Kraamverzorgsters pikken het niet meer!
zaterdag 8 februari 2020 om 22:28
Ik las vandaag in de krant dat de kraamverzorgsters het niet meer pikken dat ze allerlei extra klusjes moeten doen tijdens de kraamweek.
Ik heb voor de kraamhulpen die bij mij zijn geweest nooit klusjes voor ze bedacht. Heb ze gewoon hun dag laten werken zoals zij het 'normaal' ook doen.
Ik ben nu wel benieuwd of jullie je kraamhulp extra klusjes lieten doen, of dat zij vertelde over vreemde verzoeken die ze ooit hebben gehad.
Ik heb voor de kraamhulpen die bij mij zijn geweest nooit klusjes voor ze bedacht. Heb ze gewoon hun dag laten werken zoals zij het 'normaal' ook doen.
Ik ben nu wel benieuwd of jullie je kraamhulp extra klusjes lieten doen, of dat zij vertelde over vreemde verzoeken die ze ooit hebben gehad.
dinsdag 11 februari 2020 om 12:41
Oké dat is inderdaad niet hoe het hoort.FitsSprits schreef: ↑11-02-2020 12:39We hebben twee kraamhulpen gekregen van De Kraamvogel. De eerste kwam op de eerste dag al gewoon pas in de middag aankakken, controleerde even de baby en moeders en dat was het wel zo'n beetje. Deed meer niet dan wel. Dus uiteindelijk stond ik gewoon koffie te zetten, de wc en badkamer schoon te maken, de bedden te verschonen, etc, etc. Maakt niet uit hoor, ik doe het graag, maar het staat toch echt in de taakomschrijving van de kraamhulp om wat huishoudelijke taken te doen.
Ze gaf meteen aan dat ze nog twee dagen halve dagen zou werken. 's Ochtends werkte ze bij een jong stel, tijdens haar pauze reed ze naar ons en ze ging dan meteen lunchen. Vaak bleef ze tot half 3 aan tafel hangen en om half 5 ging mevrouw al naar huis. Geen flikker gedaan. De derde dag was ze ziek en kwam er een ander. 50+. Niet ons type, eigenlijk ook helemaal geen leuke vrouw, maar ze zag het werk wel liggen.
Wat dat betreft een heel verschil met de eerste kraamhulp. Die kwam op tijd, ging overal gezellig mee naartoe, pamperde moeders, was leuk voor de visite, etc.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
dinsdag 11 februari 2020 om 12:46
Daar gaat het al mis. Want stoffen, stofzuigen en dweilen van het hele huis met 5 slaapkamers, zolder en speelkamer? Of gewoon de woonkamer bijhouden en de slaapkamer waar moeder met baby is? Was draaien van het hele gezin incl. man en 3 oudere kinderen of alleen van de kraamvrouw en de baby? Er moeten gewoon duidelijke regels komen, téveel mensen denken dat de kraamverzorgster wel even het hele huis sopt, alle was wegwerkt, alle maaltijden kookt, de achterstallige schoonmaakklussen doet en de oudere kinderen overal naartoe brengt en ophaalt. Zo werkt het dus niet.
dinsdag 11 februari 2020 om 12:47
Goh wat waren wij blij toen die van ons vertrok.
Ze hoefde van ons echt geen extra dingen te doen wat wel fijn was geweest dat ze überhaupt iets had gedaan buiten de wc dagelijks bijhouden en mijn partner de verzorging leren omdat ik amper kon lopen ivm hechtingen.
Ze kwam binnen, ging bij mij op bed
een poos zitten kletsen (voornamelijk over zichzelf, haar kleinkind, haar carnavalsclubje enz.), dan even de wc en wat dingen over/met baby, mijn hechtingen controleren en dan goh koffie tijd.Daarna de administratie en alweer lunchtijd.
Dochter ging geel zien (Ik had het niet door) en volgens mijn partner echt heel geel, zij vond het meevallen.Op aandringen van partner verloskundige gebeld die kwam, bloed prikken regelen en binnen 2 uur waren we terug in het ziekenhuis.
Eenmaal weer thuis was ze er nog een dag of twee en ging het van hetzelfde.
Overdonderd door alles en door hormonen er toen niks van gezegd, achteraf spijt van en zou er nu zeker iets van zeggen.
Ben haar later nog is tegen gekomen en na een paar minuten praten wist ik weer precies hoe zij/het was.
Ze hoefde van ons echt geen extra dingen te doen wat wel fijn was geweest dat ze überhaupt iets had gedaan buiten de wc dagelijks bijhouden en mijn partner de verzorging leren omdat ik amper kon lopen ivm hechtingen.
Ze kwam binnen, ging bij mij op bed
een poos zitten kletsen (voornamelijk over zichzelf, haar kleinkind, haar carnavalsclubje enz.), dan even de wc en wat dingen over/met baby, mijn hechtingen controleren en dan goh koffie tijd.Daarna de administratie en alweer lunchtijd.
Dochter ging geel zien (Ik had het niet door) en volgens mijn partner echt heel geel, zij vond het meevallen.Op aandringen van partner verloskundige gebeld die kwam, bloed prikken regelen en binnen 2 uur waren we terug in het ziekenhuis.
Eenmaal weer thuis was ze er nog een dag of twee en ging het van hetzelfde.
Overdonderd door alles en door hormonen er toen niks van gezegd, achteraf spijt van en zou er nu zeker iets van zeggen.
Ben haar later nog is tegen gekomen en na een paar minuten praten wist ik weer precies hoe zij/het was.
dinsdag 11 februari 2020 om 12:53
En omgekeerd idem: er zijn ook kraamverzorgsters die liever niks doen. En ook dat is naar en vervelend, want als kwetsbare pasbevallene is assertief en adequaat een gesprek voeren over iemands werkzaamheden gewoon lastig. Een goede afstemming kan van beide kanten een hoop narigheid voorkomen.
In mijn geval bleek mijn baarmoeder met dag vier terug onder schaambeen wat volgens de kraamverzorgster betekende dat ik geen kraamzorg meer nodig had. Ik had werkelijk geen benul van de voorwaarden voor het intrekken van kraamzorg, dat was namelijk nooit besproken. Als je dat soort zaken duidelijk vooraf bespreekt, zijn er in de kraamtijd ook geen narigheden die een schaduw over die eerste dagen kan werpen.
In mijn geval bleek mijn baarmoeder met dag vier terug onder schaambeen wat volgens de kraamverzorgster betekende dat ik geen kraamzorg meer nodig had. Ik had werkelijk geen benul van de voorwaarden voor het intrekken van kraamzorg, dat was namelijk nooit besproken. Als je dat soort zaken duidelijk vooraf bespreekt, zijn er in de kraamtijd ook geen narigheden die een schaduw over die eerste dagen kan werpen.
dinsdag 11 februari 2020 om 13:06
Ik heb geen truitjes van dat spulClaireSophie schreef: ↑11-02-2020 12:10De meeste hebben géén schoonmaakster en met visite én beschuit met muisjes kruimels is het fijn als er gestofzuigd wordt, zeker als er nog een kind in huis rondloop of in mijn geval kruipt. In principe doet mijn man dit inderdaad.
Daarnaast is wassen óók heel fijn en nodig want er gaan toch heel wat handdoeken en ondergoed doorheen met al dat gevloei, niet te spreken over het gezweet in bed. Handdoeken en beddengoed kan weinig aan kapot, 60 graden en gaan met die banaan. Je kasjmieren truitjes heb je écht niet aan.... dit kan je man in principe ook doen maar goed, als het gedaan word als man toevallig beneden zit, prima toch?

dinsdag 11 februari 2020 om 13:21
Ik had de eerste keer een topkraamverzorgster. Ze was superlief en wist van aanpakken. Deed de was, verschoonde elke dag mijn bed, zorgde dat alles schoon was (we hadden een klein huis toen), zorgde dat ik voldoende eten had (fruit snijden enz) en was gewoon erg prettig. Heeft zelf geregeld dat haar verblijf verlengd werd omdat ik erg liep te stuntelen met borstvoeding en was erg ondersteunend met de overgang van borstvoeding naar kolven en naar stoppen.
De tweede was erg gezellig, maar deed niet zoveel, want ze had last van haar rug. Nu was ik sneller op de been dan bij de eerste, maar ik miste mijn fruithapjes wel hoor
.
Om de vragen uit de OP te beantwoorden: ik heb nooit extra klusjes aangevraagd en ik ben blij dat ze me nooit vertelden over wat andere gezinnen/kraamvrouwen hen vroegen want dat vind ik niet zo kies.
De tweede was erg gezellig, maar deed niet zoveel, want ze had last van haar rug. Nu was ik sneller op de been dan bij de eerste, maar ik miste mijn fruithapjes wel hoor

Om de vragen uit de OP te beantwoorden: ik heb nooit extra klusjes aangevraagd en ik ben blij dat ze me nooit vertelden over wat andere gezinnen/kraamvrouwen hen vroegen want dat vind ik niet zo kies.
dinsdag 11 februari 2020 om 13:43
Onze eerste kraamverzorgster was fantastisch. Ze kletste wat veel, maar had echt tomeloze energie en was niet te stoppen. We hadden ook een schoonmaakster dus ze hoefde wat dat betreft niet veel te doen, maar pikte gewoon alle dingen op die ik anders zelf zou doen (bv strijken, boodschappen) en zorgde dat ik gezond eten kreeg en kon rusten. Bij de tweede zou ze weer komen maar dat ging niet door ivm sterfgeval in haar directe familie op de dag dat ond kind geboren werd... Er kwam dus een vervangster en die was echt aartslui. Ze zat maar een beetje met baby te tutten, koffie te drinken, en verder kwam er weinig uit. Moest overal om vragen (tot controleren van hechtingen aan toe), en ze kwam heel onzeker over. Als ik vroeg of iets normaal was, wist ze het ook niet. Zelf gaf ze aan dat ze niet goed wist wat ze moest doen omdat we een schoonmaakster & oma in huis hadden die vanalles deden... ondertussen werd ik ziek en zij had dat ook niet tijdig gesignaleerd. We waren echt blij toen ze weg ging.
dinsdag 11 februari 2020 om 13:55
Deze gedachte had ik ook.Suzan_1991 schreef: ↑09-02-2020 18:33Bij de 1e een intakegesprek gehad en wist toen al dat ik er totaal geen zin in had om een kraamverzorgster in huis te hebben. Het bed moest op klossen. Dat is allemaal leuk, maar dat kan niet met ons bed. Dan moesten we volgens haar maar een bed huren. Tuurlijk, en die ga ik waar neerzetten? Toen maar besloten om een paar dagen naar het kraamzorghotel te gaan, maar vond de de daadwerkelijke hulp die je krijgt niet zo bijzonder. Ze geven allemaal een ander advies en uiteindelijk schoot ik er niets mee op. Dochter wilde ook niet drinken als er iemand bij was, maar de kraamverzorgster wilde het per se zien. Dochter dronk dus niet toen ze erbij stond en toen begon ze m'n dochter tegen m'n borst aan te duwen, wat alleen maar resulteerde in gehuil en een baby die overstuur was. Mocht er ooit nog een komen, dan ga ik direct naar huis zonder kraamverzorging. Mezelf temperaturen en kijken of iets niet gaat ontsteken kan ik zelf ook wel.
Ik heb kraamzorg zelf ook niet ervaren als pure noodzaak en meer als luxe (vooral wanneer je iemand hebt die niet kan stilzitten en nog een kind hebt rondlopen die ook wat aandacht zoekt.)
De eerste dagen komt sowieso de verloskundige ter controle. Temperaturen deed ik al zelf omdat ik het vreselijk vind wanneer zij zo'n ding er rectaal in proppen. En qua kennis over borstvoeding vond ik het erg tegenvallen. Ik heb bij mijn twee kinderen vier verschillende kraamhulpen gehad en ze deden alle vier dingen die als fout worden bestempeld volgens de borstvoeding kenners.
Wat ik ook heel vervelend vond was het gezeur om mijn buik... De eerste keer had ik gigantisch veel striemen doordat ik naar voren draag. Daar werden steeds ongevraagd opmerkingen over gemaakt. En bij de tweede een flinke rectus diastase waar totaal geen kennis over was, maar weer gedoe om die buik...
Oh en er werd ook nog lacherig gedaan over mijn kijk op duurzaamheid etc. Zo had ik een rubberen speen, glazen flessen en wilde wasbare luiers, maar dat werd allemaal afgedaan als wel heel vreemd en lastig voor ze. Het was makkelijk als we gewoon dezelfde spullen hadden gehad als anderen.
Ik heb me beide keren echt niet op mijn gemak gevoeld en was blij dat ze weg waren.
dinsdag 11 februari 2020 om 14:01
Maar de taken van de kraamverzorgster zijn niet afhankelijk van of de vader geen extra vrij wil nemen of wat voor werk hij doet.FitsSprits schreef: ↑11-02-2020 12:17Misschien tegenwoordig, nu mannen wat langer verlof krijgen, maar ik ken mannen die echt na twee dagen weer van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat op de bouw zaten. Die zijn gewoon afgepeigerd als ze thuis komen van hun werk. En natuurlijk kunnen ze dan wel wat dingen overnemen, maar als je zo'n luie kraamhulp hebt zoals wij die hebben gehad de laatste keer...

dinsdag 11 februari 2020 om 14:25
Rectaal? Dat werd bij mij altijd met een oorthermometer gedaan, rectaal gaat echt niet gebeuren. Ik heb denk ik een stuk of 8-10 kraamverzorgsters gehad omdat ik in het ziekenhuis lag, maar ik vind de kennis qua borstvoeding inderdaad ook ontzettend tegenvallen. En ook dat gepush met aanleggen werd ik gek van. M'n tepels waren op dag 1 al aan het bloeden, dus ik kolfde alles af. Ook had ik vreselijke naweeën waardoor ik helemaal verkrampte. Ik had dan echt geen baby vast kunnen houden. Ze hadden vervolgens in m'n dossier gezet dat ik weigerde aan te leggenOhDeer schreef: ↑11-02-2020 13:55Deze gedachte had ik ook.
Ik heb kraamzorg zelf ook niet ervaren als pure noodzaak en meer als luxe (vooral wanneer je iemand hebt die niet kan stilzitten en nog een kind hebt rondlopen die ook wat aandacht zoekt.)
De eerste dagen komt sowieso de verloskundige ter controle. Temperaturen deed ik al zelf omdat ik het vreselijk vind wanneer zij zo'n ding er rectaal in proppen. En qua kennis over borstvoeding vond ik het erg tegenvallen. Ik heb bij mijn twee kinderen vier verschillende kraamhulpen gehad en ze deden alle vier dingen die als fout worden bestempeld volgens de borstvoeding kenners.

dinsdag 11 februari 2020 om 14:38
Na alle verhalen te hebben gelezen, vind ik het toch lastig om in te schatten wat dan normaal is...
Bij onze oudste een schat van een kraamverzorgster, die erg goed hielp bij (moeizame) borstvoeding, het huishouden bijhield en als extraatje elke middag een heerlijke avondmaaltijd klaar zette.
Bij onze tweede kon het contrast niet groter zijn. Bij de intake gevraagd om een ervaren kraamverzorgster die vooral goed zou kunnen helpen met de borstvoeding. Ik heb zelf een medisch beroep met babies en kinderen, dus de basis trucs ken ik al
.
We kregen... een jong, onzeker meisje, die niet kon helpen bij de borstvoeding. Op mijn verzoek heeft ze wel een keer een collega langs laten komen, die wat tips kon geven. Wat betreft de verdere taken: ze heeft de wasmachine niet aangeraakt (ook niet voor baby was), ze vertelde dat het schoonmaken van de wc en douchevloer (plassen in de douche bij veel hechtingen) niet tot haar takenpakket behoorde, evenals het verschonen van het bed. Ze heeft, van de 6 uur, gemiddeld 5 uur aan tafel gezeten op haar telefoon.
Uiteraard kan man ook het huishouden doen, maar ook mannen zijn (een beetje) moe van een aantal dagen geen tot weinig slaap, nieuwe baby, etc.
We hebben de kraamzorg na 4 dgn niet meer terug laten komen (gelukkig ging het met mij heel goed).
Persoonlijk vind ik dat het bijhouden van de taken die je normaal ook doen (als je niet net bevallen was), zoals stofzuigen, (baby)was, wel horen bij kraamzorg. Geen uitbreiding daarvan, dus geen dingen die je zelf ook niet dagelijks doet.
Houd jezelf in ieder geva bezig, ga niet aan tafel spelletjes op je telefoon zitten spelen.
Om te spiegelen: mijn moeder is kraamverzorgster er is het eens met deze mening
Bij onze oudste een schat van een kraamverzorgster, die erg goed hielp bij (moeizame) borstvoeding, het huishouden bijhield en als extraatje elke middag een heerlijke avondmaaltijd klaar zette.
Bij onze tweede kon het contrast niet groter zijn. Bij de intake gevraagd om een ervaren kraamverzorgster die vooral goed zou kunnen helpen met de borstvoeding. Ik heb zelf een medisch beroep met babies en kinderen, dus de basis trucs ken ik al
We kregen... een jong, onzeker meisje, die niet kon helpen bij de borstvoeding. Op mijn verzoek heeft ze wel een keer een collega langs laten komen, die wat tips kon geven. Wat betreft de verdere taken: ze heeft de wasmachine niet aangeraakt (ook niet voor baby was), ze vertelde dat het schoonmaken van de wc en douchevloer (plassen in de douche bij veel hechtingen) niet tot haar takenpakket behoorde, evenals het verschonen van het bed. Ze heeft, van de 6 uur, gemiddeld 5 uur aan tafel gezeten op haar telefoon.
Uiteraard kan man ook het huishouden doen, maar ook mannen zijn (een beetje) moe van een aantal dagen geen tot weinig slaap, nieuwe baby, etc.
We hebben de kraamzorg na 4 dgn niet meer terug laten komen (gelukkig ging het met mij heel goed).
Persoonlijk vind ik dat het bijhouden van de taken die je normaal ook doen (als je niet net bevallen was), zoals stofzuigen, (baby)was, wel horen bij kraamzorg. Geen uitbreiding daarvan, dus geen dingen die je zelf ook niet dagelijks doet.
Houd jezelf in ieder geva bezig, ga niet aan tafel spelletjes op je telefoon zitten spelen.
Om te spiegelen: mijn moeder is kraamverzorgster er is het eens met deze mening

dinsdag 11 februari 2020 om 14:47
Oh ja, een van mijn broers had er ook één die steeds aan tafel zat te appen. Prima dat er even niets te doen was, maar dat geapp stoorde ze nogal, vooral omdat ze er zelf met hun kinderen erg op letten dat ze als ouders niet in hun bijzijn steeds op hun telefoon zitten. Daar hebben ze toen wel wat van gezegd, maar uiteindelijk ook maar eerder weggestuurd. Blijkbaar was hun kraamperiode niet druk genoeg ofzo.
dinsdag 11 februari 2020 om 15:06
Ik denk dat ze het beter echt heel letterlijk kunnen specificeren van tevoren.
Iedereen heeft namelijk een ander idee van wat de dagelijkse dingen zijn. Zo stofzuig ik echt niet dagelijks en doe ik de wc ook niet iedere dag, maar in topics hier lees ik wel eens mensen die dat soort dingen wel twee keer per dag doet.
Nou krijg ik nooit meer een kraamverzorgster, maar het zou me dus niet opvallen als ze de wc niet zou poetsen, wel als ze hem iedere dag ging poetsen. Bij een ander is dat weer omgekeerd.
dinsdag 11 februari 2020 om 15:09
Drie kinderen, een stuk of zes kraamhulpen gehad en ik heb er niet zo veel aan gehad.
Bij het eerste kind vielen we nog in een oude regeling waardoor we vier uur meer kregen, maar daar zagen we vanaf. Het was een aardige oudere dame, maar om de een of andere reden bloednerveus. We werden er zelf zenuwachtig van.
Bij tweede kind kregen we er twee. En dat was heel apart. Allebei rookten ze als ketters en zaten ze vaker op het balkon dan aan het bed. De eerste was erg dik, zo dik dat ze eigenlijk niet om het bed heen kon lopen en zich ook niet kon bewegen in het kamertje waar wij de wasmachine hadden staan.
Bij derde kind hadden we iets van 'laat maar', maar werd ons toch aangepraat. We hadden ' recht' op drie dagen en we kregen iedere dag een andere. Wederom allemaal rokers en deden eigenlijk vrij weinig.
Al met al zie ik niet zo goed hoe die andere mensen het dan blijkbaar wel voor elkaar krijgen om de kraamhulpen allerlei klusjes aan te smeren.
Ik denk trouwens dat er wel een goede markt is voor private kraamzorg die wel alles uit handen nemen. En daar zou je dan als enthousiaste kraamhulp veel mee kunnen verdienen, maar dat zie ik de dames die ik had niet snel doen.
Bij het eerste kind vielen we nog in een oude regeling waardoor we vier uur meer kregen, maar daar zagen we vanaf. Het was een aardige oudere dame, maar om de een of andere reden bloednerveus. We werden er zelf zenuwachtig van.
Bij tweede kind kregen we er twee. En dat was heel apart. Allebei rookten ze als ketters en zaten ze vaker op het balkon dan aan het bed. De eerste was erg dik, zo dik dat ze eigenlijk niet om het bed heen kon lopen en zich ook niet kon bewegen in het kamertje waar wij de wasmachine hadden staan.
Bij derde kind hadden we iets van 'laat maar', maar werd ons toch aangepraat. We hadden ' recht' op drie dagen en we kregen iedere dag een andere. Wederom allemaal rokers en deden eigenlijk vrij weinig.
Al met al zie ik niet zo goed hoe die andere mensen het dan blijkbaar wel voor elkaar krijgen om de kraamhulpen allerlei klusjes aan te smeren.

Ik denk trouwens dat er wel een goede markt is voor private kraamzorg die wel alles uit handen nemen. En daar zou je dan als enthousiaste kraamhulp veel mee kunnen verdienen, maar dat zie ik de dames die ik had niet snel doen.
dinsdag 11 februari 2020 om 15:40
Dit idee, er wordt hier 1x per week gestofzuigd en de badkamer gedaan. Lijkt mij ook lastig voor kraamzorg om het goed te doen.Quincy2 schreef: ↑11-02-2020 15:06Ik denk dat ze het beter echt heel letterlijk kunnen specificeren van tevoren.
Iedereen heeft namelijk een ander idee van wat de dagelijkse dingen zijn. Zo stofzuig ik echt niet dagelijks en doe ik de wc ook niet iedere dag, maar in topics hier lees ik wel eens mensen die dat soort dingen wel twee keer per dag doet.
Nou krijg ik nooit meer een kraamverzorgster, maar het zou me dus niet opvallen als ze de wc niet zou poetsen, wel als ze hem iedere dag ging poetsen. Bij een ander is dat weer omgekeerd.
dinsdag 11 februari 2020 om 15:55
Ik vraag me altijd af hoe 'alleen de was voor moeder en kind' er in de praktijk uitziet in een huishouden met bijv. 5 personen.
Bij ons deden de kraamverzorgster eigenlijk altijd wel huishouden. Niet dat wij dat vroegen, maar wat moeten ze anders doen? Die controles duren niet lang. Een kopje thee zetten is ook zo gebeurd. Daarnaast was mijn man ook thuis, onze oudste wilde niets van ze weten, ik kon ook gewoon rondlopen..
Bij ons deden de kraamverzorgster eigenlijk altijd wel huishouden. Niet dat wij dat vroegen, maar wat moeten ze anders doen? Die controles duren niet lang. Een kopje thee zetten is ook zo gebeurd. Daarnaast was mijn man ook thuis, onze oudste wilde niets van ze weten, ik kon ook gewoon rondlopen..

dinsdag 11 februari 2020 om 16:01
Ja dat vraag ik mij ook af....Kiwimeisje schreef: ↑11-02-2020 15:55Ik vraag me altijd af hoe 'alleen de was voor moeder en kind' er in de praktijk uitziet in een huishouden met bijv. 5 personen.
Zal ik (40+5 vandaag) nog een extra wasmand aanschaffen voor alleen mjjn beddengoed en babykleding
dinsdag 11 februari 2020 om 16:10
HahahClaireSophie schreef: ↑11-02-2020 16:01Ja dat vraag ik mij ook af....
Zal ik (40+5 vandaag) nog een extra wasmand aanschaffen voor alleen mjjn beddengoed en babykleding

dinsdag 11 februari 2020 om 16:12
Kraamverzorgsters zijn op afroep beschikbaar. Ook als het lijkt dat ze niks doen zijn ze er altijd.
Dat geeft niet alleen een veilig gevoel, dat is het ook echt. Onderzoek heeft uitgewezen dat ons systeem heel wat geld en onnodige ziekenhuis opnames scheelt.
De hoofdtaken van de kraamverzorgster is: Signaleren, Rapporteren, Overdragen, en Voorlichten.
Ze doet als ze zit veel meer dan jij denkt en heeft overal lijntjes uitstaan. En moet zich gewoon verantwoorden aan de organisatie en de verloskundige die het kraambed leidt. Overal zijn goede en minder goede maar dit zijn wel de belangrijkste taken.
Verder is de kraamkamer en het sanitair belangrijk ivm de gezondheid van moeder (en kind) en alles wat daarbij komt is niet vastomlijnd. Je hebt aanpakkers en afwachters en je hebt kletsers en stille kraamverzorgsters. Je hebt mensen die de wind eronder hebben en inderdaad je ramen gaan zemen maar de meesten zullen daar niet hun prio hebben liggen. De administratie dien je in het gezin te doen. Dat neem je niet mee naar huis. Dus daar moet je tijd voor maken. Veel rapportages gaan tegenwoordig ook online en veel contacten gaan ook via de telefoon (je hebt daar speciale apps voor)
Het lijkt misschien dat ze niet veel doet maar dat is vaak niet helemaal juist.
Het vak wordt te makkelijk weggezet.
Een goede kraamverzorgster is een kameleon en is onzichtbaar aanwezig en houdt de regie bij het gezin.
Dat geeft niet alleen een veilig gevoel, dat is het ook echt. Onderzoek heeft uitgewezen dat ons systeem heel wat geld en onnodige ziekenhuis opnames scheelt.
De hoofdtaken van de kraamverzorgster is: Signaleren, Rapporteren, Overdragen, en Voorlichten.
Ze doet als ze zit veel meer dan jij denkt en heeft overal lijntjes uitstaan. En moet zich gewoon verantwoorden aan de organisatie en de verloskundige die het kraambed leidt. Overal zijn goede en minder goede maar dit zijn wel de belangrijkste taken.
Verder is de kraamkamer en het sanitair belangrijk ivm de gezondheid van moeder (en kind) en alles wat daarbij komt is niet vastomlijnd. Je hebt aanpakkers en afwachters en je hebt kletsers en stille kraamverzorgsters. Je hebt mensen die de wind eronder hebben en inderdaad je ramen gaan zemen maar de meesten zullen daar niet hun prio hebben liggen. De administratie dien je in het gezin te doen. Dat neem je niet mee naar huis. Dus daar moet je tijd voor maken. Veel rapportages gaan tegenwoordig ook online en veel contacten gaan ook via de telefoon (je hebt daar speciale apps voor)
Een goede kraamverzorgster is een kameleon en is onzichtbaar aanwezig en houdt de regie bij het gezin.

dinsdag 11 februari 2020 om 16:35
Dat lijkt me een broodje aap verhaal. Het is meer moeite om de was ongezien naar binnen te smokkelen, en naar zus' huis gaan, dan zelf ff in de machine doen.Susan schreef: ↑09-02-2020 19:01Ik las vanmorgen zelfs in een artikel dat een kraamverzorgster had meegemaakt dat de zus van de kraamvrouw haar was ook naar binnen sneakte. Ze kwam erachter doordat er opeens allemaal meisjeskleertjes in de was zaten terwijl het kraamgezin een jongetje had gekregen. Dan ben je wel echt brutaal. Ik snap ook niet dat je dat in je botte kop haalt bij je net bevallen zusje, die zet je dan ook mooi te kijk.

dinsdag 11 februari 2020 om 16:59
Gut het lijkt wel een pamfletje.Belladonna- schreef: ↑11-02-2020 16:12Kraamverzorgsters zijn op afroep beschikbaar. Ook als het lijkt dat ze niks doen zijn ze er altijd.
Een kraamzorgster hoort voor moeder en kind te zorgen. Beetje eten, beetje drinken. En een keertje de was draaien en stofzuigen , de wc en douche.. dat hoort er toch wel degelijk bij hoor
De een huppelt zo uit het kraambed weg en de ander kan niet eens omhoog komen.
Ik ken er een die meteen na de bevalling al smiddags even een ijsje ging eten en de kraamzorg dus thuis liet met baby. Maar ja die liep ook na 3 dagen alweer op het Rembrandtplein

Ikzelf was uitgescheurd en kon niet bukken bv. Dan had een aardige iets doende zorgmevrouw toch wel heel fijn geweest.
dinsdag 11 februari 2020 om 17:31
Kunnen ze ook een cam ophangen en vanaf kantoor 10 gezinnen monitoren.Belladonna- schreef: ↑11-02-2020 12:55Op zich heeft ze wel gewoon gedaan wat in de gemiddelde taakomschrijving staat. Groot deel van het werk is dan ook onzichtbaar/signaleren / observeren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 11 februari 2020 om 17:54
2x een top verzorgster gehad. Beide keren een keizersnede gehad. Man was ook thuis. Was hoefde van ons niet. Wel deed ze toilet en badkamer ivm infectie gevaar. Bed verschonen wilde wij niet elke dag en deden ze om de 2-3 dagen samen met man. Verder letten ze goed op mij en baby, tips geven, etc. Borstvoeding kwam in zh niet op gang. Verzorgster wist er heel veel van. Gaf tips en liet me dan in alle rust proberen Geen geduw of zo. Bij de tweede was ze ook heel veel met oudste bezig. Die moest niets van baby weten. Ze stelde ons continu gerust dat t vanzelf zou komen. En heel fijn beide keren waren ze super in het subtiel naar buiten werken van over aanwezige schoonmoeder. We hadden t hier over gehad en gezegd het moeilijk te vinden er iets van te zeggen. Bij eerste vond ik t vooral fijn dat toen ik enorm overvallen werd door kraamtranen ze me heel snel gerust had gesteld dat het er bij hoorde.
dinsdag 11 februari 2020 om 20:11
Nee, maar de vraag "Waarom neemt de vader dan niet wat over?" is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Daar ging het mij even om. Nog even afgezien van het feit dat sommige vrouwen het zonder partner moeten doen.