kindje 2 en half jaar denkt dat negroide mensen apen zijn

05-07-2008 23:40 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
De topic zegt het al. mijn zoontje van twee en half jaar schreeuwde vandaag over een negroiede vrouw in de trein, mama kijk, een aap in de trein. Nou ik wist niet waar ik het moest zoeken, Ik vond het eerlijk gezegt nogal komisch,in de zin van die verwaring. Ik vraag me alleen af hoe moet ik hem dit afleren? moet ik hem vertellen waar die negroiede mensen bij zijn dat het mensen zijn maar geen apen? Ik voel me daar opgelaten bij en ik denk dat de negroiede mensen daar zich netzo opgelaten zouden voelen.Het baart me nogal zorgen voor de toekomst. hoe denken jullie dat ik er mee om moet gaan, om hem dat af te leren?

Goetjes mamatjuh
quote:Miesteph schreef op 06 juli 2008 @ 01:12:

[...]

de vraag over plantjes water geven heb ook ik nog niet gehad, maar we kwamen een mevrouw tegen met een rijkgevulde boezem (lees: dikke tieten) en hij wees ernaar en zei vrij luid: vouw gote borst! ow jee, kan iemand mij helpen dit op te lossen met een enigzins politiek correcte en maatschappelijk verantwoorde omschrijving hiervoor?

Nou, zo kwam ik onlangs (cupje DD) bij de buren in een zomers hemdje, vrij strak. Mijn buurjochie van bijna 3 staarde me aan en riep ineens: Vinyl heeft borsten! (tsja, die vielen nu wat meer op).

Ik was ook even van: wat moet ik hier nu op zeggen

Maar heb gezegd dat ik toch een meisje ben en daarom borsten heb. En daarna bekeek hij me nog een keer vol verwondering en begon toen te zingen: Vinyl is een meisje, Vinyl is een meisje!

Tsja, daarvoor was ik gewoon Vinyl, de buuf en nu ben ik ook een meisje
quote:Scarlet_1984 schreef op 06 juli 2008 @ 08:21:

Is het niet:

afro-amerikaans (donkere huidskleur)

Nee tuurlijk niet, iemand uit Nigeria bijvoorbeeld is toch geen afro-amerikaan? Afro-amerikanen zijn Amerikanen die oorspronkelijk (of waarvan de voorouders) uit Afrika komen.

Misschien hebben we hier wel afro-nederlanders, maar dat klinkt toch minder leuk zo zonder alliteratie.
Bij de term 'neger' moet ik altijd denken aan 'bosnegers uit Papoea Nieuw Guinea', vraag me niet waarom. Ik vind het een rotterm, die bij mijn beste weten is ontstaan in Amerika, als scheldwoord, 'negro', voor 'negroid'. Net als 'zwarten' of 'nikkers'' voor mensen met een donkere huidskleur. Naar de kinderen toe maak ik er meestal 'mensen met een donkere huid' van, dat gaan we later wel differentiëren. Na hun eerste bewuste Sinterklaasfeest was voor mijn kinderen ieder donker persoon 'Zwarte Piet'. Ook even pijnlijk of hilarisch, ligt eraan hoe zwaar je het opneemt, maar het is de manier waarop jij als volwassene reageert hoe het daadwerkelijk door het kind opgepakt wordt.
Wij hebben een Jaimacaanse bovenbuurman met een donkere huid en een enorm rastakapsel. Ons 15 maanden oud zoontje is erg bang voor de Rasta-man. Beetje genant, maar hij is op een leeftijd dat ik het nog niet eens kan uitleggen! Voordeel is wel dat hij op jonge leeftijd went aan een andere huidskleur en dat het hem dus straks misschien niet eens meer opvalt.
Wat een gedoe zeg, wij hebben een zeer mondig kind en we benoemen alles bij naam. We hebben dan ook nog nooit met het schaamrood op de kaken gestaan.
quote:Scarlet_1984 schreef op 06 juli 2008 @ 08:21:

(toch even inhaken)

Is het niet:

afro-amerikaans (donkere huidskleur)

aziatisch (gelige huidskleur)

europees (witte/rozige huidskleur)

?Afroamerikaans is handig als je als negert in Europa woont. Is volgens mij een hysterische term die Amerikanen verzonnen hebben.
over het woord neger.

Overigens heb ik een aangetrouwde Braziliaanse tante, zij is heel donker. De eerste keer dat de kinderen haar zagen, zeiden ze 'vies' en probeerden haar huid schoon te poetsen. Tante rolde over de grond van het lachen. Kortom, het is toch normaal om te reageren als je iets ziet dat je nog niet kent?
.
quote:Star schreef op 06 juli 2008 @ 10:31:

[...]

Afroamerikaans is handig als je als negert in Europa woont. Is volgens mij een hysterische term die Amerikanen verzonnen hebben.Daarom is het een term voor mensen die van oorsprong afrikaans zijn, als slaven naar Amerika gebracht zijn en daar 'gemengd' zijn met de (van oorsprong Europese) blanke inwoners.
Ja precies Dropje, daarom is het dus nonsens om mijn kind hier in Europa aan te leren dat iemand met een bruine huidskleur een AfroAmerikaan zou zijn.
quote:TheNurse schreef op 05 juli 2008 @ 23:54:

Onze dochter van 1,5 jaar zei ook eens tegen een donkere man ''Aap'' tijdens in de rij staan bij de supermarkt.

Ik zei dr in 1 adem achteraan, ''Noot, Mies''

Goed zo meisje.

HAHA!! Hier moet ik echt hard om lachen !

Maar even on-topic: mijn allereerste reactie was ook dat een kind van 2 dat ergens gehoord moet hebben. Ik ben het met Jopie80 eens, dat veel kinderen dat op zo'n jonge leeftijd niet zien. Ik heb jarenlang met kinderen gewerkt en een andere huidskleur was nooit een thema. En als het dat wel werd, door bijvoorbeeld een verhaal in een boek over andere nationaliteiten, werden er opmerkingen gemaakt als "o, ik dacht dat X gewoon langer in de zon had gezeten".

Mijn ervaring is toch echt dat kinderen daar tot een jaar of 6 / 7 heel onbevangen over blijven en het niet met iets "raars" associëren. Ze nemen het waar, maar verbinden het met conclusies die bij hun eigen belevingswereld passen (zoals dat voorbeeld met de zon). Mijn eerste vraag bij een kind van 2 zou dan ook zijn "hoe kom je daar nou bij?" Maar goed, dat is mijn mening...
Java, dat vind ik ook de slimste oplossing. Ik vind trouwens best dat je kan zeggen dat iemand zwart is, of bruin of donker of wit of blank (alleen niet 'zwartje' natuurlijk ). Ik vind neger niet denigrerend hoewel ik weleens hoor van anderen dat ze dat wel vinden. Wij hebben ook gewoon weinig woorden (gek eigenlijk na zoveel jaar immigratie), ik woon nu in Spanje en er zijn in 't Spaans woorden voor alles: zwart en wit natuurlijk, maar dan ook: negroide trekken maar licht haar, lichte huid maar afro haar, halfbloedje, donkere huid met europese gelaatstrekken, donkere huid met stijl haar, blank met pikzwart haar, etc. etc. Alleen voor verschillende aziaten hebben ze hier maar één naam: chino. Moeten zij dan weer aan werken
Ohja en Noord-Afrikanen zijn trouwens ook mediterraan toch (alleen niet alle mediterraanse mensen zijn noord-afrikanen)?? De Marokkanen hier in Spanje lijken trouwens ook helemaal niet op de Marokkanen in Nederland (die weer meer op Spanjaarden lijken), ze komen vaak meer uit 't zuiden volgens mij en hebben een donkere huidskleur.
quote:Star schreef op 06 juli 2008 @ 10:40:

Ja precies Dropje, daarom is het dus nonsens om mijn kind hier in Europa aan te leren dat iemand met een bruine huidskleur een AfroAmerikaan zou zijn.Vinnikook, daarom legde ik de term ook uit.
Ik was aan het surfen en er stond een plaatje van Yolanthe en mijn zoon van net 2 stond naast me en riep: MAMA en wees naar dat plaatje van Yolanthe.

Natuurlijk was ik trots, (wie wil er nou niet zo uitzien of er op lijken) maar dezelfde dag in de supermarkt zag hij ook iemand (van de achterkant) met lang donker haar, en daar riep hij ook mama tegen. Dus wat dat betreft....

Als kinderen iets herkennen dan roepen ze dat.. Kinderlijke onschuld, gewoon uitleggen, en het waait wel weer over.

Geen probleem van maken..
Ik zit dit topic zo te lezen, zoveel mensen, zoveel meningen, maar persoonlijk denk ik toch dat het kindje van TO dat ergens gehoord moet hebben. Zal aan mij liggen, maar ik kan me niet voorstellen dat een peuter een donkere vrouw voor een aap aanziet... Toch?

Voorbeeld van mijn eigen kind, héél lang geleden, toen ze nog een peutertje was: we woonden in een dorp, we gingen naar de plaatselijk buurtsuper en daar waren twee donkere mannen. Ze bekeek ze met grote ogen en open mond. In de rij bij de kassa stonden ze achter ons en ze bleef maar staren, dus ik bereidde me al voor op allerlei opmerkingen over hun huidskleur, omdat dat in mijn ogen het meest opviel. Toen zei ze opeens: 'mama, die meneer heeft gek haar hé'. En ja, één van de twee had inderdaad bijzonder haar: dreadlocks die zo bij elkaar gebonden waren dat ze midden op zijn hoofd rechtop stonden. Terwijl ik dus dacht dat ze al die tijd met ogen als schoteltjes keek omdat de twee heren nogal wat tinten donkerder waren dan de mensen die ze normaal gesproken om zich heen zag, keek zij alleen maar naar zijn 'gekke haar'.

Toen we eens in de trein zaten, zat een paar banken achter ons een punk-stelletje met hanekammen in allerlei kleuren en overal piercings. Ze heeft de hele reis ademloos achterstevoren op de stoel zitten kijken, totdat het meisje lachend haar tong uitstak en mijn dochter bijna van de stoel rolde en riep: 'Zij heeft een oorbel in haar tong!'.

Is volgens mij een zelfde soort voorbeeld: kinderen zien iets wat ze nog nooit eerder hebben gezien en zeggen gewoon wat ze zien, zonder waarde-oordeel.

En het woord neger, daar ben ik nog niet over uit of dat kan of niet. Wat vinden 'negers' er zelf eigenlijk van?
Toen mijn broertje een jaar of 4 was zat hij op kleutergym en in z'n groep zat een heel donker jongetje. Heel normaal, in z'n klas, in de buurt en op voetbal waren ook kindertjes van allerlei verschillende tinten. Tijdens een warme zomer hadden ze bij gym een keer waterspeeldag of iets dergelijks, zwembroekjes aan en spetteren maar. Maar na het omkleden was mijn broertje toch wel een beetje in de war, J. (het donkere jongetje) had namelijk geen witte billen zoals hij!! (mijn broertje wordt altijd heel bruin in de zomer) Mijn moeder vond het een vreemde reactie, bij voetbal zag hij onder de douche toch ook wel donkere billen? Uiteindelijk bleek de verwarring te komen door de blanke ouders van J, bij blanke ouders horen blanke billen
Ik liep gister met mijn neefje langs een huis die blauw is geschilderd. Hij zegt daar is vast een jongetje geboren. Kinderen van 2 zien zelf geen verschil of beter gezegd het is nog niet duidelijk. Stel je hebt twee poppen een donkere en een blanke alle rassen zullen met de blanke gaan spelen omdat dat " geleerd is"( Hier is onderzoek naar geweest met kinderen van ongeveer 4 jaar) en de blanke pop is " mooier". Maar als 2 jarige nee, geen racisme. Wel uitleggen natuurlijk dat zij ook een mens is en geen aap..... want weet ie het niet blijft hij het altijd zeggen/ denken.
TO, ik zou ook niet die fotovergelijking gaan doen. Zo maak je het groter dan het is. Waarschijnlijk is je kind het nu al weer vergeten en wanneer je zo met foto's aan de gang gaat, zal hij mi juist eerder de vergelijking met een aap blijven maken.

Gewoon met de tips uit het topic, en even de leesboekjes uit de bieb wat meer selecteren. Dan is er volgens mij niets aan de hand.
quote:AliceInWonderland schreef op 06 juli 2008 @ 11:06:

Toen we eens in de trein zaten, zat een paar banken achter ons een punk-stelletje met hanekammen in allerlei kleuren en overal piercings. Ze heeft de hele reis ademloos achterstevoren op de stoel zitten kijken, totdat het meisje lachend haar tong uitstak en mijn dochter bijna van de stoel rolde en riep: 'Zij heeft een oorbel in haar tong!'.

Hahaha, hoe herkenbaar! Ik heb zelf een hele tijd met een roze hanekam rondgelopen. Regelmatig gebeurde het dan dat je een kind heel lang en aandachtig ziet kijken. En ouders alvast in de stress ziet schieten omdat ze ook wel aanvoelen dat er een opmerking gaat komen. En ja hoor "mama" en mama een tikje nerveus "ja wat is er?" "Mama, die mevrouw heeft rare haartjes"

Ik moest er altijd erg om lachen! Zo'n kind heeft toch gelijk, een hanekam valt best wel in de categorie 'rare haartjes'.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Goh, dus nu moet dat kind het ergens gehoord hebben? Tuurlijk zien kinderen het verschil wel. Mijn dochter gaat naar een KDV met kindjes in allerlei kleuren en we wonen in een nogal gemengde wijk, maar ook zij riep met Sinterklaas steeds 'Piet' als ze een donker iemand zag lopen.

Dochter van mijn vriendin heeft ook eens 'aap, mama, aap!' geroepen, moeder keek om en zag een donkere man achter haar staan. Tja. En dat kind heeft dat écht nergens gehoord. Kinderen associeren dingen al snel met elkaar. Mijn dochter riep in de supermarkt bij alles 'bal!' bij de appels, meloenen, aardappels, sinaasappels, het waren allemaal ballen. Dan reageer ik ook gewoon met 'nee schatje, dat is een meloen/appel, geen bal'.

En zo snap ik wel dat een donker persoon voor een kind associaties oproept met een aap, zo zie je apen wel vaak afgebeeld op plaatjes, bijna menselijk en donker.

Wat ik dan weer niet snap is dat je zelf niet kunt bedenken dat je gewoon kunt zeggen 'nee, lieverd, dat is een meneer'. Klaar toch?

Dochter roept ook weleens gekke dingen naar mensen, 'papa!' tegen wildvreemde mannen of oma tegen oudere vrouwen. Gewoon weer 'nee schat, dat is een meneer/mevrouw'.

Waarom zou krampachtig doen en plaatjes gaan zoeken? Gewoon verbeteren en klaar ben je. Geen politiek correcte uitleg om elke schijn van rascisme te vermijden, nergens voor nodig.

Ik heb zelf ooit geroepen, toen ik een jaar of 2 was en niet in de buggy wilde 'mama, díe meneer wil wel in het wagentje!' toen er een meneer in een rolstoel voorbijkwam. Mijn moeder schaamde zich dood. Dat snap ik nu niet meer eigenlijk, ik denk dat ik daar zelf heel wat luchtiger mee om zou gaan. 'nee, die meneer heeft zijn eigen wagentje, jij moet in die van jou' Ik vermoed namelijk dat die meneer in die rolstoel dat niet erg zou vinden.
quote:Spijker schreef op 06 juli 2008 @ 12:29:

[...]

Hahaha, hoe herkenbaar! Ik heb zelf een hele tijd met een roze hanekam rondgelopen. Regelmatig gebeurde het dan dat je een kind heel lang en aandachtig ziet kijken. En ouders alvast in de stress ziet schieten omdat ze ook wel aanvoelen dat er een opmerking gaat komen. En ja hoor "mama" en mama een tikje nerveus "ja wat is er?" "Mama, die mevrouw heeft rare haartjes"

Ik moest er altijd erg om lachen! Zo'n kind heeft toch gelijk, een hanekam valt best wel in de categorie 'rare haartjes'.

Nou, rare haartjes klinkt eigenlijk best lief. Mijn jongste zoon (7 en pdd nos, zeg het er maar even bij ) zei doodleuk tegen collega van mijn vriend: jij hebt lelijk haar man...........

Gelukkig kon collega daar wel om lachen! (zoonlief had trouwens gelijk hoor, maar heb hem later toch maar even verteld dat je dat niet zo hoort te zeggen , is soms wat lastig voor kindje met autistische stoornis....)
Tjonge zeg, wat een hysterisch gedoe hier over het algemeen. Als je kind een donker iemand in de trein een aap noemt, gewoon zeggen: nee joh, dat is geen aap maar die mevrouw heeft gewoon een ander kleurtje dan jij. Jemig zeg, dat kind is 2,5!
Ik ben mijn eigen bananenschil
Tsja, kinderen benoemen wat ze zien. En doen dat niet altijd even charmant. Ik doe hetzelfde als Borodini; Kitty uitleggen dat mensen verschillend zijn en dat dat juist leuk is. Ik heb niet vaak meegemaakt dat de mensen in kwestie er een probleem van maken, ze horen het vast wel vaker.

Een keer kwamen we in de supermarkt een hele dikke dame tegen. En Kitty, toen 3,5, zegt prompt: Kijk mamma, die mevrouw is nog dikker dan jij. Wordt die dame toch een partijtje boos op Kitty! Het arme kind stond helemaal te trillen. Tsja, dan kan ik slechts opmerken dat Kitty haar toch niets nieuws verteld.... Heb Kitty later wel uitgelegd dat sommige mensen het niet prettig vonden als je alles zomaar zegt.

Afgelopen meivakantie waren we op Chios. Daar lag een volumineuze dame bij het zwembad. Kitty, nu 5, liep er naar toe en ik zag hem al aankomen. Mevrouw, wat bent u dik! Mevrouw keek ietwat verstoord. Maar, zegt Kitty er achteraan, u heeft wel mooie enkels! .

Ze zegt nog steeds vaak wat in haar opkomt, maar ze weet het inmiddels dus al leuker te brengen
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Als je zo reageert op wat kleine kinderen tegen je zeggen, dan mankeert er wat aan je eigen hersenpan (bij die dikke vrouw dus). Zo zijn kleine kinderen.
Ik ben mijn eigen bananenschil

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven