Luisteren naar het CB?

21-11-2008 10:59 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Hier een vraagje.

Ik hoor eigenlijk wisselende meningen over het wel of niet beginnen met fruit en groentehapjes met 4 maanden.

Het consultatiebureau zegt nee....maar die zeggen zo vaak wat!

Kan me voorstellen als er veel allergieen in de familie voorkomen dat je even wacht.

Wat is jullie mening en ervaring?

Zijn er ook mama's die de melk tot een papje maken met rijstebloem om ze te laten wennen aan een lepeltje?

En vanaf hoeveel maanden zijn jullie daar mee begonnen?

Wat een vragen...

Dank jullie wel alvast!
Dat wilde ik net gaan typen Star.

Mijn zoon heeft het eerste jaar grotendeels op borstvoeding geleefd omdat hij vast voedsel niet goed binnenhield en brood e.d. niet kon eten.
Mooi, slotje
Wat is de meerwaarde van met 4 maanden bijvoeden?

Ik heb werkelijk een keer iemand horen zeggen 'maar verplaats je nou eens in die báby... is toch óók zielig, elke dag maar wéér melk'.
Overigens was deze moeder met een week of 14 al aan het bijvoeden.... 'want hij was er écht aan toe'
Tja Eow, ik kreeg met zes weken liga en sinaasappel en geloof me, je hebt nog nooit zo'n schurftig type gezien.
Als je kindje gewoon groeit en er verder geen aanleidingen zijn om eerder bij te gaan voeden, wacht dan gewoon tot zes maanden. Als er wel aanleidingen zijn om eerder te beginnen, doe dat dan alleen in overleg met een kinderarts (in het ziekenhuis, geen CBarts). Mijn oudste had een ernstige reflux. Vaster voedsel bleef beter binnen en hij kreeg stagnatie in zijn groei, problemen met zijn slokdarm etc. Daarom zijn we eerder begonnen, maar dat was op aangeven van een kinderarts.
Ik zie inderdaad ook de reden niet om al voor 6 maanden bij te voeden. Mijn dochter is nu 5 maanden, en ik krijg regelmatig de vraag wanneer ze 'een hapje" krijgt (met name van de oma's trouwens). Ja, ze stopt alles in haar mond, ja, ze zuigt op haar vingers, ja, ze kijkt naar mijn vork als ik eet, dus? Volgens mij hebben al die dingen niks te maken met "willen eten". Zeker dat kijken, je hoort zo vaak "ze kijkt het eten van mijn lepel af", waaruit dan vervolgens de conclusie getrokken wordt dat het kind ook wil eten. Maar mijn dochter kijkt werkelijk naar ALLES, zeker als het glimt en beweegt. Ik geloof echt niet dat ze een link legt met "iets lekkers in je mond", weet zij veel! En hoe kán ze dat ook weten, ze kent niet anders dan borst en fles. En daarmee is ze nog volkomen tevreden, en ik dus ook.
ja, fluffy, da's dan wat anders, in dat geval is er een duidelijke reden eerder te beginnen. En er zijn vast veel meer redenen te noemen om eerder te starten. Ik zie ze bij mijn dochter echter niet. De vraag van de oma's over wanneer ze nou "eindelijk" gaat eten komt met name voort uit het feit dat ze het zo leuk vinden, dat geknoei met zo'n lepeltje bij de baby. En laat ik dát nou net géén goede reden vinden.....
Hier adviseerde het CB juist met 4 1/2 maand om met een groentehap te beginnen, dat heb ik dan ook gedaan.

Het advies was om pas bij 9 maanden met vlees te beginnen. Toen ik onlangs bij de kinderarts was en bij zoon ijzertekort werd geconstateerd, vroeg de KA waarom zoon (toen 8 maanden) nog geen vlees kreeg. Of we soms vegetarisch waren . Volgens de kinderarts hebben baby's vanaf 6 maanden vlees nodig.

Soms weet ik het echt niet meer hoor, de berichten zijn allemaal zo tegenstrijdig!
The time is now
Het eerste half jaar heeft een baby voldoende aan melk. Dus geen ander voedsel. Dit ivm allergieen en darmklachten.
...
Hier ook gewacht tot 6 maanden, om de simpele reden dat de darmpjes dan pas rijp zijn. Hier werd dat trouwens ook door het cb aangeraden.

Wat Lilla zegt was hier ook: veelvuldig de vraag wanneer we nu eens bij gingen voeden want dat is toch leuk? (inderdaad vaak van de oma's, vroeger kregen jullie ook al met 6 weken...)

Mocht een kinderarts het adviseren vind ik het wat anders, dat zou voor mij de enige reden zijn er eerder mee te beginnen.

Lees nu berichtje van Banba, wel apart eigenlijk dat er verschillende adviezen worden gegeven.
lekker verwarrend altijd die verschillende adviezen cb-huisarts ed.
Zoon krijgt via een sonde zijn voeding (gewone Nutrilon 2) en is inmiddels 9 maanden. Schijnt tot 2 (!!!) jaar genoeg te zijn om alle voedingsstoffen, mineralen, calorieën etc binnen te krijgen.

Dit hoor ik van CB, kinderarts, kinderafdeling ziekenhuis, diabetesverpleegkundige en diëtiste van Scott van 3 ziekenhuizen (waaronder HET kinderziekenhuis van Europa in Parijs).

Maaaaaaaaaar, eten van een lepeltje/drinken aan een beker komt natuurlijk door oefening (jammer genoeg vindt Scott er nog niks aan omdat hij niet geleerd heeft om zelf te eten).

Succes met jullie keuzes.
Hier ook een reflux en vast voedsel kwam er net zo hard weer uit als melk. Daarnaast bleek hij ernstige problemen te hebben met het kauwen van stukjes, hij snapte er geen zak van en spuugde meteen alles weer uit. Na 2 maanden logopedie kon hij eindelijk gewoon vast voedsel eten. Maar toen was hij al 1. Borstvoeding hield hij al die tijd het makkelijkst binnen dus dat kreeg hij het meest.
quote:Pammie schreef op 21 november 2008 @ 13:00:

Hier ook een reflux en vast voedsel kwam er net zo hard weer uit als melk. Daarnaast bleek hij ernstige problemen te hebben met het kauwen van stukjes, hij snapte er geen zak van en spuugde meteen alles weer uit. Na 2 maanden logopedie kon hij eindelijk gewoon vast voedsel eten. Maar toen was hij al 1. Borstvoeding hield hij al die tijd het makkelijkst binnen dus dat kreeg hij het meest.Melk kwam er hier meteen weer uit, vaster voedsel duurde iets langer. Het is niet dat het meteen over was met het spugen na de introductie van vaster voedsel, maar het ging wel iets beter.
toch is het raar dat artsen verschillende dingen zeggen?

maar goed, zolang je kind tevreden is met melk, hetzij kv of bv, prima, laat het lekker. ga het vooral niet vast spul geven omdat ze oma's het zo leuk vinden.

maar als je kind niet goed groeit, oveleg dan toch met een kinderarts (of 2)
quote:Pammie schreef op 21 november 2008 @ 11:16:

Wat maken die 2 maanden nou uit?

Nou... Op een babyleven maken 2 maanden een heel verschil. Op 6 maanden is 2 maanden 33% van de totale levensduur. Best veel.
quote:zomerkind schreef op 21 november 2008 @ 13:22:

[...]

Nou... Op een babyleven maken 2 maanden een heel verschil. Op 6 maanden is 2 maanden 33% van de totale levensduur. Best veel.Als je bedenkt dat de darmen van een baby nog een jaartje of 80 oftwel 960 maanden meemoeten na die vier maanden, maken die twee maanden weinig meer uit toch?!
Dames dank jullie wel voor alle reacties!

Had niet gedacht dat ik een dermate pittig onderwerp had aangesneden, dat zelfs stoelen aangeschoven werden.

Bij een eerste kindje krijg je genoeg 'goede raad' voor je kiezen, wat vaak haaks tegenover staat wat het bureau je vertelt, die naar mijn mening nogal terughoudend zijn in de hoeveelheid voeding die ik mag geven aan mijn hongerige spruit.

Waar beter te vragen naar de mening van mama's die er ook middenin zitten op dit forum, toch?

Zal ook aankomende week de kinderarts eens polsen waar we op controle terug moeten voor haar reflux.

Bedankt!
zwitsal?: als reflux het probleem is, wat heb je daar al voor gebruikt/geprobeerd?
Ezeltje, ze krijgt al geruime tijd Losec en dik haar voeding in met ruime hoeveelheden Johannesbroodpitmeel, zodat het bijna een pap-fles is.
quote:fluffychuzzle schreef op 21 november 2008 @ 13:28:

[...]

Als je bedenkt dat de darmen van een baby nog een jaartje of 80 oftwel 960 maanden meemoeten na die vier maanden, maken die twee maanden weinig meer uit toch?!

Ja dat is waar, maar als je dan bedenkt dat met 4 maanden de darmen en het immuunsysteem van de baby nog niet helemaal klaar zijn voor vast voedsel, maakt het toch wel heel veel uit.

Je gaat een kind van 11 toch ook niet zeggen dat het wel o.k. is om bier te drinken, want ach, het kind is over 5 jaar al 16 en zit dus qua 'rijpheid' al op 67%?
quote:zomerkind schreef op 21 november 2008 @ 13:22:

[...]

Nou... Op een babyleven maken 2 maanden een heel verschil. Op 6 maanden is 2 maanden 33% van de totale levensduur. Best veel.Ik bedoelde: wat maken die 2 maanden wachten nou uit? Ik ben geen voorstander van beginnen met 4 maanden, mocht je dat nog niet opgemerkt hebben
quote:Pammie schreef op 21 november 2008 @ 14:34:

[...]

Ik bedoelde: wat maken die 2 maanden wachten nou uit? Ik ben geen voorstander van beginnen met 4 maanden, mocht je dat nog niet opgemerkt hebben Ah! Ik kon het al niet zo goed plaatsen in de context van de rest van jouw reacties hier....
zwitsal: heb jij niet een september-kindje? dan zou ik nl. eerst toch een andere voeding proberen (nutrilon ar? of een medische anti-reflux voeding) want je kindje is nog wel erg jong dan.

maar altijd in overleg met een kinderarts.

groeit ze verder goed? en is ze alert en vrolijk? dat is de eerste graadmeter voor het welzijn van je kindje.

succes ermee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven