Kinderopvang tijdens staking

28-10-2019 20:21 643 berichten
Woensdag gaan de leraren weer staken en nu ben ik benieuwd of jullie kinderopvang dan vervangende opvang aanbiedt? Die van mij biedt namelijk geen vervangende opvang aan omdat ze solidair zijn aan de leraren.
anoniem_63e580ce9be54 wijzigde dit bericht op 28-10-2019 20:34
2.42% gewijzigd
De prioriteit van onze regering ligt niet bij het onderwijs. Dat is het grootste probleem. Of misschien is het wel helemaal geen probleem en vinden de meeste mensen het wel oké zoals het is, nu.
Jezus, hobbel jij even op je stokpaardje terug naar de aktueelpijler. Wat een dom en totaal niet relevant geleuter.
pejeka schreef:
05-11-2019 21:15
Ik reageerde alleen maar op de post van Kumiko.

Ik mis het verband tussen de twee.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
05-11-2019 20:13
Ik vind het jammer dat niet alle scholen staken. Ook raar dat sommige scholen niet meedoen aan de staking, omdat het bestuur van de stichting waaronder ze vallen niet achter de staking staat. Als leerkracht heb je toch lak aan wat een bestuur van de staking vindt? Welke werknemer gaat aan zijn baas vragen of hij mag staken? Wat dat betreft is het toch wel een slappe hap in het onderwijs.

Leerkrachten hebben zoveel macht, maar ze doen er niets mee. Als ze een hele week gaan staken, ligt het halve land plat. Laat de boel maar eens flink in de soep lopen, want anders gebeurt er niets.
Als leerkracht kun je ook gewoon zelfstandig staken. Onze school gaat ook niet dicht, maar er gaat toch echt een substantieel deel van het personeel staken. Het bestuur steunt de staking en kan besluiten loon doorbetalen, anders kun je een vergoeding van de bond krijgen als je lid bent. Of je doet het gewoon op eigen kosten, kan ook nog.

Ik heb bij vorige stakingen ook redelijk wat collega’s gehad die gingen staken maar die dag vooral gebruikten om achterstallig onderhoud te plegen.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 05-11-2019 21:56
7.02% gewijzigd
Sanne_A schreef:
05-11-2019 20:22
Niet iedereen is lid van de bond en niet iedereen kan het zich veroorloven om een dag salaris in te leveren. Laat staan een hele week.
Mijn school is dicht morgen, maar wordt niet gesteund door het bestuur, dus geen doorbetaling. Ongeveer een derde staakt morgen denk ik.
Het valt mij op dat de leerkrachten die niet afhankelijk zijn van hun salaris (met een fulltime werkende partner met een goed inkomen en zelf parttime voor de klas) niet willen staken en daarom niet bepaald solidair zijn. De kostwinners zien juist wel het belang van een staking in en zijn bereid om daar een offer voor te brengen.

Bijzonder is dan wel weer dat de leerkrachten die niet willen staken vaak degenen zijn die als eerste thuiszitten met een burn-out of overspannen zijn.
Lievejetje schreef:
05-11-2019 21:12
Onze stichting staat vierkant achter de staking en betaalt zelfs het salaris door. Toch zijn er collega’s die niet gaan staken omdat ze het zielig voor de kinderen vinden.
Wat een mutsen zijn dat soort collega’s. Vaak ook niet de meest capabele leerkrachten.
Lievejetje schreef:
05-11-2019 21:12
Onze stichting staat vierkant achter de staking en betaalt zelfs het salaris door. Toch zijn er collega’s die niet gaan staken omdat ze het zielig voor de kinderen vinden.
Ja die heb je ook. ‘Ik heb morgen een so met klas 1 en ik loop al achter, dus die dag kan ik echt niet missen’.
Fizz schreef:
05-11-2019 21:55
Het valt mij op dat de leerkrachten die niet afhankelijk zijn van hun salaris (met een fulltime werkende partner met een goed inkomen en zelf parttime voor de klas) niet willen staken en daarom niet bepaald solidair zijn. De kostwinners zien juist wel het belang van een staking in en zijn bereid om daar een offer voor te brengen.

Bijzonder is dan wel weer dat de leerkrachten die niet willen staken vaak degenen zijn die als eerste thuiszitten met een burn-out of overspannen zijn.

Ik wilde niet staken, ben geen kostwinner, maar ik geloof niet in de kracht van alweer staken. Mijn collega's ook niet, dus wij wilden open zijn, maar zijn door het bestuur overruled.
.
Kan ook, natuurlijk.
Andersom schreef:
05-11-2019 22:06
Ik wilde niet staken, ben geen kostwinner, maar ik geloof niet in de kracht van alweer staken. Mijn collega's ook niet, dus wij wilden open zijn, maar zijn door het bestuur overruled.
.
Kan ook, natuurlijk.
Wat denk je dan dat helpt om door de politiek gehoord te worden, want vriendelijk vragen is een gepasseerd station. Staken is een heel probaat middel, vooral als dat het land lamlegt. Af en toe een keertje staken zet geen zoden aan de dijk, maar een week lang geen leerkrachten voor de klas wordt een heel ander verhaal. Jammer dat de solidariteit er niet is, ook niet bij jou.
Fizz schreef:
05-11-2019 22:30
Wat denk je dan dat helpt om door de politiek gehoord te worden, want vriendelijk vragen is een gepasseerd station. Staken is een heel probaat middel, vooral als dat het land lamlegt. Af en toe een keertje staken zet geen zoden aan de dijk, maar een week lang geen leerkrachten voor de klas wordt een heel ander verhaal. Jammer dat de solidariteit er niet is, ook niet bij jou.
Ik ben ook erg benieuwd wat dan een beter werkend middel zou zijn volgen Andersom en soortgelijken. En waarom dat niet ingezet word?

En of ze echt geloven dat de kinderen op lange termijn echt schade hebben opgelopen van nu een aantal dagen niet naar school. Dan op lange termijn als er niets veranderd en strakjes de school dicht moet of naar 4 dagen zoals een stad naast ons bijvoorbeeld.
Of als de griepgolf strakjes komt en mijn kinderen vast ook thuis komen te zitten omdat er niemand meer in welke flexpool zit.

Ze nu allemaal meer uren werken omdat de vacatures niet meer opgevuld kunnen worden en er klasjes bij elkaar moeten zitten als een leerkracht een keer weg moet.
Fizz schreef:
05-11-2019 22:30

Ik weet niet wat helpt. Staken zo eens in de zoveel tijd legt het land niet plat. Ouders zien het, zeker bij ons, als een heerlijke vrije dag. Nemen zelf lekker vrij of vangen elkaars kinderen op.

Mijn collega's wilden ook niet staken overigens. Was niet iets van mij alleen.

Het imago van het beroep moet omhoog, de waardering moet omhoog. Dat bereik je niet met staken. Juist niet.
Fizz schreef:
05-11-2019 21:55

? In Nederland werken 55% van de leraren in PO 0,8 fte of minder. Het merendeel dat staakt ìs parttimer.

Die laatste zin vind ik persoonlijk nogal lachwekkend aangezien 1 op de 5 (!) leraren een burn-out hebben (cijfers CBS).
Andersom schreef:
05-11-2019 22:43
Ik weet niet wat helpt. Staken zo eens in de zoveel tijd legt het land niet plat. Ouders zien het, zeker bij ons, als een heerlijke vrije dag. Nemen zelf lekker vrij of vangen elkaars kinderen op.

Mijn collega's wilden ook niet staken overigens. Was niet iets van mij alleen.

Het imago van het beroep moet omhoog, de waardering moet omhoog. Dat bereik je niet met staken. Juist niet.

Ben ik niet met je eens. Staken zodat er meer geld en hulp en minder regeldruk komt waardoor de baan aantrekkelijker word op den duur lijkt me wel heel zinvol!

En het is ook wat de boodschap is. En hoeveel en luidt ze hem naar buiten brengen. Daar schort het wel aan denk ik. Van mij mag het allemaal wat harder en beter geformuleerd en veel luider nog. Kom voor jezelf en de kinderen op!

Dan gaan mensen achter je staan en zullen nieuwe potientiele leerkrachten zich ook sterk voelen en niet dan maar een andere baan kiezen. Niet dat halfbakken gedoe.

Ik snap trouwens niet dat er voor boeren zoveel bijval is maar voor de leerkrachten en de zorg niet. Maar dat is een andere discussie. ;-)
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 05-11-2019 22:55
30.26% gewijzigd
Lucifer2018 schreef:
05-11-2019 22:51
Ben ik niet met je eens. En staken zodat er meer geld en hulp en minder regeldruk komt waardoor de baan aantrekkelijker word op den duur lijkt me wel heel zinvol.
En het is ook wat de boodschap is. Daar schort het wel aan.

Ik snap trouwens niet dat er voor boeren zoveel bijval is maar voor de leerkrachten en de zorg niet.

En hoe zorgt geld voor nieuwe collega's?
Andersom schreef:
05-11-2019 22:06
.
Kan ook, natuurlijk.
En ben je nou morgen ook daadwerkelijk vrij?
Sophiever schreef:
05-11-2019 22:55
En ben je nou morgen ook daadwerkelijk vrij?

Ja, want we blijven dicht. Dus ik ben gedwongen collectief.
Andersom schreef:
Onder welke steen leef jij? Lees je geen kranten, kijk je niet naar de tv, luister je niet naar de radio? Daar is jouw vraag toch al heel vaak beantwoord?
Andersom schreef:
Serieus? Of krijg je als onderwijsassistent geen info van de vakbond en bestuur over waar ze precies voor aan het staken zijn?
Dit is een grapje toch?
lemoos2 schreef:
05-11-2019 22:44
? In Nederland werken 55% van de leraren in PO 0,8 fte of minder. Het merendeel dat staakt ìs parttimer.

Die laatste zin vind ik persoonlijk nogal lachwekkend aangezien 1 op de 5 (!) leraren een burn-out hebben (cijfers CBS).
Probleem is dat leerkrachten veel teveel onbetaalde uren maken. Als je alle overuren zou uitbetalen, dan zou het salaris al een stuk beter zijn. Salarissen waar overuren bij inbegrepen zitten, zijn veel hoger dan het salaris dat een leerkracht in de L10-schaal krijgt.
Lucifer2018 schreef:
05-11-2019 22:51
Ben ik niet met je eens. Staken zodat er meer geld en hulp en minder regeldruk komt waardoor de baan aantrekkelijker word op den duur lijkt me wel heel zinvol!

En het is ook wat de boodschap is. En hoeveel en luidt ze hem naar buiten brengen. Daar schort het wel aan denk ik. Van mij mag het allemaal wat harder en beter geformuleerd en veel luider nog. Kom voor jezelf en de kinderen op!

Dan gaan mensen achter je staan en zullen nieuwe potientiele leerkrachten zich ook sterk voelen en niet dan maar een andere baan kiezen. Niet dat halfbakken gedoe.

Ik snap trouwens niet dat er voor boeren zoveel bijval is maar voor de leerkrachten en de zorg niet. Maar dat is een andere discussie. ;-)
Nou, daar heb je al gelijk een mooie indicatie te pakken waarom een week staken nu niet bepaald de publieke opinie positief gaat beïnvloeden of meer politiek draagvlak gaat creëren. De afgelopen weken rijd ik op weg naar werk langs drie uitingen van #trotsoponzeboeren (megaloods met grafitti, hooiberg met spandoek en een lichtkrant van een lokaal bedrijf, allen langs de A2).
In mijn mailbox trof ik vandaag enkel 24 mailtjes aan met ongeveer de volgende strekking ‘Wat een aanfluiting dat jullie nog geen uitsluitsel kunnen geven over 6 november/Hierbij wil ik u mededelen dat wij ons er stil zorgen maken over de te verwachten lesuitval en daarmee samenhangend Jopies kans op een diploma dit jaar’. Ik zie vooralsnog ook nog geen enkel bedrijf langs de A2 hier in de regio adverteren dat ze sympathiseren met de zorg en hij aangekondigde acties.

Oké, voor de bouwsector schijnt het publiek ook niet warm te lopen maar dan nog. Het gaat niet alleen om onze banen en hun inhoud en voorwaarden, het gaat verdomme om jullie kinderen. Ik zag het vandaag bij de school van zoon. Het gemekker over hoe nu wéér opvang te verzorgen. Van dezelfde figuren die zonder te knipperen wel 250,- per maand aftikken voor bijles/tutoring/particuliere begeleiding maar een (halve) dag verlof opnemen...nou nee. En ik snap het heus wel van die alleenstaande ouder die van uitzendbaan naar tijdelijk contract vliegt om de eindjes aan elkaar te knopen. Echt. Maar om nu te zeggen dat wij als samenleving een krachtig signaal afgeven, nou nee. En dan kunnen er duizenden leraren een week lang op dat Malieveld wat leutige rijmpjes gaan scanderen of liedjes zingen. Dat levert geen ene moer op.
Ik erger mij ook aan de verkeerde salarisbedragen die in de krant vermeld staan. Ik ken geen leerkracht in het po die ruim 5200 euro per maand verdient.
Fizz schreef:
05-11-2019 23:06
Probleem is dat leerkrachten veel teveel onbetaalde uren maken. Als je alle overuren zou uitbetalen, dan zou het salaris al een stuk beter zijn. Salarissen waar overuren bij inbegrepen zitten, zijn veel hoger dan het salaris dat een leerkracht in de L10-schaal krijgt.
Of help ze met het reduceren van die onbetaalde uren. Geef ze wat meer loon en daarnaast wat minder werkdruk. Door grote hervormingen mbt regeldruk en onderwijsassistenten.

En dat kost allemaal geld.
Andersom schreef:
05-11-2019 23:02
Ja, want we blijven dicht. Dus ik ben gedwongen collectief.
Wat vervelend :proud:
lemoos2 schreef:
05-11-2019 23:07
Het gaat niet alleen om onze banen en hun inhoud en voorwaarden, het gaat verdomme om jullie kinderen. Ik zag het vandaag bij de school van zoon. Het gemekker over hoe nu wéér opvang te verzorgen. Van dezelfde figuren die zonder te knipperen wel 250,- per maand aftikken voor bijles/tutoring/particuliere begeleiding maar een (halve) dag verlof opnemen...nou nee. En ik snap het heus wel van die alleenstaande ouder die van uitzendbaan naar tijdelijk contract vliegt om de eindjes aan elkaar te knopen. Echt. Maar om nu te zeggen dat wij als samenleving een krachtig signaal afgeven, nou nee. En dan kunnen er duizenden leraren een week lang op dat Malieveld wat leutige rijmpjes gaan scanderen of liedjes zingen. Dat levert geen ene moer op.

En die leerkrachten en assistenten die zo wijfelend roepen dat staken niet helpt maar verder ook niet weten wat wel werkt en het zielig vinden voor de kinderen helpen inderdaad ook niet. Dan hebben die slappe ouders die zo zeuren over die ene dag opvang precies wat ze willen horen.

Ik zou best ook als ouder naar Malieveld willen gaan eigenlijk. Gewoon allemaal samen.
Word voor mij wel de vierde keer in zes weken of zo dat ik last heb van acties tegen het kabinetsbeleid. Twee keer de boeren die de wegen hier blokkeerden, morgen wederom het onderwijs en op 20 november, wat mij betreft de ongelukkigst mogelijke dag, de zorg. Zou fijn zijn als de volgende sector die in het geweer komt, voor een publieksvriendelijke actie kiest.

De stakingen in onderwijs en zorg hebben wel mijn volledige steun, voor alle duidelijkheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven