Kraambezoek en de hygiëne daarvan.

11-01-2009 18:24 332 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aller eerst wil ik even aangeven dat ik geen smetvrees heb

Maar ik maak me wel zorgen over de hygiëne van het kraambezoek. Ik ben nu 39 weken zwanger, dus over niet al te lange tijd komt er allerlei volk over de vloer,familie,collega`s vrienden etc. Nu ben ik altijd vanmijzelf uit schoon en netjes,zorg ook altijd dat ik lekker ruik, schone kleding etc. Maar ik heb mensen in de familie,collega`s en vrienden waarvan ik de frisheid minder vind, super lieve mensen hoor,maar gewoon nie zo fris.

Diezelfde mensen willen natuurlijk dadelijk allemaal mijn baby vasthouden, en dat maken ze ook heel erg duidelijk. Ze willen dadelijk de baby lekker knuffelen en kussen, niets mis mee opzich, behalve dat ik daar eigenlijk niet zo op zit te wachten, ben bang dat m`n baby er iets van oploopt ( veel mensen in de familie bij mij hebben koortslippen) Ook veel van die mensen hebben huisdieren, en bij sommige van die mensen ruik je dat ook,of rokers, bleh!

Maar goed ik wil dus dadelijk niet heel panisch reageren als iemand mijn baby wil vasthouden,maar ben er wel een beetje bang voor dat de kleine dadelijk iets krijgt, óf dat mensen dat kind helemaal gaan aflebberen óf nog erger hun vingers in de mond gaan stoppen.

Iemand hier ervaning mee,en hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Wil de baby ook niet achter veiligheidsglas leggen..... maar is het stom om aan mensen te vragen eerst de handen te wassen voor ze de baby mogen aanraken?

Grtjes van een beetje onzekere bijna mama
quote:starbelly schreef op 11 januari 2009 @ 21:14:

[...]

Wil je dan zeggen dat je met een cadeautje het recht koopt om de baby vast te houden?

En tuurlijk is voor iedere ouder zijn of haar kind het wonder van de wereld!

nee, als het kindje slaapt of huilt hoef ik het niet vast te houden maar om het nou als een soort prinsje aan den volke te tonen, doe normaal.

mensen die zo doen gaan bij mij in het vakje 'ooit leuke meid, nu hysterische moederkloek en geen zinnig woord mee te wisselen.'

zal de kloek in kwestie overigens worst wezen maar ik krijg echt jeuk van dit soort hysterische gedrag.

het is gewoon een baby zoals alle miljarden andere en uiteraard is het geen speelgoed, heeft het wat bescherming en rust nodig en is het meeroken van zware shag, het tongzoenen met herpeslijders en het afgelikt worden door de schurftige buurhond misschien niet je dat, maar kan er tegenwoordig niemand meer normaal down to earth met haar 'wondertje' omgaan?
quote:RosieRo schreef op 11 januari 2009 @ 21:25:

[...]...en is het meeroken van zware shag, het tongzoenen met herpeslijders en het afgelikt worden door de schurftige buurhond misschien niet je dat...Leuk en toch grappig RR
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Nah, een moe/slapend kind uit de wieg rukken alleen omdat het kraambezoek er is deed ik ook niet zomaar. Maar als het kennelijk wel door jezelf uit de wieg kan worden gehaald, dan zie ik geen reden om het niet gewoon lekker even bij het kraambezoek in de armen te leggen hoor. Situaties waarin het echt afgeraden wordt om dat te doen daargelaten.
quote:Very Cherry schreef op 11 januari 2009 @ 21:24:

Hygiene van het kraambezoek?

En al die keren dat ik golven melk, spuug, weetikveel wat in mijn pasgewassen haar heb gehad? Of dat er tijdens de luierceremonie een straal babyplas recht op mijn gestoomde jurk belandde? Baby's doen vrij weinig behalve slapen, eten en vloeistoffen produceren en lanceren, en ik trek dan ook sinds jaren onverstoord een onhygienisch regenpak aan naar elk kraambezoek. Jammer dan

Ook de rest verder niet gelezen hoor Hahaha! Asteblief zeg, het is geen porceleinen poppetje, hoor!
Als jij niet wil dat een ander je kindje vasthoudt, gewoon lekker niet doen. Het is toch zeker jouw kind. Een pasgeboren baby heeft ook niets aan de 'ervaring' om door iemand anders vastgehouden te worden, dat is alleen leuk voor het bezoek. En dat bezoek moet zich gewoon aanpassen aan jouw wensen.

Hier gelukkig geen opdringerig en onhygienisch bezoek gehad, maar ze heeft vooral bij mij of mijn vriend gelegen de eerste maanden (ze was ook erg onrustig, dat speelde vooral mee. Kan je ook nog als excuus gebruiken als mensen lopen te drammen ).
quote:athena schreef op 11 januari 2009 @ 21:30:

Nah, een moe/slapend kind uit de wieg rukken alleen omdat het kraambezoek er is deed ik ook niet zomaar. Maar als het kennelijk wel door jezelf uit de wieg kan worden gehaald, dan zie ik geen reden om het niet gewoon lekker even bij het kraambezoek in de armen te leggen hoor. Situaties waarin het echt afgeraden wordt om dat te doen daargelaten.

mee eensch.

en uiteraard heb ik ook weleens om de hoek van de babykamer gegluurd naar een hummel in dromenland, en verder niks van het kindje gezien bij het eerste bezoekje. Niks mis mee.
Ik was ook een beetje voorzichtig de eerste weken, maar dat kwam ook door de hormonen. Mijn schoonvader rookt en had de hele dag geverfd. Wij vroegen hem even zijn handen te wassen, maar dat weigerde hij. Nou, hij heeft haar mooi niet vastgehouden. Vond het zoo stom dat hij dat niet wilde doen! Kleine moeite toch? Ik lette er wel op dat iemand geen koortslip had, maar daar werd ik een beetje gek van. Je kan het toch niet constant controleren. Bezoek mocht haar verder wel vasthouden. Maar, ik denk echt dat de meeste mensen je bezorgdheid pas begrijpen als ze zelf kinderen hebben gekregen. Het bezorgde gevoel was zo nieuw voor mij!
ik zou met een koorts lip ook later op visite gaan.

Verder moet ik zeggen dat ik niet zo de ervaring heb dat kraamvistite perse mijn baby moesten vasthouden.

Mss dat ik het wel uitstraalde haha

Nou ja, als ie lekker lag te slapen, liet ik em vooral liggen.

En anders lag ie in de box of op mijn schoot, niemand heeft em ooit zelf opgepakt.

Natuurlijk hebben mensen em wel vastgehouden, maar dat waren dan meestal mn zussen of ouders, tja moet zeggen dat ik er niet eens over nagedacht heb om te vragen of ze hun handen wilden wassen. Puur omdat het mensen zijn die je goed kent, en ik weet dat ze nooit mijn baby zouden pakken als ze vieze handen zouden hebben.

Zelf was ik mn handen na een luier verschonen en als ik eten ga maken, of uiteraard na toilet bezoek maar verder niet hoor, baby is nog steeds kerngezond!
quote:SnoopySnoopy schreef op 11 januari 2009 @ 21:34:

Als jij niet wil dat een ander je kindje vasthoudt, gewoon lekker niet doen. Het is toch zeker jouw kind. Een pasgeboren baby heeft ook niets aan de 'ervaring' om door iemand anders vastgehouden te worden, dat is alleen leuk voor het bezoek. En dat bezoek moet zich gewoon aanpassen aan jouw wensen.

Hier gelukkig geen opdringerig en onhygienisch bezoek gehad, maar ze heeft vooral bij mij of mijn vriend gelegen de eerste maanden (ze was ook erg onrustig, dat speelde vooral mee. Kan je ook nog als excuus gebruiken als mensen lopen te drammen ).

joh, douw het mormel in een plastic bubbel, laat je bezoek in witte pakken op kaplaarzen door bakken met ontsmettingsvloeistof lopen, eis gezondheidsbewijzen en laat ze van te voren enten tegen rabies, malaria en klutsknietjes, en toon ze De Beeb/Het Wondertje vanaf een roodfluwelen kussentje uitsluitend achter glas, mij een biet.

Maar het staat mij vrij om dat belachelijk te vinden en moeder af te schrijven als hysterische moederkloek.
gatver lego, das wel weer raar, wat is nou de moeite om je handen te wassen?
quote:RosieRo schreef op 11 januari 2009 @ 21:09:

[...]

echt!?!?!?

ik zou me doodlachen als ik ergens op bezoek was en iemand deed dat! ongelofelijk onbeleefd als iemand belangstellend een kadootje komt brengen! Alsof dat wurm het achtste wereldwonder is zeg.

Sodeju hee, dat jij uberhaubt nog op kraambezoek wordt uitgenodigd met zo n houding. Steek dat kadootje dan maar daar waar de zon niet schijnt.

Als iemand met zo n attitude bij mijn prinsje of prinsesje op kraambezoek kwam, dan zooide ik diegene eigenhandig de deur uit.

Doewie!

Het punt is namelijk, RosieRo, dat je, als je net een kind gebaard hebt, een grote open zenuw bent, een wandelende hormoon. Denk aan je slechtste dagen in de puberteit qua onzekerheid en voeg daar een pijnlijke operatie en een gevoelige familiekwestie aan toe, qua gevoelens.

En dan komt er zo iemand als jij binnen, met haar mening.

Affijn. :-)
En btw, TO: jij bent de baas hoor, niet het bezoek. Als jij niet wilt dat iedereen jouw kind bepotelt, dan gebeurt dat gewoon niet. Makkelijk he?

Dan maar een hysterische trut. Het is JOUW kraamtijd. Geniet er lekker van joh!
quote:Nijntje schreef op 11 januari 2009 @ 21:54:

[...]

Als iemand met zo n attitude bij mijn prinsje of prinsesje op kraambezoek kwam, dan zooide ik diegene eigenhandig de deur uit.

Gelukkig baart iedereen in mijn omgevingen kinderen.

Prinsen en prinsessen, wondertjes. Bah bah bah.

[...]

nee, als het kindje slaapt of huilt hoef ik het niet vast te houden maar om het nou als een soort prinsje aan den volke te tonen, doe normaal.

mensen die zo doen gaan bij mij in het vakje 'ooit leuke meid, nu hysterische moederkloek en geen zinnig woord mee te wisselen.'

zal de kloek in kwestie overigens worst wezen maar ik krijg echt jeuk van dit soort hysterische gedrag.

het is gewoon een baby zoals alle miljarden andere en uiteraard is het geen speelgoed, heeft het wat bescherming en rust nodig en is het meeroken van zware shag, het tongzoenen met herpeslijders en het afgelikt worden door de schurftige buurhond misschien niet je dat, maar kan er tegenwoordig niemand meer normaal down to earth met haar 'wondertje' omgaan?

Ik heb er ook nooit geen enkele moeite mee gehad hoor dat anderen mijn kind vasthouden.

Na de geboorte van mijn zoon was mijn moeder een week bij mij (want geen man in huis) en ik vond het heerlijk om te zien hoe ze lekker met hem aan het tuttelen was en vooral erg makkelijk dat ze 's nachts uit bed ging om hem de fles te geven..
quote:Nijntje schreef op 11 januari 2009 @ 21:54:

[...]

Sodeju hee, dat jij uberhaubt nog op kraambezoek wordt uitgenodigd met zo n houding. Steek dat kadootje dan maar daar waar de zon niet schijnt.

Doewie!

Het punt is namelijk, RosieRo, dat je, als je net een kind gebaard hebt, een grote open zenuw bent, een wandelende hormoon. Denk aan je slechtste dagen in de puberteit qua onzekerheid en voeg daar een pijnlijke operatie en een gevoelige familiekwestie aan toe, qua gevoelens.

En dan komt er zo iemand als jij binnen, met haar mening.

Affijn. :-)

ik weet wat het inhoudt hoor, bevallen. En als je het bezoek niet aan kan, dan moet je er uiteraard mee wachten. Maar je kindje op de arm even laten zien, sorry, maar dan lach ik je vierkant uit en dan heb ik daar zo mijn gedachten over.

als in: weer zon hysterica die ooit een leuk mens was, maar nu niet meer normaal kan denken. Jammer.
Drie keer per dag een schone handdoek naast het pompje dettol? Goeiedag, alsof je nog niet genoeg was hebt met een kersverse baby in huis...
quote:__justme__ schreef op 11 januari 2009 @ 21:57:

[...]

Gelukkig baart iedereen in mijn omgevingen kinderen.

Prinsen en prinsessen, wondertjes. Bah bah bah.en dan zo'n geboortekaartje met een gedichtje van bijzonder/wonder, en teentjes (tien stuks) met een kroontje erop als illustratie..*huiver*
quote:Miffy schreef op 11 januari 2009 @ 22:02:

Drie keer per dag een schone handdoek naast het pompje dettol? Goeiedag, alsof je nog niet genoeg was hebt met een kersverse baby in huis...
*grijns*. Vooral bij de oudste was ik zo trots op mijn versgeperste kroonprins (jahaha, schoonpa stond met tranen in zijn ogen naast mijn bed omdat er nu een stamhouder geboren was) dat ik het juist maar wat leuk vond als mensen hem even wilden vasthouden. En als 'ie eens sliep (wat hij de eerste drie maanden amper deed als huilbaby) zei vrijwel iedereen zelf altijd al dat ze wel even in het hemelbedje-met-kroon de wieg gluurden.

[...]

het is gewoon een baby zoals alle miljarden andere en uiteraard is het geen speelgoed, heeft het wat bescherming en rust nodig en is het meeroken van zware shag, het tongzoenen met herpeslijders en het afgelikt worden door de schurftige buurhond misschien niet je dat, maar kan er tegenwoordig niemand meer normaal down to earth met haar 'wondertje' omgaan?Helemaal mee eens. Toen ik de eerste postings las, dacht ik echt dat ze grappig bedoeld waren. Ik heb nog nooit een verzoek gehad om mijn handen te wassen/schone kleren aan te doen/niet te zware parfum te dragen/thuis te blijven met een verkoudheid etc. Eerlijk gezegd zou ik dan ook een stuk minder geneigd zijn op kraambezoek te gaan. Eerst eisen stellen en dan nog verwachten dat ik vrolijk met een cadeau naar een baby ga kijken. Bezorgdheid is prima, maar je kunt ook overdrijven. Soms vraag ik me af hoe wij in godsnaam groot zijn geworden. Als ik weleens hoor waar wij als baby allemaal mee in aanraking zijn gekomen, was ik volgens de beweringen in dit topic al 100 keer dood geweest. En mijn neefje wordt binnenkort 2 en leeft ook nog steeds. Echt een wonder als je bedenkt dat hij van mijn hond ook weleens een lik krijgt. Morgen toch maar eens Hart van Nederland bellen "Kind leeft nog ondanks lik van hond".
Goh zeg ben ik nou zo'n ontaarde tante dat ik bij al mijn neefjes en nichtjes ze met 3 maanden en jonger allemaal lekker geknuffeld heb, een kus op bolletjes heb gedrukt en als een babyhandje mijn (wel gewassen) hand te pakken had ook zonder er iets van te denken gup op mijn pink heb laten sabbelen? Sorry hoor maar daar heb ik allemaal nog nooit over nagedacht, dus al die verontwaardige opmerkingen over dat mensen dat zomaar doennnnnnnn!!?! Mea culpa, maarrre daarom had ik mijn handen toch gewassen?
quote:Mevrouwdekees schreef op 11 januari 2009 @ 22:17:

Ben ik nou zo'n ontaarde tanteVolgens mij ben je zowat de enige rechtgeaarde tante hier.
Tja ik snap dat je geen koortslippen in de buurt van kindjes wil hebben en niet boven een wiegje gaat staan paffen maar een hoop andere dingen kun je vies vinden (hondenluchtje, iemand die gerookt heeft, te diep in het parfumflesje gedoken is) Maar dat is toch niet schadelijk?

Laat staan een baby een kusje geven (op het hoofdje dus) ik ben oprecht verbaasd dat mensen daar ook maar iets anders dan vertedering bij zouden voelen.
quote:nippo schreef op 11 januari 2009 @ 20:32:

Eerlijk gezegd verbaast het me dat je je daar van tevoren druk over maakt, dat kpomt mij toch wat smetvrezerig over.

.En je bent toch wel eens zwanger geweest! Ik herken het heel erg druk maken over dingen waar je je later misschien minder druk over maakt maar zeker bij de eerste had ik heeeeel erg van te voren terwijl het best meeviel achteraf maar nu ik dit weer lees....de hormoontjes worden weer wakker hoor .
quote:RosieRo schreef op 11 januari 2009 @ 21:50:

[...]

joh, douw het mormel in een plastic bubbel, laat je bezoek in witte pakken op kaplaarzen door bakken met ontsmettingsvloeistof lopen, eis gezondheidsbewijzen en laat ze van te voren enten tegen rabies, malaria en klutsknietjes, en toon ze De Beeb/Het Wondertje vanaf een roodfluwelen kussentje uitsluitend achter glas, mij een biet.

Maar het staat mij vrij om dat belachelijk te vinden en moeder af te schrijven als hysterische moederkloek.Beetje overtrokken reactie op mijn stukje.... alsof ik heb geschreven dat je iets niet mag vinden. Jij vindt TO blijkbaar overdreven, ik vind deze reactie lichtelijk overdreven...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven