hoofd, of het concrete materiaal in hun handen. Die maken van 8 bakjes en 32 fiches de som 8x4. En van 4 bakjes en 32 fiches de som 4x8.
De eerste som is er een uit de tafel van vier, de tweede som uit de tafel van acht. Weten welke som in welke tafel zit heb je dan weer nodig om te leren delen.
Er is een reden waarom de tafels en vermenigvuldigen zo worden aangeleerd. Echt lastig als ouders/derden hun kind dan op dit punt al leren dat het hetzelfde is.
Ik vind het prachtig hoe jij in je vak staat.
Het is het verkeerde topic ervoor, maar ik moet wel zeggen dat het niet klopt dat je zegt, wiskundig gezien. Als je ze leert dat het 2 verschillende dingen zijn gaan ze later moeite krijgen met zaken zoals algebra. En de betekenis die jij er aan geeft, heeft alleen betekenis in een vastomlijnde eenmalige context. Waarbij jij degene bent die betekenis geeft aan de 4 en de 8, of zo je wil bepaald hebt wat geabstraheert is in de 4 of de 8. Maar dat kan net zo goed andersom zijn. Begrijp je wat je doet? Wiskunde is per definitie een abstractie trouwens.
didiridi wijzigde dit bericht op 04-11-2019 08:18
Reden: .
Reden: .
0.07% gewijzigd
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."

maandag 4 november 2019 om 08:21
Net overheen gelezen, maar wat lief

maandag 4 november 2019 om 08:27
Poppy_del_Rio schreef: ↑04-11-2019 08:01Maar als je kind dat al uit zichzelf inziet, zijn de sommen en de uitleg dus echt hemeltergend saai en in het slechtste geval zeer verwarrend. Ik vind dit heel inzichtelijk en snap nu pas waarom rekenen op school al jarenlang zo’n lijdensweg is voor mijn kinderen.
Dat is best sneu voor jouw kinderen dan. Jammer dat de leerkracht dat dan niet ziet of het wel ziet en er niets mee doet.
Voor de meeste kinderen zijn die eerste stappen wel nodig, het is dus niet dat de leerkracht die helemaal kan overslaan.
maandag 4 november 2019 om 08:30
ik kan best aardig rekenen en ik vond vaak de 'alternatieve' uitleg van de leerkracht eigenlijk best wel leuk, want omdat ik het zelf in mijn eigen hoofd anders deed gaf die tweede uitleg eigenlijk nog meer getal begrip. Want dan probeerde je dezelfde som op twee manieren te snappen.

maandag 4 november 2019 om 08:36
Ja, dat is zeker sneu en jammer, ja. Maar dat krijg je met 31 kinderen in de klas waarvan er een aantal zulke grote problemen hebben dat ze m.i. niet in een normale basisschoolklas thuis horen. Gelukkig kunnen wij thuis aanvullen waar school tekortschiet, maar dat dat nodig is vind ik inderdaad erg jammer.
Reden ook voor mij om vierkant achter de stakingen en acties te staan. Passend onderwijs oké, maar dan moet het wel daadwerkelijk passend zijn en niet als excuus worden gebruikt om kinderen met ernstige stoornissen in het basisonderwijs te houden.

maandag 4 november 2019 om 08:40
DidiRidi schreef: ↑04-11-2019 08:16Ik vind het prachtig hoe jij in je vak staat.
Het is het verkeerde topic ervoor, maar ik moet wel zeggen dat het niet klopt dat je zegt, wiskundig gezien. Als je ze leert dat het 2 verschillende dingen zijn gaan ze later moeite krijgen met zaken zoals algebra. En de betekenis die jij er aan geeft, heeft alleen betekenis in een vastomlijnde eenmalige context. Waarbij jij degene bent die betekenis geeft aan de 4 en de 8, of zo je wil bepaald hebt wat geabstraheert is in de 4 of de 8. Maar dat kan net zo goed andersom zijn. Begrijp je wat je doet? Wiskunde is per definitie een abstractie trouwens.
Ik begrijp wat je zegt, en dat komt ook echt aan bod. Maar als je stap die ik beschrijf overslaat in groep vier kunnen de zwakke rekenaars de som
4x8 + 2x8 niet vereenvoudigen tot 6x8
Laat staan dat ze de som 8x4 + 8x2 kunnen vereenvoudigen. 16x6 is dan niet het antwoord dat je verwacht maar wel krijgt van een zwakke rekenaar in groep zes.
maandag 4 november 2019 om 08:42
wat jij benoemt is het verschil tussen wiskunde en rekenen. Bij rekenen is het zo dat 8x4=4x8 want het gaat primair om het begrip van de getallen en de tekens. Het heeft geen inhoud. Bij wiskunde zou je zeggen 4 x 8 eenheden (is niet) 8 x 4 eenheden, omdat je niet weet of de eenheden dezelfde zijn. Met andere woorden: 4 x 8 appels [is niet] 8 x 4 peren.Eze schreef: ↑03-11-2019 21:22Het is off topic, maar door kinderen te leren dat 4x8 iets anders is dan 8x4 leer je ze echt iets verkeerds aan. Die twee zijn echt per definitie volledig hetzelfde. Het kan bij het maken van sommen wel helpen om een betekenis aan de eerste en tweede term toe te kennen, maar eigenlijk is dat verschil er niet. En dat is belangrijk, omdat kinderen anders een verkeerd begrip van de betekenis van het =teken krijgen.
4x8 =32+7=39.
Bij het rekenkundige is logischer wijs: 8x4-4-8 = 0, bij het wiskundige niet perse, zelfs niet als je een generieke eenheid maakt: want 8x4 appels + 4x8 peren = 64 stuks fruit. Maar 8x4 appels - 4x8 peren [is niet] 0 stuks fruit.
Wat je jonge kinderen dan moet leren weet ik niet, maar het lijkt uit de uitleg van je voorganger dat er dus niet (alleen) plat gerekend wordt.
* kan geen [is niet] teken maken
maandag 4 november 2019 om 08:47
Maar die kinderen ga je hier dan ook niet mee vermoeien. Als zij op dat niveau kunnen rekenen dan hebben zij meer aan pluswerk dan eindeloos dit tafels zo oefenen. Wanneer het begrip er is dan is het een kwestie van inoefenen van de tafels en door.Poppy_del_Rio schreef: ↑04-11-2019 08:01Maar als je kind dat al uit zichzelf inziet, zijn de sommen en de uitleg dus echt hemeltergend saai en in het slechtste geval zeer verwarrend. Ik vind dit heel inzichtelijk en snap nu pas waarom rekenen op school al jarenlang zo’n lijdensweg is voor mijn kinderen.

maandag 4 november 2019 om 08:48
florence13 schreef: ↑04-11-2019 08:30ik kan best aardig rekenen en ik vond vaak de 'alternatieve' uitleg van de leerkracht eigenlijk best wel leuk, want omdat ik het zelf in mijn eigen hoofd anders deed gaf die tweede uitleg eigenlijk nog meer getal begrip. Want dan probeerde je dezelfde som op twee manieren te snappen.
Dat vind ik echt de mooiste manier om rekenen te leren. Altijd kijken of het ook op een andere manier kan. Zwakke rekenaars hebben echter soms baat bij een standaard manier. Som zien, juiste strategie 'pakken', en uitrekenen. Voor hen werken meerdere strategieën verwarrend.
Ik was zelf een heel zwakke rekenaar op de lagere school. Toen ik zag hoe mijn kinderen leerden rekenen heb ik inzicht gekregen. Voordeel daarvan is dat ik de zwakke rekenaars heel goed kan begeleiden omdat hun (foute) denkstappen vroeger de mijne waren.
maandag 4 november 2019 om 08:48
Betekenis is zeker van belang om het later in context te kunnen doen. Ik werk op het SO met lage leerroutes. Soms hebben we een leerling die alle tafels kent, maar vraag ze om genoeg potloden te pakken zodat alle 8 kinderen er 4 hebben en ze hebben geen idee. En ouders houden vol dat ze een niveau omhoog moeten want ze rekenen thuis zo goed. Met lezen net zo, kinderen die hele boeken lezen zonder te snappen wat ze lezen.
Passend onderwijs... werkt niet... wij krijgen nu veel leerlingen die (te) lang op het regulier hebben gezeten en niet meer naar school willen. Ook een wachtlijst trouwens. En nog steeds een vacature voor een leerkracht.
Ik staak woensdag. Voor de kinderen op mijn school, maar ook voor mijn zoon die op het regulier zit.
Passend onderwijs... werkt niet... wij krijgen nu veel leerlingen die (te) lang op het regulier hebben gezeten en niet meer naar school willen. Ook een wachtlijst trouwens. En nog steeds een vacature voor een leerkracht.
Ik staak woensdag. Voor de kinderen op mijn school, maar ook voor mijn zoon die op het regulier zit.
maandag 4 november 2019 om 08:49
Maar het begint met begrip. Daarom toetst Cito ook bijna altijd die redactiesommen. Uiteindelijk maakt het geen fluit uit of je 8x4 of 4x8 doet, als je maar snapt wat je aan het doen bent.DidiRidi schreef: ↑04-11-2019 08:16Ik vind het prachtig hoe jij in je vak staat.

maandag 4 november 2019 om 09:49
Herkenbaar.Poppy_del_Rio schreef: ↑04-11-2019 08:01Maar als je kind dat al uit zichzelf inziet, zijn de sommen en de uitleg dus echt hemeltergend saai en in het slechtste geval zeer verwarrend. Ik vind dit heel inzichtelijk en snap nu pas waarom rekenen op school al jarenlang zo’n lijdensweg is voor mijn kinderen.
Al die plaatjes van appels en peren enz. leidden mij destijds alleen maar af, en op meerdere verschillende manieren iets uitrekenen mocht niet.

maandag 4 november 2019 om 10:25
Dat is ook niet handig zeg. Bij ons is vrijdag gewoon besloten tot radiostilte totdat we het wisten. We zouden staken, dus dat bleef zo tot vandaag. Naar ouders stralen we graag uit dat we in het weekend niet werken. Dus mijn bestuur is pas vanmorgen gaan mailen naar ouders.
Via Whatsapp hebben we met de collega's wel ons standpunt in het weekend al bepaald, zodat we vandaag met één geluid naar buiten kunnen treden.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 04-11-2019 13:55
0.50% gewijzigd
maandag 4 november 2019 om 11:24
Hier hetzelfdeAndersom schreef: ↑04-11-2019 10:25Dat is ook niet handig zeg. Bij ons is vrijdag gewoon besloten tot radiostilte totdat we het wisten. We zouden staken, dus dat bleef zo tot vandaag. Naast ouders staken we graag uit dat we in het weekend niet werken. Dus mijn bestuur is pas vanmorgen gaan mailen naar ouders.
Via Whatsapp hebben we met de collega's wel ons standpunt in het weekend al bepaald, zodat we vandaag met één geluid naar buiten kunnen treden.
maandag 4 november 2019 om 13:42
Daar illustreer je eigenlijk wel mijn punt. Je helpt kinderen niet door ze het idee te geven dat die twee sommen verschillend zijn. Ja, van de regen in de drup.Andersom schreef: ↑04-11-2019 08:40Ik begrijp wat je zegt, en dat komt ook echt aan bod. Maar als je stap die ik beschrijf overslaat in groep vier kunnen de zwakke rekenaars de som
4x8 + 2x8 niet vereenvoudigen tot 6x8
Laat staan dat ze de som 8x4 + 8x2 kunnen vereenvoudigen. 16x6 is dan niet het antwoord dat je verwacht maar wel krijgt van een zwakke rekenaar in groep zes.
maandag 4 november 2019 om 13:47
florence13 schreef: ↑04-11-2019 08:42wat jij benoemt is het verschil tussen wiskunde en rekenen. Bij rekenen is het zo dat 8x4=4x8 want het gaat primair om het begrip van de getallen en de tekens. Het heeft geen inhoud. Bij wiskunde zou je zeggen 4 x 8 eenheden (is niet) 8 x 4 eenheden, omdat je niet weet of de eenheden dezelfde zijn. Met andere woorden: 4 x 8 appels [is niet] 8 x 4 peren.
Bij het rekenkundige is logischer wijs: 8x4-4-8 = 0, bij het wiskundige niet perse, zelfs niet als je een generieke eenheid maakt: want 8x4 appels + 4x8 peren = 64 stuks fruit. Maar 8x4 appels - 4x8 peren [is niet] 0 stuks fruit.
Wat je jonge kinderen dan moet leren weet ik niet, maar het lijkt uit de uitleg van je voorganger dat er dus niet (alleen) plat gerekend wordt.
* kan geen [is niet] teken maken
Voor een ongelijk teken werkt <> wel. En verder ben je nu de verwarring vooral aan het vergroten, geloof ik

maandag 4 november 2019 om 14:07
Met het risico de verwarring nog groter te maken, commutativiteit is alleen bij rekenkunde het geval en bij wiskunde in geval van expliciete weglating van x
Dus als je hebt: 4*8x = 8*4x is het wel commutatief maar bij 4*8x = 8*4y is dat natuurlijk niet zo. Bij rekenen (omdat het om inhoudsloze getallen gaat) wordt de x meestal weggelaten omdat de aanname van aanwezigheid van alleen de x bestaat, bij wiskunde niet omdat de aanname van alleen een x niet zomaar gemaakt mag worden.
<> dit als ongelijk teken was mij echt volledig onbekend, ik heb het nog nooit gezien, is het iets dat online gebruikt wordt? Want ik zou het moeten kennen als dit standaard gebruik was.
maandag 4 november 2019 om 14:13
oh juist ik zie het al, in sommige programmeertalen en in excel wordt het gebruikt voor formules voor 'is niet gelijk aan'. Ik kende het niet als wiskundig symbool (daar gebruik ik dus het = teken met / erdoorheen, je snapt me wel, in de computer programmas die ik gebruik en op mijn wiskundig toetsenbord is het ook gewoon een symbool/toets)