Lichaam na Zwangerschap
maandag 1 juni 2009 om 20:31
Dames!
Heel erg lang gewacht met het posten van deze vraagt, want: schaamte wegens mijn naiviteit! Maargoed, toch maar voor de dag ermee!
Wat gebeurt er met het vrouwelijke lichaam na een bevalling?
Ik zie moeders glimmen naar hun pasgeborene, maar geen woord reppen over de mogelijke "schade"of onverwachte veranderingen die de bevalling toegebracht heeft. Ik kan me zo levendig voorstellen dat er een en ander verandert, maar heb het idee dat deze specifieke informatie- voor mij althans - toebehoort aan het geheime genootschap der Moeders. Heb geen vrouwen in mijn directe omgeving aan wie ik dit zo open kan vragen, dus vandaar mijn vraag alhier. Heb getwijfeld om de vraag bij "lijf en lijn"te zetten, maar denk dat hier meer ervaringsdeskundige moeders huizen!
Mijn vraag komt eigenlijk aan de hand van een pasbevallen vriendin. Zij heeft een keizersnede gehad en prees zichzelf daar gelukkig mee, omdat ze gehoord had dat vrouwen die vaginaal bevallen waren vaak last hadden van aambeien en meer van dit soort ongemakken. En daarnaast - zo zweerde ze - kwam het "van onder" niet snel meer goed. Kan me dat niet voorstellen, dus vandaar de vraag!
Welke mama geeft me een eerlijk antwoord?
Ps: trouwens, geen verzachtende verhalen graag! Want die kinderen komen er toch wel als het ons gegund is!!!!
Heel erg lang gewacht met het posten van deze vraagt, want: schaamte wegens mijn naiviteit! Maargoed, toch maar voor de dag ermee!
Wat gebeurt er met het vrouwelijke lichaam na een bevalling?
Ik zie moeders glimmen naar hun pasgeborene, maar geen woord reppen over de mogelijke "schade"of onverwachte veranderingen die de bevalling toegebracht heeft. Ik kan me zo levendig voorstellen dat er een en ander verandert, maar heb het idee dat deze specifieke informatie- voor mij althans - toebehoort aan het geheime genootschap der Moeders. Heb geen vrouwen in mijn directe omgeving aan wie ik dit zo open kan vragen, dus vandaar mijn vraag alhier. Heb getwijfeld om de vraag bij "lijf en lijn"te zetten, maar denk dat hier meer ervaringsdeskundige moeders huizen!
Mijn vraag komt eigenlijk aan de hand van een pasbevallen vriendin. Zij heeft een keizersnede gehad en prees zichzelf daar gelukkig mee, omdat ze gehoord had dat vrouwen die vaginaal bevallen waren vaak last hadden van aambeien en meer van dit soort ongemakken. En daarnaast - zo zweerde ze - kwam het "van onder" niet snel meer goed. Kan me dat niet voorstellen, dus vandaar de vraag!
Welke mama geeft me een eerlijk antwoord?
Ps: trouwens, geen verzachtende verhalen graag! Want die kinderen komen er toch wel als het ons gegund is!!!!

maandag 1 juni 2009 om 21:55
Hmm, ik geloof dat ik er prima vanaf ben gekomen eigenlijk.
Geen striae, aambeien, spataderen, incontinentie of wat dan ook. Wel een knip vanwege stuitbevalling, maar dat is ook netjes geheeld en niet meer te zien. Nu, 4,5 maand na de bevalling, voel ik me lichamelijk net zoals voor de zwangerschap, en ik ben zelfs een kilo lichter dan ervoor. Borsten weet ik nog niet, ik geef borstvoeding, dus of die schade hebben opgelopen weet ik pas na afloop daarvan. Het enige is dat mijn buikspieren nog wat slapper zijn, maar niets wat met een paar weken sporten niet op te lossen zou zijn.
Maar mijn lichaam is dan zo goed als hetzelfde, mijn leven is echt totaal veranderd.
Geen striae, aambeien, spataderen, incontinentie of wat dan ook. Wel een knip vanwege stuitbevalling, maar dat is ook netjes geheeld en niet meer te zien. Nu, 4,5 maand na de bevalling, voel ik me lichamelijk net zoals voor de zwangerschap, en ik ben zelfs een kilo lichter dan ervoor. Borsten weet ik nog niet, ik geef borstvoeding, dus of die schade hebben opgelopen weet ik pas na afloop daarvan. Het enige is dat mijn buikspieren nog wat slapper zijn, maar niets wat met een paar weken sporten niet op te lossen zou zijn.
Maar mijn lichaam is dan zo goed als hetzelfde, mijn leven is echt totaal veranderd.
maandag 1 juni 2009 om 22:01
2 bevallingen gehad, de laatste zo'n 3 jaar geleden
uitgescheurt tot mijn knieën (zo voelde het wel) en aambeien zo'n beetje als die aap waar iemand zo leuk over schreef.
plassen en poepen was een ramp, en mijn borsten.... leek wel op een koe! zelfs al het buurmeisje huilde spoot bij mij de melk eruit.
en nu: op mijn buik kun je alle wegen van Nederland zien incl fietspaden en kleine riviertjes, aambeien blijven zo op zijn tijd weer vrolijk langskomen. als ik nies, hoest of spontaan in lachen uitbarst loopt mijn broek vol. en touwtje springen zonder bh is een pijnlijke kwestie...
maar, ik zou het zo weer doen!!
uitgescheurt tot mijn knieën (zo voelde het wel) en aambeien zo'n beetje als die aap waar iemand zo leuk over schreef.
plassen en poepen was een ramp, en mijn borsten.... leek wel op een koe! zelfs al het buurmeisje huilde spoot bij mij de melk eruit.
en nu: op mijn buik kun je alle wegen van Nederland zien incl fietspaden en kleine riviertjes, aambeien blijven zo op zijn tijd weer vrolijk langskomen. als ik nies, hoest of spontaan in lachen uitbarst loopt mijn broek vol. en touwtje springen zonder bh is een pijnlijke kwestie...
maar, ik zou het zo weer doen!!
maandag 1 juni 2009 om 22:02
Ik ben 2,5 maand geleden bevallen. Geen knip gehad en niet uitgescheurd, geen aambeien gehad. ik voelde me vooral erg beurs, maar dat ging weer weg na ongeveer een week. Verder is mijn buik al bijna weer de oude. Nog wat slap, maar niet schokkend. De kilo;s ben ik alweer kwijt, geen striae. Hoe mijn borsten er straks uitzien weet ik nog niet want ik geef nog borstvoeding. Ik weet dat ik veel mazzel heb gehad, maar het kan absoluut en ik ben ook zeker niet de enige. Zo kan het dus ook.
maandag 1 juni 2009 om 22:11
Grappig topic, maar tot nu toe gelukkig niet echt iets schokkends gelezen he Sha_la. Echt niemand met een clitorisverzakking!?!? Hier ook geen blijvende schade, voor zover ik dat al kan zeggen na 6 weken. Geen slappe buik, geen kilo's teveel meer, geen striae, geen aambeien en die borsten: tja,door de voeding zijn ze vooral erug groot. Dus die zullen inderdaad wel wat hangen straks, vermoed ik. Het enige waar ik nu nog last van heb is dat het wat tochtig aanvoelt daarbeneden. Oftewel: het is daar wat wijder dan voorheen. Geen idee of dat normaal is, of dat blijft (iemand?!) en of dat invloed heeft op mijn sexleven; want zover ben ik dan nog weer niet. Haha.
maandag 1 juni 2009 om 22:17
Oh god ja, poepen! Dat was ik alweer vergeten! Doodeng!!!!! Ben uiteindelijk, met de dreiging van een clysma, met een boekje op de wc gaan zitten en had besloten dat ik er niet eerder af kwam dan dat ik had gepoept. Wel gelukt, maar doodeng.
Hahah Vlinder! Mijn vriend is ook lekker meegezwangerd, zeg maar, en bij gaat gaat het er vanzelf weer af, maar bij hem niet natuurlijk!
Hahah Vlinder! Mijn vriend is ook lekker meegezwangerd, zeg maar, en bij gaat gaat het er vanzelf weer af, maar bij hem niet natuurlijk!
maandag 1 juni 2009 om 22:21

maandag 1 juni 2009 om 22:28
hoewel ik mijn litteken van keizersnede niet mooi vind (het is een vrij groot litteken), zit het me niet in de weg. Het is erg laag gemaakt, dus valt onder mn onderbroek of bikinibroekje(zelfs een laag broekje), dus valt reuze mee. Na Borstvoeding wel megahangtieten overgehouden, maar door de borstvoeding ook superveel afgevallen, waardoor ik lichter ben dan voor mn zwangerschap (ondanks dat ik best veel at). Verder van zwangerschap ook weinig overgehouden. Het zal deels genetisch, deels toeval zijn denk ik.
maandag 1 juni 2009 om 22:30
Pfff ik ben ingeknipt geweest en heb er nog weken last van gehad.. Zelfs nu (ongeveer 4 jaar later) heb ik er nog iets last van. Maar volgens mij is het niet helemaal goed gehecht (vreemd uitschulpstul, oiii details... LOL) Maar goed ik bloedde heel erg, dus ze wilden het zo snel mogelijk weer dicht hebben. Ik heb ongeveer een maandje of 2 echt last gehad van de knip, maar goed.. De lagen huid die ze doorgaan. Dus dat is wel logisch. Ach aan het eind komt het ook allemaal wel goed. Ik denk maar zo.. Kijk wat je er aan over hebt gehouden. Dat is gewoon meer waard dan een knip of een litteken op je buik.
Lukt het vandaag niet, dan morgen wel
maandag 1 juni 2009 om 22:30
Ik heb na de bevalling behoorlijk haaruitval gehad (flinke inhammen) en een tijdlang een zwangerschapsmasker (pigmentatievlekken). Het heeft een aantal maanden geduurd voordat dat wegtrok. De eerste maand heel licht incontinent van ontlasting (remsporen zeg maar). Was bang dat dat nooit meer weg zou gaan. Herstelde zichzelf gelukkig helemaal. Tepels en tieten zijn eigenlijk normaal as usual en buik is ook helemaal normaal/hetzelfde gebleven.
Ik ben ruim 42 weken zwanger geweest (da's dus lang) en pas die laatste week kwamen er 4 bijna onzichtbare kleine striae streepjes tevoorschijn aan de kant waar kind met de kont zat te douwen. Die 4 streepjes zie je nauwelijks (huidkleur). Alleen met strijklicht en een bril op kan je ze zien.
Mijn navel is een klein beetje anders, meer geschikt voor een navelpiercing haha (heb een velletje). Mijn heupen zijn misschien een ietsiepietsie breder (niet van vet maar van heupstand). Taille heb ik gewoon behouden. Eigenlijk heb ik mijn hele lijf gewoon terug gekregen, incl. buik en borsten. Alle 13 kilo's waren eraf.
En wat betreft egels . Mijn egel is helemaal hetzelfde gebleven (ook qua strakheid -vroeg je om toch?- of clitorisplek haha -nog nooit van verschoven klitten gehoord hoor). Ik ben wel ingeknipt geweest. Maar dat is keurig gehecht en die hechting moet ik nu echt met een loep opzoeken en dan nog zie ik 'm nauwelijks.
Mijn geheugen was trouwens een flinke zeef na de bevalling. Maar je vroeg om lichamelijke aspecten. Dus met 1 kind kan ik voor mezelf concluderen dat de veranderingen minimaal zijn en voor anderen waarschijnlijk niet eens merkbaar.
Ohja, wat ik mezelf ook inene bedenk. Vaginaal is er dus niks veranderd...behalve dat ik extreem veel vochtiger ben gebleven. Dat schijnt eigenlijk andersom te horen geloof ik.
Ik ben ruim 42 weken zwanger geweest (da's dus lang) en pas die laatste week kwamen er 4 bijna onzichtbare kleine striae streepjes tevoorschijn aan de kant waar kind met de kont zat te douwen. Die 4 streepjes zie je nauwelijks (huidkleur). Alleen met strijklicht en een bril op kan je ze zien.
Mijn navel is een klein beetje anders, meer geschikt voor een navelpiercing haha (heb een velletje). Mijn heupen zijn misschien een ietsiepietsie breder (niet van vet maar van heupstand). Taille heb ik gewoon behouden. Eigenlijk heb ik mijn hele lijf gewoon terug gekregen, incl. buik en borsten. Alle 13 kilo's waren eraf.
En wat betreft egels . Mijn egel is helemaal hetzelfde gebleven (ook qua strakheid -vroeg je om toch?- of clitorisplek haha -nog nooit van verschoven klitten gehoord hoor). Ik ben wel ingeknipt geweest. Maar dat is keurig gehecht en die hechting moet ik nu echt met een loep opzoeken en dan nog zie ik 'm nauwelijks.
Mijn geheugen was trouwens een flinke zeef na de bevalling. Maar je vroeg om lichamelijke aspecten. Dus met 1 kind kan ik voor mezelf concluderen dat de veranderingen minimaal zijn en voor anderen waarschijnlijk niet eens merkbaar.
Ohja, wat ik mezelf ook inene bedenk. Vaginaal is er dus niks veranderd...behalve dat ik extreem veel vochtiger ben gebleven. Dat schijnt eigenlijk andersom te horen geloof ik.
maandag 1 juni 2009 om 22:40
'Van onderen' is alles weer goed gekomen, al is zo'n knip geen pretje. Vooral met de sex heb ik er lang last van gehad. Verder zien mijn borsten er - na 8 maanden borstvoeding - echt uit als theezakjes, dat vind ik wel erg jammer. Het goede nieuws is dat ik minder weeg dan voor de zwangerschap. Al met al zie ik er beter uit dan ooit, mits ik een goede bh draag
.

maandag 1 juni 2009 om 22:49
clitorisverschuiving????? Was eerder verbaasd geweest als het wel had bestaan! Wat een onzin zeg! Tja als je vriendin dat soort onzin geloofd, dan kan ik me voorstellen dat ze blij is met haar ks!
Maar als ik het zo lees, dan lijkt ze me eerder gevalletje Amerika, waar ze aan de lopende bank keizersnedes doen omdat ze bang zijn voor schade aan hun muts!
Maar ja, mijn schade is nu na 17 maanden redelijk beperkt gelukkig. Borsten en buik zijn nagenoeg hetzelfde, ook na 5 maanden borstvoeding geven.
Heupen waren net na bevalling breder maar nu weer back to normal.
Gelukkig geen last van urineverlies, wel enorme lektieten gehad maar dat vond ik niet erg.
Bevallen met een knip en vacuum, heb wel een enorm littekend van de knip, zo mn been in, en dan voel ik soms nog, maar last ervan hebben is een groot woord.
Met sexen trouwens geen last van dat het wijder zou zijn, is volgens mij ook weer terug naar hetzelfde " formaat:.
Aambeien had ik wel, maar die waren met creme wel verholpen, die knip heb ik heel lang last van gehad, kon zowiezo mn hele kraamweek niet zitten. En dan die kraamhulp " je moet even door de pijn heenzitten" jaja...
Maar als ik het zo lees, dan lijkt ze me eerder gevalletje Amerika, waar ze aan de lopende bank keizersnedes doen omdat ze bang zijn voor schade aan hun muts!
Maar ja, mijn schade is nu na 17 maanden redelijk beperkt gelukkig. Borsten en buik zijn nagenoeg hetzelfde, ook na 5 maanden borstvoeding geven.
Heupen waren net na bevalling breder maar nu weer back to normal.
Gelukkig geen last van urineverlies, wel enorme lektieten gehad maar dat vond ik niet erg.
Bevallen met een knip en vacuum, heb wel een enorm littekend van de knip, zo mn been in, en dan voel ik soms nog, maar last ervan hebben is een groot woord.
Met sexen trouwens geen last van dat het wijder zou zijn, is volgens mij ook weer terug naar hetzelfde " formaat:.
Aambeien had ik wel, maar die waren met creme wel verholpen, die knip heb ik heel lang last van gehad, kon zowiezo mn hele kraamweek niet zitten. En dan die kraamhulp " je moet even door de pijn heenzitten" jaja...
maandag 1 juni 2009 om 22:49
Mijn bevalling is alweer 9 jaar geleden maar ik kan het zo weer voor me halen. 2 uur geperst, uitgescheurd, lang last van gehad. Ook aambeien, de steken nog steeds regelmatig de kop op. Ik was 2 dagen na de bevalling lichter dan voor mijn zwangerschap. Heb er grotere borsten aan overgehouden. En inderdaad, daar beneden behoorlijk wat ruimte gekregen. En in de loop der tijd is dat wel weer wat nauwer geworden maar het komt, denk ik, niet meer goed. Verder, heb ik nog niet gehoord hier, heb ik 1 maat grotere voeten gekregen en al tijdens de zwangerschap krullen in mijn haar dat daarvoor steil was. 'k heb ze nog steeds!
maandag 1 juni 2009 om 23:01
Nu je het zegt Beautyfly, ik heb ook een halve maat grotere voeten. Ik pas mijn oude schoenen nog wel. Maar mijn nieuwe aankopen moet ik soms een grotere maat nemen afhankelijk hoe ze vallen.
En mijn krullen zijn minder geworden. Heb ze nog wel, maar minder mooie krul en sneller pluis (droger lijkt wel).
Ach, al lezende kom je toch op wat meer minieme veranderingen uit.
Ik was trouwens ook een stuk lichter tot een jaar na de bevalling. Heb echter weinig meer gesport en luier geleefd (meer auto, minder fiets), dus ben nu juist weer zwaarder dan voor de bevalling.
En mijn krullen zijn minder geworden. Heb ze nog wel, maar minder mooie krul en sneller pluis (droger lijkt wel).
Ach, al lezende kom je toch op wat meer minieme veranderingen uit.
Ik was trouwens ook een stuk lichter tot een jaar na de bevalling. Heb echter weinig meer gesport en luier geleefd (meer auto, minder fiets), dus ben nu juist weer zwaarder dan voor de bevalling.
maandag 1 juni 2009 om 23:03
Ik ben vijf maanden geleden bevallen van de derde, en naast de hier genoemde klachten (allemaal gehad ) merk ik nu ik weer ongesteld ben dat mijn tampons er na een tijdje weer uitzakken. Heul irritant. Als ze een beetje volgelopen zijn worden ze te zwaar en zakken ze naar beneden. Echt uitgelubberd dus . Hoop maar dat dat weer goedkomt.

maandag 1 juni 2009 om 23:03
Zoon is 6 maanden, stavaza:
- Van de 25 kilo moeten er nog 4 af
- Die 4 kilo hangen op het moment rond mijn heupen
- Buik is redelijk goed gekomen, weer redelijk strak vel en 2 minuscule streepjes striae in navel
- Ingeknipt, 2e en 3e week na bevalling heul veul pijn aan gehad (kon max 5 minuten lopen/staan, had gevoel alsof hele onderkant eronder uit viel). Is daarna helemaal goed gekomen.
- Na 2 maanden weer sex, vond het eng, maar viel mee. Na 4 maanden was het helemaal pijnloos, en ja, zelfs beter dan ooit!! Ik voel meer dan voor mijn bevalling, ondanks uitgerekte egel. Geen clitoris verschuivingen trouwens
- Iets incontinent, met name als ik heel nodig moet plassen dan kan het voorkomen dat ik een paar druppels verlies.
- Borsten, geen idee, ik geef nog half borstvoeding. Wellicht ga ik van nu cup 75 H naar uitgelubberde theezakjes. Dat zie ik dan wel weer
- Haaruitval: verschrikkelijk. Ik heb op het moment inhammen. Maar komt weer goed, het begint al weer te groeien en de uitval is gestopt.
Ach ja. Het was het waard!
- Van de 25 kilo moeten er nog 4 af
- Die 4 kilo hangen op het moment rond mijn heupen
- Buik is redelijk goed gekomen, weer redelijk strak vel en 2 minuscule streepjes striae in navel
- Ingeknipt, 2e en 3e week na bevalling heul veul pijn aan gehad (kon max 5 minuten lopen/staan, had gevoel alsof hele onderkant eronder uit viel). Is daarna helemaal goed gekomen.
- Na 2 maanden weer sex, vond het eng, maar viel mee. Na 4 maanden was het helemaal pijnloos, en ja, zelfs beter dan ooit!! Ik voel meer dan voor mijn bevalling, ondanks uitgerekte egel. Geen clitoris verschuivingen trouwens
- Iets incontinent, met name als ik heel nodig moet plassen dan kan het voorkomen dat ik een paar druppels verlies.
- Borsten, geen idee, ik geef nog half borstvoeding. Wellicht ga ik van nu cup 75 H naar uitgelubberde theezakjes. Dat zie ik dan wel weer
- Haaruitval: verschrikkelijk. Ik heb op het moment inhammen. Maar komt weer goed, het begint al weer te groeien en de uitval is gestopt.
Ach ja. Het was het waard!
anoniem_69276 wijzigde dit bericht op 01-06-2009 23:05
Reden: toevoeging
Reden: toevoeging
% gewijzigd
maandag 1 juni 2009 om 23:12
Oh ja ik lees ook dingen die ik eerst niet had idd:
-tampon is nu maar super ipv normal. En ze zakken idd sneller dan eerst! Ik ben dus ruimer blijkbaar van onder, vriend zegt het niet te merken/ voelen gelukkig
-Meer krullen dan voorheen. Maar ook haaruitval, erger dan eerst. Geen inhammen oid godzijdank! Gewoon iets meer haar in de borstel.
-heupen maatje breeder.
Maar gelukkig geen verschoven/ uitgezakte clit kunnen ontdekken.
-tampon is nu maar super ipv normal. En ze zakken idd sneller dan eerst! Ik ben dus ruimer blijkbaar van onder, vriend zegt het niet te merken/ voelen gelukkig
-Meer krullen dan voorheen. Maar ook haaruitval, erger dan eerst. Geen inhammen oid godzijdank! Gewoon iets meer haar in de borstel.
-heupen maatje breeder.
Maar gelukkig geen verschoven/ uitgezakte clit kunnen ontdekken.
maandag 1 juni 2009 om 23:22
De "schade" hier:
Lovehandles, niet weg te krijgen en ik had altijd een slanke taille
Cupmaat 3 maten groter, blijvend. (en ik was al zeer rioyaal bedeeld)
Striae op de buik
Een litteken die van den doosch ongeveer 10 cm mijn bil oploopt. (zeer fors ingeknipt) Heel soms last van, maar verder niet meer. Geen last met sex.
Een mank been wegens een zenuwbeschadiging door mislukte ruggenprik
Lovehandles, niet weg te krijgen en ik had altijd een slanke taille
Cupmaat 3 maten groter, blijvend. (en ik was al zeer rioyaal bedeeld)
Striae op de buik
Een litteken die van den doosch ongeveer 10 cm mijn bil oploopt. (zeer fors ingeknipt) Heel soms last van, maar verder niet meer. Geen last met sex.
Een mank been wegens een zenuwbeschadiging door mislukte ruggenprik