Knutselmoeder drama
maandag 4 november 2019 om 16:25
Mijn kind vroeg vandaag of ik vrijdag wilde meehelpen met knutselen voor Sint-Maarten in de klas. Vrijdag had ik niks gepland staan en ik vind het altijd wel leuk om mijn kind te helpen en hij heeft ook een leuke klas, maar waar ik tegen op zie zijn de andere moeders. Het is echt een hel om met die knutselmoeders om te gaan, omdat alles moet zoals zij het doen en als je als hulpouder afwijkt krijg je de wind van voren. Ik heb al eerder geholpen maar toen kwam ik gesloopt thuis. Die moeders vreten energie. Ik zie er echt tegen op, maar mijn zoon wil graag dat ik meehelp.
Dus nu heb ik in een dilemma: Mijn zoon blij maken om te helpen en mij mentaal laten martelen door de knutselmoeders of niet?
Dus nu heb ik in een dilemma: Mijn zoon blij maken om te helpen en mij mentaal laten martelen door de knutselmoeders of niet?
dinsdag 5 november 2019 om 16:16
Dat is ook niet gebeurd. Het is meer een ‘Ieder team maakt een presentatie over hun aandeel, in het voorbeeld van manager staat een powerpoint en dan heeft één groepje het gore lef om de presentatie visueel te prenseteren met Prezi. Ga je dan ook zeggen: “Foei! Jullie mogen niet presenteren!”?turquasi schreef: ↑05-11-2019 14:47Nou vind ik dat als het originele plan is om pepernoten te gaan maken en je daarbij hulp aanbied het wel leuk is als je bijdraagt tot het geplande resultaat, namelijk pepernoten... het was waarschijnlijk geen vrije opdracht. Ik kan me best voorstellen dat je je als degene die het project op zich heeft genomen je best gepiepeld voelt als iemand die zei je te gaan helpen je materiaal ervoor heeft gebruikt om kinderen tot abstractie aan te moedigen en je het dus niet tof vindt dat jij straks mag gaan uitleggen waarom er zo weinig echte pepernoten zijn. Dat kinderen het grappig vinden om wormpjes te maken snap ik ook wel maar dan ga je maar kleien ofzo en dan doe je niet mee met het pepernootplan. Je gaat later toch ook niet in je baan besluiten dat je het leuker leek om vliegtuigjes te vouwen met je team dan die presentatie voor te bereiden? Je gaat akkoord met werken aan een gezamenlijk doel, ga dan ook voor dat doel.
Nog even los van die hele discussie dat ‘ronde’ pepernoten geen pepernoten zijn maar kruidnoten.
dinsdag 5 november 2019 om 17:28
Jep, ik was ook naar binnen gehaald ter preventie. Ik vind het zo enorm sneu voor die kinderen... die zijn lekker bezig geweest en mogen hun eindresultaat niet eens opeten of mee naar huis. Dan ben je echt geen leuke ouder als je dat doet.lemoos2 schreef: ↑05-11-2019 13:42Maar in dit geval gaat het ook nog eens helemaal nergens over. Kinderen of niet, dit is toch wel mierenneukerij van de bovenste plank. Wellicht een soort rekenles (ingrediënten omrekenen of afmeten), teamwork (wie gaat wat doen). Wellicht waren de ingrediënten prima afgewogen en de ‘wormpjes’ ook nog te eten. Als het teamwork was, was de missie ook geslaagd (‘het wormpjesteam’). Desnoods een tijdvulling omdat er weer een of andere bespreking/na/bijscholing doorheen gejast moest worden (ook geslaagd dan, kinderen braaf bezig geweest).
Zou ik de moeder van een ‘wormpjeskind’ zijn geweest, dan had ik de moeder die de boel had weggeflikkerd ook wel eens bevraagd aan de schoolpoort. Maar in alle eerlijkheid denk ik dat de juf mij dan al had binnengehaald vanwege de start van W.O. III als zoons ‘wormpjes’ waren weggegooid![]()
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
dinsdag 5 november 2019 om 17:31
Oh ik bedoel dat mijn zoon dan W.O III was begonnen
dinsdag 5 november 2019 om 17:32
Goed zo ook!Madameei schreef: ↑05-11-2019 15:15Ik wil even zeggen dat ik de knoop heb doorgehakt. Ik ga meedoen. Ik heb vanmiddag met de meester gepraat en hij vond het heel leuk dat ik meedeed. En ik heb daarnaast ook gehoord dat de ergste van de knutselmoeders niet mee kon doen. Mijn strategie is om mijzelf zoveel mogelijk op de kinderen, de meester en mijn zoon te richten. Ik ben best trots op mijzelf dat ik zo'n stap heb gezet. Ik vond het ook heel interessant om jullie (horror)verhalen te lezen. Zeker die met die pepernoten lijkt mij echt een hel geweest.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
dinsdag 5 november 2019 om 17:39
Ik denk dat het heel erg aan het kind ligt. Heb een neefje dat huilend naar buiten zou komen en een nichtje die de betreffende moeder waarschijnlijk met een prikpen zou hebben geprikt
dinsdag 5 november 2019 om 18:08
turquasi schreef: ↑05-11-2019 14:47Nou vind ik dat als het originele plan is om pepernoten te gaan maken en je daarbij hulp aanbied het wel leuk is als je bijdraagt tot het geplande resultaat, namelijk pepernoten... het was waarschijnlijk geen vrije opdracht. Ik kan me best voorstellen dat je je als degene die het project op zich heeft genomen je best gepiepeld voelt als iemand die zei je te gaan helpen je materiaal ervoor heeft gebruikt om kinderen tot abstractie aan te moedigen en je het dus niet tof vindt dat jij straks mag gaan uitleggen waarom er zo weinig echte pepernoten zijn. Dat kinderen het grappig vinden om wormpjes te maken snap ik ook wel maar dan ga je maar kleien ofzo en dan doe je niet mee met het pepernootplan. Je gaat later toch ook niet in je baan besluiten dat je het leuker leek om vliegtuigjes te vouwen met je team dan die presentatie voor te bereiden? Je gaat akkoord met werken aan een gezamenlijk doel, ga dan ook voor dat doel.
Wat is echt in kinderland?
Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat het leerdoel of lesdoel was.
Als pepernoten bakken het enige doel was, passen peperwormpjes prima in binnen het project. Als het het doel was om te leren gelijke balletjes te draaien dan passen peperwormpjes niet in het project.
Als de pepernoten echt rond moesten zijn, moet je eerder bijsturen. Het werk weggooien vind ik zonde van het werk en verspilling van materiaal.
Ik denk dat in het geval van Pandax er geen onderliggend doel was. Pepernoten bakken onder leiding van ouders, zonder bijsturing van de leerkracht zal geen dieper doel gehad hebben dan het bakken van nootjes.
dinsdag 5 november 2019 om 18:12
Kia•Ora schreef: ↑05-11-2019 17:39![]()
Ik denk dat het heel erg aan het kind ligt. Heb een neefje dat huilend naar buiten zou komen en een nichtje die de betreffende moeder waarschijnlijk met een prikpen zou hebben geprikt. Hoe mijn zoon zou reageren weet ik niet, die is nog te klein. Maar ik als moeder of tante zou ook not amused zijn als ik dit niet van de leraar zou horen maar van het kind.
Dan heb ik jouw nichtje in de klas gehad! Kind was het niet eens dat ze even moest wachten en prikte mij in mijn dijbeen. Huisarts vond een tetanus injectie noodzakelijk. Was een leuke middag.....
maandag 11 november 2019 om 15:59
Hee,
Ik wilde nog even zeggen dat ik vrijdag geholpen heb en het ging helemaal goed. Ik was voornamelijk met de kinderen en de meester bezig en de leider van de knutselmoeders was er niet, dus de andere moeders waren zo mak als een lammetje. En ik heb nog naar mijn zin gehad ook. Ik wil iedereen bedanken voor haar advies. Dank jullie wel.
Ik wilde nog even zeggen dat ik vrijdag geholpen heb en het ging helemaal goed. Ik was voornamelijk met de kinderen en de meester bezig en de leider van de knutselmoeders was er niet, dus de andere moeders waren zo mak als een lammetje. En ik heb nog naar mijn zin gehad ook. Ik wil iedereen bedanken voor haar advies. Dank jullie wel.