Laat jij je kind ook niet geloven in Sinterklaas?

03-11-2010 19:04 615 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ze nog niet tegengekomen maar ben wél heel benieuwd: Welke ouders laten hun kinderen NIET geloven in Sinterklaas?



Ikzelf heb heel bewust gekozen om ze vanaf het begin te vertellen hoe de vork in de steel zit.

Het gaat namelijk tegen mijn principes in dat je je kinderen wel steeds leert dat ze niet mogen liegen, terwijl jijzelf jarenlang wel de boel bij elkaar liegt.

Het niet-geloven in Sinterklaas maakt het feest er echt niet ongezelliger op en we kijken er ieder jaar weer naar uit.



Van andere ouders krijg ik veelal verbaasde blikken als ik vertel dat mijn kinderen er niet in geloven. "Goh, dat je daar over nadenkt!"

Soms ook verontwaardigde reacties: "Hoe kún je ze nou die magie afnemen?"



Nu ben ik dus eigenlijk benieuwd of er meer mensen zijn die hun kinderen ook opvoeden in volle "Sinterklaas-eerlijkheid"? Waarom heb jij die keuze gemaakt? Welke reacties krijg jij (of je kinderen) hierop?

Ik ben heel benieuwd!



En nee: Ikzelf heb geen traumatische Sinterklaaservaringen!

En ja: We vieren dus wel Sinterklaas (inclusief schoenzetten, cadeautjes, pepernoten en de hele rataplan) maar dus zonder het geloof.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Barbabella_ schreef op 03 november 2010 @ 19:49:

[...]





Omdat dit een traditie is, een groot kinderfeest. En ik wíl dat mijn kind net zulke leuke herrineringen aan sinterklaas krijgt als ik. De spanning van kloppen op het raam, het strooigoed door de kamer waarvan ik nu nog steeds niet weet hoe mijn moeder dat gedaan heeft, de liedjes bij de openhaard.



Als jouw kind dit van mijn kind (en van mij) af zou pakken, dan zou ik jou en jouw kind zo ongeveer kielhalen.

Want door jouw principes, haal jij een heel groot kinderfeest bij mijn kind eerder weg dan dat ik zou willenIk ben dat meisje dat "ongelovig" is opgevoed, en heb daar de voor en nadelen van ervaren. Ik heb geen kinderen en weet ook nog niet hoe ik dat later ga doen. Maar misschien ben ik wel net zo'n pricipiële trut als mijn moeder, want ja, voor mij blijft je kind in sinterklaas laten geloven liegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirjam762 schreef op 03 november 2010 @ 19:47:

[...]





Als je het aan mij vroeg; bijna 4. En ik weet van dat experiment. Sowieso zitten ze op die leeftijd in de magische fase, dus het is allemaal spannend genoeg en Sinterklaas zien ze ook gewoon, dus dan bestaat hij ook in haar ogen. Maar ik zeg gewoon dat papa en mama cadeautjes geven als sinterklaas er is. Wat ik al zei; circus genoeg, ook zonder dat ik vertel dat sinterklaas op het dak loopt mijn zijn paard etc.Ik zie hier een trauma aankomen: alle kinderen krijgen cadeautjes van Sinterklaas, behalve de jouwe, die krijgt cadeautjes van papa en mama. Wat zielig.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:_Barbabella_ schreef op 03 november 2010 @ 19:47:

[...]



Ja, jij zadelt jouw kinderen op met een groot geheim. Het gros van de kindjes in Nederland gelooft in Sinterklaas. Dat jij jouw kind niet laat geloven is jouw keuze, maar doordat mijn kind er wel in gelooft moet jouw kind erom liegen.



Ik zadel mijn kind nergens mee op. Zoals ik al zei; als het echt gaat spelen (volgend jaar met sinterklaas zit ze op school), zit ze bij kindjes in de klas waarvan er ook verschillende niet in de echtheid van sinterklaas geloven. Het beleid van die school is ook vrij terughoudend ten opzichte van het feest. En ik zal dan wellicht wel zeggen dat sommige kindjes denken dat sinterklaas echt is, en dat wij dat niet denken. Bij onze zoon hebben wij het ook gedaan en dat werkte prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:draaiorgel schreef op 03 november 2010 @ 19:53:

Ik breek even in hoor, heel kort. Ik vraag me af hè, bij het beoordelen van die kindertekeningen, hoe je je dan aan de ongeschreven regel van 5 positieve punten tegenover 1 negatief punt?

En geef je je kind ook aan hoe het beter kan? Of is het gewoon een loze kreet?

Ik denk niet dat je kinderen blij zijn om hun werkjes te tonen eerlijk gezegd....



En mocht ik kinderen krijgen: die geloven gewoon in de Sint.



Hoe werkt dat eigenlijk altijd de waarheid vertellen? Ook nooit gezegd tegen iemand dat je geen tijd had terwijl je geen zin bedoelde?Gewoon eerlijk zijn.

Luister kind. Het is dramatisch slecht, ik vind het zo'n prutswerk ik kan niet wachten tot ik het in de prullenbak kan laten verdwijnen, maar omdat je er zo'n moeite voor hebt gedaan zetten we hem op de kast.
Alle reacties Link kopieren
quote:Groen_Druifje schreef op 03 november 2010 @ 19:53:

[...]



Ik ben dat meisje dat "ongelovig" is opgevoed, en heb daar de voor en nadelen van ervaren. Ik heb geen kinderen en weet ook nog niet hoe ik dat later ga doen. Maar misschien ben ik wel net zo'n pricipiële trut als mijn moeder, want ja, voor mij blijft je kind in sinterklaas laten geloven liegen.



En dan ontneem jij jouw kind wat jij zelf ook hebt gemist. En ik kan jou uit eigen ervaring vertellen dat je echt wat gemist hebt doordat jouw ouders principieel vonden dat het liegen was.



Mocht jij ook geen tv kijken dan?
Alle reacties Link kopieren
@ Mirjam, mag ik vragen naar wat voor school je zoon gaat? Is het een school met een specifieke ideologie?
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirjam762 schreef op 03 november 2010 @ 19:54:

[...]





Ik zadel mijn kind nergens mee op. Zoals ik al zei; als het echt gaat spelen (volgend jaar met sinterklaas zit ze op school), zit ze bij kindjes in de klas waarvan er ook verschillende niet in de echtheid van sinterklaas geloven. Het beleid van die school is ook vrij terughoudend ten opzichte van het feest. En ik zal dan wellicht wel zeggen dat sommige kindjes denken dat sinterklaas echt is, en dat wij dat niet denken. Bij onze zoon hebben wij het ook gedaan en dat werkte prima.



En jouw kind speelt niet met kindjes buiten school? In de buurt oid?



En ach, hoe je de school omschrijft kan ik eigenlijk het antwoord op mijn vraag zelf al geven
Alle reacties Link kopieren
Wat denk je daar nou mee te bereiken? " eerlijk zijn" om het eerlijk zijn. Liegen is in veel gevallen erg sociaal en liefdevol.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen behoefte om op alle vragen en insinuaties in te gaan. Sinterklaas bestaat voor dochter inderdaad, op het moment dat ze hem ziet. En verder voeden wij haar fantasie inderdaad niet met sinterklaasfeitjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:AlettaJacobs schreef op 03 november 2010 @ 19:07:

Mijn kind mag tegen mij liegen, en ik lieg met liefde tegen haar
Alle reacties Link kopieren
quote:AlettaJacobs schreef op 03 november 2010 @ 19:56:

@ Mirjam, mag ik vragen naar wat voor school je zoon gaat? Is het een school met een specifieke ideologie?reformatorisch
Alle reacties Link kopieren
quote:_Barbabella_ schreef op 03 november 2010 @ 19:56:

[...]



En ach, hoe je de school omschrijft kan ik eigenlijk het antwoord op mijn vraag zelf al gevenWat insinueer je hiermee?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kind dat niet kan liegen, die heeft echt nog een hoop te leren hoor. Het is al mooi verwoord door anderen, maar liegen is juist enorm belangrijk in de sociale omgang.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:meds schreef op 03 november 2010 @ 19:57:

[...]



reformatorischGewoon christelijk.
Ik vind Sinterklaas sowieso een vreselijk feest, vroeger vond ik het wel leuk maar die magie was over toen mam vertelde dat hij niet bestond. Woedend was ik.

Tegen mij moet je niet liegen, op die leeftijd ook al niet.

Was echt superkwaad op haar, heb het mijn broertje ook meteen verteld. Ze was nogal geschrokken van mijn reactie.

In mijn ogen is het hele sinterklaas gedoe een volksfeest waar de kinderen al jaren voor de gek worden gehouden, niet per se door de ouders maar wel door de maatschappij.

Als ik zelf kinderen zou hebben weet ik niet of ik ze erin zou laten geloven, vind ik moeilijk te beoordelen.

Op zich vind ik het een onschuldige leugen maar aan de andere kant, ik voelde me echt genaaid door mijn moeder.

Dus moeilijk te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:emaille schreef op 03 november 2010 @ 19:52:

Nou TO en mirjam, dan zijn jullie nog wel even zoet zeker? "Nee, Pino bestaat niet hoor, daar zit gewoon een mens in". "En Tommie is een handpop, die bestaat ook niet echt". Verschrikkelijk zeg. Etcetera etcetera. Weg onschuld.Dat vraag ik me ook af, inderdaad. Mirjam, hoe ga jij dan om met dat soort dingen? Ga je ook bewust uitleggen dat K3 er helemaal niet zo uitzien en dat alles wat ze beweren mee te maken gelogen is? En Sesamstraat inderdaad? En al die andere dingen waarbij grote mensen kinderen "voorliegen" -.denk bijvoorbeeld aan de juf die ongetwijfeld die 30 zelfgekleide misbaksels elk jaar linea recta de vuilnisbak inmietert maar tegen het kind zegt dat ze er zo blij mee is?
Am Yisrael Chai!
quote:draaiorgel schreef op 03 november 2010 @ 19:53:

hoe je je dan aan de ongeschreven regel van 5 positieve punten tegenover 1 negatief punt?





Sjit, nou ben ik toch al een tijdje aan het ouderen, maar die regel kende ik niet.



Waarom 5 op 1? Wie heeft dat verzonnen? Als mijn kind een prutswerkje rondparadeert alsof ze de mona lisa heeft gemaakt, dan krijgt ze dat wel te horen hoor. Want ze weet zelf ook verdomde goed wanneer ze iets afgeraffeld heeft en wanneer niet, of wanneer de knutsel 'in haar hoofd' niet 'uit haar handen' komt.



5 op 1?

- Je hebt er aan gewerkt

- Je hebt veel kleuren gebruikt

- je hebt het papier niet verkreukeld

- je hebt de stift niet opgegeten

- Je hebt er niet op geplast



... maar het lijkt nergens op?



Zoiets? 5 op 1, welke mafkees heeft dat verzonnen?
Alle reacties Link kopieren
even nieuwsgierig:



aan de ouders die vertellen dat sint niet bestaat:

Worden jullie kinderen wel christelijk/moslim oid opgevoed?
Alle reacties Link kopieren
quote:_Barbabella_ schreef op 03 november 2010 @ 19:55:

[...]





En dan ontneem jij jouw kind wat jij zelf ook hebt gemist. En ik kan jou uit eigen ervaring vertellen dat je echt wat gemist hebt doordat jouw ouders principieel vonden dat het liegen was.



Mocht jij ook geen tv kijken dan?

Nee, ik mocht ook geen tv kijken, boeken, tijdschriften en computers waren ook uit den boze. Ik ben opgegroeid in een kelder om maar zo weinig mogelijk mee te maken.



Natuurlijk heb ik wat "gemist", en dat is namelijk het feit dat mijn ouders niet tegen mij gelogen hebben. En voor zover ik dat nu kan zeggen is dat iets wat ik niet echt "mis"
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirjam762 schreef op 03 november 2010 @ 19:57:

[...]





Wat insinueer je hiermee?Dat het een erg gelovige school is (behalve in sinterklaas dus)
Alle reacties Link kopieren
fantasie is juist 1 van de mooiste dingen van onze mensheid, kinderen zitten boordevol fantasie, hoe meer gestimuleerd ze worden die fantasie te gebruiken, hoe meer dat gevoed wordt hoe intelligenter ze zullen worden.

Creativiteit is veel bepalender voor succes in deze maatschappij dan intelligentie
Alle reacties Link kopieren
Mirjam, hoe weet je dat er op de school van je dochter meer kinderen zitten die niet in Sinterklaas geloven? Ken je hun ouders? Of is het inderdaad een school met een specifieke ideologie?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heeft iedereen toch recht op een eigen mening? Ik vind dat Mirjam762 wel erg afgekat wordt.
quote:_Barbabella_ schreef op 03 november 2010 @ 19:53:

[...]





En hoe leg je Ienieminie uit, want die heeft touwtjesDie is gehandicapt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirjam762 schreef op 03 november 2010 @ 19:57:

[...]





Gewoon christelijk.Ok, maar daar vertellen ze dus aan jouw kind dat de wereld in 7 dagen is gemaakt.... over jokken gesproken....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven