Kraamverzorgsters pikken het niet meer!

08-02-2020 22:28 364 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las vandaag in de krant dat de kraamverzorgsters het niet meer pikken dat ze allerlei extra klusjes moeten doen tijdens de kraamweek.

Ik heb voor de kraamhulpen die bij mij zijn geweest nooit klusjes voor ze bedacht. Heb ze gewoon hun dag laten werken zoals zij het 'normaal' ook doen.

Ik ben nu wel benieuwd of jullie je kraamhulp extra klusjes lieten doen, of dat zij vertelde over vreemde verzoeken die ze ooit hebben gehad.
Aan een tafel zitten appen, zoals ik hier meerdere keren lees, is geen observeren. Ja, van je tijdlijn op facebook wellicht.
FitsSprits schreef:
11-02-2020 20:11
Nee, maar de vraag "Waarom neemt de vader dan niet wat over?" is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Daar ging het mij even om. Nog even afgezien van het feit dat sommige vrouwen het zonder partner moeten doen.
Als de vader structureel niets kan of structureel gewoon niet aanwezig is, wat gebeurt er dan als de kraamverzorgster na een dag of 4 niet meer komt?
Of een kraamverzorgster nou wel of niet een paar keer de afwas doet maakt in feite weinig uit.
Suzan_1991 schreef:
11-02-2020 14:25
Rectaal? Dat werd bij mij altijd met een oorthermometer gedaan, rectaal gaat echt niet gebeuren. Ik heb denk ik een stuk of 8-10 kraamverzorgsters gehad omdat ik in het ziekenhuis lag, maar ik vind de kennis qua borstvoeding inderdaad ook ontzettend tegenvallen. En ook dat gepush met aanleggen werd ik gek van. M'n tepels waren op dag 1 al aan het bloeden, dus ik kolfde alles af. Ook had ik vreselijke naweeën waardoor ik helemaal verkrampte. Ik had dan echt geen baby vast kunnen houden. Ze hadden vervolgens in m'n dossier gezet dat ik weigerde aan te leggen :roll:. Uiteindelijk nooit meer goedgekomen want m'n tepels bleven ontzettend pijn doen. Ook bij een lactatiedeskundige geweest, maar die leek er ook de ballen verstand van te hebben. Mede door haar adviezen een zware borstontsteking gehad. Ik ben ontzettend pro borstvoeding, maar ik denk dat mijn lichaam er gewoon niet voor gemaakt is. Na 2 weken kwam er ook nagenoeg geen druppel meer uit.
Wij hadden ook zo'n mooie oorthermometer gekocht, maar die was 'onbetrouwbaar' en heb toen nog speciaal zo'n ouderwets ding gehaald omdat ze anders weigerde te helpen (alle vier ook gewoon!).

En toevallig precies dezelfde ervaring met borstvoeding! Dat aanleggen en dwingen. Die vieze vingers in de baby mondjes en dat onhandige gedoe aan m'n borsten! Ook ik had al meteen de blaren erop zitten en een flinke ontsteking opgelopen.
Lactatiekundige had ik ook niks aan. Paar weken flink wat ellende gehad en toen geopereerd aan een abces in m'n borst.

Ik bedacht me nog dat de eerste kraamverzorger zelfs ongevraagd over een buikwandcorrectie begon omdat ik striemen had. Ik was op dat moment al super onzeker en had een eetstoornis achter de rug. Echt zo niet oke om tegen welke vrouw dan ook te zeggen!
:HA:
nachtvlinder1977 schreef:
08-02-2020 22:32
Mij werd laatst nog verteld dat ze alleen het huishouden bijhouden. En dus niet een grote schoonmaak gaan doen o.i.d. Leek me nogal logisch, maar blijkbaar niet voor iedereen.

Weet wel dat mijn moeder vroeger bij een boer kwam die dacht dat mijn moeder alle klusjes van de huisvrouw over nam inclusief het voeren van de varkens :mrgreen:
anoniem_323425 wijzigde dit bericht op 11-02-2020 21:54
Reden: Niet juist
0.00% gewijzigd
“ Huishouden
De tijd die overblijft, besteedt je kraamverzorgster aan het huishouden. Ze doet de was en maakt de badkamer en het toilet schoon. Ook verschoont ze jouw bed en dat van je baby. Als er tijd is zal ze ook stofzuigen, maar jij en je baby zijn voor haar prioriteit. Verder leidt ze de kraamvisite in goede banen en neemt ze de verzorging van eventuele oudere kinderen op zich. Wat de kraamverzorgster precies allemaal kan doen in de tijd dat ze bij jullie is, hangt af van het aantal uren zorg dat je toegewezen hebt gekregen en van jouw behoefte. Een kraamverzorgster kan bijvoorbeeld helpen in de voorbereiding van het avondeten, maar als jij liever hebt dat ze die tijd liever anders besteedt, dan is die ruimte er natuurlijk. “

Wie wijst die uren zorg toe ? Hoe wordt dat bepaald ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
OhDeer schreef:
11-02-2020 21:52
Wij hadden ook zo'n mooie oorthermometer gekocht, maar die was 'onbetrouwbaar' en heb toen nog speciaal zo'n ouderwets ding gehaald omdat ze anders weigerde te helpen (alle vier ook gewoon!).

En toevallig precies dezelfde ervaring met borstvoeding! Dat aanleggen en dwingen. Die vieze vingers in de baby mondjes en dat onhandige gedoe aan m'n borsten! Ook ik had al meteen de blaren erop zitten en een flinke ontsteking opgelopen.
Lactatiekundige had ik ook niks aan. Paar weken flink wat ellende gehad en toen geopereerd aan een abces in m'n borst.

Ik bedacht me nog dat de eerste kraamverzorger zelfs ongevraagd over een buikwandcorrectie begon omdat ik striemen had. Ik was op dat moment al super onzeker en had een eetstoornis achter de rug. Echt zo niet oke om tegen welke vrouw dan ook te zeggen!
Belachelijk dat ze zorg weigeren omdat jij iets niet wil. Ik had ze gewoon voor de deur laten staan. No way dat ik een rectale thermometer ga gebruiken omdat een ander dat wil. En dat over die buikwandcorrectie is ook absurd natuurlijk.
Mijn kraamverzorgsters waren toppers!

Bij de eerste een ervaren vrouw die mij heel goed heeft begeleid. Voor een eerste kind en een onzekere moeder echt de vrouw die je nodig hebt.
Ze zorgde voor rust voor mij, praatte met me over de onzekerheden, heeft geweldig geholpen met borstvoeding, die niet soepel liep. Hielp me twee keer per dag naar beneden met mn keizersnee. Had allerlei handige tips.
Verschoonde dagelijks het bed, deed de babywas, maar ook andere was, omdat een halfvolle machine draaien zonde was, volgens haarzelf. Ze maakte heerlijke fruithapjes en we lunchten samen. Ze smeerde dan nog net niet mijn brood, haha.
Echt een topper!

Toen kwam tweede kind, die direct snapte hoe borstvoeding werkte. Vaginale bevalling zonder al te veel kleerscheuren. Dus ik was aardig snel op de been. Ook mentaal voelde ik me stukken beter. Ze heeft met oudste kind gespeeld als ik zat te voeden. Deed de wc’s, bed, controles. Omdat ik me goed voelde en baby het goed deed, was er niet zoveel te zorgen. Enige vervelende was de tepelkloof die ik had, waarvoor ik de zalf niet in huis had en de bestelling volgende dag zou binnenkomen. Toen kwam ze s avonds speciaal nog een proef-verpakking langsbrengen.

Schatten! Allebei! En allebei ook bij de juiste baby. Althans, zo voelt het voor mij.
Waarschijnlijk zijn ze beiden ook zo professioneel om aan te voelen waar een kraamvrouw behoefte aan heeft. En nam de een de begeleidende/coachende rol op zich en de ander de rustige/verzorgende rol.
Belladonna- schreef:
11-02-2020 12:55
Op zich heeft ze wel gewoon gedaan wat in de gemiddelde taakomschrijving staat. Groot deel van het werk is dan ook onzichtbaar/signaleren / observeren.
Misschien onderschatten sommige mensen het werk van een kraamverzorgsters, maar wat jij ervan maakt slaat weer door naar de andere kant. Ze hoeven niks behalve mama en baby controleren, zijn Heel Erg Belangrijk en zitten de hele dag te observeren en kunnen daardoor niet een klein huishoudelijk klusje doen.

Ze kunnen op die manier echt net zo goed gaan Skypen, zoals iemand eerder in dit topic schreef.
blijfgewoonbianca schreef:
11-02-2020 22:51
“ Huishouden
De tijd die overblijft, besteedt je kraamverzorgster aan het huishouden. Ze doet de was en maakt de badkamer en het toilet schoon. Ook verschoont ze jouw bed en dat van je baby. Als er tijd is zal ze ook stofzuigen, maar jij en je baby zijn voor haar prioriteit. Verder leidt ze de kraamvisite in goede banen en neemt ze de verzorging van eventuele oudere kinderen op zich. Wat de kraamverzorgster precies allemaal kan doen in de tijd dat ze bij jullie is, hangt af van het aantal uren zorg dat je toegewezen hebt gekregen en van jouw behoefte. Een kraamverzorgster kan bijvoorbeeld helpen in de voorbereiding van het avondeten, maar als jij liever hebt dat ze die tijd liever anders besteedt, dan is die ruimte er natuurlijk. “

Deels bepaal je dat zelf en deels niet omdat je een indicatie kan krijgen voor extra zorg. Je hebt standaard 49 uur dat vergoed wordt en moet minimaal 3 uur per dag af nemen (3 uur × 8 dagen = 24). Je kan dus zelf kiezen voor iets tussen de 24 en 49 uur. Soms is er echter een reden dat je meer hulp nodig hebt en dan kan de verloskundige een indicatie geven voor extra zorg waardoor je maximaal 80 uur (voor 10 dagen 8 uur per dag) vergoed krijgt.
Suzan_1991 schreef:
11-02-2020 22:52
Belachelijk dat ze zorg weigeren omdat jij iets niet wil. Ik had ze gewoon voor de deur laten staan. No way dat ik een rectale thermometer ga gebruiken omdat een ander dat wil. En dat over die buikwandcorrectie is ook absurd natuurlijk.

Helemaal met je eens, toch is mijn ervaring dat je flink labiel, vermoeid en minder weerbaar kunt zijn als kersverse kraamvrouw. Dan ben je niet opgewassen tegen een dominante kraamverzorgster. Ik was dat in ieder geval niet.
Mijn eerste kraamverzorgster was echt een schat, ze had het goed me voor. Maar ik werd echt knettergek van het gepluk aan mijn tepels en het geknijp in mijn borsten, ik voelde me soms echt een koe.
Dan nog het gerommel aan mijn muts en ja, ook die thermometer kreeg ik in mijn achterste. Ik vond het steeds vervelender worden, vernederend zelfs!, maar ik liet het toch allemaal maar gebeuren.. ik was echt te zwak.
Bij de tweede was ik in een betere conditie en meer ervaren.
Gelukkig maar, want ik had een waardeloze kraamverzorgster. Sorry, maar die zat alleen maar met haar zorgmap op de bank. Ze deed echt niks! Haar liet ik echt niet aan mijn lijf. Ik wilde het echt niet.. die regie vond ik wel heel fijn.
YellowLemonTree schreef:
11-02-2020 23:56
Deels bepaal je dat zelf en deels niet omdat je een indicatie kan krijgen voor extra zorg. Je hebt standaard 49 uur dat vergoed wordt en moet minimaal 3 uur per dag af nemen (3 uur × 8 dagen = 24). Je kan dus zelf kiezen voor iets tussen de 24 en 49 uur. Soms is er echter een reden dat je meer hulp nodig hebt en dan kan de verloskundige een indicatie geven voor extra zorg waardoor je maximaal 80 uur (voor 10 dagen 8 uur per dag) vergoed krijgt.
En als je in het ziekenhuis moet blijven gaat er tijd af.
Na mijn thuisbevalling zat ik op mijn knieën onder de douche, met de kraamzorg naast me.
Ik verzuchtte dat ik het doucheputje ook wel schoon had mogen maken, want nu ik daar zo op mijn knieën zat zag ik goed dat die nog vies was.
De kraamverzorgster blafte meteen tegen me: ‘daar ben ik niet voor hoor. Dat doe ik niet!’
Ik schrok me werkelijk een hoedje. Dat ze dacht dat ik zoiets suggereerde.... Ik schaamde me gewoon dat ik niet goed had schoongemaakt.

Blijkbaar is zoiets voor anderen wel normaal om aan de kraamverzorgster te vragen. Of hebben de kraamverzorgsters elkaar zo ontzettend opgehitst dat ze denken dat iedereen allerlei schoonmaakklusjes van ze vraagt.
YellowLemonTree schreef:
11-02-2020 23:56
En ook als je een indicatie hebt voor meer uren, kan het gebeuren dat je maar 24 uur krijgt, omdat het te druk is. Ik had officieel een indicatie voor 60 uur oid, maar heb maar 15 uur gehad (3x5, eerste twee dagen vielen al af ivm ziekenhuis).
Ik kan me niks voorstellen bij kraamverzorgenden die hard werken. Ik heb daar zulke slechte ervaringen mee... Die bij mij zaten de hele dag aan de keukentafel met een mobiel. Ik kon niet even gaan slapen (terwijl kind de hele nacht spookte) want madame keek niet naar de baby om. Baby was bijna uitgedroogd want borstvoeding ging niet, pas na ingrijpen van de verloskundige die op controle kwam werd daar iets aan gedaan (en na meerdere keren vragen van mijn kant). Eten en drinken voor mij regelde mijn man. En toen hij ging werken kreeg ik minimaal iets. Ik heb echt zitten janken (hormonen) omdat ik van vriendinnen hoorde dat ze altijd zo lekker fruitsalade kregen van de kraamverzorgster en ik kreeg niks.

In huis deed ze überhaupt niks. De was zette ze wel aan maar vergat het dan uit te hangen zodat het nat in de machine bleef zitten en man het opnieuw kon doen. Ik was dolblij toen de week voorbij was en we hebben haar op de laatste dag ook eerder naar huis gestuurd omdat ze constant zat te klagen hoeveel ze aan vakantie toe was.
Oh ja, temperaturen vond ze volgens mij ook vervelend, dat deed ik zelf (moest wel rectaal van haar) en bed verschonen vond ze ook niks. Dan keek ze me aan en vroeg verveeld ‘vind je het nodig dat ik het bed verschoon’. En ik ben altijd heel mondig maar in die kraamperiode was ik dat ineens helemaal niet.
Quincy2 schreef:
12-02-2020 06:58
En als je in het ziekenhuis moet blijven gaat er tijd af.
Dan gaan je dagen tellen idd, dus 5 dagen ziekenhuis betekend dat je bij thuiskomst alleen nog de uren volgens het (meestal afbouwende) schema krijgt. Ligt je kind 10 dagen in het ziekenhuis komt er niemand meer.

En idd zoals iemand anders al zegt kan het ook zijn dat ze door overmacht niet alle uren kunnen leveren. Als er veel meer mensen op een bepaald moment bevallen dan verwacht komem ze gewoon man uren te kort.

Maar goed ik vond mijn kraamverzorgsters zo slecht dat ik ze eerder naar huis stuurde, zowel op hun werkdagen als dat ik het aantal dagen ingekort heb. En dat terwijl ik bij de eerste juist een indicatie had voor extra uren na de bevalling.
Betty_Slocombe schreef:
11-02-2020 20:24
Aan een tafel zitten appen, zoals ik hier meerdere keren lees, is geen observeren. Ja, van je tijdlijn op facebook wellicht.
Ben ik deels met je eens. Maar soms heb je ook even pauze, en zit je even op je telefoon (zoals hier heel veel mensen in de baas zijn tijd zitten forummen, al dan niet in hun pauze) Ik denk dat dit soort spookverhalen excessen zijn. Ik kan mij niks voorstellen bij een kraamverzorgster die de hele dag op haar telefoon zit, en niks doet. Dit soort indianen verhalen zorgt echt voor teveel negativiteit over dit beroep. Onterecht als je het mij vraagt.

Ik zit ook wel eens op de afdeling dat ik denk: mensen, WERKEN jullie wel? Er heeft een patient op de rode knop geduwd, misschien even je hielen lichten? Maar nee hoor, kletsen over het weekend of even je facebook checken heeft voorrang. Ik denk dat het overal gebeurd. In meer of mindere mate.
OhDeer schreef:
11-02-2020 21:52

Dat is heel kwalijk. Je behoort nooit ongevraagd persoonlijk te worden uiteraard.
Maar kraamverzorgster wassen te pas en te onpas hun handen (en zeker bij binnenkomst) moeten korte nagels hebben en dragen een flesje desinfect bij zich die ze veel tussedoor smeren. Die zijn daar echt wel goed op voorbereid.
Dat je kraamverzorgster en je lactactiekundige niet goed waren vind ik heel erg jammer voor je en dan heb je wel echt pech gehad zeg...
Ik had jou, maar iedereen trouwens, echt beter gegund. En dan kan ook. Want heel veel kraamverzorgsters zijn fantastisch. Echt.
blijfgewoonbianca schreef:
11-02-2020 22:51
“ Huishouden

Dat gaat via het Landelijk Indicatie Protocol ( het LIP) dus)
Daar staan allemaal kopjes voor meer- en minderuren die de verloskundige dan moet tekenen.
Standaard krijg je 49 uren bij borstvoeding, bij kunstvoeding 45 en bij opname ziekenhuis per dag -6, bij keizersnede en niet zelfredzaam per dag plus 1,5 en bij psychische dingen, een negende en tiende dag , bij bekkeninstabiliteit met doktersverklaring en niet zelfredzaam ook negende en toende dag. Etc etc. (zo ongeveer he, ik weet het niet uit mijn hoofd)

Maar er staat voor alles een aantal uren. Je krijgt aftrek bij zus en extra bij zo.
En dan is het ook nog maar de vraag of het kraambureau kan leveren. Dat moeten ze dan wel van te voren kenbaar maken. Want het is takkedruk in kraamzorgland (echt niet te doen)
En er is nog zoiets als couveuze nazorg die geleverd kan worden na ziekenhuis opname (staan ook aantal uren voor)

Enfin, de intaker bepaald met het LIP je aantal uren, tijdens de kraamweeg kan die in overleg met de verloskundige worden aangepast naar boven of naar beneden, dan moet je je verantwoorden naar verloskundige, organisatie en verzekeraar. Het is allemaal echt een stuk ingewikkelder dan het lijkt.

De link die jij plakte en knipte BGB dat is er eentje. Alle organisaties en zzp'er hanteren weer zo een beetje hun eigen regels. Maar landelijk gezien is moeder-kindzorg nummer 1 en alles daarna bijzorg. En als er tijd over is wordt er door driekwart niet gezogen, dan gaan ze naar huis. Geen uren vullen voor de baas. Maar gewoon eerlijk zijn over je werkzaamheden. En niet langer blijven op de centen van een ander dan nodig.
pop1980 schreef:
11-02-2020 23:21
Mijn kraamverzorgsters waren toppers!

Bij de eerste een ervaren vrouw die mij heel goed heeft begeleid. Voor een eerste kind en een onzekere moeder echt de vrouw die je nodig hebt.
Ze zorgde voor rust voor mij, praatte met me over de onzekerheden, heeft geweldig geholpen met borstvoeding, die niet soepel liep. Hielp me twee keer per dag naar beneden met mn keizersnee. Had allerlei handige tips.
Verschoonde dagelijks het bed, deed de babywas, maar ook andere was, omdat een halfvolle machine draaien zonde was, volgens haarzelf. Ze maakte heerlijke fruithapjes en we lunchten samen. Ze smeerde dan nog net niet mijn brood, haha.
Echt een topper!

Toen kwam tweede kind, die direct snapte hoe borstvoeding werkte. Vaginale bevalling zonder al te veel kleerscheuren. Dus ik was aardig snel op de been. Ook mentaal voelde ik me stukken beter. Ze heeft met oudste kind gespeeld als ik zat te voeden. Deed de wc’s, bed, controles. Omdat ik me goed voelde en baby het goed deed, was er niet zoveel te zorgen. Enige vervelende was de tepelkloof die ik had, waarvoor ik de zalf niet in huis had en de bestelling volgende dag zou binnenkomen. Toen kwam ze s avonds speciaal nog een proef-verpakking langsbrengen.

Schatten! Allebei! En allebei ook bij de juiste baby. Althans, zo voelt het voor mij.
Waarschijnlijk zijn ze beiden ook zo professioneel om aan te voelen waar een kraamvrouw behoefte aan heeft. En nam de een de begeleidende/coachende rol op zich en de ander de rustige/verzorgende rol.

Zelfde ervaringen. 3 keer super kraamverzorgster. Hele goede herinneringen aan. Waren duizendpoten. Kookten zelfs het avondeten. :thumbsup: En het was leuk met ze. Goede sfeer.
In het protocol van KCKZ staat inderdaad dat je rectaal moet meten. Omdat die temperatuur het meest accuraat is. Maar het is natuurlijk eigenlijk onzin. Ik vind dat je moet kijken naar het totaalplaatje. Axillair kunt tempen met 0,5 erbij en bij verhogen axillair kan je altijd nog over op rectaal. Rectaal is nogal invasief zeker als je daar aambeien hebt van het persen of nog helemaal beurs bent en genoeg polonaise daaronder hebt gehad voorlopig.
Je houdt gewoon de regie bij de ouders en als die afwijkt rapporteer je dat. Zomaar thermometers in poepers stoppen doe je gewoon niet, vind ik.
Belladonna- schreef:
12-02-2020 07:52
Ben ik deels met je eens. Maar soms heb je ook even pauze, en zit je even op je telefoon (zoals hier heel veel mensen in de baas zijn tijd zitten forummen, al dan niet in hun pauze) Ik denk dat dit soort spookverhalen excessen zijn. Ik kan mij niks voorstellen bij een kraamverzorgster die de hele dag op haar telefoon zit, en niks doet. Dit soort indianen verhalen zorgt echt voor teveel negativiteit over dit beroep. Onterecht als je het mij vraagt.

Het zijn inderdaad excessen, maar geen incidenten. Ik kan mij heel goed voorstellen dat een kraamverzorgster alleen maar op haar telefoon zit, ik hoefde alleen maar naar haar te kijken. Dat ‘onzichtbaar werken’ is een mooie manier om te verbloemen dat er kraamverzorgsters zijn die de hele dag op de bank liggend op hun telefoon zitten te prutsen. Dan heb je als kraamvrouw niets om het mee oneens te zijn: ze doet het werk immers onzichtbaar.
Ja, dan zit er gewoon een vreemde in je huis op jouw bank onzichtbaar te werken.
Ik heb zó hard gehuild toen de kraamverzorgster aan het einde van de kraamweek wegging. Mijn man overigens ook, we stonden als twee kleuters achter de dichte voordeur in elkaars armen te huilen :facepalm: :rofl:

We hebben een heerlijke week gehad. Baby was makkelijk en ik was meteen weer fit dus het was heel gezellig. Kraamverzorgster hield de was en strijk bij, maakte iedere dag het toilet en de badkamer schoon en stofzuigde beneden en boven. 's Middags ging ze in overleg vaak een paar uur eerder weg omdat er gewoon echt niets te doen was. Ik zag vooraf heel erg op tegen iemand die in mijn huis, in mijn kastjes zat te rommelen maar achteraf heb ik dit allesbehalve zo ervaren.
hier 2x dezelfde kraamverzorgster, topmens!

haar man werkt onregelmatig dus we stemden gewoon samen haar uren/dagen af, zo hoefde zij bijv een afspraak voor haar kind bij het CB echt niet af te zeggen van mij maar kwam ze gewoon wat later. Of kwam ze juist wat eerder op de dag zodat ze haar kinderen van school kon halen.

Ze wandelde met oudste naar de winkel en kookte voor ons, vond ze leuk. En at gewoon gezellig mee toen mijn zusje een uitgebreide lunch maakte voor me en mn man pannenkoeken bakte voor ons allemaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven