Langvoeders hier?

20-11-2009 16:03 714 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn hier ook langvoedende moeders hier? En tot hoelang wil je borstvoeding geven of heb je gegeven? Waar ligt de grens voor jullie?

Mijn dochter heb ik 11 maanden gevoed (door omstandigheden gestopt) en mijn zoontje is ruim 14 maanden en krijgt nog steeds borstvoeding. Zolang hij nog wil ga ik voorlopig nog door. Weet nog niet waar mijn grens ligt, ik denk 2 a 3 jaar?
Hallo,

Ik vind borstvoeding geven belangrijker dan werk. Het is helemaal niet egoistisch om te kolven op je werk, en anderen wat meer werk te laten doen.

Het gaat namelijk om (de gezondheid van) je kindje, en die is het allerbelangrijkste in je leven.

Mijn zoontje is 2 en ik geef nog steeds s'avonds voor het slapen gaan borstvoeding want daar heeft hij nog behoefte aan.

"Maffia", waar slaat dit op?

De mens is het enige zoogdier op aarde dat kunstvoeding geeft. Kunst voeding is eigenlijk alleen een levensreddend middel, als er geen borstvoeding gegeven kan worden vind ik, het is een prima alternatief. Iedereen weet dit, alleen steken de mensen die kunstvoeding geven zonder reden hun kop in het zand.
We live in a free world
quote:Ring1981 schreef op 25 november 2009 @ 12:41:

Ach ja. Mensen als Plokkie weten waarschijnlijk gewoon niet beter of hebben te kampen met een enorme frustratie jegens het feit dat het bij hun allemaal niet gelukt is.He verdorie, zat ik net op mijn handen
quote:Star schreef op 25 november 2009 @ 12:37:

Ah Plokkie heeft een reputatie dus?Plokkie in "Uitzendwerk: kolftijd onbetaald? Wie wee..."
oja, het is "kunstvoedingsmafia" ipv "borstvoedingmaffia" borstvoeding is namelijk het natuurlijkste wat er is, daar is niets raars aan, borstvoeding geven is vanzelfsprekend.
We live in a free world
Plokkie, kom je even een dikke geitenwollensokken knuffel halen van de borstvoedingsmaffia? Het valt niet mee he, dat het bij jou allemaal zo mislukt is. Daar mag je best even over huilen hoor, geeft niks.

quote:Ring1981 schreef op 25 november 2009 @ 12:44:

Plokkie, kom je even een dikke geitenwollensokken knuffel halen van de borstvoedingsmaffia? Het valt niet mee he, dat het bij jou allemaal zo mislukt is. Daar mag je best even over huilen hoor, geeft niks.

Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Je komt nooit nader tot elkaar, als je in extremen blijft denken. Borstvoedende collega's zouden het niet waarderen als ik meerdere keren per dag 20 min. onbereikbaar ben en ook nog eens eerder naar huis ga, omdat ik op tijd ergens moet zijn (in jullie geval dan het kdv). Ga dan minder uren werken, als je eigenlijk geen tijd hebt om te werken. Maar dat is dan koren op de molen, want mensen menen overal RECHT op te hebben. Moet iedereen daar dan blij mee zijn? Je hebt een collega, maar die is steeds even weg en gaat ook eerder naar huis, en jij mag dan alles voor die collega gaan opvangen. Niet echt een eerlijke oplossing lijkt mij, waarom mogen mensen daar niet iets over opmerken.
Bedankt voor de link Yamuna

Klinkt inderdaad wat gefrustreerd allemaal.
quote:witbloempje schreef op 25 november 2009 @ 12:41:

Hallo,

Ik vind borstvoeding geven belangrijker dan werk.

Hallo,

nou, dan ga je toch niet werken.
quote:Igoneh schreef op 25 november 2009 @ 12:47:

Je komt nooit nader tot elkaar, als je in extremen blijft denken. Borstvoedende collega's zouden het niet waarderen als ik meerdere keren per dag 20 min. onbereikbaar ben en ook nog eens eerder naar huis ga, omdat ik op tijd ergens moet zijn (in jullie geval dan het kdv). Ga dan minder uren werken, als je eigenlijk geen tijd hebt om te werken. Maar dat is dan koren op de molen, want mensen menen overal RECHT op te hebben. Moet iedereen daar dan blij mee zijn? Je hebt een collega, maar die is steeds even weg en gaat ook eerder naar huis, en jij mag dan alles voor die collega gaan opvangen. Niet echt een eerlijke oplossing lijkt mij, waarom mogen mensen daar niet iets over opmerken.Ik kan mijn werk ook in 6 uur doen ipv in 8. Gewoon een stapje harder. Hoeft niemand iets over te nemen van me.
werk ook niet
We live in a free world
Igoneh, was jij Rollergirl?
quote:Katherina schreef op 25 november 2009 @ 12:40:

Igoneh, ik weet natuurlijk niet het haarfijne van het hele onderzoek af, wat zeg ik, ik heb het onderzoek niet eens gelezen, maar dit is wat op de website van het rivm gepubliceerd wordt en ik acht hun kennis groot genoeg om dat hier dan klakkeloos over te nemen.Maar ik snap de redenatie wel wat zij zegt. Je kunt namelijk wel zeggen dat het geven van BV de kans op borstkanker verkleint. Maar je kunt niet zeggen dat het geven van FV de kans op borstkanker vergroot. Dat is een andere manier van formuleren.
Grief is just love with nowhere to go
Maar Igoneh, snap je dan niet dat dit juist een reden is om te stoppen met borstvoeding? Je voelt je vaak al zo lullig dat je moet kolven, zeker als je collega's hebt die er stevig van balen dat je steeds weg moet. Dat kan echt een druk op je leggen, waardoor het allemaal niet meer wil.

Het is geven en nemen. Mensen gaan toch ook vaak roken? Of poepen? Daar is toch ook niet zo'n gedoe over?
quote:Maleficent schreef op 25 november 2009 @ 12:50:

[...]

Maar ik snap de redenatie wel wat zij zegt. Je kunt namelijk wel zeggen dat het geven van BV de kans op borstkanker verkleint. Maar je kunt niet zeggen dat het geven van FV de kans op borstkanker vergroot. Dat is een andere manier van formuleren.In mijn optiek is het een andere manier van naar dingen kijken. Als fv de norm is dan verkleint bv idd het risico op. Maar als je bv als de norm ziet, en fv als het alternatief, ja, dan vergroot het geven van fv de kans op.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:Ring1981 schreef op 25 november 2009 @ 12:51:

Maar Igoneh, snap je dan niet dat dit juist een reden is om te stoppen met borstvoeding? Je voelt je vaak al zo lullig dat je moet kolven, zeker als je collega's hebt die er stevig van balen dat je steeds weg moet. Dat kan echt een druk op je leggen, waardoor het allemaal niet meer wil.

Het is geven en nemen. Mensen gaan toch ook vaak roken? Of poepen? Daar is toch ook niet zo'n gedoe over? Ik had ooit een baas die met 3 (!) kranten richting toilet vertrok en dan bij mij (toen was ik telefoniste) kwam melden dat hij even niet bereikbaar was.
quote:Igoneh schreef op 25 november 2009 @ 12:47:

Je komt nooit nader tot elkaar, als je in extremen blijft denken. Borstvoedende collega's zouden het niet waarderen als ik meerdere keren per dag 20 min. onbereikbaar ben en ook nog eens eerder naar huis ga, omdat ik op tijd ergens moet zijn (in jullie geval dan het kdv). Ga dan minder uren werken, als je eigenlijk geen tijd hebt om te werken. Maar dat is dan koren op de molen, want mensen menen overal RECHT op te hebben. Moet iedereen daar dan blij mee zijn? Je hebt een collega, maar die is steeds even weg en gaat ook eerder naar huis, en jij mag dan alles voor die collega gaan opvangen. Niet echt een eerlijke oplossing lijkt mij, waarom mogen mensen daar niet iets over opmerken.Maar jij hebt het over nader tot elkaar komen. Dan zou dus de kolvende moeder maar ook de collega's water in de wijn moeten doen. En verwachten dat de kolvende moeder helemaal stopt, is geen water bij de wijn doen.
quote:Supersmollie1 schreef op 25 november 2009 @ 12:52:

[...]

In mijn optiek is het een andere manier van naar dingen kijken. Als fv de norm is dan verkleint bv idd het risico op. Maar als je bv als de norm ziet, en fv als het alternatief, ja, dan vergroot het geven van fv de kans op.maar dat is wetenschappelijk niet aan te tonen, dus kun je dat niet zo stellen. Denk ik.
Nou, dat bedoel ik.

Mijn collega heeft de ziekte van Crohn en moet daardoor vaak even 'ontluchten' of gewoon poepen. Daardoor is ze ook vaak even weg van de afdeling. Maar niemand die er wat van zegt, het is al lastig zat.

En zo is het ook met kolven...
Igoneh, zoals eerder gezegd werkt opvangen toch van twee kanten? Als iemand gaat roken, moet iemand anders ook het werk opvangen. Als iemand gaat koffie leuten op een andere kamer ook. en zo kan ik nog wel 30 andere scenario's bedenken. Nou, die twee/drie keer per dag een kwartier zal dan ook wel loslopen. Daarnaast: ik ben best loyaal tegenover mijn baas, ben nu in de crisis vier dagen gaan werken ipv drie omdat er teveel werk ligt. Maar mijn loyaliteit heeft wel een plafond. Ik heb in het verleden gemerkt dat bazen andersom ook niet zo loyaal zijn (als je langdurig ziek wordt bijvoorbeeld). Dus de belanbgen van mijn kind gaan voor die van mijn baas ja. Aan de andere kant kreeg ik echt niet minder werk toen ik kolfte (ben net twee dagen gestopt, kind is nu tien maanden en recht is er niet meer ), net als dat mijn collega's met ouderschapsverlof ook niet minder werk krijgen. Ik zal dus gewoon harder moeten werken in dezelfde tijd. En ik denk dat dat bij heel veel bazen zo werkt.

(overigens heb ik wel twee keer tot negen maanden op het invalidentoilet gekolfd .)
Ik denk dat de collega's allang blij zijn dat het verlof over is, ook al is de moeder misschien wat meer tijd kwijt aan kolven?

In andere landen zijn de verloven soms nog langer. Nu heb je toch je collega weer terug. Die weer een groot deel van haar eigen werk doet. Wat maakt dan die 3 X kwartier per dag dan uit?
quote:Star schreef op 25 november 2009 @ 12:48:

[...]

Ik kan mijn werk ook in 6 uur doen ipv in 8. Gewoon een stapje harder. Hoeft niemand iets over te nemen van me.

Dat is fijn als jou dat lukt, maar ook iets wat je zelf niet helemaal kan inschatten. Misschien vind je van jezelf dat je harder werkt in de overige uren, misschien vinden je collega's van niet. Maar goed, dat kan ik niet inschatten.

Mijn ervaring met pas bevallen collega's die net weer aan het werk zijn en kolven, is dat ze beter thuis hadden kunnen blijven. Uiteraard houd ik mijn mond. Maar de hele dag zijn ze bezig met vertellen over hun bevalling, hun lekkende voorgevel, kolven, praten over kolven, en de kollfruimte is ook onderwerp van gesprek. Dan tig prive telefoontjes, die ook weer over het nieuwe spruitje gaan, plus erbij vertellen dat ze 'alweer aan het werk zijn, jaja, en BV geven!'. Tja, in de baas zijn tijd ja, hoe stoer is dat allemaal nou nog. Maar goed, je kunt er niets tegen doen dus wat gebeurde er bij ons? Als een pas bevallen collega terugkwam werd er niet op haar gerekend als arbeidskracht en bleef haar werk gewoon verdeeld over de andere collega's zoals tijdens het verlof. Dit lijkt me dus een hele rare uitwerking van het recht om te kolven en je beschadigt als vrouw de reputatie van andere werkende vrouwen. Maar goed, alles voor BV natuurlijk.
Mosterd alweer lees ik
quote:Maleficent schreef op 25 november 2009 @ 12:54:

[...]

maar dat is wetenschappelijk niet aan te tonen, dus kun je dat niet zo stellen. Denk ik.Hoezo niet? Je vergelijkt toch 2 groepen met elkaar? 1 groep die lang voedt en 1 groep die fv geeft. Die 2 groepen volg je en binnen x jaar blijkt het in de fv groep significant meer voor te komen. Anders geformuleerd blijkt het in de bv groep significant minder voor te komen. Afhankelijk van wat de norm is formuleer je je conclusie.
Precies. Ik ben voor mijn verlof ook zeer loyaal aan mijn baas geweest. We werkten een paar maanden structureel met 1,5 fte te weinig. Het was dus aanpezen. Ik mocht bepaalde taken niet doen van de gynaecoloog, maar het moest. Toen heb ik er ook nooit over gezeurd. Ik ben ook nooit ziek geweest, al had ik af en toe echt beter thuis kunnen blijven.

Maar anderzijds verwacht ik dus nu loyaliteit terug. Zo werkt dat aan twee kanten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven