Mannelijke gynaecoloog weigeren?

14-06-2009 21:03 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik post hier normaal onder een andere nick, maar ik stel deze vraag liever echt anoniem. Dus ik heb speciaal hiervoor een nieuwe nick aangemaakt.

Ik ben op dit moment zwanger en sinds kort ben ik door de verloskundige overgedragen aan de gynaecologen in het ziekenhuis. Daar zijn 5 gynaecologen, waarvan 2 man zijn.

In het verleden ben ik seksueel misbruikt, ik zie er erg tegen op om een man (buiten mijn eigen man) bij de bevalling te hebben.

De gynaecoloog zal toch ook "in" me moeten om te voelen hoever de ontsluiting is.

Ik ben nu 1x bij de gyneacoloog geweest en door alle drukte van het aanmelden bij haar, heb ik er niet aan gedacht om er naar te vragen. Maar is het eigenlijk mogelijk om een mannelijke gynaecoloog te weigeren?

Jullie zijn ook niet alwetend en misschien verschilt het per ziekenhuis. Maar ik hoop toch dat iemand hier een antwoord voor me heeft.
Tja, voor de controles zal dat wel te regelen zijn, maar als je bevalt moet je maar afwachten wie er dienst heeft.
Ik zou het aangeven bij de gynaecoloog, die zullen echt wel vaker vrouwen hebben gehad met hetzelfde.
je kan het aangeven, en in principe zullen ze als het kan er rekening mee houden, maar inderdaad, als je bevalt, is het maar net wie er dienst heeft, is dat 1 van de mannen, kan het zijn dat er een vrouwelijke assistent is, die jou zou kunnen helpen bij de bevalling zolang zij het alleen afkan, heeft zij hulp nodig van haar baas, heb je geen keuze. Geef het wel aan en zorg dat het in je dossier staat. Sterkte!
Er was toch laatst iets veranderd mbt moslima's? Mochten zij nu juist wel of niet om een vrouwelijke gyn. vragen?
Vaak doen klinisch verloskundigen de bevallingen in ziekenhuizen, en dat zijn bijna allemaal vrouwen. Maar als er een mannelijke gynaecoloog dienst heeft en jij hebt een gynaecoloog nodig, zal je weinig keus hebben ben ik bang. Overleg het inderdaad eerst even, ze hebben het vast vaker meegmaakt en ik vraag me af hoe ze dat opgelost hebben.
Ik zou het bij voorbaat wel aangeven maar een mannelijke arts mag onder geen beding een patiënte zonder haar nadrukkelijke toestemming toucheren (inwendig onderzoek doen).
quote:fleurtje schreef op 14 juni 2009 @ 21:09:

Er was toch laatst iets veranderd mbt moslima's? Mochten zij nu juist wel of niet om een vrouwelijke gyn. vragen?Vragen mag altijd, maar als je kindje echt medische hulp nodig hebt en er alleen een mannelijke gyn. aanwezig is, valt er niks meer te eisen.
volgens mij is het niet op te lossen bij een ongeplande bevalling, kan me niet voorstellen dat ze dan vrouwelijke gyneacoloog van huis laten komen. Maar ik kan me voorstellen dat vooral handelingen als toucheren moeilijk voor je zijn, en die moeten toch zeker door vrouwen gedaan kunnen worden. Of zou je bijv een keizersnede door een man ook naar vinden? Het hechten hoeft ook niet door de gyneacoloog zelf te gebeuren.
quote:Diem schreef op 14 juni 2009 @ 21:11:

Ik zou het bij voorbaat wel aangeven maar een mannelijke arts mag onder geen beding een patiënte zonder haar nadrukkelijke toestemming toucheren (inwendig onderzoek doen).ik vraag me af wat de regels zijn als er duidelijk een baby in nood is, wat dan zwaarder telt. Ik weet het niet hoor, maar ik kan me zo voorstellen dat het recht van de baby dan voorgaat?
.
quote:Diem schreef op 14 juni 2009 @ 21:11:

Ik zou het bij voorbaat wel aangeven maar een mannelijke arts mag onder geen beding een patiënte zonder haar nadrukkelijke toestemming toucheren (inwendig onderzoek doen).Lekker dan!
Bij de bevalling zelf vind ik een man ook niet prettig, maar ik ben bang dat ik daar helaas niets te willen heb. Daar beslist het lot (of mijn kindje ).

Het lucht me wel al op dat ik dus wel kan vragen dat het toucheren door een vrouw gebeurd.

En keizersnede zou een man wel mogen doen, dan hoeft hij niet in me en hoef ik niet met mijn benen wijd voor hem te liggen.
.
quote:fleurtje schreef op 14 juni 2009 @ 21:18:

[...]Lekker dan!Tja, gelukkig hoef je als vrouw in dit land niet door elke mannelijke arts in je doos te laten wroeten.
Als ik op Schiphol gefouilleerd moet worden omdat het alarm van de toegangspoort afgaat en er is geen vrouwelijke beambte aanwezig, dan moet er ook eerst aan mij worden gevraagd of ik akkoord ga dat een mannelijke beambte dit overneemt.
.
quote:Diem schreef op 14 juni 2009 @ 21:21:

[...]

Tja, gelukkig hoef je als vrouw in dit land niet door elke mannelijke arts in je doos te laten wroeten.Nou, ik mag toch hopen dat als het er op aan komt het belang van de baby zwaarder weegt dan dat van de moeder!
.
fleur, ik weet dus niet of dat echt zo is, als het kind er eenmaal uit is wel, maar ik weet echt niet wat de regels zijn als kind nog in de buik zit. In hoeverre je als moeder nog zelf mag beslissen.
Diem, volgens mij heb je ongelijk en weegt het belang van moeder en kind zwaarder dat het recht aan te geven wie je toucheerd. Maar ik ga even zoeken of ik het ergens kan vinden.
sorry voor topic vervuiling, want het is natuurlijk helemaal niet leuk waarom jij dit topic geopend hebt, maar zou je als vrouw bijv een keizersnede mogen weigeren bij foetale nood? gewoon omdat je niet geopeerd wil worden?
quote:Sareroja schreef op 14 juni 2009 @ 21:18:

Bij de bevalling zelf vind ik een man ook niet prettig, maar ik ben bang dat ik daar helaas niets te willen heb. Daar beslist het lot (of mijn kindje ).

Het lucht me wel al op dat ik dus wel kan vragen dat het toucheren door een vrouw gebeurd.

En keizersnede zou een man wel mogen doen, dan hoeft hij niet in me en hoef ik niet met mijn benen wijd voor hem te liggen.Dit begrijp ik niet; toucheren gebeurt toch bij de bevalling zelf? Overigens ben ik de laatste keer bevallen zonder getoucheerd te zijn, maar dat i snatuurlijk niet echt standaard (het kan dus wel).
Ik denk dat je weinig te weigeren hebt op het moment dat het kindje eruit moet.

Geef het aan zodat ze een notitie in je dossier maken, maar zodra je aan het bevallen bent zal het toch de dienstdoende gyn die je helpt.
ja maar nippo, ook al begeleidt een gyneacoloog de bevalling, hij kan natuurlijk wel vragen aan een vrouwelijke assistent hoeveel ontsluiting er is, dat bedoel ik meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven