Knutselmoeder drama

04-11-2019 16:25 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind vroeg vandaag of ik vrijdag wilde meehelpen met knutselen voor Sint-Maarten in de klas. Vrijdag had ik niks gepland staan en ik vind het altijd wel leuk om mijn kind te helpen en hij heeft ook een leuke klas, maar waar ik tegen op zie zijn de andere moeders. Het is echt een hel om met die knutselmoeders om te gaan, omdat alles moet zoals zij het doen en als je als hulpouder afwijkt krijg je de wind van voren. Ik heb al eerder geholpen maar toen kwam ik gesloopt thuis. Die moeders vreten energie. Ik zie er echt tegen op, maar mijn zoon wil graag dat ik meehelp.
Dus nu heb ik in een dilemma: Mijn zoon blij maken om te helpen en mij mentaal laten martelen door de knutselmoeders of niet?
sugarmiss schreef:
04-11-2019 17:29
Nou hoe voelt het dat je je pleziertje hebt gehad en ook een keer aannames hebt kunnen roepen?

Alsof het echt de norm is dat er verwacht wordt dat de vader of moeder van elk kind komt.

Alsof er geen werkende moeders bestaan.

:there:
Volgens mij ging het om de aanname dat als je komt helpen, dat je dan alle/een deel van de kinderen in de klas helpt.
Maar het kan dus ook je eigen kind zijn.

Ik denk dat je het verkeerd gelezen hebt.
Lady*Voldemort schreef:
04-11-2019 18:08
Mijn ervaring is dat dergelijke überschoolmoeders ook door de school worden beschouwd als onmisbare steunpilaren, die moeders die ik hierboven beschreef kregen tenminste nog net geen onderscheiding in de orde van Oranje-Nassau. Daar kun je als onzekere incidentele knutselmoeder echt niet tegenop hoor.
Zo'n Nancy? :mrgreen:
Zouden die moeders niet naar de luizenmoeder hebben gekeken?
pipootje schreef:
04-11-2019 18:46
Zouden die moeders niet naar de luizenmoeder hebben gekeken?
En aantekeningen gemaakt denk ik.
Af en toe "iets doen" op school is best leuk. Jaren later werd ik door kinderen nog wel eens aangesproken dat ze mijn dansworkshops zo leuk hadden gevonden.

Als school daarvoor iemand zou inhuren, zou dat 250 euro kosten. Dan is het toch gezellig dat de ene ouder dít doet en de andere ouder dát? Ik heb er zelf ook van geleerd.

Wol vilten, djembé spelen, van alles werd gedaan door de ouders. Gewoon eenmalig, en eventueel een jaartje later weer.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik ben ook wel eens weggezucht door knutselmoeders. Bij het pepernoten maken had mijn groep wormpjes gemaakt in plaats van bolletjes. Dat vonden ze leuk en het maakt mij geen bal uit: als ze maar allemaal ongeveer even groot waren. Ze hebben drie kwartier lang uiterst geconcentreerd nette langwerpige peperwormpjes gemaakt. Maar goed, dat mocht dus niet en de knutselmoeders hebben die hele batch weggegooid. Daarna heb ik nooit meer geholpen.
Lady*Voldemort schreef:
04-11-2019 18:08
Mijn ervaring is dat dergelijke überschoolmoeders ook door de school worden beschouwd als onmisbare steunpilaren, die moeders die ik hierboven beschreef kregen tenminste nog net geen onderscheiding in de orde van Oranje-Nassau. Daar kun je als onzekere incidentele knutselmoeder echt niet tegenop hoor.
Op de school waar ik als lagere school-kind zat werden ze zelfs elk jaar gehuldigd tijdens de jaarlijkse opendeurdag.

Elke klas had zo 1 heilige die dan als dank het podium mocht beklimmen, bloemen of wijn kreeg, er moest uitgebreid geapplaudisseerd worden, een oorkonde kreeg, ...

In de meeste klassen elk jaar dezelfde moeder die tegen de laatste klas dus minstens 6 oorkondes aan haar muur had hangen.

En die dus heilig was voor de school en niets verkeerd kon doen.

Haar kind(eren) was (waren) overigens altijd even heilig en kon (konden) ook geen vlieg kwaad doen.
Al was het soms de grootste pestkop van de school, dat mocht niet gezegd worden want "het was wel de dochter van X, één van de übermoeders van de school".
Pandax schreef:
04-11-2019 18:49
Ik ben ook wel eens weggezucht door knutselmoeders. Bij het pepernoten maken had mijn groep wormpjes gemaakt in plaats van bolletjes. Dat vonden ze leuk en het maakt mij geen bal uit: als ze maar allemaal ongeveer even groot waren. Ze hebben drie kwartier lang uiterst geconcentreerd nette langwerpige peperwormpjes gemaakt. Maar goed, dat mocht dus niet en de knutselmoeders hebben die hele batch weggegooid. Daarna heb ik nooit meer geholpen.
:-(
Kan de andere ouder van zoon niet komen helpen? Waarom moet jij dat doen?
Ik vind hier dingen van.
Madameei schreef:
04-11-2019 17:13
Tot nu toe zijn die gevoelens beperkt tot een aantal sociale situaties en ik heb het nooit echt nodig gevonden om daar hulp voor te zoeken. Ik probeer heel goed die gevoelens te onderdrukken zodat mijn zoon niets merkt. Ik zou niet willen dat hij een onzekere moeder heeft. Een moeder met een rost in de branding zijn, niet een zenuwpees.
Hij heeft een onzekere moeder, en blijkbaar lukt het je niet alleen. Hoe zeer jij ook van mening bent dat je geen hulp nodig hebt. Je geeft hem ook een ongezond voorbeeld zo. Dus sterkte met het verwerken van het een of ander.
Pandax schreef:
Oh wat erg..
Herken het wel hoor. Ik gruwel ook van die semi verplicht gezellige meetings met andere moeders. Ik hou mezelf voor: ik heb kinds klasgenootjes en diens ouders niet zelf uitgezocht, echter moet het er de komende jaren wel mee doen. Andersom zullen ze vast ook niet allen fan van mij zijn. Dus zo nu en dan gaan met die banaan. Verstand op nul en door.
Ik beperk de contactfrequentie, dat scheelt. Ik ben werkzaam en enkele anderen niet. In mijn optiek hebben die anderen meer tijd voor al dat geknutsel.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 04-11-2019 19:21
1.00% gewijzigd
Doe het lekker zoals jij het wilt en waar jij je goed bij voelt. Je kunt ook vragen aan de juf of meester of je iets anders mag doen. Bijv. koffie en thee verzorgen ofzo. Dan ben je er toch en hoef je niet te knutselen ;)
Pandax schreef:

Oh wat erg!
Maar het principe is zo herkenbaar. Allemaal hetzelfde maken is wel vaak de insteek voor zulke momenten. Dat 'hetzelfde' meerdere verschijningsvormen kan hebben is dan lastig te bevatten voor zulke ouders.

Ik heb zelf meestal wel geluk met goede hulpouders, kies ze meestal ook zelf uit. Degene die ik het liefst heb, heeft helaas haar laatste kind in groep acht. De ouder die heel erg op het gedrag van sommige kinderen in ging, vraag ik nooit meer. Joep was voor zijn begrippen goed en rustig aan het werk, vond ik, maar deze ouder vond het nodig hem van alles te verbieden en te vragen over zijn drukke gedrag. Wat uiteindelijk een negatief effect had.
Ik was lid van OR. Echt, wat een gemiep en gepiep. Ik ben er mee gekapt. Weliswaar toen ik zelf in zak en as zat, echter ik zal er niet meer mee beginnen. Ik ben de leden dankbaar voor hun inzet, ik ben een ervaring rijker. Namelijk dat het geen geschikte zaak voor mij is.
Ik zou niet gaan tenzij je zelf een lumineus idee hebt en dat ook goed kan uitleggen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik vind wel TO, dat je in al je topics de schuld erg bij anderen legt.

Misschien ligt het ook aan jou en ben je wellicht te gevoelig of te gefocust op wat anderen tegen je zeggen.
Ik begrijp wel ongeveer hoe je je voelt, TO. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik me, grof gezegd, niet de pis lauw laat maken door andere mensen wanneer ik alleen maar vrijwillig ergens kom helpen. Het is graag of niet en als mensen niet op me zitten te wachten, dan heb ik genoeg andere leuke dingen te doen.
Neem een mantra, spreek met jezelf af welk gedrag je wel pikt en welk niet en wees verbaasd: soms klopt alles ineens wél en dan is het gewoon gezellig.
Pandax schreef:
Wat sneu voor die kinderen zeg! Wie bedenkt nu zoiets, de ‘wormpjes’ weggooien omdat het geen bolletjes zijn :-?

OT: als jouw zoon het leuk vindt dat jij komt helpen dan lekker gaan helpen. En niet van tevoren jezelf helemaal opfokken met wat gezegd/gedraaid/verzucht kan worden. Je zit daar voor jouw zoon (en die eventuele kinderen die je helpt met hun lampionnetje dan). Geniet er van dat hij het nog helemaal leuk vindt dat jij komt om te helpen.

Mijn zoon krijst al vanaf groep 5: “Mama ga naar je eigen school!”. Man mag alleen nog maar zo onzichtbaar mogelijk chauffeuren van groepjes kinders van A naar B. Maar vooral niet kenbaar maken dat hij de ‘vader van’ is ;-D
lemoos2 schreef:
04-11-2019 20:26

Mijn zoon krijst al vanaf groep 5: “Mama ga naar je eigen school!”. Man mag alleen nog maar zo onzichtbaar mogelijk chauffeuren van groepjes kinders van A naar B. Maar vooral niet kenbaar maken dat hij de ‘vader van’ is ;-D
Ik mocht van zoon zelfs niet meer op het schoolplein komen...

De directeur zag me tijdens een sponsorloop buiten de school.

Hé, hoi, hoe gaat het? Ik zie je nooit meer op het plein? "Nee, zoon heeft me een pleinverbod gegeven". Oh jee, zit hij in die fase? Gaat wel weer over. :there:
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Pandax schreef:
Dit vind ik echt belachelijk, serieus?
Oh en ik (trekt belangrijk gezicht) was gevraaaaaagd om mee te gaan op een dag van het kamp van oudste.
Ik helemaal vereerd want dat 'mag niet iedereen', eindelijk hoorde ik bij de incrowd!
Kind was woest, ik werd bij andere kinderen ingedeeld en ben de hele dag genegeerd door eigen kind 😭
Toch een hele leuke dag gehad, daar niet van. Met andere kinderen.
Dus to, dat kan ook nog. Ik zou er wel wat mee doen want je moet een huid als een olifant hebben op de basisschool.
Subnautica schreef:
04-11-2019 19:59
Ik vind wel TO, dat je in al je topics de schuld erg bij anderen legt.

Misschien ligt het ook aan jou en ben je wellicht te gevoelig of te gefocust op wat anderen tegen je zeggen.
Echt niet. Ik weet precies wat voor wijven dat zijn.
In haar topics heeft ze het niet alleen over de moeders op school. Het zijn bij haar altijd anderen die haar een rotgevoel geven. Dan ligt het toch echt aan jezelf.
Subnautica schreef:
05-11-2019 07:50
In haar topics heeft ze het niet alleen over de moeders op school. Het zijn bij haar altijd anderen die haar een rotgevoel geven. Dan ligt het toch echt aan jezelf.
en al zijn er kutwijven bij, dan nog is het heel fijn om daar mee om te leren gaan
Het is zo lekker om schouderophalend door het leven te gaan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven