Koude douche, kindermishandeling?

10-06-2011 10:28 196 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een aantal dagen geleden zat ik Dr. Phil te kijken, waarin een moeder te zien was die haar kind mishandelde (hot sauce in de mond van het kind en een ijskoude douche).

(Voor het filmpje: http://www.zie.nl/videos/ ... handelt-kind/m1fzscsf184e Let op, best schokkend!)

Nu ben ik juf (maar pas 1 dag, ben gisteren afgestudeerd, joepie! ). Vorige week liep ik nog mijn eindstage in een kleutergroep. Een leerling vertelde mij toen dat hij, als hij stout was, onder een koude douche moest staan in zijn onderbroek. (Dit was nog voor ik de tv show gezien had).

Hij vertelde het naar aanleiding van een spelletje met water dat we deden en hij vertelde het heel luchtig, niet dramatisch ofzo.

Maar toen zag ik later dus dat programma en daarin werd verteld dat het kindermishandeling is en dat je het meteen moet melden als je zoiets ziet of hoort.

Ik ben nu klaar met mijn studie dus ben niet meer in de klas. Ik heb het wel tegen de juf van de klas gezegd, dus zij weet er nu van.

Toch knaagt het nog aan me. Moet ik hier nu verder nog iets mee? Zo'n Amerikaanse show is natuurlijk een en al sensatie en wordt heel erg opgeblazen (alhoewel dat mens in het filmpje natuurlijk wel verschrikkelijk was!), maar op internet lees ik ook dat een koude douche valt onder een kind fysiek pijn doen en dat een kind er van in shock kan raken of een longontsteking kan krijgen.

Iedereen is het er natuurlijk mee eens dat een koude douche niet echt een slimme manier is om conflicten met je kind op te lossen. Ik vind het persoonlijk belachelijk. Maar het kind in kwestie leek het niet zo boeiend te vinden en de ouders zijn hele leuke mensen (niet dat de buitenkant alles zegt natuurlijk).

Dus ja, moet ik hier nog wat mee?
Twinkle dat zeg ik ook altijd dat ik mijn kinderen niet opvoed.

Echt volledig zonder straffen of belonen lukt mij niet, maar straf is het meest zeldzaam en dan enkel als het een draadje naar gedrag heeft.

Ik heb wel een paar pijlers waar ik heel streng op ben.

Verder go with the flow, mijnervaring is als je zelf gewoon relaxed blijft en uitleg geeft dat dat prima werkt.
complimenten, idd.

maar ga er niet te ver in.

hier tref ik nogal eens ramen aan, gewassen met vies water uit de zandtafel.

om het nog maar niet te hebben over een paar keukenkastjes, prachtig opgeschilderd met viltstiften.
wij slapen nooit.
Nou, ik heb het filmpje wel even gekeken.

Echt niet normaal die moeder, wat een hel voor dat kind!

Vreselijk zielig, die moeder spoort niet.

Deze koude douche is onderdeel van stelselmatige kindermishandeling en onderdrukking, dit is nog maar het topje van de ijsberg denk ik.
Waarom voeden jullie je kinderen niet op dan?
Ga in therapie!
ik vind haar erg sadistisch.
wij slapen nooit.
quote:wen schreef op 10 juni 2011 @ 11:43:

Heel erg eens met Blyt en Twinkle.

Vernedering, fysieke of psychische overmacht of isolatie, als je als ouder dat soort middelen nodig hebt om je kind zich te laten gedragen zoals jij dat wilt, zou je je misschien af moeten vragen of jouw wensen wel zo redelijk zijn, of dat het gedrag misschien iets met jou te maken heeft.Heel erg eens met jou Wen!
Ik beloon niet met spullen of voedsel, maar wel met mijn waardering - en dat is in zekere zin nog steeds belonen natuurlijk. Maar ik heb gemerkt dat ik niet kan laten om te vertellen hoe vakkundig ze de boodschappen op de band heeft gelegd en hoe netjes ze haar servies uit de vaatwasser heeft opgeborgen. Achja, ik doe maar gewoon wat, zolang ze niet losgeslagen raakt zal het wel goed zijn
quote:Blyt schreef op 10 juni 2011 @ 11:50:

Zo voed ik mijn dochter ook op
quote:dubiootje schreef op 10 juni 2011 @ 12:00:

Waarom voeden jullie je kinderen niet op dan?Natuurlijk voed ik mijn kind wel op, maar niet in de traditionele zin van het woord, met regels, straffen en beloningen. We leven gewoon samen, soms gaat het soepel, soms niet, en als het niet soepel loopt, kijk ik op dat moment wel wat we eraan doen.
quote:Twinkle1001 schreef op 10 juni 2011 @ 11:33:

[...]

Je doelt op die 3 kaarten?

Ik denk dat dit 'strafsysteem' een discussie op zich is.

Maar mocht dit jongetje zich niet helemaal jofel gedragen op school, heeft hij dat aan zijn knettergekke moeder te danken.

ik heb het filmpje verder niet bekeken, maar ik begrijp dat drie kaarten een strafsysteem op school is?

Geen discussie over dat systeem, maar als mijn kinderen op school iets gedaan hebben en daar gecorrigeerd zijn, vind ik het niet nodig dara nog eens een schepje bovenop te doen. Ik praat er wel over met ze, wat er gebeurd is waarom en hoe het anders kan, maar ze hoeven niet zonder eten naar bed (om maar iets te noemen).

Ik bedoel, de juf corrigeert haar leerlingen toch ook niet voor dingen die thuis geberud zijn?
quote:dubiootje schreef op 10 juni 2011 @ 12:00:

Waarom voeden jullie je kinderen niet op dan?

Mijn kinderen zijn keurig opgevoed, het is bij ons thuis ook heerlijk rustig. Heus wel eens onderling ruzietje.

Ik bedoel meer, dat Opvoeden ook kan zonder schreeuwen, schelden, slaan of koude douches
ik heb echt wel regels.

zo moeten ze zich gedragen als we ergens zijn, geen spullen kapot maken, mensen begroeten, dankjewel zeggen.
wij slapen nooit.
quote:Blyt schreef op 10 juni 2011 @ 11:34:

[...]

In plaats van haar te straffen vertel ik haar wat de gevolgen zijn van haar gedrag. Dat mensen verdrietig worden van slaan, dat als dingen stuk zijn, ze onbruibaar worden. Werkt tot nu toe prima; en waarom zou ik haar straffen als de gevolgen van haar gedrag zelf al rottig genoeg zijn? Ze doet gekke dingen tenslotte niet om te pesten, maar omdat ze niet doorheeft wat de gevolgen zijn als ze iets doet. Maar goed, ze is nog jong, wie weet hoe het later wordt.hm ja, dat probeer ik ook wel, maar bij een autist slaat dat niet altijd lekker aan. Een autist is (even kort door de bocht) in zichzelf geïnteresseerd en niet in de gevolgen voor zijn omgeving. Maar ik blijf het wel zeggen hoor, dan maar aangeleerde empathie.
quote:Starshine schreef op 10 juni 2011 @ 12:05:

[...]

ik heb het filmpje verder niet bekeken, maar ik begrijp dat drie kaarten een strafsysteem op school is?

Geen discussie over dat systeem, maar als mijn kinderen op school iets gedaan hebben en daar gecorrigeerd zijn, vind ik het niet nodig dara nog eens een schepje bovenop te doen. Ik praat er wel over met ze, wat er gebeurd is waarom en hoe het anders kan, maar ze hoeven niet zonder eten naar bed (om maar iets te noemen).

Ik bedoel, de juf corrigeert haar leerlingen toch ook niet voor dingen die thuis geberud zijn?Nee, ze strafte niet om die 3 kaarten, maar omdat hij niet gezegd had dat hij drie kaarten had gekregen. Tenminste, zo heb ik het begrepen.
Nou, dan zijn we het eens, Lilalinda Ik vroeg me alleen af wat met "niet opvoeden" bedoeld wordt, maar blijkbaar wordt onder opvoeden straffen en belonen verstaan. Ik versta onder opvoeden ook omgaan met de dagelijkse situaties, conflicten en problemen. Ook als het relaxt gaat, vind ik het nog steeds wel opvoeden

Waardering uitspreken is volgens mij alleen maar goed, zeker als deze verdiend is. Er wordt wel voor gewaarschuwd niet te strooien met complimenten voor doodnormale dingen (wat een poosje geleden helemaal in was en schijnbaar erg zelfingenomen volwassenen oplevert ). Maar een verdiend compliment krijgt iedereen toch graag?
Ga in therapie!
Zoontje van zwager en schoonzus heeft ook op school verteld dat hij als hij vervelend is onder de koude douche moet.

Juf had daar op doorgevraagd door wie dan , nou gewoon door zijn papa of mama..

maar er klopt geen hout van , kind is nog nooit onder de koude douche gezet. Wel werd er wel eens mee gedreigd zo van naar je kamer omdat je vervelend bent en doe je daarna nog vervelend ga je onder de koude douche.

Maar ja ventje had wel doodserieus op school verteld dat hij onder de koude douche werd gezet. En de juf had t behoorlijk serieus genomen en al melding gemaakt daarvan.
quote:Mrsje schreef op 10 juni 2011 @ 11:22:

Let ook op blauwe plekken die op bepaalde plekken zitten. Bij kleutertjes zie je dat goed tijdens gym.

Sure. Wanneer een koude douche wordt ingezet als straf zul je juist géén blauwe plekken vinden. Ik denk dat je juist op zoek moet naar de signalen in gedrag die bij mishandeling voorkomen als je mishandeling wilt onderkennen. Er zijn vele manieren om een kind te mishandelen, blijkt maar weer, en het is nogal misleidend om ervan uit te gaan dat ze cumulatief zijn.

Verder goed advies trouwens, maar dit stukje viel me op.

Ik vind een koude douche per se geen kindermishandeling. In zekere zin te prefereren boven slaan of meer van dat naars. Het wordt mishandeling als er totaal geen rekening wordt gehouden met dat het kind onderkoeld raakt, of zoals in dit geval in combinatie met de veel mishandelender straf van hot sauce.
lijkt me heel moeilijk voor je star.

door die muur kom je gewoon niet heen he? kan je praten als brugman met effect zero.
wij slapen nooit.
Mijn regels zijn er ene paar.

1 waar ik heel streng op ben, niet slaan, schoppen, bijten duwen etc.

Ze zien mij niet snel boos, maar op dat gebied reageer ik heel direct en zonder pardon.

Geen van mijn drie kinderen hebben het lang in hun hoofd gehaald dit gedrag te vertonen( misschien ook geluk hoor)

Respect hebben voor anderen en beleefd zijn.

Niet liegen.

Niet opzettelijk spullen kapot maken of troep in de natuur gooien.

Verder gaan ze hun goddelijke gang en hoop ik gewoon dat mijn voorbeeldfunctie doet volgen.

Dat doen ze overigens keurig, ze zijn alledrie stronteigenwijs
quote:Blyt schreef op 10 juni 2011 @ 12:03:

[...]

Natuurlijk voed ik mijn kind wel op, maar niet in de traditionele zin van het woord, met regels, straffen en beloningen. We leven gewoon samen, soms gaat het soepel, soms niet, en als het niet soepel loopt, kijk ik op dat moment wel wat we eraan doen.

Nou, dat dus ook hier

(dubiootje, ik denk dus dat graag complimenten krijgen te maken heeft met dat de meeste mensen gewend zijn waardering van buitenaf hoger aan te slaan dan waardering vanuit zichzelf - hier dus wel waardering (altijd) maar niet gekoppeld aan gedrag of zo, en dus geen beloningen/prijzen (vind ik denk ik toch een beter woord dan complimenten))
quote:chrissiy schreef op 10 juni 2011 @ 12:10:

[...]

Nee, ze strafte niet om die 3 kaarten, maar omdat hij niet gezegd had dat hij drie kaarten had gekregen. Tenminste, zo heb ik het begrepen.

oh aha. Buitensporige reactie dan, maar goed, ik begrijp dat deze dame al veel en veel eerder hulp had moeten krijgen/vragen.

Het is gewoon uit onmacht enorm geëscaleerd.
quote:Starshine schreef op 10 juni 2011 @ 12:14:

[...]

oh aha. Buitensporige reactie dan, maar goed, ik begrijp dat deze dame al veel en veel eerder hulp had moeten krijgen/vragen.

Het is gewoon uit onmacht enorm geëscaleerd.Eens.
quote:pop1980 schreef op 10 juni 2011 @ 11:53:

Twinkle: Geef je je kinderen dan ook geen complimenten?

Oh jaaa. Ik overlaad ze ermee. Alles wat ik goed vind benoem ik.

Niet als beloning, maar wel omdat ik liever de focus leg op wat goed gaat en ze daar zo ook van bewust maak. Daar worden ze zelf ook blij van. En zelfverzekerd.

Maar ik kijk daarbij wél uit voor de boodschap die ik níet over wil brengen, namelijk: 'Mama (iemand) is trots op je dus je deugt'.

Ik wil niet dat ze hun eigenwaarde halen uit wat ik of een ander van ze vindt, maar dat ze het halen uit het gevoel wat ze over zichzelf hebben.

Ik wil dat ze die trots bij zichzelf weghalen dus ik zeg ik er ook heel vaak bij: 'Nou, jij mag wel heel trots op jezelf zijn!'

Of zoiets: 'Dat heb je goed gedaan, wees maar trots! En ík ben ook heel trots op je!'

Of: 'Wat ben je toch een lieverd!' / wat ben je toch goed! etc.

Snap je? Het hele 'beloning en straf systeem' hangt op het waardeoordeel van een ander. Volgens mij ontwikkel je daar het 'pleasen' mee. Wat ze uiteindelijk hele prettige mensen maakt om mee om te gaan, maar waar ze zélf niet zoveel aan hebben. Het is conditionering van buitenaf.

Eigenwaarde moet van binnenuit komen.
quote:Starshine schreef op 10 juni 2011 @ 12:09:

[...]

hm ja, dat probeer ik ook wel, maar bij een autist slaat dat niet altijd lekker aan. Een autist is (even kort door de bocht) in zichzelf geïnteresseerd en niet in de gevolgen voor zijn omgeving. Maar ik blijf het wel zeggen hoor, dan maar aangeleerde empathie.Ken je het boek 'het explosieve kind' van Ross Greene? Misschien interessant voor je?
Aha.. Nieuwe info hiero:

"The latest update on hot sauce mama Jessica Beagley is her claim that Dr. Phil’s producers asked her to produce the video of hot sauce and cold showers.

In an AP article, Beagley’s attorney revealed that the mom originally filmed a video of her threatening the children with cold showers, but no action was taken. The producers wanted to see the actual discipline demonstrated on film, hence the more controversial video. In defense, a spokesperson from Dr. Phil’s show said the producers asked that Beagley stop her discipline tactics after seeing the disturbing video."

Jaja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven