Luisteren naar het CB?

21-11-2008 10:59 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Hier een vraagje.

Ik hoor eigenlijk wisselende meningen over het wel of niet beginnen met fruit en groentehapjes met 4 maanden.

Het consultatiebureau zegt nee....maar die zeggen zo vaak wat!

Kan me voorstellen als er veel allergieen in de familie voorkomen dat je even wacht.

Wat is jullie mening en ervaring?

Zijn er ook mama's die de melk tot een papje maken met rijstebloem om ze te laten wennen aan een lepeltje?

En vanaf hoeveel maanden zijn jullie daar mee begonnen?

Wat een vragen...

Dank jullie wel alvast!
Oei...
CB zegt zeker vaak maar wat. Maar in dit geval geef ik ze dus gelijk. 6 maanden en niet eerder. OK, het zal niet op een dag of een week hangen, misschien zelfs 2, geheel afhankelijk van de ontwikkeling van jouw kindje. Maar nu is echt te vroeg.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Oh ja, en mijn meisje is nu ook 4 maanden en die krijgt alleen nog mama's melk. Geen papjes niks. Wennen aan een lepeltje heeft ze nog heeeeeel lang de tijd voor.
Dit wordt vast gezellig!

Volgens mij ligt het er ook aan of je bv of kv geeft.

Bij bv adviseren ze vanaf zes maanden, als je volledige bv geeft.

Kv weet ik eigenlijk niet.

Mijn ventje is pas 6,5 week, dus geen ervaring, maar lees vol interesse mee.
TO, waarom zou je eigenlijk nu al willen beginnen met groente/fruit?

Ik ga effe zitten
Bij kv geldt hetzelfde, 6 maanden.

Enne, die klapstoelen kunnen wel weg hoor. We hebben toch pas ook 31 pagina's best vriendelijk gediscussieerd over bv-fv? We kunnen het best hoor, we moeten het alleen even willen.
6 maanden, ze hebben nog een heel leven om te wennen aan een lepeltje...
Mijn kotertjes (3 stuks inmiddels) krijgen allemaal vanaf 4 maanden fruit- en groentenhapjes. Bij de oudste van inmiddels 5 was dat nog gebruikelijk en bij de middelste van 3 mocht ik zelf kiezen en nu bij de jongste van net 4 maanden ben ik ook weer begonnen. De eerste 2 zijn zulke makkelijke eters dat ik geen reden zag om te wachten. Het is gewoon erg leuk en ik zie voor mijn kinderen geen nadelen, dusseh.........
quote:isabon schreef op 21 november 2008 @ 11:00:

Oei...

Zes maanden aanhouden, ook als er geen allergieen voorkomen in de familie. Je kind zal maar net de eerste zijn.
Overigens vind ik het bijna 'tegenvallen' hoe weinig advies je bij de derde nog krijgt over dit soort dingen. Ze gaan er inmiddels vanuit dat ik het toch zelf bepaal .

Waarom zou je dat niet al bij de eerste doen?!
mijn oudste is 6 en toen was 6 maanden ook al het advies.

Hoewel dat dus niet overal was. (of had ik me te goed ingelezen in de hele materie?)
Wat maken die 2 maanden nou uit?

Ik ben bij allebei met 6 maanden begonnen, wel allergieën in de familie maar ik zag ook geen enkele reden om eerder te beginnen. Met 4 maanden hadden ze echt nog genoeg aan de borst.
Hier ook bij 4 maanden worteltjespuree en perenmeuk. Kindje had heel veel honger en mijn kinderarts adviseerde mij om met 4 maanden juist wel te gaan bijvoeden.

Zo zie je maar weer.......
Hoe weet je dat je kindje veel honger heeft?
was dat een kinderarts uit het ziekenhuis of die van het CB?

(gewoon even nieuwsgierig)
Ik heb met alle 3 ook gewacht tot 6 maanden, oudste is nu 7 jaar.

Jongste is nu 6 maanden, misschien eens iets in huis halen voor haar .
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
hier een moeder die zelf al met 3 maanden aan de fruithapjes ging.. mijn dochter houdt niet van de fles, drinkt matig, met lepeltje gaat het iets beter maar ze drinkt nu nog gewoon kv.

Ze krijgt ook braaf de fles, maar er gaat echt het minimale in. een voeding duurt ong. een uur en dan heeft ze net 100 ml op.

Huisarts zei dat er geen reden is om niet met 4 maanden te beginnen als je kindje dat wil en lekker vindt. Het gaat erom dat voor 4 maanden bepaalde enzymen niet worden aangemaakt, dus dan kunnen ze het niet goed verteren. Daarna ligt het aan je kindje.

Hier komt de bananenprut meteen op tafel, kijken of ze dan wil eten.

Maar kijk naar je kindje, dat is het belangrijkste, jij ziet jouw kindje tenslotte de hele dag, terwijl het cb hem/haar maar af en toe ziet.
quote:ezeltje schreef op 21 november 2008 @ 11:35:

Huisarts zei dat er geen reden is om niet met 4 maanden te beginnen als je kindje dat wil en lekker vindt. Dit vind ik altijd zo'n kul. Wat wil een kind van 4 maanden nou helemaal? 'Nou mam, ik ben die fles wel zat, doe mij maar een lekker hapje peer, daar heb ik wel zin in'
quote:Pammie schreef op 21 november 2008 @ 11:37:

[...]

Dit vind ik altijd zo'n kul. Wat wil een kind van 4 maanden nou helemaal? 'Nou mam, ik ben die fles wel zat, doe mij maar een lekker hapje peer, daar heb ik wel zin in'

Ik was al aan het wachten tot de eerste ging zeggen dat kind zo'n honger heeft omdat het alles in zijn/haar mond stopt en er dus klaar voor is. Dus als kind autosleutels in mond doet, klaar om auto te rijden? Mwa, lijkt me sterk.

Darmen zijn vanaf zes maanden pas 'rijp'. Punt.
Hier wat redenen om te wachten:

* If you introduce solid foods too early there is an increased risk that she will develop a food allergy.

* Your baby cannot chew or swallow the food properly.

* Your baby’s digestive system cannot digest the food and hence stomach and bowel disorders will occur.
Op die zat ik ook te wachten Star
Ik ben ook met vier maanden een fruithap begonnen alleen ben ik er mee gestopt.

haar darmpjes konden het niet aan. dus nachten wakker van de kramp.

nu krijgt ze af en toe een hapje banaan. Gaat helemaal goed.

Bij ons op het cb maken ze geen problemen alleen ze raden aan met groente wel te wachten.
Trouwens, kinderen hebben het niet eens nodig. Tot een jaar oud kunnen ze zelfs gewoon helemaal op melk leven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven