Kraambezoek en de hygiëne daarvan.

11-01-2009 18:24 332 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aller eerst wil ik even aangeven dat ik geen smetvrees heb

Maar ik maak me wel zorgen over de hygiëne van het kraambezoek. Ik ben nu 39 weken zwanger, dus over niet al te lange tijd komt er allerlei volk over de vloer,familie,collega`s vrienden etc. Nu ben ik altijd vanmijzelf uit schoon en netjes,zorg ook altijd dat ik lekker ruik, schone kleding etc. Maar ik heb mensen in de familie,collega`s en vrienden waarvan ik de frisheid minder vind, super lieve mensen hoor,maar gewoon nie zo fris.

Diezelfde mensen willen natuurlijk dadelijk allemaal mijn baby vasthouden, en dat maken ze ook heel erg duidelijk. Ze willen dadelijk de baby lekker knuffelen en kussen, niets mis mee opzich, behalve dat ik daar eigenlijk niet zo op zit te wachten, ben bang dat m`n baby er iets van oploopt ( veel mensen in de familie bij mij hebben koortslippen) Ook veel van die mensen hebben huisdieren, en bij sommige van die mensen ruik je dat ook,of rokers, bleh!

Maar goed ik wil dus dadelijk niet heel panisch reageren als iemand mijn baby wil vasthouden,maar ben er wel een beetje bang voor dat de kleine dadelijk iets krijgt, óf dat mensen dat kind helemaal gaan aflebberen óf nog erger hun vingers in de mond gaan stoppen.

Iemand hier ervaning mee,en hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Wil de baby ook niet achter veiligheidsglas leggen..... maar is het stom om aan mensen te vragen eerst de handen te wassen voor ze de baby mogen aanraken?

Grtjes van een beetje onzekere bijna mama
quote:Yamuna schreef op 11 januari 2009 @ 18:34:

vinyl je kunt zo een sticker erop plakken van compeed, en zowiezo je handen wassen. verder niet aan de baby komen. dan is er verder eigenlijk zo goed als geen kans op besmetting.

ik heb zelf regelmatig een koortslip, en ik kan moeilijk bij mijn eigen beeb wegblijven.

Je kunt toch echt beter wel wegblijven hoor! Besmetting komt ook vaak voor via handen. Jij zit met je handen aan je koortslip, vervolgens aan de deurklink, vervolgens zit moeder aan de deurklink, vervolgens zit moeder aan de baby..

In het ziekenhuis vandaag zeiden ze dat besmetting zelfs het meest via handen voorkomt en dat klopt ook wel want mijn zoontje (oudste) heeft op het moment herpes zoster op zijn arm (terwijl de blaasjes op zijn lip al een tijd wel waren zelfs).

Met moeder en kind is het weer anders, omdat het kind dezelfde antistoffen van moeder heeft meegekregen, maar ook dan moet je nog steeds voorzichtig zijn, want je kan ook je eigen kindje besmetten.

Dus Vinyl, ik zou wachten tot de koortslip weg is en ik zou dat als moeder van de baby ook op prijs stellen. Sterker nog, ik zou je wegsturen als je met koortslip bij mij op kraambezoek kwam! Verkouden kinderen weiger ik trouwens ook en verkouden ouders liever ook. Een klein kindje loopt echt zó iets op en heeft nog niet zo'n sterke weerstand. En ik weet waar ik het over heb, want mijn dochtertje lag vorig jaar met 6 weken jong in het ziekenhuis met het RS-virus en mijn kleine jochie, nog geen 4 weken jong, ligt nu op de Kinder-IC aan de beademing, omdat hij getroffen is door een virus (een broertje van het RS-virus), wat bij ons volwassenen alleen een simpele verkoudheid teweeg brengt.

Op het moment heb ik zelf trouwens ook een koortslip en ik mag alleen de IC op met mondkapje (en schone handen), en dan heb ik daaronder nog een compeedplakker.
Whatever, I do what I want
quote:Star schreef op 11 januari 2009 @ 19:03:

[...]

Lijkt me erg stug, maar goed.Tja, ze heeft gezondheidswetenschappen gestudeerd dus van haar nam ik het wel aan. Het schijnt idd zo te zijn dat het net als met spruw heel besmettelijk is van moeder naar kind. Ik zal nog wel even navragen hoe het precies zit.
Doet me trouwens denken aan dat ik ook niet houd van 'overdreven hygiene' in de zin van heeeeeel veel parfum op en dan op kraamvisite. Dat doe je ook niet!
@Athena, dat ligt iets genuanceerder. Het is niet bekend waardoor borstontsteking precies ontstaat. Een ontstoken melkkliertje kán ontaarden in een borstontsteking, maar dat hoeft niet. Wat daarin bepalend is, is onbekend.

Wat wél bekend is, is dat je met spruw en/of kloven (dus: beschadigde huid bij de tepels) verhoogde kans op borstontsteking hebt. Ik weet niet of het verband tussen verontreiniging in de baby's mond - borstontsteking bestaat of kan bestaan, maar dat het "alleen maar" van verstopte melkkanaaltjes komt is niet waar dus.
quote:crini schreef op 11 januari 2009 @ 19:05:

[...]

Je kunt toch echt beter wel wegblijven hoor! Besmetting komt ook vaak voor via handen. Jij zit met je handen aan je koortslip, vervolgens aan de deurklink, vervolgens zit moeder aan de deurklink, vervolgens zit moeder aan de baby..

In het ziekenhuis vandaag zeiden ze dat besmetting zelfs het meest via handen voorkomt en dat klopt ook wel want mijn zoontje (oudste) heeft op het moment herpes zoster op zijn arm (terwijl de blaasjes op zijn lip al een tijd wel waren zelfs).

Met moeder en kind is het weer anders, omdat het kind dezelfde antistoffen van moeder heeft meegekregen, maar ook dan moet je nog steeds voorzichtig zijn, want je kan ook je eigen kindje besmetten.

Dus Vinyl, ik zou wachten tot de koortslip weg is en ik zou dat als moeder van de baby ook op prijs stellen. Sterker nog, ik zou je wegsturen als je met koortslip bij mij op kraambezoek kwam! Een klein kindje loopt echt zó iets op en heeft nog niet zo'n sterke weerstand. Mijn jochie bijvoorbeeld, nog geen 4 weken, ligt nu op de Kinder-IC aan de beademing, omdat hij getroffen is door een virus, wat bij ons volwassenen alleen een simpele verkoudheid teweeg brengt.

Ik heb ze gemaild inderdaad. Dat ik het begrijp als ze liever een andere afspraak maken. Ben benieuwd.

Mochten ze het toch aandurven, dan blijf ik zelf wel uit de buurt van het kind!

Maar ik ga ervanuit dat ze zelf ook liever een andere afspraak maken.
quote:Dinly29 schreef op 11 januari 2009 @ 19:05:

[...]

Tja, ze heeft gezondheidswetenschappen gestudeerd dus van haar nam ik het wel aan. Het schijnt idd zo te zijn dat het net als met spruw heel besmettelijk is van moeder naar kind. Ik zal nog wel even navragen hoe het precies zit.Spruw is inderdaad erg besmettelijk, maar dat is dan ook een schimmel. Borstontsteking is echt iets anders, dus het lijkt me dat er dan iets anders aan de hand is geweest, een infectie aan de tepel oid..
als ik bij iemand anders de baby mag vasthouden kus ik de baby eigenlijk ook nooit, verkouden of niet, hoe graag ik het ook zou willen hoor. Alleen bij een neefje of nichtje,en dan ook pas als ze een paar maanden oud zijn en nét wat meer kunnen hebben.
quote:qwertu schreef op 11 januari 2009 @ 19:06:

@Athena, dat ligt iets genuanceerder. Het is niet bekend waardoor borstontsteking precies ontstaat. Een ontstoken melkkliertje kán ontaarden in een borstontsteking, maar dat hoeft niet. Wat daarin bepalend is, is onbekend.

Wat wél bekend is, is dat je met spruw en/of kloven (dus: beschadigde huid bij de tepels) verhoogde kans op borstontsteking hebt. Ik weet niet of het verband tussen verontreiniging in de baby's mond - borstontsteking bestaat of kan bestaan, maar dat het "alleen maar" van verstopte melkkanaaltjes komt is niet waar dus. Hmz, ok. Eerste deel van je verhaal kende ik wel, maar2e deel niet; zover heb ik me er nooit in hoeven verdiepen gelukkig .
quote:Dinly29 schreef op 11 januari 2009 @ 19:05:

[...]

Tja, ze heeft gezondheidswetenschappen gestudeerd dus van haar nam ik het wel aan. Het schijnt idd zo te zijn dat het net als met spruw heel besmettelijk is van moeder naar kind. Ik zal nog wel even navragen hoe het precies zit.

Hoeft niet te betekenen dat je alles weet natuurlijk

Maar goed, vraag het maar eens na, ben wel benieuwd nu. Wat Athena schreef, borstontsteking door verstopt melkkanaal.
De anderen vallen toch binnen maatschappelijk geaccepteerde grenzen van hygiene? Dan zul je echt zelf met je smetvrees aan de slag moeten. Kleintje blijft niet zijn of haar hele leven een babietje en die zal het liefst gewoon zonder bijgevoelens willen omgaan met de minder be-omode mensheid.

Vanzelfsprekend hoort iemand met een koortslip uit de buurt van een ander mens te blijven, maar dat weten die mensen ook wel.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een vinger van iemand anders in de mond van mijn kindje ook niet zo geweldig vind. Kan ook dat ik die gewoonte ontwend ben doordat ik inmiddels grote kinderen heb. Maar goed, je kunt wel afspreken dat iemand zijn ongewassen vingers niet in de mond van baby steekt. Helaas komt zoiets meestal pas ter sprake als 'ie het wél doet.

Succes met wennen aan het echte leven.

Vieze varkens worden niet vet, by the way. Maar mss is dat al gemeld.
als ik dat van jullie allemaal lees....staat me dadelijk nog wel wat te wachten als kerverse moeder haha
quote:Vinyl schreef op 11 januari 2009 @ 19:04:

[...]

Ik had het van de site van Achmeahealth:

Zuigelingen kunnen erg ziek worden van een herpesvirus-infectie, maar niet door de koortslip van hun moeder. De eerste maanden zijn ze namelijk beschermd door de antistoffen die ze van hun moeder hebben meegekregen.

Wat raar dat dat daarop staat!

Ik probeer het gesprek terug te halen wat ik tijdens mijn bevalling met mijn gyn had hierover (de prof, dus niet de minste). Bottom line was dat ik voorzichtig moest zijn, dat ik de regels van de hygiëne goed in acht moest nemen. Er staat me vaag wel iets bij dat hij iets gezegd heeft over antistoffen hoor (maar ja, ik was toen al aan het bevallen, dus ik was ondertussen ook druk met andere dingen, zeg maar. Weeën wegpuffen enzo. ). Maar wat ik expliciet onthouden heb, is dat ik dus echt niet mijn kindje mocht knuffelen, geen kusjes mocht geven, een mondkapje moest dragen als ik haar vasthield en goed mijn handen moest blijven wassen.

En dat zeg je een verse moeder natuurlijk niet als het eigenlijk niet uitmaakt, dat ze haar kind niet mag kussen of knuffelen.
quote:athena schreef op 11 januari 2009 @ 19:07:

[...]

Spruw is inderdaad erg besmettelijk, maar dat is dan ook een schimmel. Borstontsteking is echt iets anders, dus het lijkt me dat er dan iets anders aan de hand is geweest, een infectie aan de tepel oid..

Ja, dat zou ook kunnen zij heeft meerdere problemen tijdens de borstvoeding gehad, waaronder een borstontsteking maar ik kan het maar zo verkeerd gecombineerd hebben. Sorry voor de verkeerde info.

Trouwens het ging ook over mensen die roken, een vriendin van mij is een verstokte roker maar toen ze de eerste keer op kraamvisite was bij ons. Rook ze alleen maar lekker en kon ik ruiken dat ze zich had ingehouden en die ochtend nog geen sigaret had gehad. Was wel prettig en attent trouwens!
Met koortslip ben ik altijd voorzichtig geweest. Helaas is vriend nogal vergeetachtig, dus die heeft, tot mijn woede, de kinderen hier als baby regelmatig gekust met een koortslip (niet eens expres, maar hij dacht er gewoon niet aan). Godzijdank nooit wat gebeurd.

Met RS-virus ben ik wat relaxter. Het is een rotvirus (mijn zoon is 3 weken oud opgenomen in het ziekenhuis met RS-virus), maar ik denk dat besmetting bij een winterbaby nauwelijks te voorkomen is. Zowel bij geboorte van zoon als dochter (beiden in feb) waren ikzelf, man en andere kinderen snipverkouden). Tja, dan ga je ook niet meer moeilijk doen over verkouden bezoek.

Verder heb ik me nooit zo druk gemaakt. Iedereen heeft de babies hier gewoon vast gehad (slapen deden ze toch niet, dus ik was al lang blij dat ik kind even niet zelf hoefde vast te houden) en ik had er oook geen moeite mee ofzo.
Raar trouwens, dat bericht op de site van Achemeahealth. Als nou zowel mensen in het ziekenhuis, als huisartsen en verloskundigen zo waarschuwen voor de gevaren voor een koortslip, dan zou ik toch gokken dat die informatie op zijn minst niet helemaal juist is.
Ik heb in mijn gezin al een jaar of zes een jochie met één of twee keer per jaar een koortslip, de enige hygiene regel die ik met hem heb afgesproken is dat 'ie niemand kust als hij een koortslip heeft, en hij is nog steeds de enige.
quote:mamzelle schreef op 11 januari 2009 @ 19:11:

De anderen vallen toch binnen maatschappelijk geaccepteerde grenzen van hygiene? Dan zul je echt zelf met je smetvrees aan de slag moeten. Kleintje blijft niet zijn of haar hele leven een babietje en die zal het liefst gewoon zonder bijgevoelens willen omgaan met de minder be-omode mensheid.

Vanzelfsprekend hoort iemand met een koortslip uit de buurt van een ander mens te blijven, maar dat weten die mensen ook wel.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een vinger van iemand anders in de mond van mijn kindje ook niet zo geweldig vind. Kan ook dat ik die gewoonte ontwend ben doordat ik inmiddels grote kinderen heb. Maar goed, je kunt wel afspreken dat iemand zijn ongewassen vingers niet in de mond van baby steekt. Helaas komt zoiets meestal pas ter sprake als 'ie het wél doet.

Succes met wennen aan het echte leven.

Vieze varkens worden niet vet, by the way. Maar mss is dat al gemeld.

Uhm ik heb ook geen smetvrees hoor,ben alleen erg gesteld op schone mensen. en als m`n kindje wat ouder is,word ie vanzelf wel vies, en daar is niets mis mee.

Maar om me kind bij voorbaat al viezig te maken zodat andere mensen hem niet vies kunnen maken......hmmmm
Lekker dan Dinly, net bevallen zeker?
quote:Star schreef op 11 januari 2009 @ 19:09:

[...]

Hoeft niet te betekenen dat je alles weet natuurlijk

Hahaha waarschijnlijk heb ik het dus fout gecombineerd. Maar toch luister ik wel meer naar haar met dat soort dingen (het advies van haar naar mij toe was: laat geen anderen de vingers bij je baby in de mond stoppen)....dan van bijvoorbeeld iemand anders die niets op dat gebied heeft gedaan.
quote:qwertu schreef op 11 januari 2009 @ 19:11:

[...]

Wat raar dat dat daarop staat!

Ik probeer het gesprek terug te halen wat ik tijdens mijn bevalling met mijn gyn had hierover (de prof, dus niet de minste). Bottom line was dat ik voorzichtig moest zijn, dat ik de regels van de hygiëne goed in acht moest nemen. Er staat me vaag wel iets bij dat hij iets gezegd heeft over antistoffen hoor (maar ja, ik was toen al aan het bevallen, dus ik was ondertussen ook druk met andere dingen, zeg maar. Weeën wegpuffen enzo. ). Maar wat ik expliciet onthouden heb, is dat ik dus echt niet mijn kindje mocht knuffelen, geen kusjes mocht geven, een mondkapje moest dragen als ik haar vasthield en goed mijn handen moest blijven wassen.

En dat zeg je een verse moeder natuurlijk niet als het eigenlijk niet uitmaakt, dat ze haar kind niet mag kussen of knuffelen. Inderdaad raar dan! Ik zou het er ook niet op wagen hoor! Brr... moet er niet aan denken!
quote:Star schreef op 11 januari 2009 @ 19:15:

Lekker dan Dinly, net bevallen zeker? Ik sta op het punt...............
quote:starbelly schreef op 11 januari 2009 @ 19:14:

[...]

Uhm ik heb ook geen smetvrees hoor,ben alleen erg gesteld op schone mensen. en als m`n kindje wat ouder is,word ie vanzelf wel vies, en daar is niets mis mee.

Maar om me kind bij voorbaat al viezig te maken zodat andere mensen hem niet vies kunnen maken......hmmmm

Gaat ie naar een kinderdagverblijf Starbelly?

Wijkverpleegkundige vertelde dat het goed was dat we huisdieren hadden en niet al te smetvrezerig, want dat kind dan op kdv geheid ziek zou worden. Te schoon is ook niet goed.
Ja kleintje gaat naar kinderdagverblijf,en daar lopen ook allemaal verkouden kindjes rond etc, dat weet ikzelf ook wel. Maar als de baby gaat is ie toch al wel weer 3mnd, en het kraambezoek zal eerder komen, en dan is het nog zo teer,wil gewoon voorkomen dat ie iets krijgt omdat andere mensen het niet zo nauw nemen met hygiene.....
quote:Star schreef op 11 januari 2009 @ 19:16:

[...]

Gaat ie naar een kinderdagverblijf Starbelly?

Wijkverpleegkundige vertelde dat het goed was dat we huisdieren hadden en niet al te smetvrezerig, want dat kind dan op kdv geheid ziek zou worden. Te schoon is ook niet goed.

En te schoon is zeker niet goed als het tot uiting komt in "lekker vaak badderen": hártstikke slecht voor zo'n teer babyhuidje. Een keer in de week in bad is meer dan voldoende voor zo'n kleintje.

Maar goed, er zit natuurlijk wel een wereld van verschil tussen "te schoon" en "realistisch voorzichtig".
quote:athena schreef op 11 januari 2009 @ 19:02:

Starbelly, het virus van een koortslip is hetzelfde als van een SOA, maar dan op een andere plek. Mijn huisarts vertelde me eens (ik heb ook af en toe een koortslip) dat je het maar op 1 plek kunt krijgen, dus als je een koortslip hebt, zou je de SOA variant niet meer kunnen krijgen.

En het is erfelijk werd me verteld.

Dan mag je huisarts zich wel eens bij laten scholen op herpesgebied

Ik heb mijzelf besmet vanaf een koortslip, en heb nu dus de genitale variant erbij. En er wordt altijd gewaarschuwd dat je nooit met je vingers van je koortslipmond naar je ogen mag gaan, omdat je daar blind van kunt worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven