Knutselen met de kinderen begeleiden

10-12-2019 10:29 160 berichten
Tips gevraagd van leerkrachten en/of geduldige ouders die dit wel klaarspelen :)

Ik heb twee dochters en zijn net als man en ik creatief van aanleg. We tekenen en verven wat af samen, maar één activiteit die ik niet begeleid krijg: knutselen.

Onlangs dacht ik met ze aan een simpel knutselwerkje te beginnen, een kerstboompje van WC-rollen. Ik had de rolletjes voorbereid, verf klaar staan, zou eigenlijk maar een kwestie van schilderen zijn, versieren en op elkaar plakken. Touwtje erdoorheen en ophangen maar.

De jongste (bijna 4) werkte nog eigenlijk prima mee, maar de oudste (5,5 jaar) gaf er al snel de brui aan en ging overgebleven stukjes WC-rol in de verf dopen en maakte er al snel een knoeiboel van.
Ze gaat lang en breed naar school en ik verwacht dat de juf dat ook niet zomaar toelaat dat dat gebeurt, met 24 andere kinderen nog in de klas, dus ik mag toch wel iets van haar verwachten, lijkt me.
Dan begint de irritatie al bij me te borrelen en zit ik met een vervelend gevoel, want ik wil de kinderen in een activiteit die vrij van spel moet zijn niets verplichten.

Met verplichten bedoel ik dan de activiteit afronden op een rustige manier en niet andere dingen gaan doen of ineens alle kleuren verf willen mengen. Welke kleuren ze gebruiken doet me niet zoveel, net als de overdaad aan glitter achteraf en de besmeurde placemats, dat is allemaal oké en heb ik geen moeite mee als dat gebeurt tijdens het maken van het knutselwerk.

Misschien is mijn kijk daarop helemaal verkeerd, maar nu durf ik haast het knutselgerei niet uit de kast te halen omdat we toch niet het doel na kunnen streven waar ze op voorhand wel heel enthousiast over zijn.
Ik heb daarentegen wel een heel leuk beeld van knutselwerkjes maken op een druilerige middag dus misschien heeft iemand tips voor me om dat waar te kunnen maken.
:)
viva-life22 schreef:
10-12-2019 10:46
Waarom moeten ze iets knutselen wat jij leuk vind? Ik bedoel natuurlijk kan je met een idee komen, maar als ze er dan zelf iets van maken, is dat toch ook goed?

In mijn ogen kan je knutselen in de breedste zin van het woord lezen.

Rotzooi word het toch wel. Een groot kleed over je tafel leggen en achteraf een stofzuiger erdoorheen, dan is het weer schoon.
Rotzooi is echt het probleem niet, die maak ik ook. :)
En het gaat om iets wat ze zelf willen knutselen, ik knutsel mee omdat zij dat leuk vinden. Ik ben zelf meer van het tekenen.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Daarom moet je knutselen lekker op school laten, zo'n juf heeft er voor doorgeleerd

Beetje kleuren wil nog wel thuis, maar verder is het voor professionals
Rosalind schreef:
10-12-2019 10:48
Wat is het verschil met verven en tekenen, die paar wc rolletjes?
Waarom is voor jou die kerstboom het doel ipv leuk bezig zijn?
Met de opgedane inzichten in dit topic zal ik het zo niet meer bekijken, maar ik dacht: leuk, samen versieringen voor Kerst maken en genieten van het resultaat. En dat hoeven geen perfecte groene boompjes te zijn, hoor. Die van de jongste was rood en die van de oudste blauw en andere gekke gemengde kleuren. Maar zover is het dus niet gekomen.
Alle reacties Link kopieren
laatbloeiertje schreef:
10-12-2019 10:45
Dat is ook wat normaal goed gaat met tekenen en verven en glitters gebruiken mag gewoon.
Maar ze willen zelf een knutselwerkje maken wat uiteindelijk niet eens in de buurt komt. Even voor de duidelijkheid: dat hoeft van mij niet perse.
Wel stel ik daar materialen, tijd en aandacht voor beschikbaar en tja, dat vind ik wel een beetje zonde ja. Dan blijf ik liever bij het tekenen, verven, stickertjes en glitter.
Ik doe veel met beeldende kunst, en de keren dat het eindresultaat lijkt op wat ik van plan was zijn zeldzaam. Laat ze alsjeblieft lol hebben in het proces. Komt er uiteindelijk niks uit, helemaal prima toch? Je geeft aan dat je gezellig wil knutselen op een druilerige middag, dat heb je dan toch gedaan, ongeacht het eindresultaat?
Tjezus, wat vals
lilalinda schreef:
10-12-2019 11:00
Daarom moet je knutselen lekker op school laten, zo'n juf heeft er voor doorgeleerd

Beetje kleuren wil nog wel thuis, maar verder is het voor professionals
Dat was de conclusie die ik bereid was te accepteren als ik het óf verkeerd inzag óf er geen bruikbare tips kwamen. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Misschien dan knutselen met gekleurd papier en lijmstiften in plaats van verf, bijvoorbeeld het kerstboompje overtrekken op groen papier, uitknippen, op het rolletje plakken, versieren. Dan hoef je je niet zo druk te maken om verf die overal aan zit en die snippers zuig je na afloop zo op.

Verder misschien knutselprojecten bedenken waarbij je veel moet tekenen en dat eventueel uit kan knippen, als ze dat wel leuk vinden. Een kijkdoos, een mobile, zoiets.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
10-12-2019 11:00
Daarom moet je knutselen lekker op school laten, zo'n juf heeft er voor doorgeleerd

Beetje kleuren wil nog wel thuis, maar verder is het voor professionals
Waarom zou creatief bezig zijn in vredesnaam voor professionals zijn? En ik word vaak redelijk treurig van wat ze op basisscholen 'creatief' noemen.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
10-12-2019 11:03
Waarom zou creatief bezig zijn in vredesnaam voor professionals zijn? En ik word vaak redelijk treurig van wat ze op basisscholen 'creatief' noemen.
lees het met "tong in cheek"
Alle reacties Link kopieren
Als ik bijvoorbeeld eens op Pinterest een leuke knutsel heb gezien ga ik die gewoon zelf maken, mijn oudste is er altijd als de kippen bij om te helpen. De peuter doet vaak ook even mee en gaat daarna weer wat anders doen.

Als de kinderen zelf willen knutselen leg ik het een en ander op tafel en ga er bij zitten of iets anders doen. Meestal “maken” ze dan niks maar zijn ze vooral bezig met knippen, plakband, lijm, krassen, etc... Ook prima.

Ik herken wat jij schrijft wel enigszins als ik wat met ze ga bakken of koken.
Dat vinden ze geweldig maar ik wil het wel enigszins hygiënisch en dat ze het achteraf ook echt kunnen eten (dus niet een koekje wat zo dik is dat het nooit gaar wordt) ;-D
Alle reacties Link kopieren
laatbloeiertje schreef:
10-12-2019 11:02
Dat was de conclusie die ik bereid was te accepteren als ik het óf verkeerd inzag óf er geen bruikbare tips kwamen. ;-)
Dat je doorgeleerd moet hebben om je kinderen creatief bezig te laten zijn lijkt me de meest treurige conclusie die je kunt trekken. Daarmee zeg je dat het allemaal heel belangrijk is wat het eindresultaat is en dat het allemaal vooral 'goed' moet zijn. Als jij en je man zelf creatieve types zijn, weet je toch dat dat niet zo werkt?
Tjezus, wat vals
laatbloeiertje schreef:
10-12-2019 11:01
Met de opgedane inzichten in dit topic zal ik het zo niet meer bekijken, maar ik dacht: leuk, samen versieringen voor Kerst maken en genieten van het resultaat. En dat hoeven geen perfecte groene boompjes te zijn, hoor. Die van de jongste was rood en die van de oudste blauw en andere gekke gemengde kleuren. Maar zover is het dus niet gekomen.
Heel eerlijk? Genieten van knutsels van kinderen?
Ik geniet van dat feit dat ze bezig zijn. Maar mooie kerstdecoratie koop ik toch echt in de winkel ;-D
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
10-12-2019 10:41
Laten gaan. Alleen bijsturen als de kat geverfd dreigt te worden ofzo.
Hahahaha ik zie die kat al geverfd en met een leuk touwtje in de boom hangen.

To, laat het lekker los. Laat ze zelf ontdekken. Als hun er trots op zijn ga jij het vanzelf ook waarderen. Hier hangt de boom vol met rare knutsels van door de jaren heen en de (aspirant) pubers zijn er nog steeds trots op.
laatbloeiertje schreef:
10-12-2019 11:01
Met de opgedane inzichten in dit topic zal ik het zo niet meer bekijken, maar ik dacht: leuk, samen versieringen voor Kerst maken en genieten van het resultaat. En dat hoeven geen perfecte groene boompjes te zijn, hoor. Die van de jongste was rood en die van de oudste blauw en andere gekke gemengde kleuren. Maar zover is het dus niet gekomen.
Als jullie nu perse iets van kerstversiering willen maken: haal eens samen houten figuurtjes. Die dan laten beschilderen/beplakken. Ziet het er toch uit als jouw beoogde doel, maar ze kunnen er zelf hun eigen draai aan geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik hang alles wat mijn kinderen maken in de boom. De boom is een samenraapsel van ons allemaal, daar word ik blij van :)

Maar ik knutsel geen voorafbedachte dingen met mijn kinderen, dat is voor niemand leuk. Ze prutsen dingen in elkaar, ik pruts dingen in elkaar en als het leuk is is het leuk.
MevrouwJack schreef:
10-12-2019 11:01
Ik doe veel met beeldende kunst, en de keren dat het eindresultaat lijkt op wat ik van plan was zijn zeldzaam. Laat ze alsjeblieft lol hebben in het proces. Komt er uiteindelijk niks uit, helemaal prima toch? Je geeft aan dat je gezellig wil knutselen op een druilerige middag, dat heb je dan toch gedaan, ongeacht het eindresultaat?
Ik heb niet zoveel moeite met het eindresultaat hoor. Dat hoeft er voor mij écht niet perfect uit te zien en ik prijs de kinderen regelmatig over al het moois dat ze maken en echt, vind het heel knap wat ze fabriceren. Vind het enorm leuk te zien waarmee ze uit school komen en de hele koelkast hangt vol met hun creaties.
Het gaat mij meer om het afmaken van een knutselwerkje. Samen besluiten dat we dat gaan maken (en wie geen zin heeft hoeft niet mee te doen) en dan daar in de buurt komen op eigen fantasie en kunnen.

Maar zoals aangegeven ga ik dat loslaten, misschien komt dat later wel (of niet, ook goed!)
Rosalind schreef:
10-12-2019 11:06
Heel eerlijk? Genieten van knutsels van kinderen?
Ik geniet van dat feit dat ze bezig zijn. Maar mooie kerstdecoratie koop ik toch echt in de winkel ;-D
Ze zijn altijd enorm trots als iets op display hangt en daar geniet ik dan weer van ;-)
Maar jij verwacht teveel concentratie en aandacht van twee kleuters. 10 minuten focus is al heel veel op die leeftijd hoor.
Hè? Laat die kinderen lekker kliederen. Daar leren ze ook van, beter dan van nadoen. Dat is het tegenovergestelde van creativiteit.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 10-12-2019 11:17
53.49% gewijzigd
laatbloeiertje schreef:
10-12-2019 11:12
Ze zijn altijd enorm trots als iets op display hangt en daar geniet ik dan weer van ;-)
Ja dus? Dat hoeft geen kerstboom te zijn maar mag ook een blauwe met glitter besmeurde wc rolletjes-toren zijn! :lightbulb:
laatbloeiertje schreef:
10-12-2019 10:45
Dat is ook wat normaal goed gaat met tekenen en verven en glitters gebruiken mag gewoon.
Maar ze willen zelf een knutselwerkje maken wat uiteindelijk niet eens in de buurt komt. Even voor de duidelijkheid: dat hoeft van mij niet perse.
Wel stel ik daar materialen, tijd en aandacht voor beschikbaar en tja, dat vind ik wel een beetje zonde ja. Dan blijf ik liever bij het tekenen, verven, stickertjes en glitter.

Zonde van wat?
laatbloeiertje schreef:
10-12-2019 11:12
Ze zijn altijd enorm trots als iets op display hangt en daar geniet ik dan weer van ;-)

Het is geen expositie. Het zijn kleuterwerkjes en die hang je even op en dat is het, toch?
Alle reacties Link kopieren
laatbloeiertje schreef:
10-12-2019 11:10
Het gaat mij meer om het afmaken van een knutselwerkje. Samen besluiten dat we dat gaan maken (en wie geen zin heeft hoeft niet mee te doen) en dan daar in de buurt komen op eigen fantasie en kunnen.
Maar dan gaat het dus wel om het resultaat. Ik vind dat als volwassene vaak al een uitdaging, om iets af te maken waar ik aan begonnen ben. Zeker wanneer halverwege blijkt dat mijn plannen niet echt realiseerbaar zijn of ik afgeleid raak door iets anders. Laat staan voor twee nog zulke jonge kinderen.

Ik ben ook opgegroeid in een huis vol knutselspullen, eindeloze mogelijkheden. Ik kan met niet herinneren dat mijn ouders het zo stimuleerden door echt dingen samen te doen, ze waren zelf veel bezig en ik ging gewoon meedoen en zelf iets prutsen. De omgeving was er naar, en het zien van al die materialen stimuleerde me enorm. Ik denk dat wanneer jij ze gewoon laat zien dat het leuk is om bezig te zijn, wanneer je ze nieuwsgierig maakt, je een hele waardevolle basis legt.
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 02-01-2020 20:08
9.99% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
:rofl: ik zie dit echt helemaal voor me

Laat ze lekker gaan TO, ze zijn nog veel te jong voor wat jij van ze verwacht.
Dank je Mevrouw Jack, dat zou ik namelijk wel heel graag willen (ik hoop dat dat ook naar voren komt) maar ik merk dus dat deze manier niet werkt dus was ook op zoek naar een andere manier. Misschien heb ik daar veel te diep over nagedacht en is het op deze manier ook genoeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven