Leraarondersteuner alleen voor de klas

07-01-2020 11:16 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter zit op een dorpsschool die jarenlang zo weinig leerlingen had dat alle groepen in duo-groepen zitten. Ze is 4 jaar (hoort dus in groep 1) en zit in groep 1/2. Nu groeit het aantal leerlingen in groep 1/2 erg hard als gevolg van een nieuwbouwwijk in het dorp. Als de school niet ingrijpt bestaat groep 1/2 aan het eind van dit schooljaar uit 41 leerlingen.

Gisteren hebben we een brief van school gehad dat groep 1/2 na de voorjaarsvakantie gesplitst wordt in 2 groepen van circa 20 leerlingen. Over de verdeling wordt nog nagedacht, blijkbaar is de splitsing naar groep 1 en groep 2 o.b.v. leeftijd (en daarmee de groep waarin het kind onder normale omstandigheden thuis hoort) niet direct de meest logische keuze.

Een extra groep betekent natuurlijk ook wat voor de inzet van leerkrachten. Nu zijn er 2 juffen die een duo baan hebben. Ze gaan beiden iets meer werken, waardoor de ene nieuwe groep 3 dagen een leerkracht voor de klas heeft en de andere 4 dagen. De overige dagen wordt de leraarondersteuner alleen voor de klas gezet (zij is nu de hele week aanwezig in de klas naast de leerkracht).

Over 2 weken is er een informatie avond hierover op school. Uiteraard ga ik daar naar toe en zal ook mijn vragen daar stellen.
Maar ik weet niet zo goed wat ik moet vinden van een leraarondersteuner die zelfstandig voor de klas wordt gezet.
De site van de onderwijsinspectie is helder, het mag niet. Aan de andere kant denk ik het is groep 1/2 waar het speel- en knutselgehalte nog erg hoog ligt. Met mijn beperkte kennis van wat een leraarondersteuner kan, lijkt me dit niet een heel groot probleem (dan ga ik ervan uit dat het lesprogramma met de leerkracht is afgestemd).

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Zijn er hier leerkrachten of leraarondersteuners die hier iets van vinden?

Ik ben trouwens wel erg blij met het opsplitsen van de groep. De groep is nu 31 kinderen groot en dat vind ik al fors. Meer aandacht per individu vind ik erg wenselijk.
eenhoorn wijzigde dit bericht op 07-01-2020 13:45
0.03% gewijzigd
Gaat ze echt onderwijs geven?

Of is ze eerder een soort veredelde babysit die ervoor moet zorgen dat de kinderen rustig blijven en hun werkjes maken die de eigenlijke leerkrachten hebben opgesteld?
Er zal weinig keus zijn. Dit, of de kinderen 1 of 2 dagen naar huis sturen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Als noodoplossing zolang er geen leerkracht is en er een vacature uitstaat is het niet anders, maar structureel nee.
Groep 1 en 2 is niet alleen maar knutselen en spelen!
Volgens mij is het wel gebruikelijk dat groepen 1 en 2 bijelkaar zitten.
Hier in de wijk alleen maar hele grote scholen, maar ook gecombineerde groepen 1/2. ( er is wel een aparte groep 0 instroomklas vanaf maart).

Ik zou persoonlijk niet zo blij worden van een school waar de klassenassistent alleen voor de klas staat, maar waarschijnlijk is er geen budget of beschikbaarheid van een extra leerkracht. En dan is dit misschien wel de beste oplossing.
Marnamai schreef:
07-01-2020 11:19
Gaat ze echt onderwijs geven?

Of is ze eerder een soort veredelde babysit die ervoor moet zorgen dat de kinderen rustig blijven en hun werkjes maken die de eigenlijke leerkrachten hebben opgesteld?
Dat blijkt niet uit de brief en is een vraag die ik ga stellen tijdens de informatie avond. Ik vermoed dat ze het programma (incl. werkjes) van de leerkracht zal volgen.
Het is heel simpel: het mag niet.
Ik heb pabo gedaan (niet afgemaakt) en een diploma voor onderwijsassistent.
Ik mag niet alleen een klas draaien. Al zou ik dat best kunnen.

Ivm ziekte wordt het voor tijdelijk nog wel eens gedaan en gedoogd omdat een ander oplossing is dat de kinderen thuis moeten blijven en dat is natuurlijk helemaal niks.

Maar als vaste oplossing niet. Dan maar extra leerkracht aannemen.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Hebben ze straks overigens wel budget voor extra leerkrachten in groep 3, 4, 5, ...?
Of blijft dit het ritme voor de volgende 7.5 jaar?

Want de meerderheid van die 40 kinderen stroomt volgend jaar - en de jaren erna - ook gewoon door en wie weet nog wel meer.

1 jaar uit nood een klassenassistent voor de klas is 1 zaak.
7.5 jaar de helft van de week - als je pech hebt dat je kind in klas 2 komt - een KA voor de klas zou ik niks vinden.
Marnamai schreef:
07-01-2020 11:25
Hebben ze straks overigens wel budget voor extra leerkrachten in groep 3, 4, 5, ...?

Want de meerderheid van die 40 kinderen stroomt volgend jaar - en de jaren erna - ook gewoon door en wie weet nog wel meer.

7.5 jaar de helft van de week - als je pech hebt dat je kind in klas 2 komt - een KA voor de klas zou ik niks vinden.
Natuurlijk hebben ze daar budget voor. Meer kinderen is meer financiering.

En de onderwijsinspectie laat ze hier echt niet structureel mee wegkomen.
Marnamai schreef:
07-01-2020 11:25

Goed punt! Ik ga vragen hoe ze de komende jaren voor zich zien.
Een klassenassistent is wel even andere koek dan een leerkrachtondersteuner ;) Dat scheelt bijna 2 niveaus.

Wanneer de leerkrachtondersteuner voor de klas staat, is de leerkracht van de andere klas dan wel aanwezig? Want dan mag het namelijk wel.

Tevens ligt het ook een beetje aan de ervaring van de leerkrachtondersteuner. Als deze al vijf of tien jaar meedraait in de kleuterklas, is ze veel meer ervaren dan een net afgestudeerde leerkracht van de PABO. Daar heb je bij de kleuters echt wel veel meer aan. En na al die jaren weet je ook écht wel wat je allemaal moet doen en aanleren in de kleuterklas.
Financiering zal wel rond komen, maar vind maar eens een basisschoolleraar tegenwoordig...
rosings schreef:
07-01-2020 11:31
Financiering zal wel rond komen, maar vind maar eens een basisschoolleraar tegenwoordig...
Inderdaad dat is een groter probleem en vermoedelijk de reden waarom ze dit nu zo doen.

En waarom de inspectie het misschien nu wel gedoogt.
Irish_Wasser_Woman schreef:
07-01-2020 11:30
Wanneer de leerkrachtondersteuner voor de klas staat, is de leerkracht van de andere klas dan wel aanwezig? Want dan mag het namelijk wel.
Ja, die is wel aanwezig. Zij geeft dan zelf les in de andere klas.
Weet je waarom het dan wel is toegestaan? Ik zie de toegevoegde waarde van haar aanwezigheid niet als ze zelf voor een andere klas staat.
1/2 combinatieklassen is toch heel.normaal. ik ken niet anders, na groep 2 is er in principe(mits voldoende leerlingen) wel een leerjaar per klas.

Ik zou gewoon even de informatieavond afwachten. School zit in een lastige situatie en zoekt nu gepaste oplossing. Misschien gaan ze straks 2 groepen paralleldraaien waarbij ze dus in een ruimte zitten of naast elkaar zodat de gediplomeerde leerkracht altijd in de buurt is.

Vergeet ook niet dat het enorm lastig is om aan leerkrachten te komen, zeker in bepaalde regio's. Niet voor niks dat er gestaakt wordt en kinderen soms gewoon naar huis gestuurd worden bij ziekte van een leerkracht.

Bij ons hebben ze als reservepoel zelfs al ouders gevraagd met een diploma om zich in te schrijven. Het is dus misschien voor nu even de enige oplossing om de kwaliteit van lesgeven te optimaliseren

Ga rustig luisteren die avond en tast even af wat ze precies willen zonder meteen in de verdediging te schieten of se mitsen en maren op tafel te gooien. School zal hier zelf ook al mee bezig zijn en niets is zo vervelend dan een ouder die het allemaal betwr denkt te weten terwijl de school juist enorm zn best doet het beste te realiseren (niet dat ik zeg dat jij zn ouder bent overigens TO)
gordijn87 schreef:
07-01-2020 11:41
1/2 combinatieklassen is toch heel.normaal. ik ken niet anders, na groep 2 is er in principe(mits voldoende leerlingen) wel een leerjaar per klas.
Op deze school zijn het dus (tot nu toe) combinatieklassen, vanwege het geringe aantal leerlingen. De school had aan het begin van het schooljaar totaal 120 leerlingen.

Ik zou gewoon even de informatieavond afwachten. School zit in een lastige situatie en zoekt nu gepaste oplossing. Misschien gaan ze straks 2 groepen paralleldraaien waarbij ze dus in een ruimte zitten of naast elkaar zodat de gediplomeerde leerkracht altijd in de buurt is.
De klassen komen naast elkaar. Nu zit er een peuterspeelzaal naast de klas en die gaat verhuizen, zodat er ruimte komt voor nog een klas.

Vergeet ook niet dat het enorm lastig is om aan leerkrachten te komen, zeker in bepaalde regio's. Niet voor niks dat er gestaakt wordt en kinderen soms gewoon naar huis gestuurd worden bij ziekte van een leerkracht.

Bij ons hebben ze als reservepoel zelfs al ouders gevraagd met een diploma om zich in te schrijven. Het is dus misschien voor nu even de enige oplossing om de kwaliteit van lesgeven te optimaliseren

Ga rustig luisteren die avond en tast even af wat ze precies willen zonder meteen in de verdediging te schieten of se mitsen en maren op tafel te gooien. School zal hier zelf ook al mee bezig zijn en niets is zo vervelend dan een ouder die het allemaal betwr denkt te weten terwijl de school juist enorm zn best doet het beste te realiseren (niet dat ik zeg dat jij zn ouder bent overigens TO)
Dat afwachten en rustig vragen ga ik zeker doen. Ik vraag me nu alleen af hoe erg (of niet erg) het is om een leraarondersteuner zelfstandig voor de klas te hebben.
Een klassenassistent is wel even andere koek dan een leerkrachtondersteuner ;) Dat scheelt bijna 2 niveaus.

Tevens ligt het ook een beetje aan de ervaring van de leerkrachtondersteuner. Als deze al vijf of tien jaar meedraait in de kleuterklas, is ze veel meer ervaren dan een net afgestudeerde leerkracht van de PABO. Daar heb je bij de kleuters echt wel veel meer aan. En na al die jaren weet je ook écht wel wat je allemaal moet doen en aanleren in de kleuterklas.
Precies dit. De school gaat hier natuurlijk zeer zorgvuldig mee om en er zijn ongetwijfeld veel vergaderingen aan deze beslissing vooraf gegaan. Waarom heb je niet gewoon vertrouwen in het inzicht, de betrokkenheid en de kennis en kunde van de directie en het team van de school van je kind ? De beslissing is natuurlijk gebaseerd op wat het beste is voor de kinderen. Waarom trek je dat in twijfel ?

Sorry, ben een beetje allergisch voor die ouders die altijd wat te zeuren hebben en zich overal mee bemoeien, het is nooit goed. Een klas van 41 kinderen is toch ook niet te doen ? Of minder naar school vanwege tekort aan leraren ? En dan ga je googlen of het wel of niet mag. Dat is toch niet relevant ? Relevant is dat je kind goed les krijgt. Wacht dat eerst eens even af.
Francien2019 schreef:
07-01-2020 11:50
Precies dit. De school gaat hier natuurlijk zeer zorgvuldig mee om en er zijn ongetwijfeld veel vergaderingen aan deze beslissing vooraf gegaan. Waarom heb je niet gewoon vertrouwen in het inzicht, de betrokkenheid en de kennis en kunde van de directie en het team van de school van je kind ? De beslissing is natuurlijk gebaseerd op wat het beste is voor de kinderen. Waarom trek je dat in twijfel ?

Sorry, ben een beetje allergisch voor die ouders die altijd wat te zeuren hebben en zich overal mee bemoeien, het is nooit goed. Een klas van 41 kinderen is toch ook niet te doen ? Of minder naar school vanwege tekort aan leraren ? En dan ga je googlen of het wel of niet mag. Dat is toch niet relevant ? Relevant is dat je kind goed les krijgt. Wacht dat eerst eens even af.
Ik herken me niet in het beeld dat je hier van me neerzet. Ik trek niets in twijfel, sterker nog ik ben groot voorstander van het opsplitsen van de klas. Alleen heb ik vrijwel geen kennis van alle functies die onderwijsland kent en weet ik dus niet wat het effect kan zijn van een leraarondersteuner zelfstandig voor de klas. Toch niet vreemd om me dan nu hier even in te verdiepen? Zo heb ik me ook verdiept in de normen, waarden, cultuur, lesmethoden, etc. van de school voordat dochter is aangemeld.
Als ze dit gaan doen is dat om te voorkomen dat de kinderen naar huis of een andere school gestuurd moeten worden. Zoals al op andere plekken wel aan de orde is.

En dat doen ze ook alleen als er echt geen andere oplossing is. Echt heb je geen nieuws gezien of gehoord waarom ze al die tijd aan het staken waren? Echt niet alleen om wat meer centen te krijgen.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 07-01-2020 12:06
51.78% gewijzigd
Het mag zolang de niet bevoegde werkt onder verantwoordelijkheid van een wel bevoegde leerkracht. (ergo: 1 bevoegde leerkracht voor een school is voldoende).

Een leerkrachtondersteuner is inderdaad een niveau hoger dan een onderwijsassistent. Dat is een tweejarige HBO opleiding. Ik zie voor kleuters het probleem niet zo. Wij hebben destijds allemaal kleuteronderwijs gehad van leerkrachten die van de kleuterkweek kwamen (vergelijkbaar met een MBO opleiding). Deze leerkrachten hebben toen de basisschool kwam allemaal bevoegdheid gekregen. Er zijn nog steeds oudere kleuterleerkrachten die dus geen HBO opleiding hebben. Die doen het over het algemeen prima.

Fijn voor de kinderen dat het iemand is die ze al kennen.
Lijkt me prima om je vragen te stellen. Wat ik op onze school zie gebeuren (vorig jaar twee grote kleuterklassen met full time onderwijsassistent erbij, nu 3 kleine kleuterklassen met ieder een juf) is dat er veel samen wordt gewerkt tussen de klassen. Vorig jaar werden de klassen tijdens het speerwerken verveeld over de drie klassen waarbij de klassenassistent toezicht hield op de derde groep. Samenstelling van de groepen per klas was wisselend afhankelijk wat kinderen kozen/moesten doen.
Ook dit jaar is er bijvoorbeeld een middag dat tweetalige kinderen (veel expats) bij elkaar zitten voor extra taalles evenals de kleuters die wel wat extra uitdaging kunnen gebruiken. De kleuterjuffen hier kennen alle kleuters, al blijft de eigen juf natuurlijk verantwoordelijk is die het aanspreekpunt.
Best kans dus dat om de school van je dochter de kleuters over twee lokalen verveeld worden maar in de praktijk nog met regelmaat dingen samen doen met kinderen uit de andere klas.
Neemt niet wel dat een klassenondersteuner natuurlijk onder begeleiding van een meester/juf hoort te werken.
eenhoorn schreef:
07-01-2020 11:55
Ik herken me niet in het beeld dat je hier van me neerzet. Ik trek niets in twijfel, sterker nog ik ben groot voorstander van het opsplitsen van de klas. Alleen heb ik vrijwel geen kennis van alle functies die onderwijsland kent en weet ik dus niet wat het effect kan zijn van een leraarondersteuner zelfstandig voor de klas. Toch niet vreemd om me dan nu hier even in te verdiepen? Zo heb ik me ook verdiept in de normen, waarden, cultuur, lesmethoden, etc. van de school voordat dochter is aangemeld.
Je hoeft ook geen diepgaande kennis te hebben van alle functies in onderwijsland en de effecten van een leraarondersteuner voor de klas. De directie en het team van de school die je voor je kind gekozen hebt, hebben dat namelijk al in ruime mate. Ik vind het aanmatigend dat je denkt dat je door te googlen meer kennis van onderwijs kunt vergaren dan de school van je kind met al hun ervaring. En als het goed is een goed team, je hebt deze school toch niet voor niets voor je kind gekozen ? De school zit bovendien echt niet te wachten op ouders die met hun googlekennis het team even gaan vertellen wat wel en niet mag. Daar hebben ze geen tijd voor, ze geven liever les.

Niet mee eens.
Bij mijn kind stond een net afgestudeerde leerkracht voor de klas en zij was een hele goede juf. Ze kwam wel uit een onderwijs familie. Dat scheelt misschien.

In groep 1 kreeg mijn kind na een splitsing een juf die een jaar of 10 ervaring had maar alleen met groep 8. Ze had zelf nog geen kinderen en heen ervaring met kleuters. Dat merkte je best een beetje in het begin Maar ze deed het heel goed.

Ook ervaring met klassenassistenten en dat zijn toch vaak mensen die eigenlijk juf wilden worden maar het niveau niet halen. En sorry dat ik het zeg maar ik wil eigenlijk gewoon niet dat mijn kind les krijgt van mensen die zelf niet zo slim zijn.

Wat ik ook wel heb gezien is dat leerkrachten die bijna met pensioen gaan en wat het rustiger aan willen doen gaa werken in de functie van klassenassistent zodat ze minder verantwoordelijkheden hebben.

Officieel hebben ze dan niet de verantwoording voor een klas. Maar in gevallen als dit dat ze een klas gaan splitsen kunnen ze dan natuurlijk prima alleen voor de klas staan want ze zijn gewoon juf.

Dus ook even vragen wat de achtergrond is van de leerkrachtondersteuner.
sugarmiss schreef:
07-01-2020 12:11
Niet mee eens.
Bij mijn kind stond een net afgestudeerde leerkracht voor de klas en zij was een hele goede juf. Ze kwam wel uit een onderwijs familie. Dat scheelt misschien.

In groep 1 kreeg mijn kind na een splitsing een juf die een jaar of 10 ervaring had maar alleen met groep 8. Ze had zelf nog geen kinderen en heen ervaring met kleuters. Dat merkte je best een beetje in het begin Maar ze deed het heel goed.

Daarom schreef ik ook : 5 tot 10 jaar ervaring in een kleuterklas ;)

Klassenassistenten is echt een hele andere verantwoording dan onderwijsassistenten of leerkrachtondersteuners.
Klassenassistent is niveau 3. Onderwijsassistent niveau 4. Leerkrachtondersteuner is niveau 5. Lko zijn vaak mensen die al heel veel jaar ervaring hebben in het onderwijs als oa. Maar als oa zit je al vrij snel aan het maximale salaris. Omdat deze mensen niet meer konden gaan verdienen, maar er heel veel super goede krachten bij zaten, hebben ze leerkrachtondersteuner in het leven geroepen. Dan kon er ineens twee schalen bij ;) En ze konden ook veel meer verantwoording aan dan de gemiddelde oa. Mogen ook lessen geven dus. Dat gebeurde al, maar nu dus officieel. In een kleuterklas zeker is er weinig mis met een lko die één of twee dagen per week, onder supervisie van de andere leerkrachct de klas draait. Mits ze dus wel een bak ervaring heeft.
Je bent voorstander van de splitsing, maar zou liever zien dat het groep 1 en groep 2 werd ipv twee combinatieklassen. Ik weet niet over welke regio we praten, maar ik ken eigenlijk geen scholen waar ze groep 1 en groep 2 apart hebben. Kleuterklassen zijn vrijwel altijd combinatieklassen (iig de afgelopen 25 jaar). Wat heb je tegen de combinatieklas?

Verder: er is een gigantisch lerarentekort. En dus mogen scholen dit soort noodgrepen toepassen. De leerkracht is eindverantwoordelijk (en het kan dus zijn dat een leerkracht inderdaad verantwoordelijk is voor 40-50 leerlingen, en met al die ouders oudergesprekken moet voeren, rapporten moet maken, lesplannen moet maken en aanpassen, zorgplannen moet uitvoeren en de leerlingadministratie moet bijhouden...). De andere dagen staat er een bevoegde leerkracht bij de andere klas (en is beschikbaar als achterwacht) en staat er een bevoegde kracht voor de klas van je dochter.

Waarom dit mag? Omdat er zo’n 6000 fulltime leerkrachten te weinig zijn in Nederland. De school is ook niet gelukkig met deze oplossingen. Grote kans dat ze de vacatures voor volgend schooljaar al aan het schrijven zijn, maar dag ze ook weten dat ze het voor dit schooljaar gewoon niet meer rond krijgen - behalve dus door deze constructie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven