Knutselmoeder drama
maandag 4 november 2019 om 16:25
Mijn kind vroeg vandaag of ik vrijdag wilde meehelpen met knutselen voor Sint-Maarten in de klas. Vrijdag had ik niks gepland staan en ik vind het altijd wel leuk om mijn kind te helpen en hij heeft ook een leuke klas, maar waar ik tegen op zie zijn de andere moeders. Het is echt een hel om met die knutselmoeders om te gaan, omdat alles moet zoals zij het doen en als je als hulpouder afwijkt krijg je de wind van voren. Ik heb al eerder geholpen maar toen kwam ik gesloopt thuis. Die moeders vreten energie. Ik zie er echt tegen op, maar mijn zoon wil graag dat ik meehelp.
Dus nu heb ik in een dilemma: Mijn zoon blij maken om te helpen en mij mentaal laten martelen door de knutselmoeders of niet?
Dus nu heb ik in een dilemma: Mijn zoon blij maken om te helpen en mij mentaal laten martelen door de knutselmoeders of niet?
dinsdag 5 november 2019 om 08:19
Ja dat klopt wel, ik heb me ook vaak minder gevoeld en ik weet nu wel beter, maar toch zou ik graag willen dat die betweters eens naar zichzelf keken ook.
dinsdag 5 november 2019 om 08:57
Ik denk niet dat ze enig idee hebben dat ze dat gevoel bij andere kunnen oproepen, ik denk dat ze zich geweldig bezig vinden. En de andere kant is natuurlijk als je dat gevoel krijgt, hoe ga je er zelf mee om.
Ik heb bv een opdrachtgever die me een soort van ‘klein’ gevoel kan geven, ik denk niet dat hij het zich bewust is, en tegenwoordig denk ik alleen maar, ‘oh man wat doe je dit onhandig’. Hiermee leg ik het voor mezelf terug bij hem en laat ik het erbij. Heerlijk.
dinsdag 5 november 2019 om 09:55
Wow, zoiets heb ik nog niet gehad. Als ik dat zou hebben meegemaakt zou ik mij ook niet meer opgeven. En wat zielig voor de kinderen.Pandax schreef: ↑04-11-2019 18:49Ik ben ook wel eens weggezucht door knutselmoeders. Bij het pepernoten maken had mijn groep wormpjes gemaakt in plaats van bolletjes. Dat vonden ze leuk en het maakt mij geen bal uit: als ze maar allemaal ongeveer even groot waren. Ze hebben drie kwartier lang uiterst geconcentreerd nette langwerpige peperwormpjes gemaakt. Maar goed, dat mocht dus niet en de knutselmoeders hebben die hele batch weggegooid. Daarna heb ik nooit meer geholpen.
dinsdag 5 november 2019 om 11:02
dinsdag 5 november 2019 om 11:54
Laat ik beginnen met zeggen dat ik ook geen sociaal talent heb voor de omgang met kliekjes en me je afkeer goed kan voorstellen, maar ik wil ook opmerken dat hier een kans ligt voor je. Misschien zelfs voor je zoon. (die gaat zien hoe jij reageert op anderen, of hoe je niet reageert)Madameei schreef: ↑04-11-2019 17:59Ja hier hetzelfde, maar wel als bonus dat er altijd een moeder in je nekt staat te hijgen om te kijken of je het wel goed doet. En als je iets doet of zegt dat niet volgens het draaiboek is, dan hoor je gezucht achter je en zie je de ogen draaien. ugh.. Dat soort dingen.
Als het nog lukt probeer dan het hele man/vrouw vooroordeel los te laten. Het stikt van de stomme mannen in de wereld die ook heel goed kunnen bemoeien en zuchten enzo dus dat is helaas niet aan vrouwen voorbehouden, en door je bevooroordeeldheid bestaat de kans dat je zo zelf zorgt dat er ook nooit een leuk contact met een gelijkgestemde moeder ontstaat (De selffulfilling prophecy) .
Als er een 'persoon' ongeacht geslacht denkt zich te gaan bemoeien met je Sint Maarten werk dan zeg je 'oh dankjewel voor je bijdrage/mening maar we zijn het helaas niet eens'. Glimlach en schouders ophalen en dan verder gaan. Blijft diegene achter je staan zuchten dan kun je zeggen dat als hij/zij zich zo vreselijk stoort het een beter idee is om wat afstand te houden. Is het dan daarna gezelliger, nee, maar dat was het toch al niet. Wat je zo wel hebt kunnen oefenen is beleefd assertief reageren en wie weet zorgt het ervoor dat ze een volgende keer minder snel in je nek hijgen.
Tenslotte, vindt compromissen. Het worm vs. pepernoot voorbeeld van een andere forummer doet mij denken dat ik mijn groepje zou hebben gezegd dat als ze keurige pepernoten weten te maken om lekker op te eten ze elk één toffe worm mogen maken daarnaast om mee te spelen en dan op te eten. De kans dat die deal erdoor komt is in ieder geval groter dan helemaal geen pepernoot produceren.
Lorem Ipsum
dinsdag 5 november 2019 om 11:56
Wow...Pandax schreef: ↑04-11-2019 18:49Ik ben ook wel eens weggezucht door knutselmoeders. Bij het pepernoten maken had mijn groep wormpjes gemaakt in plaats van bolletjes. Dat vonden ze leuk en het maakt mij geen bal uit: als ze maar allemaal ongeveer even groot waren. Ze hebben drie kwartier lang uiterst geconcentreerd nette langwerpige peperwormpjes gemaakt. Maar goed, dat mocht dus niet en de knutselmoeders hebben die hele batch weggegooid. Daarna heb ik nooit meer geholpen.
Hoe heb jij daarop gereageerd? En de kinderen? Of de leraar?
Ik zou echt uit mijn plaat zijn gegaan, wat denken ze wel niet zeg! Beetje de creativiteit eruit meppen en een eenheidsworst creëren en dan jaren later piepen dat er niemand meer creatief is.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
dinsdag 5 november 2019 om 12:30
Ik heb geen ruzie staan maken met de knutselmoeders
dinsdag 5 november 2019 om 12:46
Triest.
Snap dat je geen ruzie hebt gemaakt. Ik ben ook altijd van een opmerking en verder laat maar gaan behalve als het om kinderen gaat.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
dinsdag 5 november 2019 om 13:42
Maar in dit geval gaat het ook nog eens helemaal nergens over. Kinderen of niet, dit is toch wel mierenneukerij van de bovenste plank. Wellicht een soort rekenles (ingrediënten omrekenen of afmeten), teamwork (wie gaat wat doen). Wellicht waren de ingrediënten prima afgewogen en de ‘wormpjes’ ook nog te eten. Als het teamwork was, was de missie ook geslaagd (‘het wormpjesteam’). Desnoods een tijdvulling omdat er weer een of andere bespreking/na/bijscholing doorheen gejast moest worden (ook geslaagd dan, kinderen braaf bezig geweest).
Zou ik de moeder van een ‘wormpjeskind’ zijn geweest, dan had ik de moeder die de boel had weggeflikkerd ook wel eens bevraagd aan de schoolpoort. Maar in alle eerlijkheid denk ik dat de juf mij dan al had binnengehaald vanwege de start van W.O. III als zoons ‘wormpjes’ waren weggegooid
dinsdag 5 november 2019 om 14:46
Ik heb ook geen geweldige herinneringen aan helpen op de basisschool.
Zoals een groepje op schoolreisje naar de dierentuin waarbij de moeder van één van de kinderen erbij bleef en dat kind mocht van haar wat de andere kinderen van het groepje niet mochten van mij, zoals het klimmen op hekken rond de dierenverblijven.
Ruzie met een juf bij juffendag omdat ik de kinderen wat teveel nibbits voor aan de zelfmaaksnoepketting gaf, want het was duidelijk gecommuniceerd, drie nibbits per kind! Mij was niets verteld en aan het eind van de dag waren er aardig wat nibbits over.
Ruzie met de meester van mijn zoon op een feestdag waarbij kinderen mochten kiezen uit knutselopdrachten of andere feestelijkheden door de school heen. Ik stond bij de knutselhoek en een kind was weggelopen omdat hij 't knutselen stom vond. Zoon vroeg of hij dat af mocht maken en dat vond ik best. Meester ontdekte dat zoon een tweede knutsel maakte en werd Erg Boos op zoon. Het maakte niet uit dat ik toestemming had gegeven. Ik vond het juist zo fijn dat er wel een kind belangstelling had voor knutselen en zeker mijn zoon toen, goep 8 en je niet schamen voor je moeder!
Later die dag was het ultieme rampmoment toen ik de lijmflesjes uit een grote lijmfles wilde bijvullen en de dop eraf schoot. * Overal Lijm! *
Gelukkig was mijn zoon de jongste en groep 8, het was toedeloe basisschool nooit weer! Als ik oma word, word ik waarschijnlijk geen help-oma.
Hè, het is 9 jaar geleden, maar het lucht toch op!
Zoals een groepje op schoolreisje naar de dierentuin waarbij de moeder van één van de kinderen erbij bleef en dat kind mocht van haar wat de andere kinderen van het groepje niet mochten van mij, zoals het klimmen op hekken rond de dierenverblijven.
Ruzie met een juf bij juffendag omdat ik de kinderen wat teveel nibbits voor aan de zelfmaaksnoepketting gaf, want het was duidelijk gecommuniceerd, drie nibbits per kind! Mij was niets verteld en aan het eind van de dag waren er aardig wat nibbits over.
Ruzie met de meester van mijn zoon op een feestdag waarbij kinderen mochten kiezen uit knutselopdrachten of andere feestelijkheden door de school heen. Ik stond bij de knutselhoek en een kind was weggelopen omdat hij 't knutselen stom vond. Zoon vroeg of hij dat af mocht maken en dat vond ik best. Meester ontdekte dat zoon een tweede knutsel maakte en werd Erg Boos op zoon. Het maakte niet uit dat ik toestemming had gegeven. Ik vond het juist zo fijn dat er wel een kind belangstelling had voor knutselen en zeker mijn zoon toen, goep 8 en je niet schamen voor je moeder!
Later die dag was het ultieme rampmoment toen ik de lijmflesjes uit een grote lijmfles wilde bijvullen en de dop eraf schoot. * Overal Lijm! *
Gelukkig was mijn zoon de jongste en groep 8, het was toedeloe basisschool nooit weer! Als ik oma word, word ik waarschijnlijk geen help-oma.
Hè, het is 9 jaar geleden, maar het lucht toch op!
anoniem_65040f032be10 wijzigde dit bericht op 05-11-2019 14:47
0.67% gewijzigd
dinsdag 5 november 2019 om 14:47
Nou vind ik dat als het originele plan is om pepernoten te gaan maken en je daarbij hulp aanbied het wel leuk is als je bijdraagt tot het geplande resultaat, namelijk pepernoten... het was waarschijnlijk geen vrije opdracht. Ik kan me best voorstellen dat je je als degene die het project op zich heeft genomen je best gepiepeld voelt als iemand die zei je te gaan helpen je materiaal ervoor heeft gebruikt om kinderen tot abstractie aan te moedigen en je het dus niet tof vindt dat jij straks mag gaan uitleggen waarom er zo weinig echte pepernoten zijn. Dat kinderen het grappig vinden om wormpjes te maken snap ik ook wel maar dan ga je maar kleien ofzo en dan doe je niet mee met het pepernootplan. Je gaat later toch ook niet in je baan besluiten dat je het leuker leek om vliegtuigjes te vouwen met je team dan die presentatie voor te bereiden? Je gaat akkoord met werken aan een gezamenlijk doel, ga dan ook voor dat doel.
Lorem Ipsum
dinsdag 5 november 2019 om 14:58
Peperwormpjesgate zou voor mij ook wel reden voor een vette rel zijn zeg. Waar haalt zo'n mens het idee vandaan dat zij wel even bepaalt welke vorm het mij toegewezen groepje moet bakken.
To, echt ga gewoon lekker knutselen op school. Je laat je zoon en jezelf zo'n moment toch niet ontnemen door een andere knutselmoeder. Er hangt totaal niks af van het resultaat he.
Oefen een paar nietszeggende zinnetjes als 'ja vind je? 'och ja, ieder zo zijn manier he' en ja, dat zou ook kunnen' 'goeie tip' en 'bedankt voor je raad' met een uitgestreken gezicht erbij en ga gewoon verder met wat je aan het doen was. En geniet gewoon van de tijd met je zoon.
To, echt ga gewoon lekker knutselen op school. Je laat je zoon en jezelf zo'n moment toch niet ontnemen door een andere knutselmoeder. Er hangt totaal niks af van het resultaat he.
Oefen een paar nietszeggende zinnetjes als 'ja vind je? 'och ja, ieder zo zijn manier he' en ja, dat zou ook kunnen' 'goeie tip' en 'bedankt voor je raad' met een uitgestreken gezicht erbij en ga gewoon verder met wat je aan het doen was. En geniet gewoon van de tijd met je zoon.
dinsdag 5 november 2019 om 15:00
Je kind helpen natuurlijk - te meer wanneer hij er blij van wordt. Je mentaal laten martelen door andere ouders..? Ik snap niet dat jij dat zo belangrijk vindt. Gewoon gezellig meedoen, dan doen ze waarschijnlijk ook gewoon aardig tegen jou.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
dinsdag 5 november 2019 om 15:03
Dat is toch gewoon te triest voor woorden...Pandax schreef: ↑04-11-2019 18:49Ik ben ook wel eens weggezucht door knutselmoeders. Bij het pepernoten maken had mijn groep wormpjes gemaakt in plaats van bolletjes. Dat vonden ze leuk en het maakt mij geen bal uit: als ze maar allemaal ongeveer even groot waren. Ze hebben drie kwartier lang uiterst geconcentreerd nette langwerpige peperwormpjes gemaakt. Maar goed, dat mocht dus niet en de knutselmoeders hebben die hele batch weggegooid. Daarna heb ik nooit meer geholpen.
DOE-ES-FF-LEKKER-NORMAAL denk ik dan. Komt over als een overijverige knutsel moeder met te veel tijd aan haar handen...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
dinsdag 5 november 2019 om 15:12
Een pepernoot is pas echt als het model is zoals dat bedacht is?turquasi schreef: ↑05-11-2019 14:47Nou vind ik dat als het originele plan is om pepernoten te gaan maken en je daarbij hulp aanbied het wel leuk is als je bijdraagt tot het geplande resultaat, namelijk pepernoten... het was waarschijnlijk geen vrije opdracht. Ik kan me best voorstellen dat je je als degene die het project op zich heeft genomen je best gepiepeld voelt als iemand die zei je te gaan helpen je materiaal ervoor heeft gebruikt om kinderen tot abstractie aan te moedigen en je het dus niet tof vindt dat jij straks mag gaan uitleggen waarom er zo weinig echte pepernoten zijn. Dat kinderen het grappig vinden om wormpjes te maken snap ik ook wel maar dan ga je maar kleien ofzo en dan doe je niet mee met het pepernootplan. Je gaat later toch ook niet in je baan besluiten dat je het leuker leek om vliegtuigjes te vouwen met je team dan die presentatie voor te bereiden? Je gaat akkoord met werken aan een gezamenlijk doel, ga dan ook voor dat doel.
Wat een onzin. Die kinderen eten nota bene hun eigen pepernoten op. Het doel is iets maken en iets eten - dat doel is bereikt.
Dat is het hele probleem met het basisonderwijs: alle afwijkingen van het gemiddelde worden als 'fout' gezien. Terwijl je in het echte leven het meest hebt aan mensen die afwijken van het gemiddelde. Die zijn namelijk wat zeldzamer en brengen vernieuwing in de denkwijze.
Het huidige basisonderwijs én de knutselmoedermaffia maakt juist die individualiteit die een mens waardevol maakt kapot.
dinsdag 5 november 2019 om 15:15
Ik wil even zeggen dat ik de knoop heb doorgehakt. Ik ga meedoen. Ik heb vanmiddag met de meester gepraat en hij vond het heel leuk dat ik meedeed. En ik heb daarnaast ook gehoord dat de ergste van de knutselmoeders niet mee kon doen
. Mijn strategie is om mijzelf zoveel mogelijk op de kinderen, de meester en mijn zoon te richten. Ik ben best trots op mijzelf dat ik zo'n stap heb gezet. Ik vond het ook heel interessant om jullie (horror)verhalen te lezen. Zeker die met die pepernoten lijkt mij echt een hel geweest.
dinsdag 5 november 2019 om 15:18
Go Madameei!!! Veel plezier vast en laat je niet kisten.Madameei schreef: ↑05-11-2019 15:15Ik wil even zeggen dat ik de knoop heb doorgehakt. Ik ga meedoen. Ik heb vanmiddag met de meester gepraat en hij vond het heel leuk dat ik meedeed. En ik heb daarnaast ook gehoord dat de ergste van de knutselmoeders niet mee kon doen. Mijn strategie is om mijzelf zoveel mogelijk op de kinderen, de meester en mijn zoon te richten. Ik ben best trots op mijzelf dat ik zo'n stap heb gezet. Ik vond het ook heel interessant om jullie (horror)verhalen te lezen. Zeker die met die pepernoten lijkt mij echt een hel geweest.
dinsdag 5 november 2019 om 15:18
Dapper van je, meid. Veel succes en ook plezier gewenst! Je kunt het!!!Madameei schreef: ↑05-11-2019 15:15Ik wil even zeggen dat ik de knoop heb doorgehakt. Ik ga meedoen. Ik heb vanmiddag met de meester gepraat en hij vond het heel leuk dat ik meedeed. En ik heb daarnaast ook gehoord dat de ergste van de knutselmoeders niet mee kon doen. Mijn strategie is om mijzelf zoveel mogelijk op de kinderen, de meester en mijn zoon te richten. Ik ben best trots op mijzelf dat ik zo'n stap heb gezet. Ik vond het ook heel interessant om jullie (horror)verhalen te lezen. Zeker die met die pepernoten lijkt mij echt een hel geweest.
dinsdag 5 november 2019 om 15:22
Dank jeMarigold1986 schreef: ↑05-11-2019 15:18Dapper van je, meid. Veel succes en ook plezier gewenst! Je kunt het!!!
dinsdag 5 november 2019 om 15:44
Madameei schreef: ↑05-11-2019 15:15Ik wil even zeggen dat ik de knoop heb doorgehakt. Ik ga meedoen. Ik heb vanmiddag met de meester gepraat en hij vond het heel leuk dat ik meedeed. En ik heb daarnaast ook gehoord dat de ergste van de knutselmoeders niet mee kon doen. Mijn strategie is om mijzelf zoveel mogelijk op de kinderen, de meester en mijn zoon te richten. Ik ben best trots op mijzelf dat ik zo'n stap heb gezet. Ik vond het ook heel interessant om jullie (horror)verhalen te lezen. Zeker die met die pepernoten lijkt mij echt een hel geweest.
Super leuk! Veel plezier alvast.
dinsdag 5 november 2019 om 16:04
Meestal probeer ik kritiek van te voren af te vangen: ik zou roepen dat ik geen knutselwonder ben, dus dat ze me best wat makkelijks laten doen want dat ik geen zin heb in gezucht achter mijn rug.
Tof dat je het gaat proberen - het zou zo jammer zijn als je jezelf en je zoontje de ervaring zou onthouden.
Tof dat je het gaat proberen - het zou zo jammer zijn als je jezelf en je zoontje de ervaring zou onthouden.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
dinsdag 5 november 2019 om 16:14
bedankt dat scheelt mij weer typen!!!-jolijn- schreef: ↑05-11-2019 15:12Een pepernoot is pas echt als het model is zoals dat bedacht is?
Wat een onzin. Die kinderen eten nota bene hun eigen pepernoten op. Het doel is iets maken en iets eten - dat doel is bereikt.
Dat is het hele probleem met het basisonderwijs: alle afwijkingen van het gemiddelde worden als 'fout' gezien. Terwijl je in het echte leven het meest hebt aan mensen die afwijken van het gemiddelde. Die zijn namelijk wat zeldzamer en brengen vernieuwing in de denkwijze.
Het huidige basisonderwijs én de knutselmoedermaffia maakt juist die individualiteit die een mens waardevol maakt kapot.
Dit is zo waar!!!
Mijn zoon had altijd : ik weet niet wat ik moet knutselen-buikpijn als hij naar school ging, omdat alles exact zo moest als het voorbeeld en dat kon of wilde hij niet.
Op mijn werk in de zorg wordt het ook gekker, echt alles moet volgens een "plan" minder ruimte voor spontaniteit, bah!!
dinsdag 5 november 2019 om 16:15
Ja ik leer het ook steeds beter, maar toch kost het me soms moeite.Tęssa44- schreef: ↑05-11-2019 08:57Ik denk niet dat ze enig idee hebben dat ze dat gevoel bij andere kunnen oproepen, ik denk dat ze zich geweldig bezig vinden. En de andere kant is natuurlijk als je dat gevoel krijgt, hoe ga je er zelf mee om.
Ik heb bv een opdrachtgever die me een soort van ‘klein’ gevoel kan geven, ik denk niet dat hij het zich bewust is, en tegenwoordig denk ik alleen maar, ‘oh man wat doe je dit onhandig’. Hiermee leg ik het voor mezelf terug bij hem en laat ik het erbij. Heerlijk.