Leraarondersteuner alleen voor de klas
dinsdag 7 januari 2020 om 11:16
Mijn dochter zit op een dorpsschool die jarenlang zo weinig leerlingen had dat alle groepen in duo-groepen zitten. Ze is 4 jaar (hoort dus in groep 1) en zit in groep 1/2. Nu groeit het aantal leerlingen in groep 1/2 erg hard als gevolg van een nieuwbouwwijk in het dorp. Als de school niet ingrijpt bestaat groep 1/2 aan het eind van dit schooljaar uit 41 leerlingen.
Gisteren hebben we een brief van school gehad dat groep 1/2 na de voorjaarsvakantie gesplitst wordt in 2 groepen van circa 20 leerlingen. Over de verdeling wordt nog nagedacht, blijkbaar is de splitsing naar groep 1 en groep 2 o.b.v. leeftijd (en daarmee de groep waarin het kind onder normale omstandigheden thuis hoort) niet direct de meest logische keuze.
Een extra groep betekent natuurlijk ook wat voor de inzet van leerkrachten. Nu zijn er 2 juffen die een duo baan hebben. Ze gaan beiden iets meer werken, waardoor de ene nieuwe groep 3 dagen een leerkracht voor de klas heeft en de andere 4 dagen. De overige dagen wordt de leraarondersteuner alleen voor de klas gezet (zij is nu de hele week aanwezig in de klas naast de leerkracht).
Over 2 weken is er een informatie avond hierover op school. Uiteraard ga ik daar naar toe en zal ook mijn vragen daar stellen.
Maar ik weet niet zo goed wat ik moet vinden van een leraarondersteuner die zelfstandig voor de klas wordt gezet.
De site van de onderwijsinspectie is helder, het mag niet. Aan de andere kant denk ik het is groep 1/2 waar het speel- en knutselgehalte nog erg hoog ligt. Met mijn beperkte kennis van wat een leraarondersteuner kan, lijkt me dit niet een heel groot probleem (dan ga ik ervan uit dat het lesprogramma met de leerkracht is afgestemd).
Hoe kijken jullie hier tegen aan? Zijn er hier leerkrachten of leraarondersteuners die hier iets van vinden?
Ik ben trouwens wel erg blij met het opsplitsen van de groep. De groep is nu 31 kinderen groot en dat vind ik al fors. Meer aandacht per individu vind ik erg wenselijk.
Gisteren hebben we een brief van school gehad dat groep 1/2 na de voorjaarsvakantie gesplitst wordt in 2 groepen van circa 20 leerlingen. Over de verdeling wordt nog nagedacht, blijkbaar is de splitsing naar groep 1 en groep 2 o.b.v. leeftijd (en daarmee de groep waarin het kind onder normale omstandigheden thuis hoort) niet direct de meest logische keuze.
Een extra groep betekent natuurlijk ook wat voor de inzet van leerkrachten. Nu zijn er 2 juffen die een duo baan hebben. Ze gaan beiden iets meer werken, waardoor de ene nieuwe groep 3 dagen een leerkracht voor de klas heeft en de andere 4 dagen. De overige dagen wordt de leraarondersteuner alleen voor de klas gezet (zij is nu de hele week aanwezig in de klas naast de leerkracht).
Over 2 weken is er een informatie avond hierover op school. Uiteraard ga ik daar naar toe en zal ook mijn vragen daar stellen.
Maar ik weet niet zo goed wat ik moet vinden van een leraarondersteuner die zelfstandig voor de klas wordt gezet.
De site van de onderwijsinspectie is helder, het mag niet. Aan de andere kant denk ik het is groep 1/2 waar het speel- en knutselgehalte nog erg hoog ligt. Met mijn beperkte kennis van wat een leraarondersteuner kan, lijkt me dit niet een heel groot probleem (dan ga ik ervan uit dat het lesprogramma met de leerkracht is afgestemd).
Hoe kijken jullie hier tegen aan? Zijn er hier leerkrachten of leraarondersteuners die hier iets van vinden?
Ik ben trouwens wel erg blij met het opsplitsen van de groep. De groep is nu 31 kinderen groot en dat vind ik al fors. Meer aandacht per individu vind ik erg wenselijk.
eenhoorn wijzigde dit bericht op 07-01-2020 13:45
0.03% gewijzigd
donderdag 9 januari 2020 om 12:52
En lang niet iedereen die van de PABO komt, kan en/of wil ook in alle groepen lesgeven. Dat is dan weer het volgende probleem.Saartjepoes2 schreef: ↑07-01-2020 19:57Iemand net van de PABO mag gelukkig voor alle groepen lesgeven.... daar zijn ze voor opgeleid![]()
fizz wijzigde dit bericht op 09-01-2020 13:01
0.17% gewijzigd

donderdag 9 januari 2020 om 12:59
Dit is een groot hekelpunt in het onderwijs.. begrijpelijk ook!
Ik werk in de zorg en zie het hier ook gebeuren.
Collega's die met veel plezier werken met dementerende ouderen, moeten plots multi inzetbaar zijn op een somatische of revalidatie afdeling, en andersom.
Dat is net zoiets als een kleuterjuf voor groep 8 zetten. Het werkt niet en mensen raken er doodongelukkig van!
donderdag 9 januari 2020 om 13:02
Je hebt helemaal gelijk! Fijn dat je, dmv dit topic, geen probleem voor de rest van het schooljaar zieteenhoorn schreef: ↑09-01-2020 12:37Nou, mijn topic wordt inmiddels gebruikt voor een algemeen discussie over het onderwijs. Helemaal geen probleem hoor, maar misschien toch goed om nog iets over mijn eigen standpunt over mijn onderwerp te zeggen.
Op dit moment heb ik absoluut geen probleem met de keuzes die school maakt. Sterker ik juich het opsplitsen van de klas toe!
Ik snap het probleem waar ze tegenaan lopen en begrijp dat de keuze die ze maken het meest optimale is tussen het beste onderwijs voor de kinderen, budget, beschikbaar personeel en beschikbare ruimte. Dat laatste is specifiek voor deze school ook een issue, het duurt niet lang meer en dan komen ze klaslokalen tekort.
Neemt niet weg dat ik als ouder ook verantwoordelijk ben voor het onderwijs van mijn kind. Wij als ouders bepalen immers naar welke school ons kind gaat. Dus net zoals we bij de schoolkeuze gekeken hebben naar wat de school is en doet, probeer ik ook bij belangrijke wijzigingen te bekijken wat dat betekent voor mijn kind en of ik daar als ouder achter sta. Niet met als doel daar bezwaar tegen aan te tekenen of het beter te weten dan school, maar om voor mezelf vast te stellen wat ik er van vind. En mocht mijn conclusie zijn dat ik zaken onduidelijk vind of het ergens niet mee eens ben, dan zal ik het gesprek aangaan met school. Op een positieve manier dat wel, want ik geloof echt in de beste intenties van deze school.
Tot nu toe (mede o.b.v. dit topic) zie ik geen probleem in de voorgestelde wijziging, volgens de info die ik nu heb ik het ook maar voor een beperkte periode (van maart tot de zomervakantie). Wel heb ik wat vragen voor school die ik zal stellen op de ouderavond. Deze gaan m.n. over de toekomst voor zowel deze groep als nieuwe groepen (het is onze bedoeling dat onze jongste dochter over 2 jaar ook naar deze school gaat) En ik ben wel benieuwd hoe school de groei en ontwikkeling van de school de komende jaren voor zich ziet.

En ik denk ook dat het helemaal prima is om te vragen hoe ze de toekomst zien! Ik weet alleen niet of je de ouderavond (want die is met de juf, toch?) daar voor moet gebruiken, of dat het beter is een afspraak te maken met de directeur

donderdag 9 januari 2020 om 15:35
Mezelf maar even gequote.Pindakaasjes schreef: ↑09-01-2020 10:47Het is niet hoe het zou horen en niet ideaal.. dat ben ik absoluut met je eens. Maar we hebben het over knutselen of leren hoe je netjes een werkstukje met plaatjes in elkaar zet en kunt uitprinten. Heb je daar werkelijk zoveel bezwaar tegen?
Resultaat is dan wel dat het allemaal komt te vervallen op school.. en ouders het zelf thuis mogen gaan doen. Waar ze dan ook weer verbolgen over zijn.
Ik vind het namelijk oprecht jammer (evenals bij andere opmerkingen van anderen) dat een antwoord/reactie dan uitblijft.
Het geeft wel aan (vind ik althans) dat opsommen wat er allemaal niet goed gaat,, wel gemakkelijker afgaat dan mee te denken in oplossingen, hulp te bieden, of op zijn minst hulp te accepteren.
donderdag 9 januari 2020 om 16:09
Het is een speciale ouderavond waarin de opsplitsing van de klas wordt toegelicht. Zowel de achtergrond als de feitelijke verdeling van de kinderen over de 2 groepen. De verdeling is nog niet bekend (wordt nog over nagedacht) en zal op de ouderavond bekend worden gemaakt.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑09-01-2020 13:02Je hebt helemaal gelijk! Fijn dat je, dmv dit topic, geen probleem voor de rest van het schooljaar ziet
En ik denk ook dat het helemaal prima is om te vragen hoe ze de toekomst zien! Ik weet alleen niet of je de ouderavond (want die is met de juf, toch?) daar voor moet gebruiken, of dat het beter is een afspraak te maken met de directeur![]()
Het is geen één op één gesprek, maar een collectieve sessie voor alle ouders van de kinderen op wie het betrekking heeft. De beide leerkrachten, de leerkrachtondersteuner en de directeur zijn hierbij aanwezig.
donderdag 9 januari 2020 om 16:38
Ah, ja, dan is het wél het uitgelezen moment voor jouw vragen inderdaadeenhoorn schreef: ↑09-01-2020 16:09Het is een speciale ouderavond waarin de opsplitsing van de klas wordt toegelicht. Zowel de achtergrond als de feitelijke verdeling van de kinderen over de 2 groepen. De verdeling is nog niet bekend (wordt nog over nagedacht) en zal op de ouderavond bekend worden gemaakt.
Het is geen één op één gesprek, maar een collectieve sessie voor alle ouders van de kinderen op wie het betrekking heeft. De beide leerkrachten, de leerkrachtondersteuner en de directeur zijn hierbij aanwezig.

donderdag 9 januari 2020 om 17:03
We verschillen van mening over wat een oplossing is. Onbevoegde ouders voor de klas zetten is geen oplossing. Het maskeert alleen het probleem.Pindakaasjes schreef: ↑09-01-2020 15:35Mezelf maar even gequote.
Ik vind het namelijk oprecht jammer (evenals bij andere opmerkingen van anderen) dat een antwoord/reactie dan uitblijft.
Het geeft wel aan (vind ik althans) dat opsommen wat er allemaal niet goed gaat,, wel gemakkelijker afgaat dan mee te denken in oplossingen, hulp te bieden, of op zijn minst hulp te accepteren.

donderdag 9 januari 2020 om 21:28
Als jij mijn eerdere verhaal/ uitleg vertaald naar 'onbevoegde ouders die voor de klas worden gezet'.. dan zijn we inderdaad uitgepraat.

donderdag 9 januari 2020 om 21:39
eenhoorn schreef: ↑09-01-2020 16:09Het is een speciale ouderavond waarin de opsplitsing van de klas wordt toegelicht. Zowel de achtergrond als de feitelijke verdeling van de kinderen over de 2 groepen. De verdeling is nog niet bekend (wordt nog over nagedacht) en zal op de ouderavond bekend worden gemaakt.
Dat vind ik dan wel weer netjes van school.
Er wordt in elk geval open gecommuniceerd, iets wat voor veel scholen een noodzakelijk kwaad lijkt te zijn.

vrijdag 10 januari 2020 om 13:37
Een keer een lesje geven of iets begeleiden kan prima vind ik, zolang de eindverantwoordelijkheid en het overzicht maar bij een echte leerkracht liggen.
Op de school van mijn kinderen was er elke week knutselen in ateliers. Als ouder heb ik jaren mijn eigen atelier gehad. Onbevoegd maar vol passie en beschikend over genoeg kennis en kunde over de techniek en de materialen. Heel betekenis volle lessen gegeven die door ouders en leerlingen zeer gewaardeerd werden.
Als LKO had ik pas mijn vader voor een gastles. Zeer waardevolle les al was en is mijn vader onbevoegd.
Ik vind dit soort lessen gegeven door niet-onderwijsmensen vaak juist heel waardevol. Ik doe echter ook dat er voor leerkrachten alsnog een hoop werk in gaat zitten, dus geen oplossing voor het tekort is.
Vaak kan zo'n ouder een les geven waar de leerkracht de tijd en energie voor ontbreekt. Bijvoorbeeld een les met papiermaché, veel leerkrachten deinzen daarvoor terug ivm de rotzooi die na afloop opgeruimd en schoongemaakt moet worden. Hoe heerlijk als een ouder zo'n les geeft en na afloop alles netjes opruimt en schoonmaakt.