Let's Rapley! 2012
maandag 12 maart 2012 om 20:30
Haai,
Nog een paar weken en dan gaan we beginnen met Rapley bij ons eerste kindje. Spannend!!! Maar ook heel erg leuk lijkt het ons.
Wie Rapleyt er gezellig mee?
Voor wie de Rapley-methode nieuw is: info
[img]http://i11.photobucket.com/albums/a193/ ... feb09b.jpg[/img]
Nog een paar weken en dan gaan we beginnen met Rapley bij ons eerste kindje. Spannend!!! Maar ook heel erg leuk lijkt het ons.
Wie Rapleyt er gezellig mee?
Voor wie de Rapley-methode nieuw is: info
[img]http://i11.photobucket.com/albums/a193/ ... feb09b.jpg[/img]
dinsdag 13 maart 2012 om 11:47
Ik heb mijn dochter eerst in de wipper gehad (ik had een oude babybjorn of zoiets) die kon redelijk recht. Bijvoorbeeld met één sperzieboon of één wortel of een banaan. Maar al snel vond ik dat niet handig, omdat ik haar ook wel keuze wilde geven (stukje aardappel, wortel en bv een boontje of wat) en toen heb ik haar in de stokke gezet met een opgerolde handdoek aan weerszijden. Ging prima.
Later hoorde ik dat je kindjes niet rechtop moet zetten als ze daar nog niet aan toe zijn. Maar goed dat we van tevoren niet alles weten
Later hoorde ik dat je kindjes niet rechtop moet zetten als ze daar nog niet aan toe zijn. Maar goed dat we van tevoren niet alles weten
dinsdag 13 maart 2012 om 12:43
Ik heb het met mijn zoontje ook altijd een beetje gecombineerd. Deeltijd Rapley las ik ergens 
Eigenlijk een beetje hoe het uit kwam en wat we aten. Fruit zoveel mogelijk in stukjes, zachte groente ook. Maar als we ergens naar toe gingen kreeg hij ook weleens een potje en op de kinderopvang durfde ze het niet zo goed aan dus daar kreeg hij gepureerd. Hij is nu 16 maanden en eet alles zelf, meestal met z'n handen en soms met een lepel of vork. Ideaal, je kan gewoon zelf eten zonder dat het koud wordt.
Tip: ikea kinderstoel, kost niks en heeft een groot blad met opstaande rand en is zo schoon. Hier kon hij ook al snel in zitten met een kussentje. In de trip trap lukte dit nog niet.
Eigenlijk een beetje hoe het uit kwam en wat we aten. Fruit zoveel mogelijk in stukjes, zachte groente ook. Maar als we ergens naar toe gingen kreeg hij ook weleens een potje en op de kinderopvang durfde ze het niet zo goed aan dus daar kreeg hij gepureerd. Hij is nu 16 maanden en eet alles zelf, meestal met z'n handen en soms met een lepel of vork. Ideaal, je kan gewoon zelf eten zonder dat het koud wordt.
Tip: ikea kinderstoel, kost niks en heeft een groot blad met opstaande rand en is zo schoon. Hier kon hij ook al snel in zitten met een kussentje. In de trip trap lukte dit nog niet.
dinsdag 13 maart 2012 om 13:15
dinsdag 13 maart 2012 om 22:22
Hier ook rapley gedaan met zoon, niet helemaal vanaf het begin maar wel vanaf dat ie een beetje gewend was aan fruit enzo (maand of 7/8 denk ik). Eigenlijk nooit een probleem geweest op het kdv, ze deden het daar met meer kindjes. Zoon (nu ruim 2 jr) kan prima met zn vork eten maar eet nog steeds het liefst met zn handen, ook goed.
Dat zelf warm kunnen eten had ik me nooit gerealiseerd tot ik een collega hoorde verzuchten dat ie wel weer eens warm wilde eten.. huh hoezo? Bleek dat ie eerst 3 kinderen (waarvan de oudste al 4 is!) zat te voeren voordat ie zelf kon beginnen. Lang leve zelf eten!
Gaan binnenkort met dochter ook beginnen.
Dat zelf warm kunnen eten had ik me nooit gerealiseerd tot ik een collega hoorde verzuchten dat ie wel weer eens warm wilde eten.. huh hoezo? Bleek dat ie eerst 3 kinderen (waarvan de oudste al 4 is!) zat te voeren voordat ie zelf kon beginnen. Lang leve zelf eten!
Gaan binnenkort met dochter ook beginnen.
woensdag 14 maart 2012 om 00:18
Lijkt mij ook zo gezellig hoor. Met zijn allen aan tafel in plaats van eerst baby een potje en dan de rest van het gezin eten (afgekoeld, haha). Die tijd hebben we hopelijk gehad, Jut kreeg lange tijd precies honger als ons eten net klaar was en dan zaten wij om de beurt te eten en te voeden. Of we nu om 18.00 of om 19.30 aten
vrijdag 16 maart 2012 om 02:19
Wij kunnen altijd prima samen eten, maar dus niet met rapley. Mijn zoontje heeft het volgende schema:
7:00 Fles (210/7)
Ik breng 'm tussen 7:30 en 7:45 op het kdv
10:30: Fruithap op kdv
14:30:Fles op kdv (210/7)
Om ongeveer 17:30 haalt mijn man 'm op. Komt wel eens voor dat ie dan net nog een fles heeft gehad.
17:45:groentenhap
19:45: fles (210/7)
Bij thuikomst wil ie gelijk eten, en dan niet een stronkje broccoli ofzo, nee gewoon, echt genoeg en snel.
Mijn zoontje drinkt een fles (210ml/7 schepjes Nutrilon std 2) binnen 5 minuten op, ook een fruithap of groentenhap van Olvarit of soortgelijk heeft ie in no time op.
Hoe zou ik hierin Rapley kunnen toepassen? Als ie eind van de middag thuiskomt? Voordat een stronkje wortel/broccoli gaar is, is het 6 uur....
Ik vind het een geweldig idee, maar is het ook praktisch mogelijk als je werkt?
7:00 Fles (210/7)
Ik breng 'm tussen 7:30 en 7:45 op het kdv
10:30: Fruithap op kdv
14:30:Fles op kdv (210/7)
Om ongeveer 17:30 haalt mijn man 'm op. Komt wel eens voor dat ie dan net nog een fles heeft gehad.
17:45:groentenhap
19:45: fles (210/7)
Bij thuikomst wil ie gelijk eten, en dan niet een stronkje broccoli ofzo, nee gewoon, echt genoeg en snel.
Mijn zoontje drinkt een fles (210ml/7 schepjes Nutrilon std 2) binnen 5 minuten op, ook een fruithap of groentenhap van Olvarit of soortgelijk heeft ie in no time op.
Hoe zou ik hierin Rapley kunnen toepassen? Als ie eind van de middag thuiskomt? Voordat een stronkje wortel/broccoli gaar is, is het 6 uur....
Ik vind het een geweldig idee, maar is het ook praktisch mogelijk als je werkt?
vrijdag 16 maart 2012 om 22:37
Vlinder, wij kookten veel vooruit 2 dagen. Anders sta je steeds 1 worteltje te koken. Wat we ook veel deden is iets van ons eigen eten in een apart pannetje gooien tijdens het koken. Het heeft wel even geduurd voordat ze goed ging eten, maar met een maand of 9-10 werkte ze zelfstandig hele boterhammen naar binnen.
Geen kritiek hoor, maar wat krijgt je kind weinig voedingen? Vindt hij dat zelf prettig? Ik heb een veeldrinkende/etende dochter, dus weet niet wat normaal is, maar ook op het kdv hebben ze meer eetmomenten per dag. Dus 9 uur fruit, half 12 brood, 2 uur yoghurt, 4 uur rijstwafel/cracker. En dan krijgt ze daar om 5 uur ook vaak alvast wat groente, omdat ze anders te veel honger heeft.
Geen kritiek hoor, maar wat krijgt je kind weinig voedingen? Vindt hij dat zelf prettig? Ik heb een veeldrinkende/etende dochter, dus weet niet wat normaal is, maar ook op het kdv hebben ze meer eetmomenten per dag. Dus 9 uur fruit, half 12 brood, 2 uur yoghurt, 4 uur rijstwafel/cracker. En dan krijgt ze daar om 5 uur ook vaak alvast wat groente, omdat ze anders te veel honger heeft.
vrijdag 16 maart 2012 om 22:46
Ik meld me ook graag bij dit topic. Dochterlief is 6 maanden en een week. We zijn nu bijna drie weken bezig met rapley. Het lijkt me dus leuk om ervaringen te delen! We zijn heel rustig begonnen. Dl vindt het reuze gezellig en heel interessant. Ze zit goed rechtop en stevig in de tripp trapp. Ze krijgt fv, op verzoek. Ze begon met likken aan de stukken fruit en groente. Appel vond ze lekker om aan te zuigen. Nu hapt ze mooie stukken af, maar kan minutenlang met een hap in haar mond zitten. Ziet er hilarisch uit, haha. Ze kijkt echt zo van help, wat moet ik hier toch mee?! Haar tong gaat alle kanten op, en dan komt de hap toch weer naast buiten. En dan neemt ze direct weer een nieuwe hap, haha. Af en toe slikt ze wat door, met dat gaat niet echt soepel... Geduld, moeders! Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat dat proces zo lang zou duren!
Vanavond een stuk zuurdesem brood gegeven en dat ging heel goed! Welk brood is eigenlijk handig voor de eerste weken?
Verder nog een ander vraagje: in het boekje van het cb staat pap van gemengde granen als ontbijt. Dat zie ik nergens in het schema van kleintjes staan. Wat doen jullie?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Vanavond een stuk zuurdesem brood gegeven en dat ging heel goed! Welk brood is eigenlijk handig voor de eerste weken?
Verder nog een ander vraagje: in het boekje van het cb staat pap van gemengde granen als ontbijt. Dat zie ik nergens in het schema van kleintjes staan. Wat doen jullie?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
vrijdag 16 maart 2012 om 22:51
vrijdag 16 maart 2012 om 23:22
@pippip Dochter kan het nog wel zelf pakken, vasthouden en naar de mond brengen, je ziet haar ook regulmatig grijpen naar kleinere stukjes die op tafel liggen. Zoon kan dat niet. (=tweeling). Hij kan met ene hand best aardig grijpen als je hem wat voorhoud, de andere hand doet weinig mee.
Gepureerd (met stukjes) gaat goed. Ze likken het van het lepeltje met hun tong. Niet echt happen zoals wij dat doen als volwassenen.
Gepureerd (met stukjes) gaat goed. Ze likken het van het lepeltje met hun tong. Niet echt happen zoals wij dat doen als volwassenen.
zaterdag 17 maart 2012 om 07:23
Jusa, wat leuk, een tweeling! L is mijn eerste, dus eerlijk gezegd geen idee wanneer baby's dat gemiddeld kunnen... Lijkt me leuk om de verschillen tussen kinderen zo mooi te kunnen zien, zoals bij jou. Slim om een tussenfase in te bouwen. L spuugt ook puree uit, dus die moet echt het slikken nog door krijgen...
Reglisse, dat vind ik ook het lastige van dat boek! Bij mij is het helaas om fysieke redenen niet gelukt om bv te geven. Vond/vind ik heel erg... Maar best moeilijk om aan goede info over fv te komen. Wel via de telefoon, bij de producenten, maar ik ben dol op boeken! Misschien dat ik toch pap ga geven dan... Weet niet.
Eet ze vandaag!
Reglisse, dat vind ik ook het lastige van dat boek! Bij mij is het helaas om fysieke redenen niet gelukt om bv te geven. Vond/vind ik heel erg... Maar best moeilijk om aan goede info over fv te komen. Wel via de telefoon, bij de producenten, maar ik ben dol op boeken! Misschien dat ik toch pap ga geven dan... Weet niet.
Eet ze vandaag!
dinsdag 20 maart 2012 om 21:42
@pippip wij hebben voor een groot deel het schema van kleintjes gevolgd maar hebben wel pap gegeven. Pap hoeft niet perse. Wij gaven het vooral omdat we een erg grote eter hebben. Pap rapleyt wel wat lastig
Licht bruin brood wordt geadviseerd om mee te beginnen. Nog geen volkoren oid omdat dat lastig te verteren is maar ook geen wit omdat een beetje vezels wel goed zijn. Ik gaf in het begin zoutarm bruin brood. Ik vond het zelf niet te eten maar zoon had er geen problemen mee. Ik deed een halfje in de diepvries en ontdooide het per sneetje.
Licht bruin brood wordt geadviseerd om mee te beginnen. Nog geen volkoren oid omdat dat lastig te verteren is maar ook geen wit omdat een beetje vezels wel goed zijn. Ik gaf in het begin zoutarm bruin brood. Ik vond het zelf niet te eten maar zoon had er geen problemen mee. Ik deed een halfje in de diepvries en ontdooide het per sneetje.
woensdag 21 maart 2012 om 09:50
Ik heb het boek van kleintjes niet gelezen maar had het voedingsschema wel van borstvoeding.com. We gaven zelf trouwens toen zoon begon met vaste voeding al fles voeding. Het schema gebruikte ik meer als houvast voor wat mag hij al eten en wat niet. Ook omdat ik zelf lastige darmen heb en allergieen wilde alles voorzichtig introduceren. Op het kdv hielden ze zich ook aan het schema ook al vonden ze het volgens mij een beetje onzin.
donderdag 29 maart 2012 om 14:47
Ok, ben ik weer. Boek niet gekocht maar wel het schema gedownload.
Wat denken jullie dat een fijne groente of fruitsoort is om mee te beginnen? Bloemkool valt wel goed uit elkaar. Maar al die kleine brokjes kunnen ook juist gemakkelijk in de luchtpijp komen? We gaan denk ik volgende week beginnen. Krijg er echt zin in?
Zijn er al meer net begonnen? Hoe gaat het?
Wat denken jullie dat een fijne groente of fruitsoort is om mee te beginnen? Bloemkool valt wel goed uit elkaar. Maar al die kleine brokjes kunnen ook juist gemakkelijk in de luchtpijp komen? We gaan denk ik volgende week beginnen. Krijg er echt zin in?
Zijn er al meer net begonnen? Hoe gaat het?
donderdag 29 maart 2012 om 19:12
Ik ben begonnen met gestoomde broccoli en gestoomde paprika, lekker grote stukken.
Lange repen courgette vielen ook in de smaak.
Fruit; banaan en (wederom) gestoomde appel. Met appelboor gat maken en dan kan je repen snijden, heeft je baby een goed handvat!
Veel kinderen vinden wortel ook lekker maar mijn dochter vond dat niets in het begin.
Gewoon lekker uittesten.
Lange repen courgette vielen ook in de smaak.
Fruit; banaan en (wederom) gestoomde appel. Met appelboor gat maken en dan kan je repen snijden, heeft je baby een goed handvat!
Veel kinderen vinden wortel ook lekker maar mijn dochter vond dat niets in het begin.
Gewoon lekker uittesten.
woensdag 23 mei 2012 om 15:53
Hoi wat leuk een nieuw rapley topic!! In 2010 heb ik er ook eentje geopend en daar staan veel trucs en tips in dus neem gerust een kijkje. Goed idee om een nieuwe verse te openen.
Rapley 2010
Rapley 2010
donderdag 24 mei 2012 om 19:09
Het valt stil hier.... Iemand nog leuke verhalen? Broccoli tegen de muur? appeltjes tot moes geknepen?
Wij zijn destijds begonnen met wortel, brocolli, gekookte appel, zoete aardappel. Inmiddels is meneer een kritische eter die graag aan tafel gaat, maar echt niet alles lekker vindt. (Helaas, want dat is wel een beetje de belofte) Brocolli is favoriet! Maar zodra er vlees op tafel komt, worden de groente vaak wel opzij geschoven. Hoewel hij dan wel weer zijn groente/ aardappeltjes gaat eten.
Wij zijn destijds begonnen met wortel, brocolli, gekookte appel, zoete aardappel. Inmiddels is meneer een kritische eter die graag aan tafel gaat, maar echt niet alles lekker vindt. (Helaas, want dat is wel een beetje de belofte) Brocolli is favoriet! Maar zodra er vlees op tafel komt, worden de groente vaak wel opzij geschoven. Hoewel hij dan wel weer zijn groente/ aardappeltjes gaat eten.
donderdag 24 mei 2012 om 20:15
Hier de eerste Rapley stappen gezet de afgelopen weken. Net weer een kind uit de banaan gevist. Daar hebben we overigens wel wat bij geholpen, die stukken glibberen continu tot zijn grote frustratie
uit zijn handen op weg naar zijn mond.
Peer was een groot succes, die was zo rijp dat hij hem bijna kon drinken. Ja de broccoli is ook al door de kamer geslingerd
en het zeiltje ligt onder de kinderstoel. Schoonmoeder heeft haar eerste rolberoerte bij een kokhalzend kind gehad. 'Is dat stuk niet te groot' 'Ja dat komt zo waarschijnlijk wel weer naar buiten...'
Hoe lang kookte jij de appel Fab India? Wil dat komende dagen eens gaan proberen.
Peer was een groot succes, die was zo rijp dat hij hem bijna kon drinken. Ja de broccoli is ook al door de kamer geslingerd
Hoe lang kookte jij de appel Fab India? Wil dat komende dagen eens gaan proberen.