Kleintjes frustrerend

22-03-2012 17:50 293 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet die schattige kinderen van ons

Maar wel Stefan Kleintjes en co. Die van borstvoeding.com en het boek Borstvoeding.

Maanden en maanden lang heb ik geprobeerd borstvoeding te geven. Heb ik alles gelezen (vooral het boek en de site van Kleintjes) om erachter te komen wat ik fout deed en alle mogelijke hulp over de vloer gehad. Heb ik fulltime gekolfd in de hoop dat het op een dag zou gaan lukken en omdat moedermelk nou eenmaal het beste voor je kindje is.

Maandenlang heb ik me rot gevoeld. Rot dat het niet lukte, rot dat ik niet meer melk aanmaakte, rot dat ik niet mijn kindje kon geven wat nou eenmaal het beste voor hem was. Ik voelde me falen als moeder.

Overal kom ik de teksten tegen dat borstvoeding het beste is voor je kind. Op allerlei verpakkingen, sites, in boeken, in folders, op flyers en tijdschriften. Het staat op de verpakkingen kunstvoeding alsof het de waarschuwing is dat roken dodelijk is op de pakjes sigaretten. Ik kreeg gewoon het idee dat ik mijn kind gif voerde en vond het vreselijk om te geven. Ik kon aan niets anders denken dan dat borstvoeding het beste was.

Maar waarom wordt er nergens rekening gehouden met moeders die het zo graag wil(d)en maar waarbij het niet lukt(e)? Moeten die dag in dag uit geconfronteerd worden met het deze uitspraken? Moet borstvoeding echt zo tot in den treure gepropageerd worden, zonder dat er rekening gehouden wordt met het feit dat de teksten ook kwetsend kunnen zijn?

Ik dacht Stefan en co achter me te kunnen laten, maar nu ik informatie zoek over beginnen met vaste voeding kom ik wederom bij Borstvoeding.com terecht. Namelijk bij een voedselintroductieschema. Nietsvermoedend begin ik te lezen, want dit gaat toch over broccoli en banaan, dacht ik. Maar toch: Op de derde regel in het overzichtje wanneer je kunstvoeding of melk van een ander zoogdier mag geven: alleen als er geen donormelk is.

En toen gingen mij de ogen open. Toen ik dat las, realiseerde ik me dat ik niet heb gefaald als moeder, ik heb er alles aan gedaan om borstvoeding geven te laten lukken. Maar ik heb me al die tijd vooral heel erg rot gevoeld vanwege de druk die op me werd gelegd door de manier waarop borstvoeding gepromoot wordt.

Ben ik hierin de enige die zich zo langzamerhand is gaan storen aan de alles overheersende promotie van borstvoeding als moeder waarbij het misschien niet zo gelopen is zoals ik had gehoopt?

Ad naar aanleiding van de discussie BV vs FV die er tussendoor is gaan lopen:

Zoals ik al aangaf was het niet mijn bedoeling om een (zoveelste) discussie over BV vs FV te starten en ik vind het heel jammer dat schrijfsters als Helene nu dit topic verlaten.

Ik hoop dat forummers/moeders die zich herkennen in het gekwetst raken van BV-promotie die te ver kan gaan blijven reageren en voor de discussie BV vs FV wil ik vragen of jullie, als je behoefte hebt om er verder over te praten, een nieuw topic hierover te openen. Wel heel erg bedankt voor jullie bijdragen hier, natuurlijk
Star, 3 seconden geleden

Tja, je laat je zulke gevoelens aanpraten of je laat je zulke gevoelens niet aanpraten.

Dat dus
Voor dat onderzoek geldt hetzelfde als voor de rest, Chryssa. Het zegt weer weinig over de intelligentie van de papa en mama van Marietje uit groep A versus die van Janneke uit groep B. Ze vergelijken gemiddelden van twee steekproeven uit twee groepen. Een beetje onderzoeker zou zelf controleren voor de sociaal- en economische factoren. Kan met SPSS heel simpel en dan blijkt er weinig van overeind te blijven.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Klopt dat je dit jezelf laat aanpraten. Helemaal waar. Maar we weten allemaal dat je tijdens je zwangerschap en kraamtijd doodgegooid wordt met borstvoedingspropaganda. En dat mag echt wel wat genuanceerder. Het is geen objectieve informatie wat er verstrekt wordt.
quote:modus schreef op 22 maart 2012 @ 18:00:

Ik ben het helemaal met je eens. Ook ik stoor me aan het totale gebrek aan informatie over kunstvoeding (de naam alleen al...) en de constante steken onder water dat ik een ontaarde moeder ben die mijn kind vergif geef. Ook op dit forum kunnen enkele forumsters (al dan niet bedoeld) behoorlijk hard en veroordelend over komen.Oneens. Wat nou totaal gebrek aan info over kunstvoeding? Ik werd gestoord van alle folders en flesjes en bewaardoosjes voor kunstvoeding enzo in alle blije dozen. Geen info over bostvoeding gezien, moest ik allemaal zelf naar op zoek. En dat maakte me geen zak uit, maar de bv-maffia bestaat gewoonweg niet. Ik had eerder last van fv-terreur.
quote:mrsstanleywalker schreef op 22 maart 2012 @ 19:18:

Klopt dat je dit jezelf laat aanpraten. Helemaal waar. Maar we weten allemaal dat je tijdens je zwangerschap en kraamtijd doodgegooid wordt met borstvoedingspropaganda. En dat mag echt wel wat genuanceerder. Het is geen objectieve informatie wat er verstrekt wordt.Nou dat heb ik dus totaal anders ervaren, zie mijn voorgaande post.
quote:Star schreef op 22 maart 2012 @ 19:20:

[...]

Nou dat heb ik dus totaal anders ervaren, zie mijn voorgaande post.Ik ook.
Nee, die reclame was allemaal voor opvolgmelk. Niet voor de eerste zes maanden, dat is echt bij wet verboden.

Ik mocht echt van de kraam mijn kind niet bij mij in bed laten slapen omdat ik geen borstvoeding gaf. Ik moest met een schema voeden en mocht niet op verzoek aanbieden. Dat mochten alleen BV-moeders. Serieus.

Bovendien moest ik me bij elke verpleegkundige, bij elke verloskundige en elke arts gaan verantwoorden waarom ik niet voor borstvoeding koos. Maar goed, ik kan alleen vanuit mijn ervaring spreken, dat verandert niets aan die van jullie.
quote:Chryssa schreef op 22 maart 2012 @ 18:12:

Ik heb overigens ook borstvoeding.com gebruikt voor dat voedselintroductieschema, toen zoon vast voedsel ging eten. Waar ik me bijzonder aan ergerde was dat er gedaan werd alsof het voor flesvoedingskindjes lastiger was om met de Rapley methode te eten. Alsof het een soort rare paria's waren geworden door de flessen! Rapley ging bij onze zoon van het eerste moment overigens prima, dus wat mij betreft wordt er een hoop bullsh*t verkondigd als het gaat om borstvoeding versus flesvoeding.Er zijn nou eenmaal verschillen tussen borstgevoede en flesgevoede kinderen. Daar kan je je aan gaan ergeren, maar je kan ook gewoon voor lief nemen dat het nou eenmaal zou is. Zonde van je energie om je erover op te gaan fokken.
Schema? Heb ik bij beiden nooit gedaan?
Wat zijn die verschillen dan?
quote:mrsstanleywalker schreef op 22 maart 2012 @ 19:28:

Wat zijn die verschillen dan?Dat de mondmotoriek van een bv-baby beter is dan van een fv-baby en dus vandaar de opmerking dat Rapley moeilijker kan zijn voor een fv-baby.
quote:mrsstanleywalker schreef op 22 maart 2012 @ 19:24:

Ik mocht echt van de kraam mijn kind niet bij mij in bed laten slapen omdat ik geen borstvoeding gaf.Ook daar zit een vrij logische verklaring achter.
Je doet wat je kan. En je zal moeten accepteren dat je niet alles kan.
quote:kaetje schreef op 22 maart 2012 @ 19:31:

Je doet wat je kan. En je zal moeten accepteren dat je niet alles kan.

Ook dat uiteraard.

Dat geldt voor beide 'kampen'.
Ik heb alleen mijn oudste borstvoeding gegeven. Een paar weken maar want ik kon er niet tegenop eten, graatmager, de hele dag duizelig enz... Ik moest stoppen en heb haar en mijn 4 kinderen daarna allemaal groot gekregen met de fles (jongste krijgt die nog steeds).

Dat ik niet al mijn kinderen borstvoeding heb kunnen geven vind ik jammer. Maar ook niet meer dan dat. Het is zoals het is. Zo zonde om je daar druk over te gaan lopen maken want dat haalt geen klap uit. En wat anderen er van vinden dat je geen borstvoeding geeft? Lekker belangrijk... Negeren. Houden ze vanzelf een keer hun muil.
Wat dan helene? Ik kon me niet bewegen door de complicaties van de keizersnede, bovendien mocht het eerder in het ziekenhuis allemaal wel, bij me slapen en voeden op verzoek met KV.
Kraamhulpen doen altijd moeilijk over babies in bed, wat voor voeding je ook geeft
quote:mrsstanleywalker schreef op 22 maart 2012 @ 19:34:

Wat dan helene? Ik kon me niet bewegen door de complicaties van de keizersnede, bovendien mocht het eerder in het ziekenhuis allemaal wel, bij me slapen en voeden op verzoek met KV.Het gaat erom hoe vast je slaapt. Het hormoon prolactine zorgt voor een lichtere slaap, waardoor je veel alerter bent op signalen van je baby. Borstvoedende moeders maken dit hormoon in grote hoeveelheden aan.
Ik geef nu nog borstvoeding door te kolven. Soms heb ik zin om te stoppen. Zoals nu met het mooie weer. Dan hoef ik niet midden op de dag of laat in de middag thuis te zijn om te kolven. Een heel grote drijfveer is op dit moment geld. Ik spaar denk ik zo'n 50 euro per maand uit door te kolven. Ik denk ongeveer 1 euro 50 per dag. Tweede drijfveer is dat zoon het er goed op doet. Bijna geen buikkrampjes, hij groeit goed, slaapt goed, plast goed en poept goed. En dan pas denk ik aan al die voordelen die er zouden zijn aan borstvoeding. Als de voordelen van flesvoeding zwaarder gaan wegen dan de voordelen van borstvoeding in de fles dan stop ik met kolven.

Ik heb wel veel gehad aan de site van Stefan Kleintjes en ook aan het forum hier. Maar ik heb ook niet zo heel veel met live voeden. Ik vond het niet geweldig zeg maar. Zoals het nu gaat vind ik het prima en als de lol er af is dan komt Nutrilon weer in het keukenkastje te staan.
Wat mondmotoriek en alertheid op signalen van je baby betreft, same story. Uitermate klein verschil tussen de groepen en grote binnen de groepen. Net zoals met al die andere onderzoeken.

Wat alertheid betreft, zou toch schraal zijn als dat enkel van hormonen af zou hangen.

Je hebt leugens, vervloekte leugens en statistiek.
quote:mrsstanleywalker schreef op 22 maart 2012 @ 19:38:

Wat mondmotoriek betreft, same story. Uitermate klein verschil tussen de groepen en grote binnne de groepen. Net zoals met al die andere onderzoeken.

Je hebt leugens, vervloekte leugens en statistiek.En hoe weet jij dan zo zeker wat een leugen, vervloekte leugen en statistiek is? Of ga je af op eigen gevoel/ervaring?
Nee, het lezen van de full texts van die onderzoeken en de meta-analyses. Maar daar heb je niks aan als je niets afweet van methoden en technieken en statistiek.
Ik ben niet van plan bv te geven ivm medicijn gebruik. Maar moet mijn keuze wel overal verantwoorden. Vk heeft me er paar keer op gewezen dan bv geven beter was, met name voor mij. Ze had me zelfs opgegeven voor een info middag. Terwijl ik toch heel duidelijk ben geweest naar haar toe vanaf het begin.

Ook op andere fora lees ik vaak dat men al zo en zolang bv geeft, alsof het een wedstrijd is oid. Voel me daardoor altijd beetje slecht.

Ik denk dat als je bv geeft het opvalt dat er veel info is over kv

En als je kv geeft je word dood gegooid met bv
quote:mrsstanleywalker schreef op 22 maart 2012 @ 19:38:

Wat alertheid betreft, zou toch schraal zijn als dat enkel van hormonen af zou hangen.

Enkel niet natuurlijk, het speelt wel een grote rol.

Ik vraag me alleen af waarom je dit zo persoonlijk opvat.
helene31, 5 minuten geleden

quote:

Het gaat erom hoe vast je slaapt. Het hormoon prolactine zorgt voor een lichtere slaap, waardoor je veel alerter bent op signalen van je baby. Borstvoedende moeders maken dit hormoon in grote hoeveelheden aan.

Dus daarom slaap ik zo bagger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven