Kraambezoek en de hygiëne daarvan.

11-01-2009 18:24 332 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aller eerst wil ik even aangeven dat ik geen smetvrees heb

Maar ik maak me wel zorgen over de hygiëne van het kraambezoek. Ik ben nu 39 weken zwanger, dus over niet al te lange tijd komt er allerlei volk over de vloer,familie,collega`s vrienden etc. Nu ben ik altijd vanmijzelf uit schoon en netjes,zorg ook altijd dat ik lekker ruik, schone kleding etc. Maar ik heb mensen in de familie,collega`s en vrienden waarvan ik de frisheid minder vind, super lieve mensen hoor,maar gewoon nie zo fris.

Diezelfde mensen willen natuurlijk dadelijk allemaal mijn baby vasthouden, en dat maken ze ook heel erg duidelijk. Ze willen dadelijk de baby lekker knuffelen en kussen, niets mis mee opzich, behalve dat ik daar eigenlijk niet zo op zit te wachten, ben bang dat m`n baby er iets van oploopt ( veel mensen in de familie bij mij hebben koortslippen) Ook veel van die mensen hebben huisdieren, en bij sommige van die mensen ruik je dat ook,of rokers, bleh!

Maar goed ik wil dus dadelijk niet heel panisch reageren als iemand mijn baby wil vasthouden,maar ben er wel een beetje bang voor dat de kleine dadelijk iets krijgt, óf dat mensen dat kind helemaal gaan aflebberen óf nog erger hun vingers in de mond gaan stoppen.

Iemand hier ervaning mee,en hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Wil de baby ook niet achter veiligheidsglas leggen..... maar is het stom om aan mensen te vragen eerst de handen te wassen voor ze de baby mogen aanraken?

Grtjes van een beetje onzekere bijna mama
quote:Vinyl schreef op 11 januari 2009 @ 18:43:

[...]

Ik zal ze idd eens mailen!

Enne.. ik heb er net op gegoogled, maar lees net dat een moeder haar eigen kind niet kan besmetten, omdat het kind antistoffen heeft van de moeder.oh ... dat wist ik niet ... maar je kunt beter tikkie teveel voorzorgsmaatregelen nemen dan een keer te weinig ...

[...]

Enne.. ik heb er net op gegoogled, maar lees net dat een moeder haar eigen kind niet kan besmetten, omdat het kind antistoffen heeft van de moeder.Dit is niet wat ze mij in het ziekenhuis vertelden. Ik kreeg dus twee dagen voor de (ingeleide, dus geplande) bevalling een koortslip. Ik hoefde weliswaar niet met een mondkapje op te bevallen (als ik maar goed mijn handen waste), maar ik mocht alleen naar mijn kind toe met een mondkapje op tot mijn koortslip helemaal over was.
quote:starbelly schreef op 11 januari 2009 @ 18:44:

oei en idd vingers van iemand anders wil ik echt niet in dat mondje zien!! Blech,,,,,ook best onbeschoft dat mensen dat zomaar doen, maar helaas zitten er wel een paar bij....heb mijn ouders en m`n zusje van te voren al op de hoogte gebracht, dat ik dat dus écht niet wil! Hooguit die van mij en mijn man, en ook dan ben ik niet echt een voorstander.

Een vriendin van mij kreeg borstontsteking nadat iemand een vinger in haar kind zijn mond had gestopt. Ik vind het ook erg onbeleefd.

Is bij mij niet gebeurd trouwens maar daar zou ik gelijk wat van zeggen. Het valt me op en verjaardag al op hoe weinig mensen hun handen wassen nadat ze naar de w.c. zijn geweest, wij hebben altijd schone handdoeken en zeep etc. Maar echt bijna niemand doet dat. Ach en te hygiënisch is ook niet ok maar zeker zo'n baby, je kookt ook speentjes uit enzo.

Lekker je moedergevoel laten gaan hoor, het is jouw helse bevalling geweest en jouw kind! Succes!

[...]

Enne.. ik heb er net op gegoogled, maar lees net dat een moeder haar eigen kind niet kan besmetten, omdat het kind antistoffen heeft van de moeder.Daar denkt mijn verloskundige heel anders over. Ik heb ook af en toe een koortslip. Ik kreeg bij het eerste consult al instructies wat ik moet doen als de baby er is en ik onverhoopt een koortslip zou hebben.
Denk ook dat het beter is ja. Ik zal even mailen...
(En daar werd dus vrij spastisch over gedaan, in tegenstelling tot over verkoudheid. De verpleegkundigen hingen gewoon met snotneus en al boven de couveuse, maar met een koortslip moest ik dus echt echt ècht een mondkapje op.)
quote:kaasknabbel schreef op 11 januari 2009 @ 18:34:

ik vind dit toch wel erg overdreven..... wat een aanstellerijWerkelijk? Heb jij kinderen? Ik heb geen kinderen maar ik vind de reacties van de moeders hier absoluut niet overdreven.

Als ik op kraamvisite ga verwacht ik eigenlijk helemaal niet dat ik de baby mag vasthouden, het is inderdaad kijken in de wieg of bij moeder of vader op de arm, goed en leuk genoeg. Als het wel mag (bij goede vriendinnetjes / familie) vind ik het overigens wel geweldig, dan inderdaad handen wassen. Een jonge baby kussen doe ik trouwens ook niet, zit ik te bedenken, pas als ze zo groot zijn dat ze uit zichzelf een kus willlen geven geef ik ook een kusje (en heus: ik ben dol op ze hoor). Vingers (anders dan die van baby, papa of mama) in babymonden vind ik al helemaal niet kunnen. Lekker zelf bepalen dus aan wie je je baby 'doorgeeft' en inderdaad gewoon even vriendelijk uitleggen.
heb net effe gelezen van het RS-virus nou eigenlijk is, word je ook niet echt vrolijk van...maar je kan er idd niet zo veel aan doen, behalve bezoek handen laten wassen en verkouden mensen uit de buurt houden van je baby.
Vinyl, ik heb het zelf nooit gedaan. De eerste paar jaar (!) kan een koortslip levensbedreigende ziekte opleveren bij een kind. Ook bij de kinderen van mijn zus ben ik altijd weggebleven met een koortslip. Dat betekende in het geval van haar jongste dat ik die -door elkaar opeenvolgende koortslippen- na het eerste bezoek na haar geboorte pas weken later opnieuw kon zien. Heel vervelend, maar haar kindje dood zou nog vervelender zijn geweest.
quote:Bagheera schreef op 11 januari 2009 @ 18:49:

[...]

Daar denkt mijn verloskundige heel anders over. Ik heb ook af en toe een koortslip. Ik kreeg bij het eerste consult al instructies wat ik moet doen als de baby er is en ik onverhoopt een koortslip zou hebben.

Echt? Ik vind ook dat je niet voorzichtig genoeg kan zijn hoor, maar ik las het net. Of het klopt is natuurlijk de vraag...

Ik zou ook mooi afstand houden!

Heb de ouders net een mailtje gestuurd. Ik laat het even bij hen, maar kan me goed voorstellen dat ze liever een andere keer hebben. Geef ze groot gelijk!
volgens mij kan de moeder het kind wel besmetten met de koortslip aangezien het een soa is. Misschien heb je het virus dan al in de lijf zitten als je moeder het ookal heeft?!? Ik heb het namelijk ook, en gekregen van mijn moeder.....
@Kaasknabbel: zowel een koortslip als een verkoudheid (in geval van RS-virus) kunnen voor een pasgeborene levensbedreigend zijn. Zo overdreven is het dus niet om te voorkomen dat je kind zo'n virus op kan lopen. We hebben het hier om een virus dat hersenvliesontsteking kan veroorzaken en over een virus dat ademhalingsproblemen (tot beademing aan toe) met mogelijk levenslange nasleep kan veroorzaken.

Als je dat kunt voorkomen door weg te blijven of door van je bezoek te verwachten dat ze hun handen wassen, dan doe je dat dus. Dat is niet overdreven, dat is normaal. Net zoals het normaal is dat een arts zijn of haar handen wast voordat 'ie jou onderzoekt. Of het speculum even steriliseert voordat het voor jou gebruikt wordt. Of vind je dat ook overdreven?
Wanneer je een koortslip hebt kan je gerust de baby vasthouden , alleen kus en knuffel het kind NIET !!!
blaas om die van mij gewoon een plastic bal...haha bubbelboy of girl
En wanneer ik een koortslip heb en op bezoek ga bij mensen met baby's dan zeg ik uit mij zelf gewoon dat ik t kind liever niet vasthoud omdat ik mij dan niet kan inhouden om t te knuffelen en dat t gewoon not done is met mijn koortslip. Heb alleen nog mar positieve reacties gehad doordat ik het uit mijzelf al zei
vleermuis, waarom zou je dat doen? waarom zou je in hemelsnaam dat risico nemen? omdat je het zo leuk vindt om een baby vast te houden? echt, snap niks van dat soort mensen. Ik heb geen koortslippen, maar als ik ze had, dan zou ik toch echt nooit op bezoek gaan bij een kleine baby.
quote:starbelly schreef op 11 januari 2009 @ 18:56:

volgens mij kan de moeder het kind wel besmetten met de koortslip aangezien het een soa is. Misschien heb je het virus dan al in de lijf zitten als je moeder het ookal heeft?!? Ik heb het namelijk ook, en gekregen van mijn moeder.....

Je kunt zelfs jezelf besmetten. Als je het alleen op je lip hebt, dan kun je jezelf ook door slechte hygiëne op andere plaatsen besmetten. Denk aan neus, ogen of genitaliën. Terwijl je zelf natuurlijk ook al antistoffen hebt.

Ik weet niet waar de info dat je je kind niet kunt besmetten vandaan komt, maar volgens mij is dat een broodje aap.
quote:Vleermuis28 schreef op 11 januari 2009 @ 18:57:

Wanneer je een koortslip hebt kan je gerust de baby vasthouden , alleen kus en knuffel het kind NIET !!!Verloskundige die volgende ochtend naar mijn dochter kwam kijken en een koortslip had, bleef anders een eind uit de buurt en heeft mijn kindje niet aangeraakt. Omdat ze een koortslip had en ze dan geen kindjes aan mag raken.
Starbelly, het virus van een koortslip is hetzelfde als van een SOA, maar dan op een andere plek. Mijn huisarts vertelde me eens (ik heb ook af en toe een koortslip) dat je het maar op 1 plek kunt krijgen, dus als je een koortslip hebt, zou je de SOA variant niet meer kunnen krijgen.

En het is erfelijk werd me verteld.

In elk geval levensgevaarlijk voor babies. Ik ben nooit echt overdreven geweest met hygiene bij mijn kinderen; gewoon de normale standaardnormen. Sowieso werd mijn 2e al regelmatig bedolven onder de snotkussen van de oudste, daar begin je weinig tegen. Maar dat RS virus is echt andere koek.

Borstonsteking nadat iemand een vinger in babymondje heeft gestopt zal een kwestie van ongelukkig toeval zijn geweest, aangezien borstonstekingen worden veroorzaakt door een verstopt melkkanaaltje. Kan me niet herinneren ooit te hebben gehoord of gelezen dat borstontseking een kwestie van hygiene is (althans, de oorzaak ervan dan he).
ja helaas zijn niet alle mensen zo voorzichtig,ik heb wel gemerkt dat als het om kleine babietjes gaat mensen in eens heel brutaal en onbeschoft worden, ook vreemde mensen die in eens in de kinderwagen duiken en aan je kind gaan zitten.

Gelukkig heb ik die ervaring zelf nóg niet, maar vriendin van me wel....echt té erg!
quote:Vleermuis28 schreef op 11 januari 2009 @ 18:57:

Wanneer je een koortslip hebt kan je gerust de baby vasthouden , alleen kus en knuffel het kind NIET !!!

En als dat kind met het handje naar je lip grijpt? En daarna lekker op dat handje gaat sabbelen? Dat deed mijn dochter regelmatig en die is daar echt niet uniek in hoor.

Je kunt het niet altijd voorkomen, dus het veiligste is: helemaal wegblijven bij de baby. Dan kun je je ook niet vergissen en dan kan het ook niet onbedoeld of per ongeluk fout gaan.
quote:Dinly29 schreef op 11 januari 2009 @ 18:48:

[...]

Een vriendin van mij kreeg borstontsteking nadat iemand een vinger in haar kind zijn mond had gestopt. Ik vind het ook erg onbeleefd.

Lijkt me erg stug, maar goed.
quote:citroentekkel schreef op 11 januari 2009 @ 18:50:

[...]

Werkelijk? Heb jij kinderen? Ik heb geen kinderen maar ik vind de reacties van de moeders hier absoluut niet overdreven.

Dank!!
quote:qwertu schreef op 11 januari 2009 @ 19:01:

[...]

Je kunt zelfs jezelf besmetten. Als je het alleen op je lip hebt, dan kun je jezelf ook door slechte hygiëne op andere plaatsen besmetten. Denk aan neus, ogen of genitaliën. Terwijl je zelf natuurlijk ook al antistoffen hebt.

Ik weet niet waar de info dat je je kind niet kunt besmetten vandaan komt, maar volgens mij is dat een broodje aap.

Ik had het van de site van Achmeahealth:

Zuigelingen kunnen erg ziek worden van een herpesvirus-infectie, maar niet door de koortslip van hun moeder. De eerste maanden zijn ze namelijk beschermd door de antistoffen die ze van hun moeder hebben meegekregen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven