Met hoeveel maanden liep jouw kind?
vrijdag 4 april 2008 om 09:26
Na een dikke vette discussie gisteren ben ik nu toch wel heel benieuwd geworden!
Mijn zoontje is bijna 15 maanden en loopt 'NOG' niet, maakt ook weinig aanstalten tot lopen.
Hij loopt wel langs de tafel en de bank maar absoluut niet aan de hand, ook kan hij nog niet los staan.
Volgens de 'expert' van de discussie had ie dit al zeker rond de 12e/13e maand moeten kunnen.
Hoewel ik echt wel beter weet kan ik nu mn onzekerheid wat dit betreft niet onderdrukken.
Ben benieuwd wat zo'n beetje de rest kindjes heeft gedaan.
Mijn zoontje is bijna 15 maanden en loopt 'NOG' niet, maakt ook weinig aanstalten tot lopen.
Hij loopt wel langs de tafel en de bank maar absoluut niet aan de hand, ook kan hij nog niet los staan.
Volgens de 'expert' van de discussie had ie dit al zeker rond de 12e/13e maand moeten kunnen.
Hoewel ik echt wel beter weet kan ik nu mn onzekerheid wat dit betreft niet onderdrukken.
Ben benieuwd wat zo'n beetje de rest kindjes heeft gedaan.
vrijdag 4 april 2008 om 21:46
Uma, consultatiebureau zei altijd tegen me (over stevige dochter), wacht maar totdat ze gaat kruipen, dan gaat het babyvet er wel af (not). Toen was het, "wacht maar totdat ze gaat lopen, dan slankt ze zo af" (not). Nu loopt ze en springt ze en doet vanalles, maar tis nog steeds dikkertje dap. Ben benieuwd wanneer ze nu denken dat ze dat babyspek kwijtraakt haha.
vrijdag 4 april 2008 om 21:56
Ik heb niet alles gelezen, maar probeer je niet druk te maken! Mijn zoontje liep met 13 maanden, maar zijn vriendje van een maand ouder liep met 17 maanden. Komt vanzelf goed, ieder kind doet alles op z'n eigen tempo!
Een collega van me trouwens, is universitair afgestudeerd en liep pas met 20 maanden, vertelde ze me. (dus over niveau zegt het ook niets...)
Een collega van me trouwens, is universitair afgestudeerd en liep pas met 20 maanden, vertelde ze me. (dus over niveau zegt het ook niets...)
vrijdag 4 april 2008 om 22:23
Ik heb niet alles gelezen, en reageer dus op openingsbericht.
Mijn oudste liep met 10mnd, middelste met 14mnd en jongste met 15mnd.
(Jongste is maand te vroeg geboren dus "mag" iets trager zijn)
Van de consultatiebureau verpleegkundige begreep ik dat de gemiddelde nederlandse baby met ongeveer 15mnd loopt.
Ieder kind ontwikkeld zich op zijn eigen wijze hoor.
1 van mijn kinderen kon al heel snel met een lepel en vork eten, daarentegen kon hij pas erg laat praten.
Mijn buurjongetje kletste met anderhalf al de oren van je hoofd (bij wijze van spreken) en die van mij zegt nog niets.(bijna2jr nu)
Het buurjongetje liep pas met 23 mnd.
Volgens mij is het niet snel zorgelijk zolang een kind zich wel ontwikkeld.
De moeder van een vriendin van mij zegt altijd; ach meid als ze 18 zijn zijn ze allemaal zindelijk, kunnen ze praten en zijn ze heus zindelijk!
Mijn oudste liep met 10mnd, middelste met 14mnd en jongste met 15mnd.
(Jongste is maand te vroeg geboren dus "mag" iets trager zijn)
Van de consultatiebureau verpleegkundige begreep ik dat de gemiddelde nederlandse baby met ongeveer 15mnd loopt.
Ieder kind ontwikkeld zich op zijn eigen wijze hoor.
1 van mijn kinderen kon al heel snel met een lepel en vork eten, daarentegen kon hij pas erg laat praten.
Mijn buurjongetje kletste met anderhalf al de oren van je hoofd (bij wijze van spreken) en die van mij zegt nog niets.(bijna2jr nu)
Het buurjongetje liep pas met 23 mnd.
Volgens mij is het niet snel zorgelijk zolang een kind zich wel ontwikkeld.
De moeder van een vriendin van mij zegt altijd; ach meid als ze 18 zijn zijn ze allemaal zindelijk, kunnen ze praten en zijn ze heus zindelijk!
vrijdag 4 april 2008 om 22:41
Oudste liep met 14 maanden, was vooral motorisch bezig en begon bijvoorbeeld pas met 2 jaar een beetje echt te praten (om over het zindelijk worden maar te zwijgen! Meneer is nu bijna 3,5 en wil er niks van weten).
Jongste liep met 16 maanden, babbelt nu al echt duidelijke woordjes en is motorisch veel minder sterk, want sodemietert nog regelmatig op zijn plaat, waar de oudste dat nooit had.
Zo houden ze samen het gemiddelde aardig in stand als ik het vorige bericht lees. Wat ik zelf eigenlijk veel belangrijker vond was dat ze allebei een heel flinke periode goed hebben gekropen voordat ze gingen lopen.
Jongste liep met 16 maanden, babbelt nu al echt duidelijke woordjes en is motorisch veel minder sterk, want sodemietert nog regelmatig op zijn plaat, waar de oudste dat nooit had.
Zo houden ze samen het gemiddelde aardig in stand als ik het vorige bericht lees. Wat ik zelf eigenlijk veel belangrijker vond was dat ze allebei een heel flinke periode goed hebben gekropen voordat ze gingen lopen.
vrijdag 4 april 2008 om 22:47
Overigens, dat van die moederstrijd ervaar ik nou echt bijna nooit. Misschien omdat het me zelf ook echt aan mijn derriere zal roesten of een ander kind iets sneller doet dan die van mij.
Mijn jongste zat op het kdv in een babygroep samen met een meisje dat werkelijk al-tijd aan het krijsen was (tenzij ze bij een leidster op schoot mocht). Dat kind was bizar snel met alles, want stond met 5 maanden en liep los met 6,5 maand. Haar vader maakte een keer een opmerking over het feit dat mijn 3 weken oudere jongste zo traag zou zijn (als ik me goed herinner was die toen net bezig met omrollen) waarop ik opmerkte dat mijn kind tenminste lekker in zijn vel zat, vrolijk was en tegen zijn 18e ongetwijfeld niet meer in de buggy zou zitten. Kous af en dat was ook de enige keer dat ik iets van de vaakgenoemde strijd tussen ouders onderling merkte.
Mijn jongste zat op het kdv in een babygroep samen met een meisje dat werkelijk al-tijd aan het krijsen was (tenzij ze bij een leidster op schoot mocht). Dat kind was bizar snel met alles, want stond met 5 maanden en liep los met 6,5 maand. Haar vader maakte een keer een opmerking over het feit dat mijn 3 weken oudere jongste zo traag zou zijn (als ik me goed herinner was die toen net bezig met omrollen) waarop ik opmerkte dat mijn kind tenminste lekker in zijn vel zat, vrolijk was en tegen zijn 18e ongetwijfeld niet meer in de buggy zou zitten. Kous af en dat was ook de enige keer dat ik iets van de vaakgenoemde strijd tussen ouders onderling merkte.
vrijdag 4 april 2008 om 22:57
Gewéldige opmerking Athena!
Zo pak je die strijd en streber ouders dus aan, haha!
wat je zegt over kruipen, das inderdaad erg belangrijk, mijn oudste heeft omdat hij zo vroeg liep, nooit echt gekropen en heeft altijd moeite gehad met zijn (fijne) motoriek.
(Is ook dyslectisch trouwens, schijnt samen te vallen)
Zo pak je die strijd en streber ouders dus aan, haha!
wat je zegt over kruipen, das inderdaad erg belangrijk, mijn oudste heeft omdat hij zo vroeg liep, nooit echt gekropen en heeft altijd moeite gehad met zijn (fijne) motoriek.
(Is ook dyslectisch trouwens, schijnt samen te vallen)
vrijdag 4 april 2008 om 23:19
Zoon liep met 16 maanden en een week. Dochter schat ik hetzelfde in. Ze is nu 14,5 maand en loopt aan de hand (twee handen) en langs randjes maar staat ook nog niet los. We zien het wel! Ik geniet me een paar slagen in de rondte van haar en dat lopen komt vanzelf (hoewel het me wel handig lijkt af en toe, dat wel)
vrijdag 4 april 2008 om 23:21
vrijdag 4 april 2008 om 23:26
Ik herken dat ook niet hoor Athena. Merk nooit iets van die concurrentie die er zou zijn onder moeders. Ik let er ook nooit op wat 'normaal' is en wat niet. Ik vind gewoon alles wat mijn kinderen voor het eerst kunnen een wereldwonder, en of dat nu snel of langzaam is, dat weet ik eigenlijk niet, ik vermoed heel gemiddeld.
zaterdag 5 april 2008 om 08:13
zaterdag 5 april 2008 om 08:43
Mijn oudste zoontje liep met vijftien maanden los. Ik vond dat een hele prettige leeftijd omdat hij toen al goed begreep dat hij mijn hand buiten vast moest houden. Mijn jongste liep met elf maanden en begreep dat toen absoluut niet. We waren op vakantie en hebben twee weken lang achter hem aan moeten rennen. Gelukkig begrijpt hij inmiddels ook dat hij buiten mijn hand moet vasthouden maar daar is wel wat strijd aan vooraf gegaan.