Let's Rapley! 2012

12-03-2012 20:30 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Haai,

Nog een paar weken en dan gaan we beginnen met Rapley bij ons eerste kindje. Spannend!!! Maar ook heel erg leuk lijkt het ons.

Wie Rapleyt er gezellig mee?

Voor wie de Rapley-methode nieuw is: info

[img]http://i11.photobucket.com/albums/a193/ ... feb09b.jpg[/img]
Er is een topic over, maar het is niet zo actief.

Het is in elk gaval een leuke methode om met eten te beginnen!
Die foto's bij die site zijn echt heel grappig en leuk!
Ik vond het ook leuk, mijn dochter niet
Leuk! Hier ook altijd gedaan. Ideaal voor luie ouders, geen geode met pureren en lepeltjes voeren .
Het leek me geweldig, maar dochterlief besloot anders. Ze wilde alleen maar als een vogeltje gevoerd worden, dus daaaaaag Rapley.
Oh, nog niet bij stil gestaan dat Jut het natuurlijk zelf ook leuk moet vinden
Hier bij beiden gedaan. Ik wist alleen bij nummero uno niet dat het een methode met zelfs een naam was. Ik dacht gewoon: tanden hoera! Dat is zelf eten.
Zijn er ook ouders wiens kind drie dagen per week naar een kinderdagverblijf gaat die thuis de Rapley methode toepassen?
Geen ervaring mee, maar vind het wel een rEuze interessant onderwerp!
quote:Vl43inder schreef op 12 maart 2012 @ 21:06:

Zijn er ook ouders wiens kind drie dagen per week naar een kinderdagverblijf gaat die thuis de Rapley methode toepassen?Niet drie dagen, maar wel twee dagen per week. We zijn gestart met Rapley en hebben het later een beetje aangepast zodat het wat leefbaarder werd met een tweeling . Rapley is vooral erg leuk! En niet schrikken van het kokhalzen, dat is normaal. Je kindje stikt echt niet zomaar. De kokhalsreflex zit bij jonge kindjes nog ver voorin de keel, juist om stikken te voorkomen. Het ziet er wel een beetje eng uit, maar kan dus geen kwaad. Daar moest ik wel een beetje aan wennen!
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Tip: haal n zeiltje voor onder de kinderstoel. Gewoon n metertje tafelzeil. Ruimt iets makkelijker op.
Mijn zoontje is nu 11 maanden en wij doen een soort combi. Net hoe het uitkomt, wat we zelf eten, hoe moe hij is en hoeveel honger hij heeft. Tot nu toe werkt dat erg goed.

Hij hapt nu al een paar maanden zelf van een banaan en appel (die wij uiteraard vasthouden) en vanavond was het weer dolle boel met rijst! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.
Ik zit net naar wat filmpjes via de link uit de OP te kijken (Olivier) en zie dat m'n zoontje waarschijnlijk zelf ook een hele banaan vast kan houden. Haha.. Helemaal niet bij nagedacht.
Yes we doen (een soort van) mee! Dochter 7 mnd kan nog amper zitten in de kinderstoel maar heeft vanavond heerlijk zitten sabbelen op een gekookt worteltje.
Rapley is leuk!

Dochter (eerste kindje, 17mnd) is helemaal fan. Inderdaad niet schrikken van het kokhalzen!

'Nadeel' van de methode is wel dat ze zich nu echt met níets wil laten helpen. Dus vanmiddag kreeg ze soep voor het warme eten, en dat heeft ze gedeeltelijk met haar lepel, en gedeeltelijk met haar handen gegeten.... lekker dan.

Dochter gaat overigens 3dgn naar het KDV. Daar vonden ze Rapley maar eng en hadden er nooit van gehoord. Ik heb 1 leidster zo ver gekregen dat ze het met beetjes probeerde, maar het was daar lastig omdat ze niet van die hoge stoelen hebben, kindjes worden daar op schoot gevoed. Nou ja, blijkbaar vond dochter het daar geen probleem om van een lepeltje te eten. Thuis weigert ze dat overigens categorisch.
Oh ja, en als je een Stokke hebt (wat zijn die dingen ideaal!) dan zo snel mogelijk het kussentje eruit halen... wat daar aan zooi tussen kan blijven zitten... yuk!
een hele leuke manier van eten!!

We hebben het ook altijd gedaan en t is ideaal weliswaar af en toe een flinke kliederboel maar ach als dat alles is.

Als ik zie wat onze dochter eet vergeleken bij andere kinderen.. eet ze echt veel meer ( en dan niet in de zin van hoeveelheid maar in de smaken) daarbij proeft ze echt van nieuwe dingen en weet ze goed wat lekker en niet lekker is.

kan alleen maar zeggen: doen!! geef die kindjes maar lekker een worteltje,broccoli, sperzieboon fruit etc... en laat ze maar ontdekken!
Hier heeft zoon vanaf bijna 6 maanden gerapleyd, alles. Hij is nu 19 maanden. Ik vond en vind het ideaal en hij doet het vanaf het begin perfect en is er echt een kind voor. Gezellig samen eten en hij mag ook spelen met zijn eten. Uit elkaar pulken, bekijken of in een speelgoedautootje proppen. Hij eet het grotendeels toch wel op.

Kwa opvang hier geen probleem. Ze kenden het amper maar gingen er in mee met hem. En omdat hij het meteen zo goed deed was het geen probleem.

Hij heeft ook nooit echt gekokhalsd.
Even over dat rechtop zitten. Jut kan zelf nog niet zitten, neem je hem dan gewoon op schoot eerst? Of moet ik de kinderstoel pakken en hem helemaal met kussentjes vast zetten?
O, dat weet ik niet.

De oudste zat met 3 maanden al los, dus had dat probleem niet. En de jongste zat op advies van de fysio in een bumbo, dus gaf hem ook zo eten.
Jule, ik zou haar lekker op schoot nemen en dan een banaan ofzo proberen. Dat is echt veel fijner dan in een stoel als ze nog niet echt kan zitten.

Rapley is zo fijn. Gezellig met z'n allen aan tafel, en je kunt je eigen eten zelf ook warm opeten!
Ik nam mijn zoon in het begin op schoot, kwart slag draaien zodat je ziet wat hij doet of anders spiegeltje erbij. Wortels even prikken in het dikste gedeelte voordat je ze geeft.
Er zitten elf a's in tralalalalalalaaaaa!
Ik heb altijd een combi gedaan. Alleen rapley duurde me veel te lang vorodat ze iets fatsoenlijks binnenkregen. En daarbij is pureren/ fijn maken ook volkomen natuurlijk. In de natuur zie je ook dat moeder voorkauwt voor de kleintjes en geen hele brokken er in schuift.

Straks krijgt zoon een stukje bijv broccoli om mee te spelen/ op te sabbelen en daarnaast gewoon hapjes gepureerd.

Succes!
Of in de wipper, Jule. die kun je aardig rechtop zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven