kindje 2 en half jaar denkt dat negroide mensen apen zijn

05-07-2008 23:40 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
De topic zegt het al. mijn zoontje van twee en half jaar schreeuwde vandaag over een negroiede vrouw in de trein, mama kijk, een aap in de trein. Nou ik wist niet waar ik het moest zoeken, Ik vond het eerlijk gezegt nogal komisch,in de zin van die verwaring. Ik vraag me alleen af hoe moet ik hem dit afleren? moet ik hem vertellen waar die negroiede mensen bij zijn dat het mensen zijn maar geen apen? Ik voel me daar opgelaten bij en ik denk dat de negroiede mensen daar zich netzo opgelaten zouden voelen.Het baart me nogal zorgen voor de toekomst. hoe denken jullie dat ik er mee om moet gaan, om hem dat af te leren?

Goetjes mamatjuh
quote:borodini schreef op 05 juli 2008 @ 23:55:

[...]

Nou de autist ( dat dan wel ) van 7 vroeg dus pas aan mij, waarom hij wel van de apen komt ( gezien zijn huidskleur ) en wij niet ? Hij verwart zichzelf dus niet met een aap, maar denkt wel dat hij van een aap afstamt , en de rest van ons niet.

maar dat kan ook met zijn eigen koppie te maken hebben hoor.Ja het is een autist, oke, das anders. En hij vraagt gewoon iets. Hij geeft er geen waardeoordeel aan.
quote:shining schreef op 05 juli 2008 @ 23:56:

Weer eens met Boro, uitleggen. Ook waar die mevrouw bij uis. Niet geheimzinnig en zenuwachtig gaan doen. Dan wek je de indruk dat je het je kind hebt aangeleerd. Rustig uitleggen hoe het zit, dan neem je én je kind serieus én die vrouw.

Precies, Juist waar die mevrouw bij zit.

Stel nou dat een bruin kindje roept als hij jou ziet " Kijk een varken " en die moeder zegt verder niets tegen dat kind. Dan voel jij je toch ook lullig.

Fijner zou het zijn als die mevrouw dan tegen haar bruine kindje zegt : "nee schat, dat is geen varken, maar een mens, net als wij, maar dan met een blanke huidskleur "
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:Jopie80 schreef op 05 juli 2008 @ 23:56:

Nou, dan niet. Geloof het dan niet. Mijn kind zag het niet, ze speelde er toch mee?

En nee, het gaat niet over racisme, ik vraag me dan alleen af of er geen donkere kindertjes in de buurt zijn. Nou, blijkbaar niet dus!

Klaar dan toch??

Tegen wie heb je het nu?

Mijn reacties waren gericht aan TO in ieder geval.
quote:borodini schreef op 05 juli 2008 @ 23:59:

[...]

Precies, Juist waar die mevrouw bij zit.

Stel nou dat een bruin kindje roept als hij jou ziet " Kijk een varken " en die moeder zegt verder niets tegen dat kind. Dan voel jij je toch ook lullig.

Fijner zou het zijn als die mevrouw dan tegen haar bruine kindje zegt : "nee schat, dat is geen varken, maar een mens, net als wij, maar dan met een blanke huidskleur "

Ja natuurlijk. Als je heel erg zenuwachtig gaat doen en je wordt kwaad op je kind, dan maak je jezelf alleen maar ongeloofwaardiger. Elk kind zal dit soort dingen zeggen. Is het niet tegen dikke mensen, dan wel tegen negroïde mensen, dan wel tegen mensen met een handicap etc.

Uitleggen, gelijk. En niet na een uur want dan is je kind waarschijnlijk al weer vergeten wat hij heeft gezegd. Zeker als hij 2 is.
Bedankt voor jullie tips, Ik heb inmiddels vader ook gebeld om te vragen waar hij die verwaring vandaan heeft, vader zegt hier echter niets van te weten.

Wat rasisme betreft is daar totaal geen sprake van. Ik heb negroiede vriendinnen en ik stel het niet op prijs als mijn zoontje zo praat over mensen. Ik voel me alleen wat opgelaten. Ik heb net een tip gehad van een kennis dat ik een foto van een aap en een negroiede mens bij moet pakken en hem die vergelijking moet laten zien. Dat is het eerste wat ik doe na het ontbijt van mij zoontje. Alle tips zijn welkom, want dit kan echt niet.
Nou shi, er kan wel een slotje op dit topic he ?

Veel meer kan er niet over gezegd worden imho.

Wat zijn we het eens he (f)
Is het heel raar dat ik de term "negroide mens" voor een neger(in) wat neurotisch vind?
quote:borodini schreef op 06 juli 2008 @ 00:06:

Nou shi, er kan wel een slotje op dit topic he ?

Veel meer kan er niet over gezegd worden imho.

Wat zijn we het eens he (f)

Haha, zullen we verder ons eigen topic openen?

Iedereen die het niet met ons eens is trappen we eraf.

quote:rider schreef op 06 juli 2008 @ 00:06:

Is het heel raar dat ik de term "negroide mens" voor een neger(in) wat neurotisch vind?Ja best wel.
quote:rider schreef op 06 juli 2008 @ 00:06:

Is het heel raar dat ik de term "negroide mens" voor een neger(in) wat neurotisch vind?

Vond ik ook.

Ik heb het idee dat to heel bang is om als een racist over te komen. Maar dat is helemaal niet nodig.

to, lijkt me goed om het uit te leggen, en de volgende keer als je zoontje je op zo'n manier in verlegenheid brengt gewoon gelijk uit leggen. Niet wachten.
Kinderen zijn heel eerlijk en zeggen vaak heel eerlijk en letterlijk wat ze constateren. En als we heel eerlijk zijn dan moeten we toegeven dat sommige donkere mensen ook wel een beetje op een aap lijken (en dit bedoel ik niet om te discrimineren of om donkere mensen te kleineren) dus het is niet zo heel raar dat een jochie van 2.5 jaar zoiets zegt.

Mijn kinderen hebben vroeger ook al dingen gezegd in het openbaar waar ik me soms niet echt raad mee wist. Maar ik heb daar altijd heel kalm op gereageerd. En heel vaak was het ook een aanknopingspunt om een gesprek te beginnen. Zoals eens met een echtpaar waarvan de man in een rolstoel zat en de vrouw heel klein was en een bochel had. Mijn zoon was ze gaan vragen waarom ze dat hadden. Die mensen vonden dat helemaal niet erg en zeiden dat ze het best wel leuk vonden dat hij naar ze toe was gekomen. Meestal werden ze alleen maar raar aangekeken en dat was nu eens niet het geval.
Wat nou Boro! We zijn het niet eens.....
Ik zou negroide mens niet snel gebruiken.

Ws zou ik gewoon - eh - mmh, k weet niet eigenlijk.

" mijn zoontje dacht dat een bruine mevrouw een aap was" zeggen. Denk ik.
quote:shining schreef op 06 juli 2008 @ 00:10:

Wat nou Boro! We zijn het niet eens.....Kut, ik ga mijn post snel editen
Mijn dochter van 2,5 jaar heeft ook een tijdje donkere mensen apen genoemd, en later waren ze allemaal Piet

En haar vader is nog wel een neger.... (zelf is ze lelieblank)

Zo zie je maar, die kinderen bedoelen er echt niets mee. Kinderlijke onschuld.
Bruine mevrouw? Pff ik weet het ook niet wat ik zou zeggen tegen een tweajarige. 'Een mevrouw met een bruine huidskleur'.

Ofzo. Maar geen neger denk ik. Ook geen negroïde mens.
quote:shining schreef op 06 juli 2008 @ 00:08:

[...]

Ja best wel.@Borodini: je bent raar
quote:shining schreef op 06 juli 2008 @ 00:13:

Bruine mevrouw? Pff ik weet het ook niet wat ik zou zeggen tegen een tweajarige. 'Een mevrouw met een bruine huidskleur'.

Ofzo. Maar geen neger denk ik. Ook geen negroïde mens.Indiërs plegen ook vrij bruin te zijn. bezoekers van Zandvoort zijn in de zomer ook niet zelden vrij bruin. Wat is er mis mee om negers negers te noemen?
Een kind weet niet wat een neger is. Een mevrouw met een donkere huidskleur is denk ik duidelijker voor een tweejarige.
Maar je hebt wel gelijk dat je dingen gewoon bij de naam moet noemen.
ben heul raar

Ik weet het niet. Bij ons is de autist gewoon bruin, en is de rest ( 4 ander gezinsleden ) gewoon wit. Of blank.

Het valt ons ook eigenlijk nooit op. Tenzij iemand anders er iets van zegt.
quote:shining schreef op 06 juli 2008 @ 00:15:

Een kind weet niet wat een neger is. Een mevrouw met een donkere huidskleur is denk ik duidelijker voor een tweejarige.

Zou je denken dat het voor een kind duidelijker is als je niet de normale woorden gebruikt, maar gaat omschrijven? Ik geloof je op je woord hoor, maar het lijkt me een vrij nieuw inzicht over de taalverwerving van jonge kinderen.

en hoe maak je dan verschil tussen een Indiër, en een neger? "ja, die met die bruine huid, die een meer Euroaziatisch voorkomen heeft, of die met die bruine huid die ietwat meer de kaaklijn van onze evolutionaire voorouders heeft"? Lijkt me ook niet echt duidelijk.
Je kunt ook zeggen: 'Joh, die mevrouw heeft een donkere huid en is daarom een neger'. Maaaarrrrrrr....niet alle mensen met een donkere huid zijn negers inderdaad.

Kun je dan beter vertellen dat er heel veel mensen zijn met een andere huidskleur zonder dat je woorden asl neger, aziaat, latino e.d. noemt?
quote:shining schreef op 06 juli 2008 @ 00:16:

Maar je hebt wel gelijk dat je dingen gewoon bij de naam moet noemen.Avn mij moet niks, maar ik vermoed dat je minder genante momenten hebt met je peuter, als je zelf niet op het neurotische af politiek correct loopt te zijn. Maar dat is maar een vermoeden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven