Leraarondersteuner alleen voor de klas
dinsdag 7 januari 2020 om 11:16
Mijn dochter zit op een dorpsschool die jarenlang zo weinig leerlingen had dat alle groepen in duo-groepen zitten. Ze is 4 jaar (hoort dus in groep 1) en zit in groep 1/2. Nu groeit het aantal leerlingen in groep 1/2 erg hard als gevolg van een nieuwbouwwijk in het dorp. Als de school niet ingrijpt bestaat groep 1/2 aan het eind van dit schooljaar uit 41 leerlingen.
Gisteren hebben we een brief van school gehad dat groep 1/2 na de voorjaarsvakantie gesplitst wordt in 2 groepen van circa 20 leerlingen. Over de verdeling wordt nog nagedacht, blijkbaar is de splitsing naar groep 1 en groep 2 o.b.v. leeftijd (en daarmee de groep waarin het kind onder normale omstandigheden thuis hoort) niet direct de meest logische keuze.
Een extra groep betekent natuurlijk ook wat voor de inzet van leerkrachten. Nu zijn er 2 juffen die een duo baan hebben. Ze gaan beiden iets meer werken, waardoor de ene nieuwe groep 3 dagen een leerkracht voor de klas heeft en de andere 4 dagen. De overige dagen wordt de leraarondersteuner alleen voor de klas gezet (zij is nu de hele week aanwezig in de klas naast de leerkracht).
Over 2 weken is er een informatie avond hierover op school. Uiteraard ga ik daar naar toe en zal ook mijn vragen daar stellen.
Maar ik weet niet zo goed wat ik moet vinden van een leraarondersteuner die zelfstandig voor de klas wordt gezet.
De site van de onderwijsinspectie is helder, het mag niet. Aan de andere kant denk ik het is groep 1/2 waar het speel- en knutselgehalte nog erg hoog ligt. Met mijn beperkte kennis van wat een leraarondersteuner kan, lijkt me dit niet een heel groot probleem (dan ga ik ervan uit dat het lesprogramma met de leerkracht is afgestemd).
Hoe kijken jullie hier tegen aan? Zijn er hier leerkrachten of leraarondersteuners die hier iets van vinden?
Ik ben trouwens wel erg blij met het opsplitsen van de groep. De groep is nu 31 kinderen groot en dat vind ik al fors. Meer aandacht per individu vind ik erg wenselijk.
Gisteren hebben we een brief van school gehad dat groep 1/2 na de voorjaarsvakantie gesplitst wordt in 2 groepen van circa 20 leerlingen. Over de verdeling wordt nog nagedacht, blijkbaar is de splitsing naar groep 1 en groep 2 o.b.v. leeftijd (en daarmee de groep waarin het kind onder normale omstandigheden thuis hoort) niet direct de meest logische keuze.
Een extra groep betekent natuurlijk ook wat voor de inzet van leerkrachten. Nu zijn er 2 juffen die een duo baan hebben. Ze gaan beiden iets meer werken, waardoor de ene nieuwe groep 3 dagen een leerkracht voor de klas heeft en de andere 4 dagen. De overige dagen wordt de leraarondersteuner alleen voor de klas gezet (zij is nu de hele week aanwezig in de klas naast de leerkracht).
Over 2 weken is er een informatie avond hierover op school. Uiteraard ga ik daar naar toe en zal ook mijn vragen daar stellen.
Maar ik weet niet zo goed wat ik moet vinden van een leraarondersteuner die zelfstandig voor de klas wordt gezet.
De site van de onderwijsinspectie is helder, het mag niet. Aan de andere kant denk ik het is groep 1/2 waar het speel- en knutselgehalte nog erg hoog ligt. Met mijn beperkte kennis van wat een leraarondersteuner kan, lijkt me dit niet een heel groot probleem (dan ga ik ervan uit dat het lesprogramma met de leerkracht is afgestemd).
Hoe kijken jullie hier tegen aan? Zijn er hier leerkrachten of leraarondersteuners die hier iets van vinden?
Ik ben trouwens wel erg blij met het opsplitsen van de groep. De groep is nu 31 kinderen groot en dat vind ik al fors. Meer aandacht per individu vind ik erg wenselijk.
eenhoorn wijzigde dit bericht op 07-01-2020 13:45
0.03% gewijzigd
dinsdag 7 januari 2020 om 22:05
Hier ben ik het niet mee eens.Aristophanes schreef: ↑07-01-2020 13:23
Kinderen blijven niet rustig, als ze wel rustig zijn, is er iets ernstigs aan de hand.
Ik ben bij de buitenschoolse muziekles (op de vrije middag) hulpmoeder geweest. Zolang ik alleen jongetjes had, was het rustig in de groep en zaten ze braaf hun broodje te eten.
Zodra er meiden bij kwamen veranderde de groepsdynamiek en werden beide geslachten "lastig". 7/8 jarigen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

dinsdag 7 januari 2020 om 22:44
Snoesje666 schreef: ↑07-01-2020 22:05Hier ben ik het niet mee eens.
Ik ben bij de buitenschoolse muziekles (op de vrije middag) hulpmoeder geweest. Zolang ik alleen jongetjes had, was het rustig in de groep en zaten ze braaf hun broodje te eten.
Zodra er meiden bij kwamen veranderde de groepsdynamiek en werden beide geslachten "lastig". 7/8 jarigen.
Ik reageerde hierop:
Marnamai
dinsdag 7 januari 2020 om 11:19
Of is ze eerder een soort veredelde babysit die ervoor moet zorgen dat de kinderen rustig blijven en hun werkjes maken die de eigenlijke leerkrachten hebben opgesteld?
Het gaat niet om een buitenschoolse activiteit, maar tijdens de lesuren, en met jongere kinderen.
Op een volle kleuterklas, geen groep 3-4
anoniem_393629 wijzigde dit bericht op 07-01-2020 22:45
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
10.89% gewijzigd

woensdag 8 januari 2020 om 23:09
Och het kan erger hoor: hier sinds kort een ondersteuner die alleen ervaring heeft in de kleutergroepen. Ze staat drie dagen (waarvan twee zelfstandig) voor de klas in groep 8. Zo zal het zijn tot einde schooljaar.
Ik gaf haar het voordeel van de twijfel ('t arme kind wordt gewoon voor de leeuwen gegooid) maar zie nu al dat het een ramp wordt. Het is geen leuke klas waar ontzettend wordt getreiterd en gepest en met veel gedragsproblemen. Eerst alleen in de momenten met geen/minder toezicht. Nu ook gewoon in de klas met haar er dus bij... Dit wordt niets.
Ik gaf haar het voordeel van de twijfel ('t arme kind wordt gewoon voor de leeuwen gegooid) maar zie nu al dat het een ramp wordt. Het is geen leuke klas waar ontzettend wordt getreiterd en gepest en met veel gedragsproblemen. Eerst alleen in de momenten met geen/minder toezicht. Nu ook gewoon in de klas met haar er dus bij... Dit wordt niets.
woensdag 8 januari 2020 om 23:26
Een onderwijsondersteuner mag onder begeleiding van een leerkracht (die bijvoorbeeld in het lokaal ernaast lesgeeft) een groep begeleiden. De leerkracht geeft de instructies en de kinderen maken hun werk (opdrachten, spelletjes, enz.) onder supervisie van de ondersteuner.
Maar: ik lees een aantal mensen die vinden dat er maar een nieuwe leerkracht moet worden aangenomen door de school. Die zijn er niet, er is een groot tekort aan leerkrachten . Als een school daarop wacht, wordt deze groep waarschijnlijk niet gesplitst.
Wat is wijsheid? Ik zou persoonlijk mijn kind liever in een kleinere groep zien met een onderwijsondersteuner.
Maar: ik lees een aantal mensen die vinden dat er maar een nieuwe leerkracht moet worden aangenomen door de school. Die zijn er niet, er is een groot tekort aan leerkrachten . Als een school daarop wacht, wordt deze groep waarschijnlijk niet gesplitst.
Wat is wijsheid? Ik zou persoonlijk mijn kind liever in een kleinere groep zien met een onderwijsondersteuner.

donderdag 9 januari 2020 om 00:43
Hoe moeten we die 'begeleiding' concreet zien?
Op papier klinkt het leuk en aardig in de praktijk komt er van die begeleiding hier niets terecht. Ondersteunder staat onder z.g. 'supervisie' van een interim directie die 3 dagen aanwezig zijn op school.
Er zullen vast mensen intrappen hoor, daar niet van.
Op papier klinkt het leuk en aardig in de praktijk komt er van die begeleiding hier niets terecht. Ondersteunder staat onder z.g. 'supervisie' van een interim directie die 3 dagen aanwezig zijn op school.
Er zullen vast mensen intrappen hoor, daar niet van.

donderdag 9 januari 2020 om 09:54
Commentaar leveren en het met van alles oneens zijn, lijkt ons in het bloed te zitten.
Op de vorige school van mijn dochter ben ik met nog wat andere ouders 'steun-ouder' geweest.
Dit betekende dat we om beurten, 1 dagdeel per week, kinderen uit groep 3/4 hielpen met bv op de computer werken, leesopdrachtjes maar ook bijvoorbeeld handvaardigheid.
Liefdewerk oud papier en leuk om te doen.. maar uiteraard waren er ook ouders die hier hun ongenoegens over moesten uitspreken. Wat wij waren hiervoor niet geschoold en dus te onkundig voor hun bloedjes.
Dit lijken me echt de ouders die op hoge poten naar de directeur stappen, de onderwijsinspectie bellen of gaan staan joelen op het malieveld i.p.v eens een helpende vinger uit te steken.
In moeilijke tijden zouden we elkaar eens wat meer moeten steunen i.p.v weer die protesthouding aan te nemen.
Op de vorige school van mijn dochter ben ik met nog wat andere ouders 'steun-ouder' geweest.
Dit betekende dat we om beurten, 1 dagdeel per week, kinderen uit groep 3/4 hielpen met bv op de computer werken, leesopdrachtjes maar ook bijvoorbeeld handvaardigheid.
Liefdewerk oud papier en leuk om te doen.. maar uiteraard waren er ook ouders die hier hun ongenoegens over moesten uitspreken. Wat wij waren hiervoor niet geschoold en dus te onkundig voor hun bloedjes.
Dit lijken me echt de ouders die op hoge poten naar de directeur stappen, de onderwijsinspectie bellen of gaan staan joelen op het malieveld i.p.v eens een helpende vinger uit te steken.
In moeilijke tijden zouden we elkaar eens wat meer moeten steunen i.p.v weer die protesthouding aan te nemen.

donderdag 9 januari 2020 om 10:17
Pindakaasjes schreef: ↑09-01-2020 09:54Commentaar leveren en het met van alles oneens zijn, lijkt ons in het bloed te zitten.
Juist ouderparticipatie en het oneindige begrip van ouders liggen deels ten grondslag aan het leraren tekort. Tenminste aan het niet tijdig ingrijpen van de overheid hierop
donderdag 9 januari 2020 om 10:21
De mening van ouders wordt in het onderwijs stelselmatig gediskwalificeerd, door leerkrachten, schoolleiders, opiniemakers en door ouders zelf. Natuurlijk gaan ouders niet naar het Malieveld. Ouders zijn geen partij in het onderwijs van hun kinderen.

donderdag 9 januari 2020 om 10:36
Daar heb je absoluut een punt. Ik geloof alleen niet dat enkel protesteren en daarbij de armen over elkaar houden, de oplossing is.
Ik ken echt ouders die aan school nmr 3 bezig zijn omdat voorgaande scholen volgens hun niet goed genoeg waren... en wederom lopen ze tegen dezelfde problematiek aan.
Ik weet ook oprecht geen hapklare oplossing.. en je hebt gelijk.. het leunen en rekenen op vrijwilligers houdt het probleem ook mede in stand.
Dat stoort me ook al jaren in de zorg: geen vrijwilliger? dan wordt er geen koffie/thee langs de kamers gebracht.. om te janken natuurlijk!
Wat is enkel bedoel aan te geven is dat enkel verontwaardiging of boosheid uiten.. in tijden van nood nou niet echt meteen helpt.
Veel leerkrachten voelen zich in de kou gezet en zwaar bekritiseerd door ouders.. veel noodgrepen die zijzelf net zo min ideaal vinden, roepen opstand en afkeuring op.. en dan?
De zoveelste juf of meester met een burnout?!
anoniem_6666bc6591591 wijzigde dit bericht op 09-01-2020 10:39
9.23% gewijzigd

donderdag 9 januari 2020 om 10:37
Inderdaad. Als ouder heb je een hele slechte (lees: geen) rechtspositie in Nederland wat betreft onderwijs en recht op goed en passend onderwijs voor je kind. Daar weet ik alles van.
Het is slikken of stikken en men laat het gewoon gebeuren anno 2020 in een land als Nederland.
De rekening wordt over 10-20 jaar gepresenteerd.
Het is slikken of stikken en men laat het gewoon gebeuren anno 2020 in een land als Nederland.
De rekening wordt over 10-20 jaar gepresenteerd.

donderdag 9 januari 2020 om 10:44
Wel als je uit protest je kuikentjes thuis zou houden hoor, moet je zien hoe snel de overheid dan op de stoep staat in de vorm van een leerplichtambtenaar met een preek en een dikke acceptgiro op zak.

donderdag 9 januari 2020 om 10:47
Het is niet hoe het zou horen en niet ideaal.. dat ben ik absoluut met je eens. Maar we hebben het over knutselen of leren hoe je netjes een werkstukje met plaatjes in elkaar zet en kunt uitprinten. Heb je daar werkelijk zoveel bezwaar tegen?
Resultaat is dan wel dat het allemaal komt te vervallen op school.. en ouders het zelf thuis mogen gaan doen. Waar ze dan ook weer verbolgen over zijn.
anoniem_6666bc6591591 wijzigde dit bericht op 09-01-2020 10:51
31.59% gewijzigd

donderdag 9 januari 2020 om 10:51
Francien2019 schreef: ↑09-01-2020 10:44Wel als je uit protest je kuikentjes thuis zou houden hoor, moet je zien hoe snel de overheid dan op de stoep staat in de vorm van een leerplichtambtenaar met een preek en een dikke acceptgiro op zak.
En dan krijgen ouders een boete. En dan? Dan zijn ze nog steeds niet gehoord.
donderdag 9 januari 2020 om 11:10
Francien2019 schreef: ↑09-01-2020 10:44Wel als je uit protest je kuikentjes thuis zou houden hoor, moet je zien hoe snel de overheid dan op de stoep staat in de vorm van een leerplichtambtenaar met een preek en een dikke acceptgiro op zak.
Dat valt niet onder 'partij zijn', dat valt onder diskwalificatie.

donderdag 9 januari 2020 om 11:12
Dat klopt, de ouders worden niet gehoord, maar ze laten zich ook niet horen bij de overheid. Ouders hebben weldegelijk een stem, maar ze zitten als individu klem tussen hun werkgever, hypotheek, vaste lasten en hun onvrede over de scholing van hun kind. Dat laatste heeft blijkbaar geen prioriteit ten opzichte van de eisen die de werkgever of hypotheek aan ze stellen.
Ik denk nogmaals dat je het vertrouwen mag hebben dat de school van je kind het zo goed mogelijk regelt binnen de (on)mogelijkheden die er nog resten, maar inderdaad, als je niet tevreden bent mbt het voor de klas zetten van een LKO wegens lerarentekort of geldgebrek dan moet je eigenlijk niet bij de school zijn, maar bij de overheid, op het Malieveld dus.
Ik denk nogmaals dat je het vertrouwen mag hebben dat de school van je kind het zo goed mogelijk regelt binnen de (on)mogelijkheden die er nog resten, maar inderdaad, als je niet tevreden bent mbt het voor de klas zetten van een LKO wegens lerarentekort of geldgebrek dan moet je eigenlijk niet bij de school zijn, maar bij de overheid, op het Malieveld dus.
donderdag 9 januari 2020 om 11:26
Francien2019 schreef: ↑09-01-2020 11:12Dat klopt, de ouders worden niet gehoord, maar ze laten zich ook niet horen bij de overheid. Ouders hebben weldegelijk een stem, maar ze zitten als individu klem tussen hun werkgever, hypotheek, vaste lasten en hun onvrede over de scholing van hun kind. Dat laatste heeft blijkbaar geen prioriteit ten opzichte van de eisen die de werkgever of hypotheek aan ze stellen.
Je stelt hier enerzijds dat ouders wel een stem hebben, maar hem niet uitspreken omdat ze uit gemakzucht hun prioriteiten verkeerd leggen. Anderzijds stel je dat ouders vertrouwen moeten hebben in de beslissingen die de school van hun kind neemt en wanneer ze dat niet hebben hun onvrede moeten neerleggen bij de overheid in plaats van bij de school. Deze hele post is een diskwalificatie van de ouder: ouders zijn ongeïnteresseerd omdat ze liever geld verdienen, ze moeten gewoon vertrouwen hebben in de school (wat je opmerking over verkeerde prioriteiten tegenspreekt) en als die het verkeerd doet, ligt dat aan de overheid. Dit is overigens geen kritiek, je beschrijft hier de diskwalificerende retoriek die al jaren klinkt over ouders.
donderdag 9 januari 2020 om 11:32
+1Pandax schreef: ↑09-01-2020 11:26Je stelt hier enerzijds dat ouders wel een stem hebben, maar hem niet uitspreken omdat ze uit gemakzucht hun prioriteiten verkeerd leggen. Anderzijds stel je dat ouders vertrouwen moeten hebben in de beslissingen die de school van hun kind neemt en wanneer ze dat niet hebben hun onvrede moeten neerleggen bij de overheid in plaats van bij de school. Deze hele post is een diskwalificatie van de ouder: ouders zijn ongeïnteresseerd omdat ze liever geld verdienen, ze moeten gewoon vertrouwen hebben in de school (wat je opmerking over verkeerde prioriteiten tegenspreekt) en als die het verkeerd doet, ligt dat aan de overheid. Dit is overigens geen kritiek, je beschrijft hier de diskwalificerende retoriek die al jaren klinkt over ouders.
Waarbij je dan eerder ook nog schreef dat ouders niet voor niets gekozen hebben voor een school, en dat ze dan ook maar vertrouwen moeten hebben in die school.
Dat is natuurlijk grote onzin als je kiest voor een hele kleine school met maar 120 leerlingen, en die school verzuimt je te vertellen dat ze groeien als kool - zonder een plan te hebben wat ze met al die extra kleuters gaan doen.

donderdag 9 januari 2020 om 11:45
Ik zie dat mijn post verkeerd begrepen wordt, ik heb mij blijkbaar onhandig uitgedrukt. Excuses. Ik vind niet dat ouders gemakzuchtig zijn, ongeïnteresseerd zijn of verkeerde prioriteiten hebben. Ik stel dat zij niet anders kunnen omdat ze vast zitten aan werk en hypotheek. Ouders kunnen niet zomaar het bijltje erbij neerleggen om keer op keer te gaan protesteren omdat ze dan in de problemen komen met hun werkgever, salarisbetaling, hypotheek enz.Pandax schreef: ↑09-01-2020 11:26Je stelt hier enerzijds dat ouders wel een stem hebben, maar hem niet uitspreken omdat ze uit gemakzucht hun prioriteiten verkeerd leggen. Anderzijds stel je dat ouders vertrouwen moeten hebben in de beslissingen die de school van hun kind neemt en wanneer ze dat niet hebben hun onvrede moeten neerleggen bij de overheid in plaats van bij de school. Deze hele post is een diskwalificatie van de ouder: ouders zijn ongeïnteresseerd omdat ze liever geld verdienen, ze moeten gewoon vertrouwen hebben in de school (wat je opmerking over verkeerde prioriteiten tegenspreekt) en als die het verkeerd doet, ligt dat aan de overheid. Dit is overigens geen kritiek, je beschrijft hier de diskwalificerende retoriek die al jaren klinkt over ouders.
Het zou wel heel gewenst zijn als ouders wel de mogelijkheid hadden zich te laten horen. Wie weet komt er een tijd dat ouders zich verenigen in een protestorganisatie, eendracht maakt macht. Tot die tijd vind ik inderdaad dat je vertrouwen moet hebben in de beslissingen van de school van je kind die ook maar moeten roeien met de riemen die ze hebben. Ik ben er van overtuigd dat scholen dat doen met de grootst mogelijke integriteit en betrokkenheid. Wat helpt het om als individuele ouder telkens te gaan klagen bij de leerkracht of directie over allerlei beslissingen als de school óók geen kant op kan ? Dan verhoog je de druk terwijl er geen andere oplossingen zijn.
donderdag 9 januari 2020 om 11:58
Francien2019 schreef: ↑09-01-2020 11:45Ik zie dat mijn post verkeerd begrepen wordt, ik heb mij blijkbaar onhandig uitgedrukt. Excuses. Ik vind niet dat ouders gemakzuchtig zijn, ongeïnteresseerd zijn of verkeerde prioriteiten hebben. Ik stel dat zij niet anders kunnen omdat ze vast zitten aan werk en hypotheek. Ouders kunnen niet zomaar het bijltje erbij neerleggen om keer op keer te gaan protesteren omdat ze dan in de problemen komen met hun werkgever, salarisbetaling, hypotheek enz.
Het zou wel heel gewenst zijn als ouders wel de mogelijkheid hadden zich te laten horen. Wie weet komt er een tijd dat ouders zich verenigen in een protestorganisatie, eendracht maakt macht. Tot die tijd vind ik inderdaad dat je vertrouwen moet hebben in de beslissingen van de school van je kind die ook maar moeten roeien met de riemen die ze hebben. Ik ben er van overtuigd dat scholen dat doen met de grootst mogelijke integriteit en betrokkenheid. Wat helpt het om als individuele ouder telkens te gaan klagen bij de leerkracht of directie over allerlei beslissingen als de school óók geen kant op kan ? Dan verhoog je de druk terwijl er geen andere oplossingen zijn.
Ik denk dat je in je manier van schrijven de retoriek hanteert die je overal hoort. Het is in het onderwijs de norm geworden om de mening en het gedrag van ouders te diskwalificeren. Je doet het namelijk in de rest van je post weer: ouders moeten vertrouwen hebben en mogen niet klagen, want scholen werken met de grootst mogelijke integriteit en betrokkenheid. Het gedrag van ouders beschrijf je als 'klagen' en 'de druk verhogen' en dat van school als 'de grootst mogelijke integriteit en betrokkenheid'. Maar een ouder die zijn zorg uitspreekt over het onderwijs dat aan zijn kind gegeven wordt 'klaagt' niet, die doet exact hetzelfde als de school, namelijk trachten het onderwijs aan zijn kind te waarborgen met 'de grootst mogelijke integriteit en betrokkenheid'. De manier waarop je gedrag en meningen beschrijft zegt iets over de waarde die je er aan hecht. Groepen mensen aan wiens mening geen waarde wordt gehecht, zullen niet en masse opstaan om de groep te verdedigen die ze marginaliseert. Ouders gaan zich niet verenigingen om scholen te steunen, zolang het onderwijs ouders niet ziet als een betrokken partij.

donderdag 9 januari 2020 om 12:01
Pandax schreef: ↑09-01-2020 11:58Ik denk dat je in je manier van schrijven de retoriek hanteert die je overal hoort. Het is in het onderwijs de norm geworden om de mening en het gedrag van ouders te diskwalificeren. Je doet het namelijk in de rest van je post weer: ouders moeten vertrouwen hebben en mogen niet klagen, want scholen werken met de grootst mogelijke integriteit en betrokkenheid. Het gedrag van ouders beschrijf je als 'klagen' en 'de druk verhogen' en dat van school als 'de grootst mogelijke integriteit en betrokkenheid'. Maar een ouder die zijn zorg uitspreekt over het onderwijs dat aan zijn kind gegeven wordt 'klaagt' niet, die doet exact hetzelfde als de school, namelijk trachten het onderwijs aan zijn kind te waarborgen met 'de grootst mogelijke integriteit en betrokkenheid'. De manier waarop je gedrag en meningen beschrijft zegt iets over de waarde die je er aan hecht. Groepen mensen aan wiens mening geen waarde wordt gehecht, zullen niet en masse opstaan om de groep te verdedigen die ze marginaliseert. Ouders gaan zich niet verenigingen om scholen te steunen, zolang het onderwijs ouders niet ziet als een betrokken partij.
Hier ga ik over nadenken. Leermomentje. Dank je.
donderdag 9 januari 2020 om 12:11
School heeft zich niet laten overdonderen. Dit is al lange tijd op het netvlies. Ik wil niet in detail treden vanwege herkenbaarheid, maar vanwege omstandigheden komt er nu pas actie. Omstandigheden waren dusdanig dat ik begrip heb voor het feit dat er nu pas actie komt.Eze schreef: ↑07-01-2020 16:29Bij een school die zich hierdoor zo laat overdonderen dat er halverwege het jaar ineens noodmaatregelen genomen moeten worden, zou ik ook vragen stellen. Zo’n nieuwbouwwijk met veel nieuwe leerlingen staat er niet ineens van de ene op de andere dag. Dat de school niet al veel eerder nagedacht heeft over wat dat zou betekenen, is nogal suf.

donderdag 9 januari 2020 om 12:31
Pandax schreef: ↑09-01-2020 11:58Ik denk dat je in je manier van schrijven de retoriek hanteert die je overal hoort. Het is in het onderwijs de norm geworden om de mening en het gedrag van ouders te diskwalificeren. Je doet het namelijk in de rest van je post weer: ouders moeten vertrouwen hebben en mogen niet klagen, want scholen werken met de grootst mogelijke integriteit en betrokkenheid. Het gedrag van ouders beschrijf je als 'klagen' en 'de druk verhogen' en dat van school als 'de grootst mogelijke integriteit en betrokkenheid'. Maar een ouder die zijn zorg uitspreekt over het onderwijs dat aan zijn kind gegeven wordt 'klaagt' niet, die doet exact hetzelfde als de school, namelijk trachten het onderwijs aan zijn kind te waarborgen met 'de grootst mogelijke integriteit en betrokkenheid'. De manier waarop je gedrag en meningen beschrijft zegt iets over de waarde die je er aan hecht. Groepen mensen aan wiens mening geen waarde wordt gehecht, zullen niet en masse opstaan om de groep te verdedigen die ze marginaliseert. Ouders gaan zich niet verenigingen om scholen te steunen, zolang het onderwijs ouders niet ziet als een betrokken partij.

donderdag 9 januari 2020 om 12:37
Nou, mijn topic wordt inmiddels gebruikt voor een algemeen discussie over het onderwijs. Helemaal geen probleem hoor, maar misschien toch goed om nog iets over mijn eigen standpunt over mijn onderwerp te zeggen.
Op dit moment heb ik absoluut geen probleem met de keuzes die school maakt. Sterker ik juich het opsplitsen van de klas toe!
Ik snap het probleem waar ze tegenaan lopen en begrijp dat de keuze die ze maken het meest optimale is tussen het beste onderwijs voor de kinderen, budget, beschikbaar personeel en beschikbare ruimte. Dat laatste is specifiek voor deze school ook een issue, het duurt niet lang meer en dan komen ze klaslokalen tekort.
Neemt niet weg dat ik als ouder ook verantwoordelijk ben voor het onderwijs van mijn kind. Wij als ouders bepalen immers naar welke school ons kind gaat. Dus net zoals we bij de schoolkeuze gekeken hebben naar wat de school is en doet, probeer ik ook bij belangrijke wijzigingen te bekijken wat dat betekent voor mijn kind en of ik daar als ouder achter sta. Niet met als doel daar bezwaar tegen aan te tekenen of het beter te weten dan school, maar om voor mezelf vast te stellen wat ik er van vind. En mocht mijn conclusie zijn dat ik zaken onduidelijk vind of het ergens niet mee eens ben, dan zal ik het gesprek aangaan met school. Op een positieve manier dat wel, want ik geloof echt in de beste intenties van deze school.
Tot nu toe (mede o.b.v. dit topic) zie ik geen probleem in de voorgestelde wijziging, volgens de info die ik nu heb ik het ook maar voor een beperkte periode (van maart tot de zomervakantie). Wel heb ik wat vragen voor school die ik zal stellen op de ouderavond. Deze gaan m.n. over de toekomst voor zowel deze groep als nieuwe groepen (het is onze bedoeling dat onze jongste dochter over 2 jaar ook naar deze school gaat) En ik ben wel benieuwd hoe school de groei en ontwikkeling van de school de komende jaren voor zich ziet.
Op dit moment heb ik absoluut geen probleem met de keuzes die school maakt. Sterker ik juich het opsplitsen van de klas toe!
Ik snap het probleem waar ze tegenaan lopen en begrijp dat de keuze die ze maken het meest optimale is tussen het beste onderwijs voor de kinderen, budget, beschikbaar personeel en beschikbare ruimte. Dat laatste is specifiek voor deze school ook een issue, het duurt niet lang meer en dan komen ze klaslokalen tekort.
Neemt niet weg dat ik als ouder ook verantwoordelijk ben voor het onderwijs van mijn kind. Wij als ouders bepalen immers naar welke school ons kind gaat. Dus net zoals we bij de schoolkeuze gekeken hebben naar wat de school is en doet, probeer ik ook bij belangrijke wijzigingen te bekijken wat dat betekent voor mijn kind en of ik daar als ouder achter sta. Niet met als doel daar bezwaar tegen aan te tekenen of het beter te weten dan school, maar om voor mezelf vast te stellen wat ik er van vind. En mocht mijn conclusie zijn dat ik zaken onduidelijk vind of het ergens niet mee eens ben, dan zal ik het gesprek aangaan met school. Op een positieve manier dat wel, want ik geloof echt in de beste intenties van deze school.
Tot nu toe (mede o.b.v. dit topic) zie ik geen probleem in de voorgestelde wijziging, volgens de info die ik nu heb ik het ook maar voor een beperkte periode (van maart tot de zomervakantie). Wel heb ik wat vragen voor school die ik zal stellen op de ouderavond. Deze gaan m.n. over de toekomst voor zowel deze groep als nieuwe groepen (het is onze bedoeling dat onze jongste dochter over 2 jaar ook naar deze school gaat) En ik ben wel benieuwd hoe school de groei en ontwikkeling van de school de komende jaren voor zich ziet.