Laat jij je kind ook niet geloven in Sinterklaas?

03-11-2010 19:04 615 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ze nog niet tegengekomen maar ben wél heel benieuwd: Welke ouders laten hun kinderen NIET geloven in Sinterklaas?



Ikzelf heb heel bewust gekozen om ze vanaf het begin te vertellen hoe de vork in de steel zit.

Het gaat namelijk tegen mijn principes in dat je je kinderen wel steeds leert dat ze niet mogen liegen, terwijl jijzelf jarenlang wel de boel bij elkaar liegt.

Het niet-geloven in Sinterklaas maakt het feest er echt niet ongezelliger op en we kijken er ieder jaar weer naar uit.



Van andere ouders krijg ik veelal verbaasde blikken als ik vertel dat mijn kinderen er niet in geloven. "Goh, dat je daar over nadenkt!"

Soms ook verontwaardigde reacties: "Hoe kún je ze nou die magie afnemen?"



Nu ben ik dus eigenlijk benieuwd of er meer mensen zijn die hun kinderen ook opvoeden in volle "Sinterklaas-eerlijkheid"? Waarom heb jij die keuze gemaakt? Welke reacties krijg jij (of je kinderen) hierop?

Ik ben heel benieuwd!



En nee: Ikzelf heb geen traumatische Sinterklaaservaringen!

En ja: We vieren dus wel Sinterklaas (inclusief schoenzetten, cadeautjes, pepernoten en de hele rataplan) maar dus zonder het geloof.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Barbabella_ schreef op 03 november 2010 @ 19:40:

[...]





Want?

Ik zou verschrikkelijk boos op jou zijn en ook op jouw kind.

Mijn hemel zeg, dat jij ervoor kiest om een kind een enorm geheim met zich mee te laten dragen, hoef je mij niet mee te belasten.

Mijn hemel, hoe kortzichtig kan je zijn.Het is kortzichtig om je kind voor te liegen en dan te denken dat je in je recht staat.
quote:Mirjam762 schreef op 03 november 2010 @ 19:44:

[...]





Mijn kind een enorm geheim? Door je kind bewust niet mee te laten doen aan de collectieve leugen, dring je het een enorme verantwoordelijkheid op. Namelijk die van het niet mogen delen van geheimpjes met z'n vriendjes, op een leeftijd waar hij er nog niet aan toe is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirjam762 schreef op 03 november 2010 @ 19:44:

[...]





Mijn kind een enorm geheim? Draai je nu geen zaken om? En sinds wanneer is principeel kortzichtig?



Ja, jij zadelt jouw kinderen op met een groot geheim. Het gros van de kindjes in Nederland gelooft in Sinterklaas. Dat jij jouw kind niet laat geloven is jouw keuze, maar doordat mijn kind er wel in gelooft moet jouw kind erom liegen.



Iemand anders schreef hier dat ze het toen ze klein was het aan ene ander kindje verteld heeft. Dat doen kindjes nu eenmaal.

Dus ja, ook jouw kind.

Jij zadelt jouw kind op met een leugen naar andere kindjes toe. Doordat jij principieel jouw kind niet in sinterklaas wil laten geloven
Alle reacties Link kopieren
quote:milobiyu schreef op 03 november 2010 @ 19:39:

ik vind het ook dubbel allemaal...ik heb altijd geroepen dat ik nooit aan sinterklaas zou doen als ik kinderen zou krijgen.Maar nu ik er zelf een heb wil ik er wel aan mee doen maar eigenlijk meer omdat die dan ook kadootjes krijgt wat ik hem van harte gun (hij krijgt al zo weinig ahum)maar ik zou eigenlijk willen vertellen dat ik me zelf blauw betaal en dat we het niet gratis krijgen maar goed...dat hoeft (nog) niet want het is zn tweede sinterklaas dus hij heeft geen vragen.Mocht hij vragen hebben dan zou ik er wel wat van maken als wat er gezegd is hier ook....dat hij ooit bestond en dat dit hulpsinten zijn ofzo...zo denk ik er nu over.Ik vind het ergens ook dubbel want ik heb geen zin om te gaan liegen erover.maar dat is ieders eigen keuze dat de een het liegen vind en de ander niet.Ik vond het wel altijd vaag dat ik heel veel mensen kados zie kopen met hun kinderen ernaast (hoe leg je dat uit dan?)En is zwarte piet tegewoordig zwart van de schoorsteen?...geef mij maar kerst iig.



Je hóeft je toch niet blauw te betalen? Ik vind het gek dat je wil dat jouw kind weet dat je krom hebt gelegen voor een kado. Geniet hij dan meer? Een kind heeft dat inzicht toch helemaal niet? Het zou een optie zijn de rest van het jaar minder of geen kado's te kopen.

En kado's kopen met kinderen erbij is zo makkelijk. Kinderen zien wat ze willen zien en geloven wat ze willen geloven.

Klasgenootjes van mij hebben mij op mijn 6e ook uit mijn Sinterklaasdroom willen helpen en het is ze niet gelukt. Ik geloofde zo heilig dat ik zei: "jaja, hij bestaat niet. Mijn moeder kruipt zeker door de schoorsteen om die kadootjes in mijn schoen te doen!"
Alle reacties Link kopieren
quote:wallace schreef op 03 november 2010 @ 19:41:

Hoe oud is jouw kind?



Zoals meerderen hier al zeggen; het verhaal hoeft niet verteld te worden, om door een kind toch te worden geloofd.

Ik denk dat ook dat kinderen, ondanks dat je verteld dat hij niet bestaat, toch twijfelen. Want hij staat daar toch, op die boot, op tv? En hij komt toch ook bij die klasgenootjes thuis?

En ook al vertel jij dat al die Sinten eigenlijk 'gewone' mensen zijn, denk ik dat een kind nog niet het inzichtelijk vermogen heeft om dat te kunnen bevatten.



Ik weet dat er in een kleuterklas een experiment is geweest. De kinderen vonden de Sint maar wat spannend en daarom is er voor gekozen de meester, in het bijzijn van de kinderen, te verkleden als Sinterklaas. Zodra hij zijn baard, tabberd en mijter aan had wás hij ook Sinterklaas en niet de meester.

Volwassenen zijn net zo; trek een man een witte jurk aan, laat hem urbi et orbi zeggen en hij is de paus.Als je het aan mij vroeg; bijna 4. En ik weet van dat experiment. Sowieso zitten ze op die leeftijd in de magische fase, dus het is allemaal spannend genoeg en Sinterklaas zien ze ook gewoon, dus dan bestaat hij ook in haar ogen. Maar ik zeg gewoon dat papa en mama cadeautjes geven als sinterklaas er is. Wat ik al zei; circus genoeg, ook zonder dat ik vertel dat sinterklaas op het dak loopt mijn zijn paard etc.
Ik vind het een leuke tijd met de gespannen snoetjes. Heerlijk toch die magie van sinterklaas? Ik begrijp de mensen wel die het voorliegen vinden. Moeten ze zelf weten. Ik heb er vroeger in ieder geval geen trauma aan over gehouden.



Het enige wat ik me kan herinneren dat is de spanning, de leuke cadeautjes en de fijne avonden. Dat wil ik mijn kind niet afnemen.
Alle reacties Link kopieren
Geloven in dingen die niet bestaan hoort mijn inziens bij kinderen. Het is een fase in de ontwikkeling. Kinderen geloven (tot op zekere hoogte) ook in sprookjes, tekenfilms en dat hun ouders hemel en aarde kunnen bewegen.

Heb ooit iets gezien of gelezen over een leerkracht met een kleuterklas, die zich voor de ogen van de kinderen verkleedde tot Sinterklaas. Eenmaal in pak, mijter en baard gehesen waren de kinderen ervan overtuigd, dat Sinterklaas voor hen stond.
Alle reacties Link kopieren
Ach, laat ze toch lekker meedoen, ze zijn zo kort "echt" kind!



De ellende van echt liegen en bedriegen maken ze later nog vaak genoeg mee.



Alleen als je kind doodangsten uitstaat dan zou ik uitleggen dat het allemaal een leuk grapje is.
Alle reacties Link kopieren
O mosterd
Alle reacties Link kopieren
kinderen kunnen realiteit en spel trouwens helemaal niet scheiden, jij kan je kind best vertellen dat sint niet bestaat maar als hij sint en de pieten ziet zal hij er toch in geloven (zeker tot een jaar of 6) hij zal hooguit denken dat jij gek bent
Alle reacties Link kopieren
quote:Groen_Druifje schreef op 03 november 2010 @ 19:45:

[...]



Het is kortzichtig om je kind voor te liegen en dan te denken dat je in je recht staat.



Omdat dit een traditie is, een groot kinderfeest. En ik wíl dat mijn kind net zulke leuke herrineringen aan sinterklaas krijgt als ik. De spanning van kloppen op het raam, het strooigoed door de kamer waarvan ik nu nog steeds niet weet hoe mijn moeder dat gedaan heeft, de liedjes bij de openhaard.



Als jouw kind dit van mijn kind (en van mij) af zou pakken, dan zou ik jou en jouw kind zo ongeveer kielhalen.

Want door jouw principes, haal jij een heel groot kinderfeest bij mijn kind eerder weg dan dat ik zou willen
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirjam762 schreef op 03 november 2010 @ 19:44:

[...]





Mijn kind een enorm geheim? Draai je nu geen zaken om? En sinds wanneer is principeel kortzichtig?



Als jouw kind iets weet wat de rest van de klas/leeftijdsgenoten niet weet, dan draagt hij/zij een enorm geheim met zich mee. Vind ik een nogal grote verantwoording.

En ik moet toegeven dat in mijn ervaring principieel gedrag helaas vaak uitmondt in kortzichtigheid ja.
Alle reacties Link kopieren
het is geen leugen. Je liegt als je iets te verbergen hebt. Sinterklaas is een spel. Net als heel veel dingen een spel zijn. Iedereen die zegt dat ze niet meedoen aan sint omdat het liegen zou zijn moet zijn kind ook niet naar de tv laten kijken.
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin om te zeggen dat je kinderen het hele feest ontneemt door eerlijk te zijn en ze niet te laten geloven in Sinterklaas. Ik heb mijn kinderen ook altijd verteld dat het een spel is, dat Sint een verklede man is etc. Daar werd het feest echt niet minder feestelijk van. We hebben altijd met veel plezier Sinterklaas gevierd, schoenen gezet, liedjes gezongen en de hele reut. Hartstikke leuk, en wel eerlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Barbabella_ schreef op 03 november 2010 @ 19:47:

[...]





Ja, jij zadelt jouw kinderen op met een groot geheim. Het gros van de kindjes in Nederland gelooft in Sinterklaas. Dat jij jouw kind niet laat geloven is jouw keuze, maar doordat mijn kind er wel in gelooft moet jouw kind erom liegen.



Iemand anders schreef hier dat ze het toen ze klein was het aan ene ander kindje verteld heeft. Dat doen kindjes nu eenmaal.

Dus ja, ook jouw kind.

Jij zadelt jouw kind op met een leugen naar andere kindjes toe. Doordat jij principieel jouw kind niet in sinterklaas wil laten gelovenOh eh ja, dit dus; 'k was allang mosterd...
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirjam762 schreef op 03 november 2010 @ 19:47:

[...]





Als je het aan mij vroeg; bijna 4. En ik weet van dat experiment. Sowieso zitten ze op die leeftijd in de magische fase, dus het is allemaal spannend genoeg en Sinterklaas zien ze ook gewoon, dus dan bestaat hij ook in haar ogen. Maar ik zeg gewoon dat papa en mama cadeautjes geven als sinterklaas er is. Wat ik al zei; circus genoeg, ook zonder dat ik vertel dat sinterklaas op het dak loopt mijn zijn paard etc.



Aha, dus hij bestaat wel en jullie kopen de kado's, want eigenlijk bestaat hij niet.

Voor mij maak je het er niet logischer op, ik hoop dat jouw kind er wat meer mee kan.
Alle reacties Link kopieren
Als ik een kind zou hebben vertel ik zeker niet dat hij NIET bestaat zou het ook niet erkennen (voeren)

Een kind gaat toch wel mee met zijn omgeving dus in zijn/haar ogen is die man echt en brengt hij een kado!

Zo what?? Als je maar op tijd verteld dat hij dus niet bestaat!

Dat was mijn ervaring ik hoorde het op school en was boos dat mijn moeder me niet even eerder had ingelicht aangezien ik de laatste was:)
Alle reacties Link kopieren
onderzoek laat trouwens zien dat mensen gemiddeld 8 keer in het uur liegen. Ik geloof er niks van dat TO heiliger is dan de paus
Nou TO en mirjam, dan zijn jullie nog wel even zoet zeker? "Nee, Pino bestaat niet hoor, daar zit gewoon een mens in". "En Tommie is een handpop, die bestaat ook niet echt". Verschrikkelijk zeg. Etcetera etcetera. Weg onschuld.
Alle reacties Link kopieren
quote:wallace schreef op 03 november 2010 @ 19:51:

[...]





Aha, dus hij bestaat wel en jullie kopen de kado's, want eigenlijk bestaat hij niet.

Voor mij maak je het er niet logischer op, ik hoop dat jouw kind er wat meer mee kan.ja die kinderen denken dus dat hun ouders gek zijn. Ook niet helemaal gezond lijkt me
Alle reacties Link kopieren
quote:meds schreef op 03 november 2010 @ 19:51:

het is geen leugen. Je liegt als je iets te verbergen hebt. Sinterklaas is een spel. Net als heel veel dingen een spel zijn. Iedereen die zegt dat ze niet meedoen aan sint omdat het liegen zou zijn moet zijn kind ook niet naar de tv laten kijken.Inderdaad! Helemaal eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat dus echt zielig. Wat jij doet.
Ik breek even in hoor, heel kort. Ik vraag me af hè, bij het beoordelen van die kindertekeningen, hoe je je dan aan de ongeschreven regel van 5 positieve punten tegenover 1 negatief punt?

En geef je je kind ook aan hoe het beter kan? Of is het gewoon een loze kreet?

Ik denk niet dat je kinderen blij zijn om hun werkjes te tonen eerlijk gezegd....



En mocht ik kinderen krijgen: die geloven gewoon in de Sint.



Hoe werkt dat eigenlijk altijd de waarheid vertellen? Ook nooit gezegd tegen iemand dat je geen tijd had terwijl je geen zin bedoelde?
Inderdaad, iedereen liegt en in sommige gevallen is het nog goed voor je ook. (en voor je kind, als je steeds wil blijven volhouden dat die tekening nóg beter had gekund).
Alle reacties Link kopieren
quote:emaille schreef op 03 november 2010 @ 19:52:

Nou TO en mirjam, dan zijn jullie nog wel even zoet zeker? "Nee, Pino bestaat niet hoor, daar zit gewoon een mens in". "En Tommie is een handpop, die bestaat ook niet echt". Verschrikkelijk zeg. Etcetera etcetera. Weg onschuld.En hoe leg je Ienieminie uit, want die heeft touwtjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven