Mannelijke kraamhulp

31-03-2010 15:48 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand hier een man als kraamhulp gehad? Zo ja, hoe beviel dat?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Whahah sorry, maar dit staat onder het kopje "vaders" van Zinkraamzorg:

Direct na de bevalling heeft de moeder behoefte aan rust en is vaak emotioneel instabiel. Als partner vervult u hierin een belangrijke rol. In deze verwarrende en vaak pijnlijke periode kunt u een grote steun zijn voor uw vrouw of vriendin. Probeer haar steun te geven door rustig haar verhaal aan te horen en lieve dingen te zeggen tegen haar. Onze kraamverzorgenden kunnen u hierbij helpen en tips geven om uw vrouw of vriendin zo goed mogelijk op te vangen.

Hihi! Vast goed bedoeld maar staat zo knullig..

Een mannelijke kraam lijkt me wel leuk, maar heb nog geen kinderen, dus mag niet meepraten... Liefst heb ik een vrouw die zelf ook kinderen heeft en borstvoeding heeft gegeven, niet te oud, blond haar blauwe ogen, luistert naar Jack Johnson, kijkt geen SBS6..
*
*
Ik geloof niet dat ik het heel fijn zou vinden, een mannelijke kraamverzorger.

Ik denk dat ik ook stil zou vallen bij zo'n vraag idd, maar ik ben nu voorbereid ha ha. Nee, ik zou het niet willen. Ook geen stagiaires en ook liever geen meisjes van onder de 26. Liever gewoon een potige 45 +er.
quote:Biekkie schreef op 31 maart 2010 @ 18:51:

Bij de 3e was het zelf zo erg,dat als kraamverzorgster en stagiare klaar waren met koffie zuipen aan tafel,wij zelf hun kopjes konden afwassen en hun stoelen konden aanschuiven.Toen er kraamvisite kwam moesten we zelfs vragen of ze misschien koffie wilde zetten en beschuiten smeren,dat hoorde schijnbaar ook niet meer in het takenpakket.

We hebben dr mooi een dag eerder naar huis gestuurd.Hadden er meer werk van dan als ze er niet waren.Geen stagiare erbij nemen dus....Nou een half jaar terug werd er hier iedere dag gezogen, gewassen en gesopt hoor. Heerlijk!
Ik wordt geloof ik vooral melig als mensen die niet zelf gebaard hebben mij gaan zitten vertellen hoe ik dat moet gaan doen.

Hoewel ik ook gemerkt heb dat het ligt aan hoe kundig diegene voor de rest is.

Heb een zwangerschaps-yoga-docente (onthouden voor galgje!) met 2 geadopteerde dochters die ons soms dingen laat doen dat ik denk: jij bent ècht nog nooit zwanger geweest!

Die kan ik dus ook niet serieus nemen bij het 'hoe de weeen op te vangen' en all that kind.

Kan me indenken dat ik dat bij een mannelijke kraam ook zou hebben.

Maar aan de andere kant heb ik een mannelijke gyn en die man is zo kundig dat als ie me morgen verteld dat je borstvoeding het beste op z'n kop kan geven, ik dat waarschijnlijk klakkeloos van hem aanneem.

Wat ik wel weet is dat ik me bij vrouwen meer op mn gemak voel, zeker als ik kwetsbaar ben, dus dat t voor mij waarschijnlijk een 'nee' zou worden.

Maar dat is dan dus gevoelsmatig, de logische redenen, daar om ik niet uit.
Ik zou er geen probleem mee hebben. had ik ook niet bij mijn mannelijke gyn. tijdens mijn bevalling. Of huisarts.
quote:Supersmollie1 schreef op 31 maart 2010 @ 16:34:

[...]

Zin om de kleine man in mijn armen te houden, ja. Om hem aan de borst te hebben, ja. Om hem lekker in een draagdoek rond te zeulen, ja heerlijk. Om hele avonden lekker met hem te tutten op de bank, kan niet wachten.

Om hem te baren? ... Mwah... Daar heb ik geen zin in, maar toch liever vandaag dan morgen. Ik dacht dat wij hadden afgesproken dat je daar nog even twee weken mee zou wachten?
En on-topic: geen ervaring met kraamhulpen (überhaupt niet), maar ruime ervaring met gyns, gyns-in-opleiding, co-assistenten en verpleegkundigen, zowel man als vrouw. Nooit enig verschil in behandeling gemerkt. Mijn bevalling is half door een man begeleid, half door een vrouw (ziekenhuisbevalling hè, dan krijg je dat ): ook geen verschil in gemerkt.

Op de kraamafdeling was één van mijn vaste verpleegkundigen ook een man. Ironisch genoeg was de man zo'n beetje het zorgzaamst. Vooral toen ik echt alleen nog maar kon janken van de stuwing, had ik met name veel aan hém. Hechtingen had ik niet, dus die hoefden ook niet gecontroleerd te worden. Maar anders had ik dat met liefde door hem laten doen.

Wat ik overigens wel prettig vond, was dat hij niet zo makkelijk aan me ging frotten als sommige andere verpleegkundigen. Weet niet zo goed hoe ik dat moet benoemen, maar ik voelde me juist door zijn... natuurlijke terughoudendheid ofzo... juist bij hem meer op mijn gemak dan bij de dames. Geen idee of dat aan hem of aan zijn sexe lag hoor, maar ik vond het wel prettig.

Lang verhaal kort: ik zou er geen bezwaar tegen hebben.
quote:qwertu schreef op 31 maart 2010 @ 19:38:

Lang verhaal kort: ik zou er geen bezwaar tegen hebben.Ik dacht heel even dat je dit als je motto had ingesteld..
Ik zat niet bij Steven en Macha. Maar bij Jef en Marianne. Er zijn er dus meer
quote:boogje schreef op 31 maart 2010 @ 19:40:

[...]

Ik dacht heel even dat je dit als je motto had ingesteld..

Nee, sorry. Maar 't is misschien wel een goed idee.
Hier gelukkig nooit een kraamhulp gehad die verbanden wilde controleren (iek) en ondanks voldoende borduurwerk zijn ook de hechtingen met rust gelaten in alledrie mijn kraamweken. Als er iets mis is, voel je dat vanzelf wel, en ik had geen klachten.

Ik had een man prima gevonden. Leuk voor man en kinderen, en zeker wat minder praatgraag over zijn eigen bevallingen en borstvoeding. En misschien wat meer met de beide benen op de grond.
quote:Wurmpje schreef op 31 maart 2010 @ 19:23:

Ik wordt geloof ik vooral melig als mensen die niet zelf gebaard hebben mij gaan zitten vertellen hoe ik dat moet gaan doen.

Hoewel ik ook gemerkt heb dat het ligt aan hoe kundig diegene voor de rest is.

Heb een zwangerschaps-yoga-docente (onthouden voor galgje!) met 2 geadopteerde dochters die ons soms dingen laat doen dat ik denk: jij bent ècht nog nooit zwanger geweest!

Die kan ik dus ook niet serieus nemen bij het 'hoe de weeen op te vangen' en all that kind.

Kan me indenken dat ik dat bij een mannelijke kraam ook zou hebben.

Maar aan de andere kant heb ik een mannelijke gyn en die man is zo kundig dat als ie me morgen verteld dat je borstvoeding het beste op z'n kop kan geven, ik dat waarschijnlijk klakkeloos van hem aanneem.

Wat ik wel weet is dat ik me bij vrouwen meer op mn gemak voel, zeker als ik kwetsbaar ben, dus dat t voor mij waarschijnlijk een 'nee' zou worden.

Maar dat is dan dus gevoelsmatig, de logische redenen, daar om ik niet uit.Ik had een verloskundige met een geadopteerde dochter, die kon prima bevallingen begeleiden.
Leuk om jullie meningen te lezen, en een enkele ervaring. Het lijkt me steeds normaler, inmiddels, enkele uren later.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Steven en Marsha zijn beroemd :-)! Waren ook al de mijne, dat was ook het eerste wat in me opkwam bij het lezen van de OP, ik had een mannelijke

verloskundige (naast twee vrouwen).

Zag laatst een aflevering van de Verloskundigenpraktijk, maar dat was een heel oude, toen was Marsha nog zwanger.

Ontopic, ik zou er geen probleem mee hebben, maar misschien zou hij zich wel iets meer moeten bewijzen dan een vrouw. Maar als eenmaal blijkt dat het allemaal 'goed' gaat, geen probleem. Terwijl ik dit typ, baal ik van mijn eigen vooroordeel, maar zo kijk ik er wel tegenaan...., want, theoretisch gezien, waarom niet eigenlijk?
Die kraamverbanden checken ze echt wel.

Toen mijn schoonzus (vk) binnenkwam voor controle en vroeg of ik veel bloedverlies had, of het al minder werd etc. wist de kraamverzorgster daar een heel exact antwoord op te geven. Ik was stomverbaasd. Hoe wist zij dat nou? Door te checken dus. Stiekem, onopgemerkt, tijdens het verwisselen van de vuilniszak... Mijn vk wist te melden dat ze dat allemaal deden.

Eraan ruiken om een baarmoederontsteking te ontdekken is niet nodig. Dat ruik je namelijk bij de voordeur al. (volgens schoonzus de vk) IEuwk!
Toevoeging, mijn gyn is ook een man, dat zijn toch meestal mannen. Daar heb ik het dan weer niet bij. Hoewel hoe kan hij nu weten wat ik bedoel met mijn krampen en dergelijke... Toch bespreek ik met hem ook het aantal maandverbanden per menstruatie, dat is nu eenmaal nodig (in mijn geval)..
Hier een dame gehad maar had een man wel leuk gevonden denk ik

Heb wel een mannelijke huisarts en ook mijn gyn is man. Ik heb er niet zoveel problemen mee om in het stoeltje plaats te nemen, denk er ook eigenlijk niet over na dat hij een man is. Tis mijn gyn, zeg maar

Heb hier trouwens wel een zoon rondlopen van 14 die de wens heeft om verloskundige te worden en als hij dat niet gaat redden dan zie ik hem ook wel kraamhulp of verpleegkundige worden.
moest er even over nadenken, maar lijkt mij wel erg prettig eigenlijk. Mannelijke verpleegkundigen vind ik ook vaak prettig, alhoewel het valse nicht type ook wel rondloopt. Mijn grootste stuikelpunt bij kraamhulpen is hun eindeloze geklets en mijn hoop zou zijn dat dat bij een man een stuk minder is.

Sosofie, hier geen gecheck van kraamverbanden hoor, gewoon de vraag hoeveel het was, ik gooide alles zelf in de grijze bak voor ze er bij kon en ik heb haar niet in de grijze bak zien snuffelen.
quote:Quacker schreef op 31 maart 2010 @ 20:26:

Toevoeging, mijn gyn is ook een man, dat zijn toch meestal mannen.In mijn ziekenhuis niet eerlijk gezegd... daar liepen meer vrouwen rond dan mannen.
quote:qwertu schreef op 31 maart 2010 @ 19:38:

Wat ik overigens wel prettig vond, was dat hij niet zo makkelijk aan me ging frotten als sommige andere verpleegkundigen. Weet niet zo goed hoe ik dat moet benoemen, maar ik voelde me juist door zijn... natuurlijke terughoudendheid ofzo... juist bij hem meer op mijn gemak dan bij de dames. Geen idee of dat aan hem of aan zijn sexe lag hoor, maar ik vond het wel prettig. Goh Q, nu ik zo deze post van je lees, herinner ik me ineens dat die mannelijke verpleegkundige idd ook die terughoudendheid had. Hij vroeg zelfs of ik er bezwaar tegen had dat hij me verschoonde cq ging wassen. Herinnering kwam ineens weer bovendrijven
quote:Sarah Scott schreef op 31 maart 2010 @ 21:10:

[...]

Goh Q, nu ik zo deze post van je lees, herinner ik me ineens dat die mannelijke verpleegkundige idd ook die terughoudendheid had. Hij vroeg zelfs of ik er bezwaar tegen had dat hij me verschoonde cq ging wassen. Herinnering kwam ineens weer bovendrijven ik vraag dat altijd (tenzij niet bij bewustzijn). Of het nou een vrouwelijke of mannelijke patient is. In mijn ogen heel normaal.
Eens Arwen, alleen heeft niemand, behalve dus die man, dat ooit aan me gevraagd
gek is dat, geloof je wel hoor, maar eigenlijk erg raar. Sommige dingen moeten gewoon, en dan kan je als patient eigenlijk geen nee zeggen, maar toch vraag ik het. (altijd lastig als patient dan toch nee zegt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven