Krijsende kinderen

18-09-2009 16:51 217 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraag aan de aanwezige moeders (of mensen met gewoon verstand van zaken)

Ik ben vanmiddag even boodschappen gaan doen en kwam werkelijk in elke winkel waar ik kwam alleen maar gillende en krijsende kinderen tegen. En dan niet alleen baby's, ook van een jaar of 6. Je hoort echt wel aan een kind of het huilt van verdriet of gewoon aanstellerig krijst en bij de meesten was dat laatste het geval. Ik heb me echt verbaasd, natuurlijk hoor je wel eens schreeuwende kinderen, maar vandaag leek het wel of er iets in de lucht zat. Zag zelfs een moeder die haar kind letterlijk een winkel in moest duwen, meerdere malen duidelijk zei dat het afgelopen moest zijn en later zag ik haar, glimlachend van -naar mijn interpretatie- schaamte, worstelen met haar kind dat op de grond lag te spartelen en krijsen. Ik krijg dan direct de neiging me af te vragen wat die ouders verkeerd doen, nav al die supernanny programma's. Maar ligt het wel altijd aan de ouders? Zijn er dan dus ook ouders die het zo goed doen dat hun kind zich nooit zo gedraagt? Of zijn alle kinderen wel eens zo vervelend?

Ik heb zelf geen kinderen maar wil ze wel graag op een dag. Hoewel ik daar na vandaag nog even 2x over nadenk...
Mi zo zo\'n meid, dor kande joare mi veuruit
quote:HotCherryPoptart schreef op 18 september 2009 @ 18:04:

Wat het verschil is? Geen idee. De vierde is een meisje en nogal een pittige tante.Dat dus.
Hier 3 meisjes, van die felle tante's

De middelste zit sinds 2 weken in groep 3, dus opeens de hele dag stilzitten en werkjes maken, en opletten, en op de info avond zei de juf dat de kinderen de eerste weken erg opstandig kunnen worden, of moe, of huilerig, en als je zo'n kind na zo'n 2de schoolweek nog mee neemt naar de winkel / stad oid, heb je kans op huil en jengel buien.

Maar dan nog, dat op de grond gooien in een winkel en gillen om een koekje oid, accepteer ik idd alleen van dreumes en peuter kinderen, en dan negeer ik het wel, omdat ik het niet wil belonen. En dat krijgen ze wel een keer door.

En als ze groter zijn, en ze luisteren niet oid gaan ze gewoon naar de gang.

In de winkel moeten ze me helpen, en als het echt winkelen is (moet ook soms gebeuren) dan beloof ik een ijsje of iets lekkers oid als ze lief meewerken, dat helpt ;)

Vind ik ook gezellig, einde van een shop middag samen een ijsje eten oid
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
alle kinderen krijsen in winkels. Het stomste wat je kan doen is er op ingaan, gewoon laten krijsen
Vroegah toen ik klein was en mee ging winkelen stond er een kleine beloning in de vorm van een gulden voor een automaat met een elektrische dansende aap in het vooruitzicht als ik braaf was. Het werkte volgens mij wel ! Tja .. als ik een kind hoor krijsen zet ik hem meestal op een lopen in de winkel! Maar ja bij de kassa ontstaat stagnatie :( Misschien een device ontwikkelen aan het winkelkarretje die anti-geluid genereert zodat het krijsen in ene geluidloos is.Dat lijkt me een briljante uitvinding
Toen ik nog op een kinderboederij werkte (nog niet zo lang geleden) merkte ik pas hoe ontzettend de tijden veranderd zijn qua opvoeden en qua krijsen.

De meeste ouders daar zijn echt slappe hap als het gaat om corrigeren en consequent zijn en de kinderen profiteren daar schaamteloos van en winden hun (groot)ouders volledig om hun vingers.

Zodra de ouders echter uit de buurt zijn en je ze gelijk helder en duidelijk uitlegt hoe het in de kinderboerderij werkt zijn ze echt ontzetend leuk en "helpen" ze je met man en macht met hooi sjouwen, eten geven en zelfs stallen uitmesten. Zelfs de allerkleinsten zijn dan dotjes die de konijntjes een worteltje willen geven en er komt geen kik meer uit.

Waar ik alleen ontzettend aan moest wennen was het volume dat (grotere) kinderen tegenwoordig hebben, ze praten tegen je alsof je aan de overkant van een voetbalveld staat .
quote:Bonny82 schreef op 18 september 2009 @ 17:54:

Pff Sprankelend, echt?? Dat vind ik echt schandalig, je gaa toch niet als wildvreemde iemands opvoeding ondermijnen?

Haha, jij hebt zeker nog geen kinderen . Ik ben streng maar omdat mijn kinderen doorgaans heel goed luisteren niet zo'n overspannen terrormoeder ofzo. En kennelijk is het zo dat als mensen geen ontploffingsgevaar zien ze zich er dan met een gerust hart tegenaan gaan bemoeien. Een enkele keer zeg ik er wel eens iets van in de trant van dat kinderen met een goede opvoeding die opvoeding wel eerst moeten krijgen. Vaker zeg ik niks. En heel soms, afhankelijk van de manier waarop iemand zijn mening denkt te kunnen geven, zeg ik tegen mijn kinderen dat die mevrouw even niet wist dat ze zich nou ook weer niet overal mee hoeft te bemoeien .

Net op weg naar huis een heel verhaal van de jongste over hoe hij heel fatsoenlijk iets had opgelost toen hij bij zijn vader was. Zeg ik tegen hem "Ja, wat ben je toch ook goed opgevoed!". Zegt 'ie tegen me "Ja, duh... door JOU"

Even trouwens over dat krijsende meisje: ik ben erg tevreden over mijn opvoedskills, maar ik weet ook heel zeker dat als ik een meisje op zou moeten voeden dat ik er waarschijnlijk geen zak van zou bakken. Zeker op het vlak van krijsen zie ik bij meisjes een véél grotere uitdaging dan bij jongens.
quote:[message=3972025,noline]iris1969 schreef op 18 Waar ik alleen ontzettend aan moest wennen was het volume dat (grotere) kinderen tegenwoordig hebben, ze praten tegen je alsof je aan de overkant van een voetbalveld staat .Zo krijg ik ze ook altijd uit school. Volgens mij heeft het te maken met het feit dat kinderen tegenwoordig wel zo ongeveer alles mogen zeggen, maar dat er aan de andere kant nog zelden iemand (echt) luistert.
quote:sprankelend schreef op 18 september 2009 @ 17:50:

Weet je wat irritant is (en dan moet mijn pc echt even uit < note to self), ik ben best een strenge moeder, dus als ze bijvoorbeeld in de supermarkt dingen doen waarvan ik vind dat het niet mag, dan horen ze dat meteen. En echt wel vriendelijk, en echt op een gewone toon. Maar wel helder en niet mis te verstaan. Hoe vaak ik dáár al niet op ben aangesproken. Het blijven toch kinderen / zo wat bent u streng / nou nou jullie (!!! ) mogen ook niks.

Pffff, kinderen opvoeden is een heel karwei, en iedereen heeft zijnmond vol wanneer het niet terdegen gebeurt, maar oh wee als je ze wèl corrigeert.

Precies. Vandaag nog aan de hand gehad; in de V&D zaten mijn kinderen (meisje drieeneenhalf, zoontje twee jaar, drie maanden) steeds aan de paspoppen. Nog niet heel erg (ze gaven ze een handje) maar het werd ietsje ruwer en om erger te voorkomen greep ik alvast in. Dochter liet zich ophitsen door zoontje en toen ze weer de paspop aanraakte nadat ik gezegd had dat ik haar dan in de hoek zou zetten, deed ze het weer. Hoppa, de hoek in (ergens tussen de rijen). De blikken die ik toen kreeg....want ja, kind ging bleren.

Je kunt dus als ouder kiezen tussen twee dingen: of kind zijn/haar ding laten doen of ingrijpen en daarmee misschien de rust verstoren die er in een winkel heerst.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Hahahahaaa, herinnering 1.

Kind lief nr.1 van toen 2 had een kriesactie in het Kruidvat, compleet met dramatische valbewegingen!

Heb de boodschapjes laten staan, kind met een woest hoofd bij kop en kont gepakt, in de auto gepropt en thuis gelijk in bed.

Nooit meer last van gehad in winkels.

Herinnering 2. Grrrrrrrrrrrrrrr.

Kind lief nr. 2 aan het kriesen in de auto, niet zuinig, trommelvliezen stonden te rammelen in de hersenpan. Alleen met 2 kids in de auto. Meagdruk op de weg, goed opletten geblazen. Na twee waarschuwingen flesje water van de bijrijdersstoel gepakt en naar achteren leeggespoten.....toen was het voor eens en voor altijd over.

-inmiddels rijdt de familie relaxed naat Italy, zonder dvd's, nintendo d.s. en andere ongein, 't is gewoon gezellig met de grotere kids achterin-
Vanaf welke leeftijd heeft corrigeren eigenlijk zin? Mijn dochter van 15 maanden is al een echte peuterpuber aan het worden. Tis een schatje, maar ze laat haar onvrede af en toe HEEL duidelijk horen. Ook welleens in een winkel, ja. Maar wat doen jullie dan, bij zo'n krijsend kleintje? Van streng optreden schrikt ze alleen maar en haar haar zin geven om het krijsen te stoppen betekent 24/7 haar speen of een liga in het bekkie.. ook geen goed idee dus.

Help mij, ervaren moeders!
Gewoon alle kinderen hun zin geven in de winkel, anders heeft TO er last van als de kinderen gaan kriesen(!?) als ze hun zin niet krijgen. Na dit topic gelezen te hebben doe je het als moeder toch nooit goed.
Het was toch echt niet mijn bedoeling iemand met dit topic voor het hoofd te stoten en gezien de gezellige, leuke en grappige reacties die ik tot nu toe kreeg, was dat ook niet het geval. Ik vroeg het me oprecht af, omdat ik zelf geen kinderen heb. Gelukkig begreep men mijn vraag over het algemeen wel, maar ja, zuurpruimen hou je altijd.

Elska, het kindje van mijn beste vrienden is ongeveer even oud als jouw kindje, iets jonger, en die begint ook vanalles uit te proberen. Daar helpt vaak ook alleen een koekje. Ben benieuwd hoe andere ouders dat oplossen of opgelost hebben? Boos worden werkt vaak averechts op die leeftijd, geloof ik.
Zuurpruimen?

Jij vraagt je af waarom kinderen in winkels krijsen en mensen met kinderen leggen uit dat sommigen dat nou eenmaal doen. Andere (kinderloze?) mensen concluderen dat ouders consequenter moeten zijn. Ik vroeg me een aantal paginas geleden af hoe jullie dat dan voor je zien.

Ongewenst gedrag van kinderen kun je soms het beste negeren maar dat betekend wel dat ze niet onmiddelijk stil zijn.
Ik ga trouwens bijna nooit winkelen met mijn kinderen behalve als ze zelf schoenen nodig hebben. Het is voor de kinderen niet leuk en voor mezelf ook niet.

In het openbaar vervoer zijn ze vaak wel heel lief ook als we bijna twee uur onderweg zijn.
.
Ha Quertu, interessant om te lezen hoe jij met gekrijs omgaat. Hoe oud is je dochter nu? Nog vrij jong toch, nog geen 2 denk ik? En merk je al effect?

Tips voor opvoedboeken zijn trouwens welkom, want volgens mij heb ik een pittige getroffen (dat weet ik overigens al een maand of 15 - mooi om te zien hoe zo'n karaktertje al vanaf de geboorte duidelijk is) alleen van zo'n piepkleine baby kon ik het beter hebben dan van deze steeds wijzer wordende dreumes!

Bonny, je ziet dat de meeste moeders hun best wel doen....
Ik zou ook wel willen weten welke opvoedboeken jij leest Quertu.
quote:elska schreef op 18 september 2009 @ 20:01:

Vanaf welke leeftijd heeft corrigeren eigenlijk zin? Mijn dochter van 15 maanden is al een echte peuterpuber aan het worden. Tis een schatje, maar ze laat haar onvrede af en toe HEEL duidelijk horen. Ook welleens in een winkel, ja. Maar wat doen jullie dan, bij zo'n krijsend kleintje? Van streng optreden schrikt ze alleen maar en haar haar zin geven om het krijsen te stoppen betekent 24/7 haar speen of een liga in het bekkie.. ook geen goed idee dus.

Help mij, ervaren moeders!Dit is volgens mij één van de dingen waarom het tegenwoordig allemaal zoveel lastiger is. Vroeger (en geloof me, ik vind echt niet dat vroeger alles beter was) werd je gewoon gecorrigeerd als je je misdroeg, desnoods met een tik. Of je nou 15 maanden of 15 jaar was. Tegenwoordig moet dat allemaal verantwoord. Dus ja, dan vraag je je af of je kind van 15 maanden al te corrigeren is. En met die van 15 ga je praten. En dat vind ik allemaal best goed, maar als je kind zich misdraagt moet ie gecorrigeerd worden en ja, ook met 15 maanden. Júíst met 15 maanden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Hier ook een peuter die af en toe behoorlijk in het openbaar door het lint gaat. Vanmiddag nog, zat ie te krijsen en te gillen op straat, omdat we door de ene straat terug naar huis liepen en niet door de andere straat. Tja, ik kan hem z'n zin geven, dan is ie stil, maar dan moet ik wel heel vaak naar meneer z'n willekeurige pijpen dansen. En daar pas ik voor, dus dan laat ik hem rustig even gillen op straat. Ik ben heel langzaam doorgelopen, terwijl hij op de stoep zat te brullen van woede.

Na een tijdje ben ik wel gestopt om te wachten tot hij weer bij me kwam en toen heb ik geprobeerd om hem af te leiden door hem op het randje van de stoep te laten lopen, maar dat werkte niet, Hij was ook moe en had dorst, en dan wil een peuter gewoon helemaal niks.

Maar goed, ik kies er dus af en toe bewust voor om hem in het openbaar te laten krijsen, omdat ik gewoon niet van plan ben om altijd maar toe te geven aan zijn grillen, om de rust te bewaren. Wel spreek ik soms vantevoren af dat als hij lief is in de winkels dat hij dan na de boodschappen een extra lekker koekje krijgt, of dat hij dan op youtube naar het zandkasteel mag kijken of zo. Goed gedrag belonen dus, rond deze leeftijd (bijna 3) werkt dat best aardig soms.
..
quote:Solomio schreef op 18 september 2009 @ 21:49:

[...]

Dit is volgens mij één van de dingen waarom het tegenwoordig allemaal zoveel lastiger is. Vroeger (en geloof me, ik vind echt niet dat vroeger alles beter was) werd je gewoon gecorrigeerd als je je misdroeg, desnoods met een tik. Of je nou 15 maanden of 15 jaar was. Tegenwoordig moet dat allemaal verantwoord. Dus ja, dan vraag je je af of je kind van 15 maanden al te corrigeren is. En met die van 15 ga je praten. En dat vind ik allemaal best goed, maar als je kind zich misdraagt moet ie gecorrigeerd worden en ja, ook met 15 maanden. Júíst met 15 maanden. Onzin natuurlijk, want een kind van 15 maanden kan nog onthouden wat wel en wat niet mag. Kan rustig 100x achter mekaar even 'stout' zijn, dus corrigeren heeft nulkommanul zin. Dat besef komt pas tegen de 2 voorzichtig, en dan zijn ze net in een leeftijd dat ze hun eigen wil ontdekken en hun eigen frustaties. Tsjaa, elke leeftijd hep su sjarme
Whatever, I do what I want
Ik denk dat de belangrijkste (en meest succesvolle) manier om de irritatie aan kinderen (of ze nou krijsen of niet) te beperken is te accepteren dat opvoeden work in progress betekent. Voor de ouders is dat fijn omdat je je dan niet meer opgejaagd hoeft te voelen als je kind een keer los gaat, voor de mensen die zich storen is dat fijn omdat een beetje begrip de irritatie vaak énorm doet slinken.

Als ik kijk naar mezelf dan stoor ik me eigenlijk nooit aan kinderen. Ook niet als ze krijsen,rennen of drammen. In een aantal van die situaties erger ik me wel aan de bijbehorende ouder/verzorger.
quote:crini schreef op 18 september 2009 @ 22:15:

[...]

Onzin natuurlijk, want een kind van 15 maanden kan nog onthouden wat wel en wat niet mag. Kan rustig 100x achter mekaar even 'stout' zijn, dus corrigeren heeft nulkommanul zin. Dat besef komt pas tegen de 2 voorzichtig, en dan zijn ze net in een leeftijd dat ze hun eigen wil ontdekken en hun eigen frustaties. Tsjaa, elke leeftijd hep su sjarmeDit vind ik nou onzin. Als ik het goed begrijp zeg jij dus dat corrigeren geen zin heeft voordat het kind een jaar of 2 is?

David Dunning
Eens met Solomio! Dochter van 1,5 weet héél goed wat nee betekent hoor
quote:Sientje 2 schreef op 18 september 2009 @ 21:06:

Zuurpruimen?

Jij vraagt je af waarom kinderen in winkels krijsen en mensen met kinderen leggen uit dat sommigen dat nou eenmaal doen. Andere (kinderloze?) mensen concluderen dat ouders consequenter moeten zijn. Ik vroeg me een aantal paginas geleden af hoe jullie dat dan voor je zien.

Ongewenst gedrag van kinderen kun je soms het beste negeren maar dat betekend wel dat ze niet onmiddelijk stil zijn.

Ik bedoelde Tante Juul. De rest van de reacties zijn allemaal hartstikke leuk, ik begrijp ook niet waarom Tante Juul aangeeft dat je het na het lezen van dit topic als moeder nooit goed kan doen, er waren er juist en heleboel die elkaar complimenteerden! En ik vel ook geen oordeel, natuurlijk vind ik krijsende kinderen niet van het allerfijnste, maar ik vroeg me gewoon af of het altijd aan de ouders ligt, zoals wel eens wordt gesuggereerd, of dat het ook gewoon in een kind kan zitten. Ik heb, nogmaals, zelf geen kinderen en kan hier dus niet over meepraten.

@Elska: Dat was me al lang duidelijk, dat ze erg hun best doen, dat deed de arme moeder met het stampende kind op de grond ook! Daarom durfde ik de vraag ook te stellen, ik ging ervan uit dat er genoeg moeders zouden zijn die hier iets zinnigs over zouden kunnen zeggen!
quote:Sarah Scott schreef op 18 september 2009 @ 22:28:

Eens met Solomio! Dochter van 1,5 weet héél goed wat nee betekent hoor Dacht net dat ik je kon gaan adviseren om je dochter maar gewoon haar gang te laten gaan, ze begrijpt het toch nog niet. Nou heb ik natuurlijk heeeeeeeeeel slimme kinderen......................

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven