Kinderopvang tijdens staking

maandag 28 oktober 2019 om 20:21

dinsdag 5 november 2019 om 23:17
Poppy_del_Rio schreef: ↑05-11-2019 23:14Word voor mij wel de vierde keer in zes weken of zo dat ik last heb van acties tegen het kabinetsbeleid. Twee keer de boeren die de wegen hier blokkeerden, morgen wederom het onderwijs en op 20 november, wat mij betreft de ongelukkigst mogelijke dag, de zorg. Zou fijn zijn als de volgende sector die in het geweer komt, voor een publieksvriendelijke actie kiest.
De stakingen in onderwijs en zorg hebben wel mijn volledige steun, voor alle duidelijkheid.
Nou ...gelukkig kunnen ze in de zorg niet allemaal echt staken. Een deel blijft toch echt wel aan het werk.

dinsdag 5 november 2019 om 23:22
Dat weet ik. Ik zit in het VO en ik krijs al jaren dat ‘we’ moeten oppassen voor de PO-reflex. Ik heb niets tegen mijn collega’s in het PO. Maar ik zie er veel die parttime werken om het vol te kunnen houden. Onderwijs als roeping, passie i.p.v. een vak. Want op hun vrije dag trekken ze met hun eigen centen de Action leeg en struinen Pinterest af op zoek naar makkelijk na te maken leermiddelen. En dat is dan de nieuwe norm. Want Els deed dat alles ook altijd in vier dagen. Dat Els daarnaast amper nog een sociaal leven had, laten we even buiten beschouwing.Fizz schreef: ↑05-11-2019 23:06Probleem is dat leerkrachten veel teveel onbetaalde uren maken. Als je alle overuren zou uitbetalen, dan zou het salaris al een stuk beter zijn. Salarissen waar overuren bij inbegrepen zitten, zijn veel hoger dan het salaris dat een leerkracht in de L10-schaal krijgt.
Ik werk fulltime zodat ik gewoon keihard kan zeggen tegen mijn leidinggevende dat als ik taak E, F en G ook nog moet doen dat hij dan maar moet schrappen in A, B, C of D of anders die ‘onmisbare’ vergadering maar op de zondagmiddag moet plannen. Ik werk fulltime zodat ik geen eigen geld hoef te besteden aan reiskosten die niet vergoed worden omdat ik een x % van mijn vrije dagen wel moet komen opdraven (volgens CAO) en extra kosten aan incidentele kinderopvang, enz.
Ik kies altijd en in alle gevallen voor de leerlingen. Al het andere is franje. Ik ben de meest succesvolle lerares ‘ontwijken van Haagse oprispingen’. F*ck off met je gezonde school en nationale fit en smart week.
Maar ik weet ook verrekte goed dat ik dat kan maken (heeeeeeel prijzig om mij te dumpen). Ik weet dat mijn directeur lichtelijk nerveus wordt als ik een beetje wild uit mijn ogen kijk, een slok koffie achterover giet en zijn kantoor binnenstap. Val ik om, dan mogen 124 leerlingen nog even een paar maanden voor het eindexamen hun pakket wijzigen want er is geen hond te krijgen voor mijn vakken. Vakken als in meervoud. Wellicht dat ze voor mijn verplichte vak nog een pensionado kunnen strikken maar voor het andere eindexamenvak niet. Niet op tijd. En dat verkoop je heel slecht aan ouders en dat begrijp ik volkomen. Als leraar en als moeder.

dinsdag 5 november 2019 om 23:24
Lucifer2018 schreef: ↑05-11-2019 23:13En die leerkrachten en assistenten die zo wijfelend roepen dat staken niet helpt maar verder ook niet weten wat wel werkt en het zielig vinden voor de kinderen helpen inderdaad ook niet. Dan hebben die slappe ouders die zo zeuren over die ene dag opvang precies wat ze willen horen.
Ik zou best ook als ouder naar Malieveld willen gaan eigenlijk. Gewoon allemaal samen.
Ik vind het absoluut niet zielig voor de kinderen dat er gestaakt wordt. Ik vind het slecht voor het imago.

dinsdag 5 november 2019 om 23:27
Wat als de kinderopvang ( ook steeds meer tekorten en steeds raarder worden regels) nu eens samen met de leerkrachten gaan staken. Zeg een weekje.
En dan met een bulk kinderen, ouders, leerkrachten en opvangmedewerkers naar het malieveld.
Zou dat krachtige genoeg zijn voor hervormingen en wat meer geld en hulp?

Is zomaar een brainfart. Sorry..
En dan met een bulk kinderen, ouders, leerkrachten en opvangmedewerkers naar het malieveld.
Zou dat krachtige genoeg zijn voor hervormingen en wat meer geld en hulp?

anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 05-11-2019 23:27
4.83% gewijzigd

dinsdag 5 november 2019 om 23:27
Wat houdt je tegen? Wat stopt die honderdduizenden ouders? Als je daar echt het antwoord op weet, weet je gelijk wat wèl zou helpen.Lucifer2018 schreef: ↑05-11-2019 23:13En die leerkrachten en assistenten die zo wijfelend roepen dat staken niet helpt maar verder ook niet weten wat wel werkt en het zielig vinden voor de kinderen helpen inderdaad ook niet. Dan hebben die slappe ouders die zo zeuren over die ene dag opvang precies wat ze willen horen.
Ik zou best ook als ouder naar Malieveld willen gaan eigenlijk. Gewoon allemaal samen.

dinsdag 5 november 2019 om 23:29
Ik ben ziek en slecht ter been. Geen smoes. Maar misschien eens aankaarten op school als deze staking niet helpt. Waar ik ook een beetje bang voor ben.
Ik snap ook niet waarom er geen ouders opgetrommeld zijn. Of zou er echt zo weinig animo zijn bij ouders voor het doel?

dinsdag 5 november 2019 om 23:31

dinsdag 5 november 2019 om 23:34
Lucifer2018 schreef: ↑05-11-2019 23:17Nou ...gelukkig kunnen ze in de zorg niet allemaal echt staken. Een deel blijft toch echt wel aan het werk.
Ja, daar ga ik ook van uit. Geen kwaad woord verder over zorgmedewerkers, hoor. Groot respect voor hen en voor de leerkrachten

dinsdag 5 november 2019 om 23:36
Ik vrees het laatste. Niet zozeer vanwege desinteresse maar meer omdat ik (nogmaals, ik) het idee heb dat bij veel mensen het water tot aan de lippen staat.Lucifer2018 schreef: ↑05-11-2019 23:29Ik ben ziek en slecht ter been. Geen smoes. Maar misschien eens aankaarten op school als deze staking niet helpt. Waar ik ook een beetje bang voor ben.
Ik snap ook niet waarom er geen ouders opgetrommeld zijn. Of zou er echt zo weinig animo zijn bij ouders voor het doel?
Daarom ga ik morgen op de opgelegde stakingsdag/last-minute scholingsdag (ja, je moet die niet-stakende leraren wel een alternatief bieden

* uiteraard zijn die ouders daarvan op de hoogte. Drie vonden het een leuk idee en twee waren zo wanhopig dat ik wat hun betreft ook best de hele dag met ze in de Ikea mag rondhangen.
dinsdag 5 november 2019 om 23:39
Dat vind ik dan wel apart. Onze school is dicht morgen, als in: geen leerlingen. Staak je niet, dan word je gewoon op school verwacht om te werken. Genoeg te doen aan voorbereidingen, opruim klussen of andere taken die anders blijven liggen. Moet wel zeggen dat ik geen idee heb wat de mensen van mijn team die niet staken gaan doen, ga er vanuit dat de professioneel genoeg zijn om hun tijd nuttig te besteden. Als ze gewoon thuis mochten blijven had ik dat niet eerlijk gevonden.
Overigens zal ik zelf morgen ook nog wel thuis werken. Ik zie het maar als een thuiswerkdag waar ik 100 euro voor betaal

dinsdag 5 november 2019 om 23:42
Wat mij persoonlijk stopt, is dat ik morgen mijn kinderen opvang en tussendoor word geacht vanuit huis mJin werk te verrichten. Ik werk ook in een tekortsector en wij zitten in een heel drukke periode.

woensdag 6 november 2019 om 00:07
Als je ouders gaat dwarsliggen gaan ze heus niet hand in hand je steunen en zeker hun kinderen niet meenemen, wie doet dat nou?Lucifer2018 schreef: ↑05-11-2019 23:27Wat als de kinderopvang ( ook steeds meer tekorten en steeds raarder worden regels) nu eens samen met de leerkrachten gaan staken. Zeg een weekje.
Zou dat krachtige genoeg zijn voor hervormingen en wat meer geld en hulp?![]()

woensdag 6 november 2019 om 00:11
Zelf wil ik best demonstreren tegen o.a. het “passend onderwijs” en de overvolle klassen. En dan neem ik mijn kinderen zeker mee. Maar dan niet op een doordeweekse werkdag, want ik kan hier geen vrij voor krijgen.

woensdag 6 november 2019 om 00:14
Er is weinig animo voor de ouders omdat ouders de gene zijn die wel met de gevolgen van een staking zitten en niet het kabinet. Sowieso heb je met dit kabinet de verkeerde te pakken want die dragen het onderwijs nou niet bepaald een heel warm hart toe, ondanks dat je het anders zou verwachten met een minister president dat een lang studeerder was.Lucifer2018 schreef: ↑05-11-2019 23:29

woensdag 6 november 2019 om 05:37
Lucifer2018 schreef: ↑05-11-2019 23:29Ik ben ziek en slecht ter been. Geen smoes. Maar misschien eens aankaarten op school als deze staking niet helpt. Waar ik ook een beetje bang voor ben.
Wie had die ouders moeten optrommelen? Het gaat over hun kinderen, die kunnen toch zelf wel een clubje met boze ouders beginnen? Niet boos om de staking, maar boos om het krakkemikkige onderwijs dat hun kinderen krijgen.

woensdag 6 november 2019 om 05:48
Sanne_A schreef: ↑05-11-2019 23:39Dat vind ik dan wel apart. Onze school is dicht morgen, als in: geen leerlingen. Staak je niet, dan word je gewoon op school verwacht om te werken. Genoeg te doen aan voorbereidingen, opruim klussen of andere taken die anders blijven liggen. Moet wel zeggen dat ik geen idee heb wat de mensen van mijn team die niet staken gaan doen, ga er vanuit dat de professioneel genoeg zijn om hun tijd nuttig te besteden. Als ze gewoon thuis mochten blijven had ik dat niet eerlijk gevonden.
Overigens zal ik zelf morgen ook nog wel thuis werken. Ik zie het maar als een thuiswerkdag waar ik 100 euro voor betaal.
Wij worden niet op school verwacht, want de school moet uitstralen dat er gestaakt wordt en niet dat er tijd vrij is gemaakt voor achterstallig of voorbereidend werk. Mijn collega's gaan thuis allemaal aan de slag. Ik ga het plan voor een thema week maken. En dat klopt voor geen meter, naar ouders uitstralen dat we staken, maar allemaal de tijd pakken om dingen te doen waar we anders te weinig tijd voor hebben.

woensdag 6 november 2019 om 14:15
Andersom schreef: ↑06-11-2019 05:48Wij worden niet op school verwacht, want de school moet uitstralen dat er gestaakt wordt en niet dat er tijd vrij is gemaakt voor achterstallig of voorbereidend werk. Mijn collega's gaan thuis allemaal aan de slag. Ik ga het plan voor een thema week maken. En dat klopt voor geen meter, naar ouders uitstralen dat we staken, maar allemaal de tijd pakken om dingen te doen waar we anders te weinig tijd voor hebben.
Voor wat het waard is, ik vind het als ouder helemaal prima als leerkrachten en ondersteunend personeel achterstanden wegwerken op dit soort dagen.
woensdag 6 november 2019 om 14:24
Inderdaad. Als je hier blijkbaar normaal geen tijd voor hebt, is het toch juist ook verdedigbaar om de kinderen een dag te 'weren' om zo je overige taken (naast lesgeven) te kunnen vervullen?Poppy_del_Rio schreef: ↑06-11-2019 14:15Voor wat het waard is, ik vind het als ouder helemaal prima als leerkrachten en ondersteunend personeel achterstanden wegwerken op dit soort dagen.
woensdag 6 november 2019 om 14:44
Nou, ik weiger wel om iets te doen voor school vandaag. Ik ben net terug van een manifestatie bij ons uit de buurt. Helpt dat? Vast niet. Maar ik vond niets van me laten horen geen optie. Ik hoop ook dat ouders eens boos worden. Want “dat irritante gestaak” is ervoor om te zorgen dat de kinderen straks niet nog veel vaker een dag thuis zijn, simpelweg omdat er niemand is.

woensdag 6 november 2019 om 16:17
Lievejetje schreef: ↑06-11-2019 14:44Nou, ik weiger wel om iets te doen voor school vandaag. Ik ben net terug van een manifestatie bij ons uit de buurt. Helpt dat? Vast niet. Maar ik vond niets van me laten horen geen optie. Ik hoop ook dat ouders eens boos worden. Want “dat irritante gestaak” is ervoor om te zorgen dat de kinderen straks niet nog veel vaker een dag thuis zijn, simpelweg omdat er niemand is.
Boosheid voert bij mij niet de boventoon, wel een zeer groot onbegrip over de beleidskeuzes.
Het gestaak kan irritant zijn voor ouders omdat de meeste ouders hun werk om de kinderen heen hebben georganiseerd. Maar ik zie om mij heen eigenlijk alleen maar begrip voor de acties.
Ik kan me dan wel weer voorstellen dat bijvoorbeeld mensen in de zorg, met vergelijkbare werkdruk en soms lagere salarissen, er wat kriegel van worden. Want ik denk dat het daar soms nóg moeilijker is om te besluiten dat je gaat staken.
Of dat ouders die zich zorgen maken over hun kinderen, omdat door het lerarentekort het onderwijs niet toereikend is, denken: ja maar nu gaat er weer een lesdag verloren.
Ik weet in ieder geval niet hoeveel je van ouders moet verwachten. Zoals volgens mij Lemoos al zei, staat veel ouders ook het water aan de lippen.

woensdag 6 november 2019 om 16:22
Kan iemand mij uitleggen waarom (weer) automobilisten gehinderd moeten worden? Wat heeft dat voor nut? Die kunnen er in ieder geval niets aan doen.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/188183/V ... de-leraren
woensdag 6 november 2019 om 16:55
De ouders ook niet hoor. En dat vind ik vervelend aan het gestaak van de afgelopen tijd: als er in een gemiddeld bedrijf gestaakt wordt, tref je daarmee (ook) de eigenaar/directie die over het geld gaan. Bij de acties van de laatste tijd waren de mensen die er last van hadden steeds niet degenen die het probleem zouden kunnen oplossen. Dat gold bij de boeren en de bouwers, maar nu bij de leraren nog meer. Die ouders hoef je niet meer te overtuigen van het belang van goed onderwijs hoor. Maar je zadelt ze wel met een probleem op (zeker als je op maandag om 21:30 nog eens laat weten dat er op woensdag gestaakt wordt).nerdopviva schreef: ↑06-11-2019 16:22Kan iemand mij uitleggen waarom (weer) automobilisten gehinderd moeten worden? Wat heeft dat voor nut? Die kunnen er in ieder geval niets aan doen.
woensdag 6 november 2019 om 17:10
Als niemand er last van heeft, dan heeft staken geen zin.Eze schreef: ↑06-11-2019 16:55De ouders ook niet hoor. En dat vind ik vervelend aan het gestaak van de afgelopen tijd: als er in een gemiddeld bedrijf gestaakt wordt, tref je daarmee (ook) de eigenaar/directie die over het geld gaan. Bij de acties van de laatste tijd waren de mensen die er last van hadden steeds niet degenen die het probleem zouden kunnen oplossen. Dat gold bij de boeren en de bouwers, maar nu bij de leraren nog meer. Die ouders hoef je niet meer te overtuigen van het belang van goed onderwijs hoor. Maar je zadelt ze wel met een probleem op (zeker als je op maandag om 21:30 nog eens laat weten dat er op woensdag gestaakt wordt).
woensdag 6 november 2019 om 17:17
Ik zeg niet dat er niemand last van moet hebben, maar dat in dit geval de verkeerden er last van hebben: mensen die geen enkel middel hebben om het probleem aan te pakken.
(Ja, stemmen bij de volgende verkiezingen, maar volgens mij willen boeren, bouwers en leraren allemaal sneller actie.)

woensdag 6 november 2019 om 17:34
Eze schreef: ↑06-11-2019 17:17Ik zeg niet dat er niemand last van moet hebben, maar dat in dit geval de verkeerden er last van hebben: mensen die geen enkel middel hebben om het probleem aan te pakken.
(Ja, stemmen bij de volgende verkiezingen, maar volgens mij willen boeren, bouwers en leraren allemaal sneller actie.)
Plus dat ik als ouder in het onderwijs en patiënt in de zorg vind dat ik al genoeg geraakt word door de ellende in die sectoren.
Want als ouder vang je al veel op als het “passend onderwijs” niet past bij jouw kind.
Om nog maar te zwijgen van de ervaringen die je als patiënt in de zorg hebt. Ik ben zelf ooit bijna gedwongen geweest om ander werk te zoeken, niet omdat ik mijn werk medisch gezien niet aankon, maar omdat ik mijn zorgafspraken niet kon combineren met mijn werk

Geloof me dus als ik zeg dat ik me net zo weinig serieus genomen voel als onderwijs- en zorgmedewerkers. Maar als ouder of patiënt valt er al helemaal niets te eisen, helaas.
Ik zou graag willen dat de acties zich richten op de mensen die er verantwoordelijk voor zijn en/of er iets aan kunnen verhelpen.
Maar ik zou ook niet weten hoe.