Let's Rapley! 2012

12-03-2012 20:30 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Haai,

Nog een paar weken en dan gaan we beginnen met Rapley bij ons eerste kindje. Spannend!!! Maar ook heel erg leuk lijkt het ons.

Wie Rapleyt er gezellig mee?

Voor wie de Rapley-methode nieuw is: info

[img]http://i11.photobucket.com/albums/a193/ ... feb09b.jpg[/img]
Ik had een stoomkoker te leen maar die is weer terug naar de eigenaar. Goed met een mandje gaat het ook maar die moet ik dan ook eerst kopen. Hoe lang stoomde jij de appel Fladder?
Oja (schoon) moeders, die moeten vaak even wennen. Mijn moeder is wel om, maar vond het wel heel eng in het begin en wil nog steeds heel graag 'voeren' Het erge is dat zij ook de enige is die hem mag voeren, dus ik laat dat maar zo.

appel stoomde ik ook, (vergiet boven kokend water werkt ook) anders 1 minuutje koken, het is snel te zacht.

Frustratie en kokhalzen horen er allemaal bij. Zo leren ze het juist het beste kennen.
Wat leuk een Rapley toppic. Ik zit een beetje te verzinnen hoe ik dat ga rondbreien. Onze zoon Broekje is nu 5 maanden en ik ben met 4 maanden langzaam begonnen met bijvoeden, omdat hij daar naar onze mening klaar voor was. Dat hij nooit wat heeft uitgespuugd of heeft gekokhalsd was voor ons een bevestiging en we hebben nu al redelijk wat smaken geïntroduceerd en hij vindt werkelijk alles lekker. Nu zitten we te verzinnen om een combi te doen van gepureerd en Rapley. Maar ik weet eigenlijk nog net zo heel goed hoe. Ik ga morgen eens proberen hem een stukje van gestoomde appel te geven, nooit verzonnen dat je dat natuurlijk ook wat gaarder kan maken :-$ Morgen meer dus! En succes iedereen!
Geen idee meer hoelang chrissie, af en toe even in prikken en als het mislukt is heb je lekker appelmoes :)
@Chrissie77 Ik gaf mijn zoontje altijd een halve banaan met voor de helft de schil er nog omheen als handvat.
wij zijn begonnen met mango en courgette
Ik lees mee!

Wij willen schaapje met 6 maanden (over 2 weken al!) eten gaan aanbieden. En hoewel ik nog geen definitieve keuze heb gemaakt denk ik dat we gaan rapleyen. Misschien een combi. Uiteraard gewoon kijken hoe het loopt en wat schaapje zelf wil!

We gaan dan beginnen met groente. En ik zit nog een beetje te twijfelen over het volgende... Wij gaan namelijk 10 juli op vakantie (autorit naar Italië), en eerst dacht ik, we beginnen daarna wel. Nu denk ik... Dan zijn we weer 2 weken verder en is schaapje ruim 6,5 maand. Is het wel verstandig zo lang te wachten? En is het niet heel makkelijk om ook op vakantie te rapleyen? In feite heb ik alleen groente en een pan water nodig... Toch? Iemand ervaring met rapley op vakantie?
Mijn dochtertje heeft enorme obstipatie gekregen van het zelf eten.. Ben alles lekker gaan pureren en dat ging wel goed. Nu is ze 11 maanden en wil ze niet anders meer dan zelf eten. Spercieboontjes zijn favoriet en rijst is ook erg leuk om te eten. 1 hap en dan alles weer uit haar mond,over de kinderstoel smeren en dan 1 voor 1 weer opeten ;-)

Vaak geef ik ook eerst geprakt en als ze het zat is mag ze zelf eten. Dan heeft ze iig rijst/aardappels op. Groente vindt ze nl veel lekkerder dus dat eet ze wel zelf :)
Mijn dochter van net 1 jaar eet alles zelf behalve haar avondeten. Op 1 of andere manier wil dat maar niet lukken en het enige dat ze daar mee doet is op de grond gooien.... Stukken fruit, boterham snij ik in 4 stukken, dat eet ze allemaal prima zelf, maar het avondeten gaat helemaal niet. En als ik het dan daarna toch maar pureer, eet ze alles op...

Herkent iemand dat of iemand tips daarvoor?
Even offtopic Missschaap hoe wilde jij dat aanpakken die autorit? Wij willen met 9 maanden een rit van ca 10 uur maken en twijfelen erg over overdag of snachts rijden (zal je net zien dat hij dan wel doorslaapt...) en in 1 of meer dagen rijden.
@Chrissie, wij hebben ook heel lang zitten twijfelen. Voor ons is het een rit van 13,5 uur. Net ietsje verder dus. Maar we hebben besloten het in 1 dag te gaan doen, en dan willen we smorgens om een uur of 4 vertrekken. Het is een beetje een wild guess... Maar 2 dagen lijkt ons minstens net zo zwaar, en we hopen dat schaapje, door heel vroeg te vertrekken, het merendeel slaapt. Mocht het echt niet gaan kunnen we wel altijd nog besluiten ergens een hotelletje op te snorren. Ik vind het wel spannend hoor!
misschaap rapley kan overal naturlijk. Die twee weken zullen niet heel erg uitmaken, zes mnd is ook maar een raming. En de eerste weken moet je er zowieso niet te veel van verwachten. Ga je kamperen, dan is dat heerlijk kwa knoeien. In een hotel zou ik me opgelaten voelen, het kan echt een knoeiboel worden!

bokito en husky, gewoon doen zoals je het doet lijkt me, het gaat er met rapley niet om dat alles opgaat, maar dat het kind kennis maakt met de textuur, smaak etc. Het is het eerste half jaar nog bijvoeding hoor, als er NIETS gegeten wordt is het ook goed. Ook hier geldt: kijk naar je kind en volg je gevoel!
Misschaap, rapley kan prima op vakantie. Stuk peer, komkommer, banaan, meloen, zoiets. Geen pan nodig. Uit eten vond ik het ook handig, kind lekker komkommer knagen in de kinderstoel en jij rustig eten. Alleen misschien niet in een heel net hotel doen (al heb ik ooit Dropje in een heel chique congreshotel in een kindvriendelijk land laten rapleyen, maar daar vonden ze het prachtig, heel leger obers stond klaar om alles weer op te ruimen).

Toen Dropje echt pas net was begonnen gaf ik haar ook wel eens een paar dagen niets als het zo uitkwam. Die halve theelepel die ze binnenkreeg kon ze best even missen.
4 uur is onze 'normale' vertrektijd maar ik weet van mezelf dat ik het dan die eerste uren best zwaar heb en zeker nu met de gebroken nachten... Ik ben dus bang dat snachts rijden onverantwoord is. En overdag zie ik weer andere leeuwen en beren, ik ben benieuwd naar jullie ervaring.

Als ik naar mijn babyfoto's kijk van de eerste maaltijden dan lijkt me ook de prakmethode niet geschikt voor chique restaurants. :-p

Vandaag komkommer geprobeerd. Een paar weken geleden had hij er al eens aan gelikt, toen gaf dat een enorm vies gezicht. Vandaag niet, er is druk geknauwd en gesabbeld. Het stuk ging telkens terug zijn mond in en was uiteindelijk behoorlijk gehavend. Het werd geen enorme zooi, redelijk restaurant proof, alhoewel andere gasten denk ik geen afgelebberd stuk komkommer op hun bord gegooid willen hebben.
Ik zou nog de ervaringen over de gestoomde appel delen. Die gestoomde appel was zo geen succes Broekje pakte het stukje, kneep het helemaal fijn en smeerde alles onder zonder dat er ook maar 1 stukje richting mond ging...

Dus toen een dun partje gewoon (niet gestoomd) appel gegeven en dat was wel een succes! Hij zat te kauwen of hij nog nooit anders gehad en gedaan had

Zo leuk om te zien. Hij heeft niet echt wat op volgens mij, maar hij vond het lekker om erop te sabbelen en te kauwen, ook zat hij er erg naar te kijken en met zijn andere hand eraan voelen.

Hij heeft niet gekokhalsd trouwens, dat viel mij alles mee. Had ik wel op gerekend eigenlijk.

Ik doe nu een combi bij Broekje, eerst gepureerd en dan een stukje fruit/groente om lekker mee te spelen/onderzoeken. En vooralsnog gaat dat prima.
Ow dit wil ik ook gaan doen hoor! Alleen is dochter pas 4 maanden, dus dingen vast pakken en het vooral vast houden zit er nog niet in haha wel heeft se pas geleden heerlijk op een aardbei zitten sabbelen die ik voor haar mond hield! Daarna gepureerd en ging er zo in. Geef nu fruithapjes uit een potje en daar is ze echt helemaal gek op. Gisteren heeft ze gewoon een half potje op en als ik zekf niet gestopt was had ze hem vast helemaal naar binnen gewerkt! Maar over een maand of 2 wil ik idd wel de rapley-methode gaan proberen. Denk namelijk wel dat ze het heel lekker en leuk zal vinden. Ze is echt geïnteresseerd in eten en vind het fruit dat ze tot nu toe gehad heeft allemaal lekker! Doperwtjes gingen er ook redelijk in overigens (fijn gestampt hoor).
Aardbei is een fruitsoort waar kinderen onder de 1 allergisch op kunnen reageren.
Ivetje zou idd ook geen aardbei meer geven hoor!

Gestoomde appel ging hier goed, het was wel wat glibberig maar misschien nog wel wat steviger dan bij jou Truitje? Ik zal ook eens gewoon proberen.

Banaan deels in de schil geprobeerd, dat was een succes! De banaan zat overal maar we misten ook een deel en aan de poep de volgende dag te zien was dat in z'n buik beland

Bloemkool en sperziebonen leverden een hoop gepiep op, ik heb het idee dat hij aan die smaken wat moet wennen.

Afgelopen weekend zijn we ergens wezen lunchen en hadden we als decoratie wat meloen. Daar heeft Smurf heerlijk op zitten knagen.

Vraagje volgens Kleintjes mag je rijstwafel met 6 maanden geven, op de verpakking staat 8, heeft iemand een idee waarom pas 8?
Las het later idd ook maar ze heeft nergens last van gehad en allergie zit ook niet in de familie verder. Dus zal denk ikwel meevallen, maar geef het nu idd niet meer voorlopig
Chrissie, over die rijstwafel dacht ik dat je beter rijst kunt geven dan graan volgens Kleintjes, omdat dat lichter verteerbaar is.

Hij adviseert ook om een rijstwafel te soppen in iets vloeibaars bij het avondeten. (als je een tijdje bezig bent)
Mijn dochter van bijna zes maanden is gisteren zelf begonnen met rapley. Ze pakte zo een stukje brood uit mijn hand en begon te sabbelen, knagen, voelen etc. Zo leuk Ik was een beetje verrast dat wel.

Later op de middag heeft ze nog zitten sabbelen aan een stukje banaan en een stukje peer.
Leuk Ensimone!

Broodkorst en rijstwafel lijken hier favoriet. Bloemkool werd gister weer niet gewaardeerd (de buren kunnen dit bevestigen ). Een rijstwafel gegeven en meneer knaagde er vrolijk op los met protest als hij op de grond viel.

Appel gewoon gaat ook goed, die raspt hij met zn ondertandjes af .
Ik was toch nieuwsgierig hoe het nou zat met die rijstwafel, dus ik heb even getwitterd met Stefan Kleintjes/ @bvpuntcom en dit was zijn antwoord:

ik zie geen enkele reden daar pas met 8mnd aan te beginnen; rijstwafel zonder zout is toch vooral lucht
Ik wil nog even op de aardbei terug komen. Heb nu de baby-doos van Etos gehad en daar zit een fruithap in voor 4 maanden en ouder. De smaak is volgens mij ietsvan appel, banaan, aardbei. De aardbei weet ik zeker en stond daarvan te kijken, na wat jullie hier aangaven. Lijkt me dus dat aardbei geen probleem is, als het ook in een fruithap zit.
Ivetje, dat soort producten zullen je nog wel vaker verbazen. Het is helaas niet zo dat wanneer het als babyproduct wordt aangeboden, het ook een gezonde keuze is. Denk aan pyjama papje (biscuitkruimels) leverworst (orgaanvlees) of smeerkaas (zout!!) Maar je maakt daarin als moeder je eigen keuzes ook en kiest welke risico's jij aanvaardbaar vindt.

frambozen en aardbeien hebben een stof in zich die een allergische reactie kan opwekken, hoe eerder je je kindje er aan bloot stelt, hoe groter de kans dat het die allergie ontwikkelt. Wachten kan de moeite waard zijn daarom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven