Kraambezoek en de hygiëne daarvan.

11-01-2009 18:24 332 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aller eerst wil ik even aangeven dat ik geen smetvrees heb

Maar ik maak me wel zorgen over de hygiëne van het kraambezoek. Ik ben nu 39 weken zwanger, dus over niet al te lange tijd komt er allerlei volk over de vloer,familie,collega`s vrienden etc. Nu ben ik altijd vanmijzelf uit schoon en netjes,zorg ook altijd dat ik lekker ruik, schone kleding etc. Maar ik heb mensen in de familie,collega`s en vrienden waarvan ik de frisheid minder vind, super lieve mensen hoor,maar gewoon nie zo fris.

Diezelfde mensen willen natuurlijk dadelijk allemaal mijn baby vasthouden, en dat maken ze ook heel erg duidelijk. Ze willen dadelijk de baby lekker knuffelen en kussen, niets mis mee opzich, behalve dat ik daar eigenlijk niet zo op zit te wachten, ben bang dat m`n baby er iets van oploopt ( veel mensen in de familie bij mij hebben koortslippen) Ook veel van die mensen hebben huisdieren, en bij sommige van die mensen ruik je dat ook,of rokers, bleh!

Maar goed ik wil dus dadelijk niet heel panisch reageren als iemand mijn baby wil vasthouden,maar ben er wel een beetje bang voor dat de kleine dadelijk iets krijgt, óf dat mensen dat kind helemaal gaan aflebberen óf nog erger hun vingers in de mond gaan stoppen.

Iemand hier ervaning mee,en hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Wil de baby ook niet achter veiligheidsglas leggen..... maar is het stom om aan mensen te vragen eerst de handen te wassen voor ze de baby mogen aanraken?

Grtjes van een beetje onzekere bijna mama
ikzelf heb trouwens ook gewoon katten hoor, en ben normaal helemaaaaaal niet panisch over dit soort dingen. Ik bedoel ik ging ook altijd naar lowlands enzo,,,,,hehehe maar nu met zo`n klein babietje dadelijk slaat het onzekere me wel eens om het hart,wil het toch beschermen tegen alle "slechte" dingen, al wetende dat dat een onmogelijke taak is
quote:qwertu schreef op 11 januari 2009 @ 19:20:

[...]

En te schoon is zeker niet goed als het tot uiting komt in "lekker vaak badderen": hártstikke slecht voor zo'n teer babyhuidje. Een keer in de week in bad is meer dan voldoende voor zo'n kleintje.

Maar goed, er zit natuurlijk wel een wereld van verschil tussen "te schoon" en "realistisch voorzichtig". Ik plaats mijzelf onder de groep realistisch voorzichtig!
* Heb niet alle reacties gelezen*

Ik snap je gevoel heel goed hoor! Het is wel JOUW kind en jij moet doen wat goed voelt voor JOU! Ik zou de mensen die op bezoek komen van tevoren aangeven dat als ze verkouden zijn of iets onder de leden hebben, dat ze niet kunnen komen ivm besmettingsgevaar (rs virus bv). En je hoeft je kind echt niet bij iedereen in de armen te leggen, daar wordt een pasgeborene ook onrustig van, zeg je dan (is tenslotte ook zo, maar dat jij daarin het onderscheid maakt wie wel en wie niet dat weten zij toch niet ) Bovendien, als je kindje ligt te slapen, wat ze alleen maar doen als ze er net zijn, dan ga je hem/haar er toch sowieso niet uithalen om op de arm te gaan?

Succes met de laatste loodjes!
Zijn er echt mensen die hun vingers in het mondje van een pasgeboren baby stoppen?? (en dan niet de ouders van het kindje) Bah! Snap niet waarom mensen dat doen.

Maar goed, ik vind ook dat je best kunt vragen of mensen hun handen willen wassen als ze het kindje willen vasthouden. Vind het ook vrij logisch in dit seizoen, waarin iedereen loopt te hoesten en te proesten. Heeft niks met smetvrees te maken, maar gewoon met gezond verstand.
ja ook zo iets, als die baby lekker in het wiegje ligt te slapen, wil ik die ook gewoon lekker laten liggen! Of in de box of waar ook. Mensen verwachten wel al van alles, maar ik heb daar toch echt heel erg mijn eigen idee over. Mijn moeder vind dat ik het niet kan maken tegen over mijn bezoek om de baby niet af te geven. Ikzelf vind dat dat heel goed kan ;)

Jah die loodjes mogen wel eens opschieten haha
Ik vind ook dat je je baby heel goed lekker kan laten liggen. Ik heb wel eens kraambezoek gehad dat bij de wieg mijn slapende kind steeds zat te porren om maar wakker te worden, zodat ze het vast konden houden. Ik heb gezegd dat ze daar echt mee moesten stoppen.

Doe gewoon wat jij fijn vind en belangrijk vind en geef maar gerust aan bij je bezoek als je vindt dat iets niet prettig is.
ik was net op een verjaardag van mn neefje en mijn tante zei dus tegen mij dat ze het vast wilde houden en knuffelen en kussen, ik zei zo van nou...dat kan je wel vergeten haha want niet zomaar iedereen mag mijn kindje vasthouden, ze dachten echt dat ik een grapje maakte. mijn andere tante zei ook zo van:jij hebt die van mij ook altijd mogen vast houden, dus ik die van jou ook......( en zij is er een met veel likkende honden, en vaak een koortslip)
wist sowieso niet dat ik ooit de dienst zou moeten terugbetalen hhaha
pfff, belachelijk overdreven..

heb niet alles gelezen maar als je bezoek de handen wast en niet rookt/rochelt/ettert op de baby zie ik echt het probleem niet hoor.

maargoed, tis jouw kind, als jij er eentje wil zonder weerstand en vol neuroses en totaal eenkennig, be my guest.
Iemand die ziek is of een koorstlip heeft zou ik de baby zeker niet vast laten houden. Oude rook (iemand dus die naar rook stinkt en niet iemand die zit te roken) en haren is niet zo erg, daar krijgt een baby niet gelijk wat van.
Starbelly,

1 ding: helemaal niemand hoeft f moet jou kind vast te houden. Er is maar 1 persoon die dat bepaalt en dat ben jij. Stop om je daarover schuldig te voelen,spreek met je viend door hoe jullie dat subtiel en duidelijk verwoorden naar bezoek. Het is totaal niet relevant wat je bezoek daar vervolgens van vindt. Zorg ervoor dat jullie een fijne kraamtijd hebben, dat is zo belangrijk, en dat zullen vele moeder beamen die op die periode terug kijken. Wij hebben pas heel laat bezoek laten komen omdat we daar zelf geen behoefte aan hadden omdat ik me zo brak voelde. Sterkte!
quote:utregmeissie schreef op 11 januari 2009 @ 20:10:

Starbelly,

1 ding: helemaal niemand hoeft f moet jou kind vast te houden. Er is maar 1 persoon die dat bepaalt en dat ben jij. Stop om je daarover schuldig te voelen,spreek met je viend door hoe jullie dat subtiel en duidelijk verwoorden naar bezoek. Het is totaal niet relevant wat je bezoek daar vervolgens van vindt. Zorg ervoor dat jullie een fijne kraamtijd hebben, dat is zo belangrijk, en dat zullen vele moeder beamen die op die periode terug kijken. Wij hebben pas heel laat bezoek laten komen omdat we daar zelf geen behoefte aan hadden omdat ik me zo brak voelde. Sterkte!Dank u!
quote:Nymeria schreef op 11 januari 2009 @ 20:05:

Iemand die ziek is of een koorstlip heeft zou ik de baby zeker niet vast laten houden. Oude rook (iemand dus die naar rook stinkt en niet iemand die zit te roken) en haren is niet zo erg, daar krijgt een baby niet gelijk wat van.uiteraard, maar ik neem toch aan dat zieke mensen niet op kraamvisite komen?
Wat betreft het vasthouden, ik vond het nog wel het smerigst als er een of andere zwaar geparfumeerde vage tante mijn vers uit het nest kindje "besmette" met haar dampen.

Mijn moeder heeft er ook zo'n handje van om zodra Minismollie ten tonele verschijnt en zij met een ander familielid mee op bezoek is gekomen te zeggen: Geef haar maar even aan tante x, die wil haar vast even vasthouden. De ervaring hier heeft geleerd dat Minismollie gewoon even lekker bij mij of Smolman moet blijven zitten, even kijken wie daar op bezoek is en dan na een tijdje lekker rustig bij diegene kan zitten, maar als we haar binnen 5 minuten op schoot zetten is het ook binnen 5 minuten janken. Dus dat doen we niet meer, of mijn moeder dat nou leuk vindt of niet, mijn kind niet het hare. Hier hebben we ook een keer schoonfamilie op bezoek gehad die 5 kinderen mee hadden genomen waarvan ik zeker weet dat er 3 bij zaten die Mini hadden willen vasthouden. Jammer, maar ik vind het te veel als 5 vreemden, voor Mini dus, want die was net uit de baarmoeder, haar in een uur gaan vasthouden. Dus we hadden vooraf al afgesproken wie er wel en niet mochten vasthouden en ook al dat Smolman dat zou coördineren. Verliep prima, niemand vond het raar of zo. Gewoon je eigen gevoel volgen, voelt het niet fijn als iemand jouw kindje vasthoudt, om wat voor reden dan ook, niet doen. Ik heb hier ook wel eens als ik me er om een of andere reden niet echt prettig bij voelde Minismollie bij het eerste het beste kikje uit iemands armen gegrist.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Eerlijk gezegd verbaast het me dat je je daar van tevoren druk over maakt, dat kpomt mij toch wat smetvrezerig over.

Ziek of met een ernstige verkoudheid of koortslip zou ik ook niet op visite gaan, en ik zou het op prijs stellen als mensen dat bij mij ook niet zouden doen. Maar handen wassen voor je de baby aanraakt valt bij mij toch wel onder overdreven (vingers in de mond vind ik overigens niet normaal). Ik kook ook nooit flesjes uit, laat staan dat ik de lege uitgekookte in de koelkast bewaar zoals ik hier ook las (lijkt me overigens ook helemaal niet hygienisch). Dat uitkoken lijkt misschien een leuk idee, maar als je je dan bedenkt dat er daarna een snotkusje van broer of zus langs komt lijkt het wel erg zinloos. Bovendien koken mensen hun pink ook niet uit voor ze die in de babymond stoppen (en met bv moet dat wel eens om af te koppelen). Een gezonde voldragen baby kan echt wel iets hebben.
Als ik een afspraak maak om op kraamvisite te gaan dan vermeld ik daar direct bij dat ik afbel als we verkouden of koortslipperig zijn. Stél je voor dat het kindje ziek wordt, of erger, dat zou je jezelf toch nooit vergeven ???

Zodra ik binnenkom ga ik mijn handen wassen (plus die van Moppekind, als hij mee is) en ik zie vanzelf wel of ik de kersverse spruit mag vasthouden of niet. Ik háát dat gegraai in de wieg. Moppeman hoeft niet extra te handenwassen, die laat baby'tjes graag aan een ander over.

En ja, ik was bij Moppekind ook panisch voor "vieze mensen" het is heel normaal dat je je versgeperste mormeltje voor alles wilt behoeden. Niets mis mee.
Nummer 2 kreeg idd. zoveel snotkusjes van nummer 1 dat handen ontsmetten voor het vasthouden van de baby echt overdreven zou zijn. Handen wassen na toilet bezoek en geen vingers in de mond van de baby vind ik wel heel logisch.

Beide kinderen de eerste maanden nog vol antistoffen en geen verkoudheidje gehad. Dat kwam pas met een maand of 6.
quote:Vinyl schreef op 11 januari 2009 @ 18:31:

Ik heb nu voor het eerst een koortslip en wil donderdag op bezoek bij een baby van nu 1-1,5 maand.

Ik wil uit de buurt van de baby blijven en hem zeker niet vasthouden, maar ik vraag me af: kan ik uberhaupt wel gaan?Tuurlijk kun je gaan, ik zou de baby misschien niet vasthouden of een kus geven. Toen mijn kinderen net geboren waren had ik voortdurend een koortslip..Ik zorgde er wel voor dat ik ze niet kuste maar ze lopen er nog steeds hoor..
quote:nippo schreef op 11 januari 2009 @ 20:32:

Eerlijk gezegd verbaast het me dat je je daar van tevoren druk over maakt, dat kpomt mij toch wat smetvrezerig over.

Ziek of met een ernstige verkoudheid of koortslip zou ik ook niet op visite gaan, en ik zou het op prijs stellen als mensen dat bij mij ook niet zouden doen. Maar handen wassen voor je de baby aanraakt valt bij mij toch wel onder overdreven (vingers in de mond vind ik overigens niet normaal). Ik kook ook nooit flesjes uit, laat staan dat ik de lege uitgekookte in de koelkast bewaar zoals ik hier ook las (lijkt me overigens ook helemaal niet hygienisch). Dat uitkoken lijkt misschien een leuk idee, maar als je je dan bedenkt dat er daarna een snotkusje van broer of zus langs komt lijkt het wel erg zinloos. Bovendien koken mensen hun pink ook niet uit voor ze die in de babymond stoppen (en met bv moet dat wel eens om af te koppelen). Een gezonde voldragen baby kan echt wel iets hebben.

inderdaad. op zich was ik mijn handen wel als ik op kraamvisite kom en uiteraard pak ik niet uit mezelf dat kind uit de wieg, maar djeez, overdrijven is ook een vak.

TO moet het lekker zelluf weten hoor, maar hartelijk is anders. En ik ben ervan overtuigd dat het voor een baby juist gezond is om verschillende ervaringen op te doen.
quote:wen schreef op 11 januari 2009 @ 19:21:

[...]

Dan mag je huisarts zich wel eens bij laten scholen op herpesgebied

Ik heb mijzelf besmet vanaf een koortslip, en heb nu dus de genitale variant erbij. En er wordt altijd gewaarschuwd dat je nooit met je vingers van je koortslipmond naar je ogen mag gaan, omdat je daar blind van kunt worden.

Ok, lekker zeg. Gelukkig heb ik inmiddels al een aantal jaren een andere huisarts. Het zal een jaar of 15 geleden zijn dat die ander me dat vertelde; misschien waren de inzichten toen anders. Geen idee verder. Ik ben altijd supervoorzichtig als ik een koortslip heb (gelukkig de laatste jaren steeds minder *klopt af*) en zou ook nooit op kraamvisite gaan als ik zo'n ellendeling op mijn lip had zitten.

Hier overigens wel de ervaring dat mensen ongevraagd hun pink in de mond van een baby stoppen. Met name mijn schoonouders hadden daar nogal een handje van. Waren helemaal doorgewinterde opa en oma met al 9 kleinkinderen en deden dat dus gewoon als kind in hun armen onrustig werd. Omdat zij allebei roken heb ik hen in het begin een keer gevraagd om hun handen even te wassen als ze mijn babies oppakten en dat gebeurde dan ook gewoon.

Voor de rest zoals ik eerder zei en aansluitend bij o.a. Nippo. Verkoudheden en gewoon dagelijks "vuil" horen er tot op zekere hoogte bij en hoeven voor een gezonde baby echt geen onoverkomelijk probleem te zijn.
Oja, toen ik vroeger kraambezoek kreeg, liet ik de baby eventjes zien vanaf mijn arm en ging daarna weer in de wieg..ben je van alle problemen af. Ligt er natuurlijk wel aan wie er komt..
quote:bloemetje schreef op 11 januari 2009 @ 21:02:

Oja, toen ik vroeger kraambezoek kreeg, liet ik de baby eventjes zien vanaf mijn arm en ging daarna weer in de wieg..ben je van alle problemen af. Ligt er natuurlijk wel aan wie er komt..

echt!?!?!?

ik zou me doodlachen als ik ergens op bezoek was en iemand deed dat! ongelofelijk onbeleefd als iemand belangstellend een kadootje komt brengen! Alsof dat wurm het achtste wereldwonder is zeg.
quote:RosieRo schreef op 11 januari 2009 @ 21:09:

[...]

echt!?!?!?

ik zou me doodlachen als ik ergens op bezoek was en iemand deed dat! ongelofelijk onbeleefd als iemand belangstellend een kadootje komt brengen! Alsof dat wurm het achtste wereldwonder is zeg.

Wil je dan zeggen dat je met een cadeautje het recht koopt om de baby vast te houden?

En tuurlijk is voor iedere ouder zijn of haar kind het wonder van de wereld!
quote:bloemetje schreef op 11 januari 2009 @ 21:00:

[...]

Tuurlijk kun je gaan, ik zou de baby misschien niet vasthouden of een kus geven. Toen mijn kinderen net geboren waren had ik voortdurend een koortslip..Ik zorgde er wel voor dat ik ze niet kuste maar ze lopen er nog steeds hoor..rest niet gelezen gok ik?
Hygiene van het kraambezoek?

En al die keren dat ik golven melk, spuug, weetikveel wat in mijn pasgewassen haar heb gehad? Of dat er tijdens de luierceremonie een straal babyplas recht op mijn gestoomde jurk belandde? Baby's doen vrij weinig behalve slapen, eten en vloeistoffen produceren en lanceren, en ik trek dan ook sinds jaren onverstoord een onhygienisch regenpak aan naar elk kraambezoek. Jammer dan

Ook de rest verder niet gelezen hoor
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven