Kleuterdochter rijdt op knuffels

09-03-2020 21:04 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lastig onderwerp voor mij om over te praten met vriendinnen of zo, dus vandaar even hier.
Mijn dochter van 5 rijdt vaak op haar knuffels in haar bed. Ze doet dit al heel erg lang, jaren eigenlijk. Zolang ze dat in haar eigen bedje doet vind ik het in principe niet zo’n probleem, ik weet dat het ook wel bij de ontwikkeling van het kind hoort. Wat mij wel begint te storen, is dat het inmiddels praktisch elke dag is. Net (20.51 uur) kwam ze naar beneden omdat ze moest plassen. Bleek dat ze dus ruim een uur heeft liggen “zwemmen” zoals ze dat zelf noemt. Morgen ochtend is ze niet wakker te krijgen omdat ze zo moe is omdat ze te laat is gaan slapen.... dit hebben we dus best wel vaak de laatste tijd.
Zijn er nog meer moeders die hier ervaring mee hebben? Weet niet zo goed hoe hiermee om te gaan. Is dit “normaal” en zal ik het maar laten voor wat het is? Of toch soort “verbieden” en zeggen dat het niet meer mag aangezien ze overdag vaak moe en chagrijnig is? 🤷🏻‍♀️
Met het "zwemmen" op zich is natuurlijk niks mis als ze dat alleen op haar kamer doet.
Wat er in mijn ogen wel mis is, is dat het dwangmatig lijkt te zijn, en dat ze er last van heeft (volgende dag moe/chagrijnig door te weinig slaap.)
BuzzFeed schreef:
10-03-2020 19:46
Ik ben echt geshockeerd hoe spastisch hier door sommigen over gedaan wordt. Tuurlijk, het slaaptekort moet je wat aan doen. Door een wekkertje of op een gegeven moment gewoon zeggen dat het klaar en slapen is. Maar de handeling zelf verbieden slaat toch nergens op? Een kind moet toch gewoon z’n lijf leren kennen. Waarom daar nu een verboden gebied van maken? Daar geef je toch een heel verkeerd signaal mee af? Wanneer komt dan het moment dat het kind zichzelf wel mag gaan betasten. Ga je dat dan ook even afkondigen? Beetje raar in mijn ogen.
Inderdaad. Zolang het kind het doet wanneer hij alleen is, is er niks aan de hand. Dan mag een kind van mij zelfs in zijn neus peuteren. Daar doe je ook niemand kwaad mee.
fashionvictim schreef:
10-03-2020 22:46
Ik vind juist dat jij en anderen spastisch doen. Hoezo moet je kind zichzelf betasten? Je zit toch ook niet de hele dag aan je teen te trekken of urenlang in je navel te wrijven ofzo? Waarom dan wel elke dag aan je piemel trekken of urenlang over je clitoris wrijven? Dat komt wel als je daadwerkelijk seks gaat hebben en weet wat seks is. Als peuter vind ik het gewoon onnodig, irritant en ongepast.

En doet een kind het zo dat niemand er wat van merkt dan is dat verder prima, maar aankondigen dat je eerst even aan je piemel gaat trekken voordat je gaat slapen is gewoon raar en ongepast gedrag. En het is niet omdat het hier een meisje betreft dat het daarom ineens minder raar is. Of laten jullie zoons ook lekker met hun stijve piemeltje spelen?
Ja ik laat mijn zoon ook met z’n piemel spelen. Op z’n kamertje bij voorkeur, dat probeer ik hem wel aan te leren. Wat is daar nou ongepast aan. Tuurlijk, op een gegeven moment hoop je dat je puber van 13 het niet meer zo omstandig aankondigt ;-) , maar dit gedrag hoort gewoon bij de normale ontwikkeling van een kind.
Sjirafje schreef:
10-03-2020 19:29
Mijn dochter (5) heeft het "wiebelen" ook ontdekt sinds de luier met 2 jaar uit ging. Toen afgesproken dat wiebelen alleen maar in bed mocht. Op de bank ziet dat ook wat gek uit. Toen ging ze soms 3x naar boven om te wiebelen. Nu doet ze het af en toe nog om in slaap te vallen. We hebben het nooit verboden. Als ze dat fijn vindt dan is dat in mijn ogen prima. We hebben het er ook niet echt over, hoort er een beetje bij. Welterusten schat. Oh je gaat nog ff wiebelen? Nou....lekker slapen en wiebel ze!
Hier had zoontje het zelfs al met 1.5 ontdekt. Toen hij goed genoeg dingen begreep ook hetzelfde gedaan. Wiebelen moet op zijn kamer, en als ie klaar is komt ie gewoon weer naar beneden. Nu is ie 7 en hij wiebelt alleen nog in bed.
BuzzFeed schreef:
11-03-2020 11:52
Ja ik laat mijn zoon ook met z’n piemel spelen. Op z’n kamertje bij voorkeur, dat probeer ik hem wel aan te leren. Wat is daar nou ongepast aan. Tuurlijk, op een gegeven moment hoop je dat je puber van 13 het niet meer zo omstandig aankondigt ;-) , maar dit gedrag hoort gewoon bij de normale ontwikkeling van een kind.
Bijzonder. Ik vind het sowieso bijzonder dat jullie kinderen überhaupt zo dwangmatig daarmee bezig zijn. Ik heb zowel een zoon als een dochter en heb geen van beide er ooit op kunnen betrappen dat ze urenlang of dwangmatig met hun geslachtsdelen bezig waren. Maar goed, wij zullen dan wel zo bijzonder zijn, dat kan ook best, want zelf hoef ik ook niet elke dag langdurig te masturberen of anderszins aan mijn lijf te zitten plukken, wrijven, trekken of duwen.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
11-03-2020 22:03
Bijzonder. Ik vind het sowieso bijzonder dat jullie kinderen überhaupt zo dwangmatig daarmee bezig zijn. Ik heb zowel een zoon als een dochter en heb geen van beide er ooit op kunnen betrappen dat ze urenlang of dwangmatig met hun geslachtsdelen bezig waren. Maar goed, wij zullen dan wel zo bijzonder zijn, dat kan ook best, want zelf hoef ik ook niet elke dag langdurig te masturberen of anderszins aan mijn lijf te zitten plukken, wrijven, trekken of duwen.
Wat vind je precies bijzonder dan? Dat ik m’n zoon niet verbied om aan z’n EIGEN piemeltje te zitten op z’n EIGEN kamer? Kom op zeg.

En niemand heeft het over urenlang he. Ja, in de OP wordt gesproken over een uur, waarbij ik ook zeg dat ik er wel wat van zou zeggen als het zo lang duurt en slaaptekort dreigt.
anoniem_371618 wijzigde dit bericht op 11-03-2020 22:13
0.06% gewijzigd
BuzzFeed schreef:
11-03-2020 11:52
Sorry hoor, maar hier nog maar een Peuter, geslacht is niet relevant, maar dit is mij echt een brug te ver.
Dit zou voor mij zelfs een reden zijn om mijn kind niet bij een ander kind te laten spelen.

Ook dat neus peuteren mag wel als niemand het ziet, wat ik hier las. Wat ontzettend raar en onhygiënisch.
ardni schreef:
11-03-2020 22:13
Sorry hoor, maar hier nog maar een Peuter, geslacht is niet relevant, maar dit is mij echt een brug te ver.
Dit zou voor mij zelfs een reden zijn om mijn kind niet bij een ander kind te laten spelen.

Ook dat neus peuteren mag wel als niemand het ziet, wat ik hier las. Wat ontzettend raar en onhygiënisch.
Wacht ff, ik bedoel met “laat spelen” niet dat ik hem actief stimuleer om dat te doen he. Ik reageer op een forummer die het actief verbiedt, waarop ik zeg dat ik dat wel gewoon toelaat als zoon dat doet.
BuzzFeed schreef:
11-03-2020 22:16
Wacht ff, ik bedoel met “laat spelen” niet dat ik hem actief stimuleer om dat te doen he. Ik reageer op een forummer die het actief verbiedt, waarop ik zeg dat ik dat wel gewoon toelaat als zoon dat doet.
Nou ja, ik ken dit allemaal gewoon niet terwijl er erg veel kleintjes in mijn omgeving zijn, die veel bij ons over de vloer komen.

Maar ik had het inderdaad anders begrepen, ik vond het al erg bizar :hihi:
Goh dit topic doet mij wel nadenken. Ik heb twee kinderen en eigenlijk nog nooit zoiets door gehad. Niet dat ik naïef ben en denk dat dat niet gebeurd, echter is het nooit zo’n ‘onderdeel’ geweest zeg maar. Vind het ook moeilijk om te zeggen hoe ik dit handelen zou.
Wel is het zo dat nu dochter tien is, ik wel aangeef aan haar vragen te willen beantwoorden omtrent seks enzo. Dus niet dat ik daar niet op inspeel. Echter in de vormen als wat sommige van jullie noemen dat herken ik niet.
Ik herken het van mezelf vroeger. Ik deed het ook al vanaf vrij jong, en had er in het begin schijt aan dat dat “alleen op je kamertje” moest.

Heb me later redelijk geconformeerd, maar heb achteraf nog het schaamrood op mijn wangen dat ik ooit (jong) wel eens op een scoutingkamp heel opvallend heb liggen wiebelen in een ontzettend ritselende slaapzak met het naïeve idee dat als ik helemaal in die slaapzak zat, niemand het kon zien...

Maar goed, met de kennis van nu wil ik er 2 belangrijke dingen over kwijt:

1- of een kind het vaak doet of niet, hangt helemaal van het kind af, en er is geen “norm” voor. Kinderen die het niet ontdekken of amper doen, zijn net zo normaal als kinderen die het ietsje frequenter doen, of kinderen die het vaak doen. Ik denk niet dat er snel sprake is van een “verslaving” zoals je over echt verslavende dingen praat.
Wat het in ieder geval WEL is, is een vorm van zelfregulering. Niet iedereen is even prikkelgevoelig. Mensen die overdag veel prikkels binnenkrijgen, kunnen daar ook heel verschillend mee om gaan. De een valt als een blok in slaap on de prikkels via slaap te verwerken, de ander valt juist niet in slaap omdat het allemaal blijft rondzoemen in zijn of haar hoofd. En bij de mensen die “te vol” zijn om te slapen, is er weer een percentage dat de druk in zijn hoofd kan laten afvloeien met een (kinder)orgasme. Als de dochter van TO dit dus frequent doet, kan je er een ongezonde obsessie in zien, maar je kan ook kijken of het misschien zo is dat ze gewoon veel te verstouwen krijgt waardoor de druk toeneemt.

Is het gewoon niet te druk voor haar als ze lang wakker blijft en dit ook nog moet doen voor ze in slaap kan vallen? Ga er niet vanuit dat verbieden of afremmen zorgt dat ze sneller in slaap valt: dat zou nog wel eens tegen kunnen vallen want dan blijft ze met stress/spanning in haar lijf zitten. Van mannen wordt het heel normaal gevonden dat ze willen klaarkomen, omrollen en slapen. Dat is in principe hetzelfde mechanisme, al is het voor kinderen zonder “sexuele” context met een partner erbij etc.
Je kan haar voor het slapen gaan in bad zetten (misschien kan ze het daar wel doen als je privacy geeft, of is de druk minder groot als je dit door alternatieven biedt om ruimschoots voor het slapen de spanning af te bouwen in een warm bad om te ontspannen). Dan gaat het niet ten koste van de slaaptijd. En kijk of je haar dagen beter kan indelen met meer rustmomenten zodat de spanning minder oploopt.

Mijn 2e punt is dat als je het geluk hebt dat dit voor jou werkt, je goed leert hoe je lijf werkt. Ik denk dat vrouwen tegenwoordig als ze sexueel actief zijn heel veel druk krijgen om aan allerlei verwachtingen te voldoen. Ze moeten van alles willen en lekker vinden. Als je weet wat echt bij jou werkt als je het zelf doet, heb je stap 1 bereikt in later tegen een vriendje kunnen zeggen wat je wilt, hoe hij het beter kan of dat je wat hij doet gewoon niet prettig vindt omdat je weet hoe het wel “goed” kan zijn.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 11-03-2020 22:39
4.34% gewijzigd
ardni schreef:
11-03-2020 22:22
Nou ja, ik ken dit allemaal gewoon niet terwijl er erg veel kleintjes in mijn omgeving zijn, die veel bij ons over de vloer komen.
Er is aangetoond dat sommige foetussen dit gewoon in de baarmoeder al doen.
Maar niet allemaal dus.

En als er kinderen bij jou over de vloer komen, zullen de meesten toch wel schroom hebben om dingen te laten zien die ze thuis op hun kamertje misschien wel doen. Dus dat jij het niet ziet, betekent niet dat het niet voorkomt.
BuzzFeed schreef:
11-03-2020 22:12
Wat vind je precies bijzonder dan? Dat ik m’n zoon niet verbied om aan z’n EIGEN piemeltje te zitten op z’n EIGEN kamer? Kom op zeg.

En niemand heeft het over urenlang he. Ja, in de OP wordt gesproken over een uur, waarbij ik ook zeg dat ik er wel wat van zou zeggen als het zo lang duurt en slaaptekort dreigt.
Ik reageer dan ook steeds op de situatie uit de OP, van een kind dat kennelijk urenlang en dwangmatig op voorwerpen ligt te rijden. Ik vind dat echt totaal niet bij een normale kinderontwikkeling horen en zou dat dus sowieso verbieden. En als 'normaal' verbieden (dus afleiden, alternatieven bieden, uit de situatie halen gecombineerd met "doe maar niet", "nee", "niet doen") geen effect zou hebben zou ik er zelfs mee naar de huisarts of een orthopedagoog of het consultatiebureau gaan.
Am Yisrael Chai!
blijmetmij schreef:
11-03-2020 22:33
Er is aangetoond dat sommige foetussen dit gewoon in de baarmoeder al doen.
Maar niet allemaal dus.

En als er kinderen bij jou over de vloer komen, zullen de meesten toch wel schroom hebben om dingen te laten zien die ze thuis op hun kamertje misschien wel doen. Dus dat jij het niet ziet, betekent niet dat het niet voorkomt.
Dat het aangetoond is zegt toch nog niks?
Meer context?

Ik ken de kinderen toch wel redelijk en de ouders heel erg goed.
Ik had het geweten, kinderen die uren op knuffels rijden of zeer vaak met hun poedel spelen ken ik gewoon niet.

Wel gerelateerd gedrag en minder frequent.
Maakt niks uit verder,maar het is zeker niet de norm en ander gedrag afwijkend.

Net als ouders die kinderen leren dat ze gerust in de neus mogen peuteren, ken ik niet .
fashionvictim schreef:
11-03-2020 22:34
Ik reageer dan ook steeds op de situatie uit de OP, van een kind dat kennelijk urenlang en dwangmatig op voorwerpen ligt te rijden. Ik vind dat echt totaal niet bij een normale kinderontwikkeling horen en zou dat dus sowieso verbieden. En als 'normaal' verbieden (dus afleiden, alternatieven bieden, uit de situatie halen gecombineerd met "doe maar niet", "nee", "niet doen") geen effect zou hebben zou ik er zelfs mee naar de huisarts of een orthopedagoog of het consultatiebureau gaan.
Lees ff mijn post waarom verbieden niet bereikt wat je wilt. Het is geen “dwangmatige obsessie”, tenzij het kind mentaal beperkt is en heel eenzijdig op zoek is naar prikkels. Dat geldt dus niet voor het gros van de gevallen.
fashionvictim schreef:
11-03-2020 22:34
Ok, dus af en toe een beetje wiebelen/frummelen/frutten/zwemmen zou je geen punt vinden? Gelukkig maar.

TO benoemt het gedrag van kind als mogelijk dwangmatig. Ik kan me voorstellen dat je daar inderdaad iets mee zou willen. Hoewel het misschien ook een fase kan zijn. Maar het lijkt me dan verstandiger om te sturen op “niet te lang” en “niet op ongepaste plaatsen” i.p.v. om het in z’n totaliteit te verbieden.
blijmetmij schreef:
11-03-2020 22:42
Lees ff mijn post waarom verbieden niet bereikt wat je wilt. Het is geen “dwangmatige obsessie”, tenzij het kind mentaal beperkt is en heel eenzijdig op zoek is naar prikkels. Dat geldt dus niet voor het gros van de gevallen.
Ik ken echt veel kinderen en ben ook al best lang moeder en ik herken echt niks van die geschetste situatie. Anders dan een korte periode als ze peuter zijn en net ontdekken dat ze een lichaam hebben en dat meisjes het een en jongens het ander hebben, ken ik echt geen enkel kind dat langdurige periodes dagelijks dusdanig opvallend met de eigen geslachtsdelen moet spelen. En ik ken ook geen kinderen waarbij verbieden (van wat dan ook) geen effect heeft.
Am Yisrael Chai!
ardni schreef:
11-03-2020 22:41
Net als ouders die kinderen leren dat ze gerust in de neus mogen peuteren, ken ik niet .
Echt HUH?
Ik zit zelf regelmatig lekker te peuteren. Harde korstjes in je neus kunnen gewoon pijn doen en die moeten er even uit.
Doe ik niet waar het bezoek bij is, maar zonder bezoek mag ik dat toch zelf weten? Ik verberg het niet voor mijn zoon.

Is trouwens niet dwangmatig en urenlang hoor; gewoon even als het nodig is, en het is zo voorbij.
Als ik verkouden ben, kan ik het nog uitsnuiten met het snot mee, maar als er niets te snuiten valt, dan ben ik blij dat ik een wijsvinger heb.
BuzzFeed schreef:
11-03-2020 22:44
Ok, dus af en toe een beetje wiebelen/frummelen/frutten/zwemmen zou je geen punt vinden? Gelukkig maar.

TO benoemt het gedrag van kind als mogelijk dwangmatig. Ik kan me voorstellen dat je daar inderdaad iets mee zou willen. Hoewel het misschien ook een fase kan zijn. Maar het lijkt me dan verstandiger om te sturen op “niet te lang” en “niet op ongepaste plaatsen” i.p.v. om het in z’n totaliteit te verbieden.
Mijn dochter (kleuter) heb ik serieus nog nooit erop kunnen betrappen dat ze masturbeer-achtige handelingen uitvoert. Mijn zoon speelde als dreumes/peuter weleens met zijn piemel maar dan zei ik "doe dat maar niet" en die heb ik het ook nooit meer zien doen. Dus of ze zijn zo goed opgevoed of zo intelligent dat ze zelf snappen dat met je geslachtsdelen spelen iets is wat je privé en zonder pottenkijkers doet, of ze doen het sowieso niet. En dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
11-03-2020 22:47
Ik ken echt veel kinderen en ben ook al best lang moeder en ik herken echt niks van die geschetste situatie. Anders dan een korte periode als ze peuter zijn en net ontdekken dat ze een lichaam hebben en dat meisjes het een en jongens het ander hebben, ken ik echt geen enkel kind dat langdurige periodes dagelijks dusdanig opvallend met de eigen geslachtsdelen moet spelen. En ik ken ook geen kinderen waarbij verbieden (van wat dan ook) geen effect heeft.
Ik was er zelf een. Ik deed het onder andere rijdend op de hoek van mijn bed en op de rugleuning van de bank in de woonkamer (die was fijner). Maar dat mocht ik dus niet. Toen was ik echt nog een kleutertje. Voor mij was het dus een vorm van (te drukke) prikkelverwerking om te ontspannen.

Aantal jaar later nog wel eens rijden op een bankje in mijn slaapkamer “ betrapt” door mijn vader die ineens midden in de nacht mijn deur open gooide omdat hij een geluidje had gehoord. Echt hoezo krijg je als kind geen privacy!?

Pas een jaar of 8 geleden kwam ik terecht bij een fysio voor sensorische prikkelverwerking na een burn-out. Toen bleek dat ik voor sommige zintuigelijk prikkels (bv visueel) te snel volloop, maar dat het systeem waarmee je zelf ervaart dat je actief bent geweest, waarna je lichaam vanzelf iets rustigs gaat doen, bij mij onderprikkeld is. Dus mijn hoofd kan vol zitten maar mijn lijf gaat door tot ik uiteindelijk crashte. Om dat recht te zetten, kan ik die prikkels bewuster opzoeken door te kauwen (kauwgom), te kneden (klei) of bv te wandelen. Ik zou ook op de trampoline kunnen springen maar daar vind ik geen hol aan.

We hebben het bij die begeleiding nooit over masturbatie gehad als een effectieve manier voor zelfdemping. Mijn hoofd stond in die burn-put ook niet naar zulke dingen. Maar het is feitelijk hetzelfde mechanisme, en blijkbaar als kleuter mijn oplossing om met mijn onbalans om te gaan.
blijmetmij schreef:
11-03-2020 23:03
Ik was er zelf een. Ik deed het onder andere rijdend op de hoek van mijn bed en op de rugleuning van de bank in de woonkamer (die was fijner). Maar dat mocht ik dus niet. Toen was ik echt nog een kleutertje. Voor mij was het dus een vorm van (te drukke) prikkelverwerking om te ontspannen.

Aantal jaar later nog wel eens rijden op een bankje in mijn slaapkamer “ betrapt” door mijn vader die ineens midden in de nacht mijn deur open gooide omdat hij een geluidje had gehoord. Echt hoezo krijg je als kind geen privacy!?

Pas een jaar of 8 geleden kwam ik terecht bij een fysio voor sensorische prikkelverwerking na een burn-out. Toen bleek dat ik voor sommige zintuigelijk prikkels (bv visueel) te snel volloop, maar dat het systeem waarmee je zelf ervaart dat je actief bent geweest, waarna je lichaam vanzelf iets rustigs gaat doen, bij mij onderprikkeld is. Dus mijn hoofd kan vol zitten maar mijn lijf gaat door tot ik uiteindelijk crashte. Om dat recht te zetten, kan ik die prikkels bewuster opzoeken door te kauwen (kauwgom), te kneden (klei) of bv te wandelen. Ik zou ook op de trampoline kunnen springen maar daar vind ik geen hol aan.

We hebben het bij die begeleiding nooit over masturbatie gehad als een effectieve manier voor zelfdemping. Mijn hoofd stond in die burn-put ook niet naar zulke dingen. Maar het is feitelijk hetzelfde mechanisme, en blijkbaar als kleuter mijn oplossing om met mijn onbalans om te gaan.
met andere woorden: je zit enorm te projecteren.

En daarnaast is er bij jou dus wel degelijk iets aan de hand wat afwijkend is van een gezonde situatie. En dat was precies mijn argument.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
11-03-2020 23:06
met andere woorden: je zit enorm te projecteren.

En daarnaast is er bij jou dus wel degelijk iets aan de hand wat afwijkend is van een gezonde situatie. En dat was precies mijn argument.
Wat flauw om mijn persoonlijke uitleg met serieuze onderbouwing (voor hoe het BIJVOORBEELD kan zijn als tegenwicht voor jouw veronderstelling) af te doen met projectie.

Daarmee doe je mij tekort, want jij ziet mijn verhaal nu als verklaring voor in jouw ogen “heel afwijkend” gedrag.

Terwijl ik juist zeg dat het gedrag helemaal niet zo raar is als je de functie ervan begrijpt. Het was een oplossing voor een beperking, die niet mentaal was oid. Omdat het met geslachtsdelen te maken heeft, hang jij er een enorm waardeoordeel aan.

Kijk; er zijn zwaar gestoorde volwassenen die in inrichtingen wonen en het vermogen van een 3-jarige hebben. Als die zichzelf de hele dag bevredigen, dan is dat inderdaad abnomaal, maar ze functioneren zelf ook helemaal niet goed.

Als voor een verder redelijk goed functionerende persoon zelfbevrediging een manier is om de spanning van de dag (de letterlijke spanning van alertheid, samengetrokken schouders, spanning in je hoofd) te laten wegstromen, dan is dat normaal. Ook als die persoon pas 3 of 5 is. En dus ook als die spanning bijvoorbeeld oploopt omdat de prikkelverwerking van die persoon niet helemaal goed is afgesteld. Dat maakt de persoon of de handeling niet ineens extreem afwijkend. Heel weinig mensen hebben echt inzicht in hun eigen informatieverwerking en dus prikkelverwerking. Er is ook daarin niet EEN norm. Er zijn vast een heleboel mensen die een beetje gekke balans hebben zonder dat ze dat doorhebben.

Kijk; als iemand dagelijks wil klaarkomen door zichzelf te bevredigen terwijl hij of zij kijkt naar filmpjes van konijntjes die gewurgd worden, dan maak ik me zorgen.

Maar fysiek spanning laten afvloeien (waarbij niet eens sprake is van penetratie of sexuele context): dat is toch gewoon een normaal fysiek proces? Of dat nou maandelijks, wekelijks of dagelijks gebeurt. Er zijn veel mannen die bijna dagelijks rukken voor het slapen (zelfs als ze een partner hebben).
blijmetmij schreef:
11-03-2020 23:40
Wat flauw om mijn persoonlijke uitleg met goede onderbouwing ( voor hoe het BIJVOORBEELD kan zijn als tegenwicht voor jouw veronderstelling) af te doen met projectie.

Daarmee doe je mij tekort, want jij ziet mijn verhaal nu als verklaring voor in jouw ogen “heel afwijkend” gedrag.

Terwijl ik juist zeg dat het gedrag helemaal niet zo raar is als je de functie ervan begrijpt. Het was een oplossing voor een beperking, die niet mentaal was oid. Omdat het met geslachtsdelen te maken heeft, hang jij er een enorm waardeoordeel aan.

Kijk; er zijn zwaar gestoorde volwassenen die in inrichtingen wonen en het vermogen van een 3-jarige hebben. Als die zichzelf de hele dag bevredigen, dan is dat inderdaad abnomaal, maar ze functioneren zelf ook helemaal niet goed.

Als voor een verder redelijk goed functionerende persoon zelfbevrediging een manier is om de spanning van de dag (de letterlijke spanning van alertheid, samengetrokken schouders, spanning in je hoofd) te laten wegstromen, dan is dat normaal. Ook als die persoon pas 3 of 5 is. En dus ook als die spanning bijvoorbeeld oploopt omdat de prikkelverwerking van die persoon niet helemaal goed is afgesteld. Dat maakt de persoon of de handeling niet ineens extreem afwijkend. Heel weinig mensen hebben echt inzicht in hun eigen informatieverwerking en dus prikkelverwerking. Er is ook daarin niet EEN norm.

Kijk; als iemand dagelijks wil klaarkomen door zichzelf te bevredigen terwijl hij of zij kijkt naar filmpjes van konijntjes die gewurgd worden, dan maak ik me zorgen.

Maar fysiek spanning laten afvloeien (waarbij niet eens sprake is van penetratie of sexuele context): dat is toch gewoon een normaal fysiek proces? Of dat nou maandelijks, wekelijks of dagelijks gebeurt. Er zijn veel mannen die bijna dagelijks rukken voor het slapen (zelfs als ze een partner hebben).
Ik vergelijk het niet voor niets met haren trekken, neus prutten, navel wrijven, tenen kietelen of weet ik veel wat. Omdat ik juist vind dat het feit dat het hier de geslachtsdelen betreft het niet ineens gezond gedrag maakt.

Ik ben juist van mening dat mensen peutergedrag ten onrechte seksualiseren en daardoor denken dat ze er heel omzichtig mee om moeten gaan. Terwijl ik denk: als je kind de hele tijd tegen de hoek van de bank zou zitten schoppen, dan zou je het ook verbieden. Waarom is het dan ineens wel wenselijk gedrag als het ipv er tegen aan te schoppen, er tegenaan ligt te rijden?

En ik vind het sowieso niet normaal of wenselijk om zoveel spanning te hebben dat je bewust op zoek moet naar een manier om die spanning draaglijk te maken. Dat vind ik voor een volwassen mens al heel ongezond, maar voor een peuter of kleuter al helemaal.

Je bevestigt met alles wat je tikt alleen mijn bedenkingen en meningen maar.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
11-03-2020 23:47
Ik vergelijk het niet voor niets met haren trekken, neus prutten, navel wrijven, tenen kietelen of weet ik veel wat. Omdat ik juist vind dat het feit dat het hier de geslachtsdelen betreft het niet ineens gezond gedrag maakt.

Ik ben juist van mening dat mensen peutergedrag ten onrechte seksualiseren en daardoor denken dat ze er heel omzichtig mee om moeten gaan. Terwijl ik denk: als je kind de hele tijd tegen de hoek van de bank zou zitten schoppen, dan zou je het ook verbieden. Waarom is het dan ineens wel wenselijk gedrag als het ipv er tegen aan te schoppen, er tegenaan ligt te rijden?

En ik vind het sowieso niet normaal of wenselijk om zoveel spanning te hebben dat je bewust op zoek moet naar een manier om die spanning draaglijk te maken. Dat vind ik voor een volwassen mens al heel ongezond, maar voor een peuter of kleuter al helemaal.

Je bevestigt met alles wat je tikt alleen mijn bedenkingen en meningen maar.
Vooroordelen zijn jammer.

Maar misschien kunnen we elkaar vinden in de constatering dat als het gedrag is om een teveel aan prikkels mee te reguleren, dat het beter doseren van de prikkels fijner is voor een kind dan het zo te moeten oplossen.

Dan blijf ik er dus wel bij dat je niet gedrag moet verbieden dat iets reguleert als je niet help om te voorkomen dat er van alles gereguleerd moet worden. Misschien is verbieden dan vanzelf niet meer aan de orde.

Bij mij is het weggegaan en zijn er blijkbaar andere oplossingen voor in de plaats gekomen. Het is in ieder geval totaal niet schadelijk geweest als kind om het te doen, en de frequentie was ook echt niet jarenlang heel hoog ofzo. Maar als kleutertje baalde ik wel dat ik steeds werd weggestuurd van die lekkere bank 🙄.
BuzzFeed schreef:
10-03-2020 19:46
Ik ben echt geshockeerd hoe spastisch hier door sommigen over gedaan wordt. Tuurlijk, het slaaptekort moet je wat aan doen. Door een wekkertje of op een gegeven moment gewoon zeggen dat het klaar en slapen is. Maar de handeling zelf verbieden slaat toch nergens op? Een kind moet toch gewoon z’n lijf leren kennen. Waarom daar nu een verboden gebied van maken? Daar geef je toch een heel verkeerd signaal mee af? Wanneer komt dan het moment dat het kind zichzelf wel mag gaan betasten. Ga je dat dan ook even afkondigen? Beetje raar in mijn ogen.

Helemaal mee eens.

En nog even over je kind leren in slaap te vallen: wat zou dát voor mij de verkeerde methode zijn geweest zeg: de dag doornemen om het te verwerken. Ligt alles net achter je en lig je in bed, gaat iemand die hele dag voor mij weer zitten oprakelen... Nee, dáár word ik rustig van. :O Blij dat mijn ouders me mooi zelf lieten uitzoeken hoe ik het beste in slaap kon vallen.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven