Loopfiets, ervaringen en tips
maandag 2 mei 2011 om 10:02
Voor zijn 3e verjaardag wil ik mijn zoontje een loopfiets geven. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen: Gebruikt je kind zijn/haar loopfiets veel? Vanaf wanneer kon je kind uit de voeten met de loopfiets? Leerde je kind daarna gemakkelijk fietsen op een echte fiets?
Ook hoor ik graag jullie tips over soorten, maten en merken.
Ook hoor ik graag jullie tips over soorten, maten en merken.
woensdag 11 mei 2011 om 20:54
Ik ben fan van de loopfiets van Puky. Mijn zoontje is net 2 geworden en heeft het kleinste maatje gekregen, hij rijdt er zo op weg, gaat er al keihard mee. Je hebt hem in meerder maten. Ik vind het ook fijn dat ie van een stalen frame heeft, lijkt me beter tegen een stootje kunnen dan die houten fietsjes.
vrijdag 13 mei 2011 om 23:31
Toen onze dochter 2 en een half was hebben we deze loopfiets van Kokua gekocht (volgens mij bij likeabikeshop.nl ). Geveerd aluminium oversized frame (en dus superlicht), in veel kleurencombinaties te krijgen en echt van super kwaliteit. Niet heel goedkoop nee, maar het geld meer dan waard.
Na een paar dagen wennen ging ze als een speer! Zelf nu ze met 3 en een half zonder zijwieltjes fiets pakt ze nog steeds graag haar loopfiets om lekker over het plein te crossen. 2 Vriendinnetjes uit de buurt gooien hun Puky aan de kant als ze de kans krijgen om de loopfiets van dochterlief te kunnen gebruiken. Het zadel (en stuur) kunnen nog een behoorlijk eind omhoog dus het fietsje wordt de komende jaren vast nog intensief gebruikt.
En nee, ik heb er geen aandelen, haha.
Na een paar dagen wennen ging ze als een speer! Zelf nu ze met 3 en een half zonder zijwieltjes fiets pakt ze nog steeds graag haar loopfiets om lekker over het plein te crossen. 2 Vriendinnetjes uit de buurt gooien hun Puky aan de kant als ze de kans krijgen om de loopfiets van dochterlief te kunnen gebruiken. Het zadel (en stuur) kunnen nog een behoorlijk eind omhoog dus het fietsje wordt de komende jaren vast nog intensief gebruikt.
En nee, ik heb er geen aandelen, haha.
zaterdag 14 mei 2011 om 00:06
Mijn dochter heeft een First bike. Ben superblij met die keuze. Hij is tweedehands (en door de vorige eigenaar intensief gebruikt), maar ziet er nog heel netjes uit. Maar nog veel belangrijker: hij is lekker licht. Als dochter het beu is, dan hang ik het loopfietsje aan mijn eigen fiets (of draag ik het) zonder problemen terug naar huis (en ik ben niet sterk ).
Qua lengte: de binnenbeenlengte is van belang. Ik had toen ik de loopfiets uit ging zoeken een site gevonden met verschillende modellen en de verschillende hoogtes waarop je het fietsje in kon stellen. First bike kun je vanaf heel klein gebruiken (evt. met verlagingssetje) en ook nog tot relatief groot.
Zonder zijwieltjes fietsen is hier nog niet gelukt, maar onze woonomgeving is er ook niet naar om dat uitgebreid te oefenen. (We wonen midden in de stad.) Maar op de loopfiets naast de fiets durf ik op kleine stukjes wel al aan en dat vindt dochter helemaal fantastisch. We hebben er hier veel plezier van dus!
Qua lengte: de binnenbeenlengte is van belang. Ik had toen ik de loopfiets uit ging zoeken een site gevonden met verschillende modellen en de verschillende hoogtes waarop je het fietsje in kon stellen. First bike kun je vanaf heel klein gebruiken (evt. met verlagingssetje) en ook nog tot relatief groot.
Zonder zijwieltjes fietsen is hier nog niet gelukt, maar onze woonomgeving is er ook niet naar om dat uitgebreid te oefenen. (We wonen midden in de stad.) Maar op de loopfiets naast de fiets durf ik op kleine stukjes wel al aan en dat vindt dochter helemaal fantastisch. We hebben er hier veel plezier van dus!
zaterdag 14 mei 2011 om 00:11
De twee kinderen van wie de loopfiets die wij hebben overgekocht, fietsten wel meteen zonder zijwieltjes trouwens. En mijn dochter steunde er in het begin amper op, maar ze mag van mij niet zo hard fietsen (vanwege woonomgeving), dus dat ze niet zonder zijwieltjes fietst kan ook aan mij liggen, bedenk ik me nu.
zaterdag 14 mei 2011 om 21:46
hier ook een blij gebruiker van de Puky. Je hebt er trouwens 2 maten van, vanaf 2 jaar en vanaf 2,5 jaar en uiteraard is die laatste een stukje groter en hoger.
Onze zoon heeft de kleinere versie voor zijn 2e verjaardag gekregen en kon daar na een aantal keer op oefenen heel snel en goed op rijden.
Hij is nu ruim 3 en fietst er nog regelmatig op en haalt stunts uit (voeten op het plankje, billen omhoog dat soort dingen)
Ook fietste hij zo weg op zijn " echte" fiets zonder zijwielen dus evenwicht is super.
Ik zie hier in de buurt veel houten loopfietsen en vaak ruilen de kindjes onderling wel van fietsen, vind mij zoon stukken minder handig op een houten loopfiets. Veel minder wendbaar en vind ze ook nogal zwaar. Zadel is vaak wat rechter terwijl Puky echt een zadelvorm heeft, je ziet dat dat rechte niet handig is met het afzetten. Lijkt in de weg te zitten.
Ik zou dan voor de 3e verjaardag wel voor de grotere puky gaan trouwens.
Onze zoon heeft de kleinere versie voor zijn 2e verjaardag gekregen en kon daar na een aantal keer op oefenen heel snel en goed op rijden.
Hij is nu ruim 3 en fietst er nog regelmatig op en haalt stunts uit (voeten op het plankje, billen omhoog dat soort dingen)
Ook fietste hij zo weg op zijn " echte" fiets zonder zijwielen dus evenwicht is super.
Ik zie hier in de buurt veel houten loopfietsen en vaak ruilen de kindjes onderling wel van fietsen, vind mij zoon stukken minder handig op een houten loopfiets. Veel minder wendbaar en vind ze ook nogal zwaar. Zadel is vaak wat rechter terwijl Puky echt een zadelvorm heeft, je ziet dat dat rechte niet handig is met het afzetten. Lijkt in de weg te zitten.
Ik zou dan voor de 3e verjaardag wel voor de grotere puky gaan trouwens.
zaterdag 14 mei 2011 om 21:56
Hallo,
mijn zoon heeft de grote variant van de puky loopfiets. Hij is 104 cm, maar eigenlijk is die pucky net wat te groot. Het gaat wel en het zal ook niet zo lang duren voordat het goed zal gaan. Maar hij pakt nu toch nog zijn little tikes loopmotor, die net een tandje kleiner is.
Maar zuslief, die eigenlijk al kan fietsen, gebruikt hem wel heel graag. Het opstapje is juist heel handig, ze zetten af, hebben vaart en houden dan de voetjes op het plankje.
Verder is het handig dat het stuur helemaal kan draaien, ze zullen niet snel op het stuur vallen. Daarbij is hij zo ontworpen dat er niet gauw krassen op komen.
(en nee ik heb ook geen aandelen.......
)
mijn zoon heeft de grote variant van de puky loopfiets. Hij is 104 cm, maar eigenlijk is die pucky net wat te groot. Het gaat wel en het zal ook niet zo lang duren voordat het goed zal gaan. Maar hij pakt nu toch nog zijn little tikes loopmotor, die net een tandje kleiner is.
Maar zuslief, die eigenlijk al kan fietsen, gebruikt hem wel heel graag. Het opstapje is juist heel handig, ze zetten af, hebben vaart en houden dan de voetjes op het plankje.
Verder is het handig dat het stuur helemaal kan draaien, ze zullen niet snel op het stuur vallen. Daarbij is hij zo ontworpen dat er niet gauw krassen op komen.
(en nee ik heb ook geen aandelen.......
zaterdag 14 mei 2011 om 23:28
Mijn dochter heeft voor haar 2e verjaardag een puky koopflats gekregen. Het kleinste model. De eerste 3 maanden wilde ze er niet echt op rijden. Mede door de winter. In de lente is ze er echt op begonnen. Na 2 weken oefenen had ze het echt door en nu 2 jr en 5 maanden) gaat het fietsje overal mee. Naar de winkel, naar de dierentuin etc. En soms zegt ze halverwege "nu wil ik lopen) dan gaat de fiets onderin de kinderwagen (van jonger broertje).
Ideaal.
Ideaal.
dinsdag 17 mei 2011 om 12:27
Hier een houten gekregen voor zijn tweede verjaardag, vind ik een stuk mooier maar achteraf gezien had ik liever een metalen gehad. Hoewel onze houten van goede kwaliteit was lijkt hij na ruim 2 jaar zeer intensief gebruik ( lees twee maal daags met de honden lopen en daarnaast nog voor de lol crossen, twee paar buitenbanden versleten) in elkaar te storten. Heel jammer, ik ga nu geen nieuwe meer kopen (zoon fietst ook al bijna een jaar zonder zijwielen) maar zoon vind hem nog steeds leuk, en ik nog steeds handig. (met de honden lopen terwijl hij fietst vind ik niet fijn, hij gaat me dan te makkelijk ver vooruit). Nu zwanger van de tweede, als deze de loopfiets later ook leuk lijkt te vinden dan kopen we denk ik een pucky.
En over dragen als kind niet meer wil: daar ben ik nooit aan begonnen. Als zoon dramde dat hij niet meer wilde dan zei ik dat hij hem maar moest laten liggen en dat een ander kindje hem wel meenam, was het zo over.
En over dragen als kind niet meer wil: daar ben ik nooit aan begonnen. Als zoon dramde dat hij niet meer wilde dan zei ik dat hij hem maar moest laten liggen en dat een ander kindje hem wel meenam, was het zo over.
dinsdag 17 mei 2011 om 13:06
Hoi, nog heel erg bedankt voor alle goede adviezen. We hebben uiteindelijk proefgereden met een Firstbike (erg mooi fietsje maar van hout en dus kwetsbaarder en het zadel is niet 'traploos' te verstellen), Likeabike (te groot, had een verkleinset bijgemoeten), en nog een aantal fietsen die allemaal (veel) te groot waren. We hebben ook een model met lage instap geprobeerd maar dat voetenplankje zat (nu nog) echt in de weg. Uiteindelijk hebben wij een JD Bug gekozen, daar past hij nu net aan op en over een paar maanden hopelijk met gemak. Het is een stoer model, van metaal en heeft een redelijke prijs.
Met wat gezoek zijn we er uiteindelijk achtergekomen dat een beperking van de draaihoek van het stuur en een speciaal loopfietszadel het belangrijkste lijken te zijn. Als er een rem op zit moet deze op het achterwiel remmen, anders kan kind over de kop slaan. Dit als tips voor mensen die ook op zoek zijn naar een goede loopfiets.
Met wat gezoek zijn we er uiteindelijk achtergekomen dat een beperking van de draaihoek van het stuur en een speciaal loopfietszadel het belangrijkste lijken te zijn. Als er een rem op zit moet deze op het achterwiel remmen, anders kan kind over de kop slaan. Dit als tips voor mensen die ook op zoek zijn naar een goede loopfiets.
woensdag 18 mei 2011 om 16:52
Wij hebben van de Sint een loopfiets gekregen voor mijn zoon (toen bijna 2). Alleen zoon was nog te klein. Maar mijn dochter heeft 2 maanden geleden eens besloten dat het leuk was. Eerst erg moeizaam, tot ze in ene door had dat ze snel kon gaan. Toen ze een maand geoefend had en ze met beide benen los van de vloer ging. Eens gekeken of ze zonder zijwiletjes kon. En ja hoor, meteen kon ze zonder zijwielen fietsen.
Ze heeft daarvoor (vorig jaar) wel leren fietsen met zijwielen. Maar de overstap is zo gemaakt van loopfiets naar fiets zonder zijwielen.
Ik sta er echt van te kijken!
Wij hebben zo'n soort.
Ze heeft daarvoor (vorig jaar) wel leren fietsen met zijwielen. Maar de overstap is zo gemaakt van loopfiets naar fiets zonder zijwielen.
Ik sta er echt van te kijken!
Wij hebben zo'n soort.