Met waterpokken naar Dolfinarium?

13-06-2009 10:03 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Op de psz van mijn dochter (3) heerst al weken de waterpokken. Ik ontdekte vanmorgen over haar hele lijfje kleine rode vlekjes en bultjes, dus het lijkt erop dat zij de waterpokken nu ook gaat krijgen. Nou hebben we morgen met mijn werk een uitje naar het Dolfinarium, en ik zit nu te twijfelen of we wel of niet moeten gaan.

Is het "asociaal" om te gaan (en misschien zo andere kinderen te besmetten)?

PS. Er zal vast al wel een (of meerdere) topic over waterpokken zijn, maar ik kon zo gauw niets vinden over het wel of niet naar pretparken etc. gaan met een kind met waterpokken.
nymeria, ik vind het ook logisch dat je als creche een briefje ophangt dat de waterpokken heersen, zodat je bijv niet je pasgeboren baby meeneemt, maar kindjes weigeren vind ik raar.
het advies van het RIVM aan KDV's is

Wering

Niet zinvol omdat besmetting al heeft plaatsgevonden voordat de blaasjes ontstaan.

Wel moeten de overige ouders geïnformeerd worden dat er waterpokken heerst.

dus wering is niet zinvol en een verklaring van een arts al helemaal niet...
Gisteravond ontdekte ik de eerste rode vlekjes bij mijn jongste dochter en vanochtend zag ik het eerste blaasje. Vandaag kon ik ook eindelijk naar de oogarts met haar ivm scheelzien. Een wachtlijst van hier tot ginder, door een afzegging hadden we na 5 weken al een afspraak!!!! Ipv. na 9 weken.

Na overleg met de arts mag ik gewoon komen met haar. Dat had ik niet gedacht.

Gelukkig maar, want anders had ik pas 22 september een nieuwe afspraak kunnen maken.

En nu maar hopen dat ze niet te veel last krijgt van die waterpokken!!!
quote:fleurtje schreef op 14 juni 2009 @ 20:47:

Ik vind het pas zielig als kinderen op latere leeftijd het de pokken krijgen of, god verhoede het, als ze later zwanger zijn.Ik heb op mijn 28e de waterpokken gehad overgekregen van mijn kleine zusje, die op dat moment 25 was. Maar wat dan weer het voordeel is; we zijn beiden nevertenooitniet bezwangerd
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:reisa1978 schreef op 17 juni 2009 @ 09:41:

Gisteravond ontdekte ik de eerste rode vlekjes bij mijn jongste dochter en vanochtend zag ik het eerste blaasje. Vandaag kon ik ook eindelijk naar de oogarts met haar ivm scheelzien. Een wachtlijst van hier tot ginder, door een afzegging hadden we na 5 weken al een afspraak!!!! Ipv. na 9 weken.

Na overleg met de arts mag ik gewoon komen met haar. Dat had ik niet gedacht.

Gelukkig maar, want anders had ik pas 22 september een nieuwe afspraak kunnen maken.

En nu maar hopen dat ze niet te veel last krijgt van die waterpokken!!!

Ik ben met mijn zoon met waterpokken ook op controle geweest in het ziekenhuis. Als er ergens kwetsbare mensen zijn, dan wel daar, dus ik twijfelde ook wel even, maar die controle was ook belangrijk. De arts waar we moesten zijn, vond ook dat we maar gewoon moesten komen.

We zijn ook met een kind vol blaasjes een weekend weggeweest met vrienden met een klein kind. Die hebben we wel even gewaarschuwd, omdat hun kind bijna gegarandeerd besmet zou raken. Het kwam hun wel redelijk goed uit als dat nu zou gebeuren, dus we zijn gewoon gegaan.
quote:Very Cherry schreef op 17 juni 2009 @ 09:45:

[...]

Ik heb op mijn 28e de waterpokken gehad overgekregen van mijn kleine zusje, die op dat moment 25 was. Maar wat dan weer het voordeel is; we zijn beiden nevertenooitniet bezwangerd Ik heb 3 keer waterpokken gehad. Als dreumes, maar dat waren niet zoveel vlekken. Als peuter, toen zat ik helemaal onder. En toen ik 22 was nog een keer. Toen zat het tussen waterpokken en gordelroos in, maar mijn huisarts, die het wel heel apart leek te vinden, vond het toch waterpokken. Ik liep toen stage op een basisschool in groep 4 en bij de kleuters hadden kinderen waterpokken. Nu hebben mijn beide dochters dus waterpokken, maar gelukkig heb ik tot nu toe nergens last van.
Misschien mag ik de vraag hier stellen?

Mijn zoontje is bijna 9 maanden en komt niet in aanraking met andere kindjes (niet aanwezig in onze directe omgeving).

Hoe zou hij dan de waterpokken of een andere kinderziekte moeten krijgen?

Kunnen wij als ouders dat ook aan hem doorgeven?
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn, het komt vanzelf, gaat hij niet naar de creche? misschien dan straks wel naar de peuterspeelzaal. Je kan het niet afdwingen, maar het komt vanzelf, of straks op de lagere school. Of niet, sommige mensen krijgen het nooit, daar kan je ook niks aan doen. Als ouder kan je het niet aan hem doorgeven, tenzij je het zelf nog nooit gehad hebt en het nu voor het eerst zou krijgen.
Gaat hij straks niet naar een psz? Mijn dochter was 2 1/2 jaar toen ze naar de psz ging, genoeg kindjes met kinderziekten daar. En ook op de basisschool komen deze ziekten nog genoeg voor. En dat is vroeg genoeg toch?

Hebben jullie geen neefjes, nichtjes, buurkindjes, vrienden met kinderen?

Nu speelt hij daar nog niet mee, maar over een jaar misschien wel.
quote:sannie2 schreef op 14 juni 2009 @ 21:31:

het advies van het RIVM aan KDV's is

Wering

Niet zinvol omdat besmetting al heeft plaatsgevonden voordat de blaasjes ontstaan.

Dat gaat misschien op als het om een school of kinderdagverblijf gaat, maar in dit geval is het niet van toepassing, het is natuurlijk niet zo dat ze al met haar kind en al diezelfde andere kinderen in het Dolfinarium is geweest voordat de blaasjes er waren en dat ze al die kinderen dus toch al heeft besmet. Met hen is ze nog niet in aanraking geweest, dus dit geval valt er nog wel wat te voorkomen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
De arts vertelde nog dat de afweging om een kindje met waterpokken wel of niet te laten komen lag aan het feit of er oude mensen naar het spreekuur zouden komen. Blijkbaar ook gevaarlijk voor oude mensen.

De wachtkamer was trouwens helemaal leeg. Ik denk niet dat ze iemand heeft aangestoken.
Zoontje (3 jaar) zit ook thuis met waterpokken, hoewel hij helemaal er niet ziek van is. Hier in België is de lijn ook: kind met waterpokken thuishouden totdat pokken volledig zijn opgedroogd (minstens 6 dagen), en ook werd sterk aangeraden ermee naar de dokter gegaan. Dit stond in de instructies van school. Zo sneu, hij heeft daardoor afgelopen weekend ook het slotfeest van school gemist waar hij zich zo op had verheugd. Wij inspecteren nu elke ochtend hoopvol de kleinste zoon (12 mnd) om te zien of die al een pokje heeft maar de dagelijks BV-dosis die hij nog krijgt doet blijkbaar zijn werk. Geen pok te bekennen.

Heb zelf waterpokken gehad toen ik 15 jaar, die hel staat me nog levendig voor de geest.
mahna mahna tuduuuudududu
Er zit hier 14 dagen tussen oudste en jongste.
quote:calvijn1 schreef op 17 juni 2009 @ 09:57:

Mijn zoontje is bijna 9 maanden en komt niet in aanraking met andere kindjes (niet aanwezig in onze directe omgeving).

Kunnen wij als ouders dat ook aan hem doorgeven?Wat dacht je van: in de speeltuin, in de supermarkt, op de camping (als je een campingmens bent), in centerparcs, in een attractieparc, op bezoek bij vrienden met kids, in een ziekenhuis, bij de dokter etc. Genoeg plekken te verzinnen hoor. En anders op school straks.
quote:calvijn1 schreef op 17 juni 2009 @ 09:57:

Kunnen wij als ouders dat ook aan hem doorgeven?

Gewoon elke week een keertje met hem naar het Dolfinarium gaan

Ik zou er zelf echt niet wakker van kunnen liggen als mijn kinderen naast een kind met waterpokken zouden komen te zitten bij een dolfijnenshow of waar dan ook. Inderdaad, het is vooral besmettelijk voor de eerste verschijnselen, en daarna gaat het volgens mij vooral om het vocht uit de blaasjes waardoor besmetting kan ontstaan. Bij een kinderdagverblijf is die kans nog wel reeel lijkt me, als je met je handjes aan een waterpok gekrabt hebt en daarna aan een ander kind zit, maar in het Dolfinarium?

En wat ook al diverse malen gezegd is; het is een niet-ernstige kinderziekte die vrijwel iedereen krijgt. Ik las iets over 200 kinderen per jaar die erdoor in het ziekenhuis zouden belanden; ik denk dat je vergelijkbare cijfers ook wel voor uit de hand gelopen verkoudheden kunt opduikelen, als dat er niet meer zijn.

Ik zou zelf inderdaad niet bij zo'n show gaan zitten pal bovenop andere mensen, maar daar lekker buiten rondlopen zou ik rustig doen.
ik vind ook dat je met waterpokken best naar een park kunt gaan. Het merendeel van de kinderen die kans hebben om besmet te raken, zal bestaan uit gezonde kinderen, die geen ernstige gevolgen zullen krijgen van het doormaken van deze ziekte.

Vervelend voor de kindjes met een verminderde weerstand, maar ik denk dat die ouders niet alleen voor waterpokken dit soort parken mijden, eerder nog voor de normale verkoudheden/ griepjes etc. Daarbij als je kind al vlekjes heeft kunnen anderen dit ook zien. Als jij dan een kind hebt met een verminderde weerbaarheid kun je alsnog uit de buurt blijven.

Hier is zoon al meerdere keren in contact geweest met kinderen met waterpokken ( ook net voordat ze uitbraken), maar op een of andere manier krijgt hij ze steeds niet.
quote:reisa1978 schreef op 17 juni 2009 @ 10:03:

Gaat hij straks niet naar een psz? Mijn dochter was 2 1/2 jaar toen ze naar de psz ging, genoeg kindjes met kinderziekten daar. En ook op de basisschool komen deze ziekten nog genoeg voor. En dat is vroeg genoeg toch?

Hebben jullie geen neefjes, nichtjes, buurkindjes, vrienden met kinderen?

Nu speelt hij daar nog niet mee, maar over een jaar misschien wel.

Hij gaat nu nog niet naar een creche of psz.

Neefje woont te ver weg en geen vrienden met kinderen.

Het enige kindje in de buurt is het 4jarige buurjongetje.

Moet die maar eens komen spelen
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn, los van het hele waterpokken verhaal, zou je het niet leuk vinden om actief het contact met andere kindjes op te zoeken? Jouw zoontje is een maand of 9? ik heb veel kleine kinderen om me heen en merk dat mijn kinderen dat contact echt heel erg leuk vinden en dat het ook goed voor ze is, maar bijv baby muziek of peuter zwemmen of zoiets?
Mijn dochter kreeg 2 1/2 week geleden de waterpokken. Het heerste op het kdv dus ze moest er ook aan geloven. Jammer dat we nét op vakantie waren... Gelukkig had ze er niet heel veel last van en zat ze niet helemaal onder zoals je wel eens ziet.

Grappig is wel dat er bij mijn zoontje van 1 en bij mijn nichtje en neefje van 2 1/2 en 2 maanden nog geen pokje te bekennen is terwijl die meiden zelfs bij elkaar in bed sliepen en 24/7 samen waren. Maar goed, het kan nog komen, nog nét. Ik had wel gehoopt dat zoon het ook zou krijgen, dan ben je er maar vanaf.
Mijn zoontje heeft nu ook de waterpokken. Hij gaat gewoon naar de crèche, daar heeft ie het ook opgelopen en ze zijn nu met 5 kindjes die ze hebben. Ziet er erg gezellig uit hoor, die pukkelige koppies

Maar vraagje, nu het zo warm is, zet ik hem in het zwembadje om af te koelen, maar nu lees ik ook dat je ze juist niet in een badje moet zetten! Als ik iedere keer het water verschoon en daarna in zn blote kont laat drogen in de buitenlucht dan kan dat toch niet veel kwaad? Iemand anders nog tips om hem anders te koelen?
Ik kreeg een lauw bad of douche als tip van de apotheek, tegen de jeuk. Wat sneu trouwens met deze hitte waterpokken. Lekker naakt laten rondlopen (uit de zon) vond mijn jongste dochter ook heerlijk. Ze had heel veel waterpokken in haar kruis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven