Met waterpokken naar Dolfinarium?

13-06-2009 10:03 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Op de psz van mijn dochter (3) heerst al weken de waterpokken. Ik ontdekte vanmorgen over haar hele lijfje kleine rode vlekjes en bultjes, dus het lijkt erop dat zij de waterpokken nu ook gaat krijgen. Nou hebben we morgen met mijn werk een uitje naar het Dolfinarium, en ik zit nu te twijfelen of we wel of niet moeten gaan.

Is het "asociaal" om te gaan (en misschien zo andere kinderen te besmetten)?

PS. Er zal vast al wel een (of meerdere) topic over waterpokken zijn, maar ik kon zo gauw niets vinden over het wel of niet naar pretparken etc. gaan met een kind met waterpokken.
Ik heb geen idee, maar ik vind de combi waterpokken en Dolfinarium wel geweldig!
Waterpokken krijgen ze vandaag of morgen allemaal wel een keer. Als het niet nu in Dolfinarium is, dan wel een keer op het kdv, de psz of op school. Ik zou me er niet te druk om maken, tenzij je dochter zelf echt niet lekker is.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Morgen naar het Dolfinarium? Dan kom ik ook! Mijn kinderen hebben de waterpokken nog niet gehad en wat mij betreft krijgen ze die nu, in plaats van bijvoorbeeld straks op vakantie!

Even serieus: de waterpokken zijn niet te plannen. Ieder kindje krijgt het een keer en het komt natuurlijk nooit goed uit. Als je kindje zich niet ellendig voelt, zou ik gewoon gaan. Ik vind het een ander verhaal als je bij vrienden of familie op bezoek zou gaan, zonder vooraf te melden dat je dochtertje de waterpokken onder de leden heeft.
Loretta is De Mol. Punt.
quote:Kess schreef op 13 juni 2009 @ 10:15:

Morgen naar het Dolfinarium? Dan kom ik ook! Mijn kinderen hebben de waterpokken nog niet gehad en wat mij betreft krijgen ze die nu, in plaats van bijvoorbeeld straks op vakantie!

Even serieus: de waterpokken zijn niet te plannen. Ieder kindje krijgt het een keer en het komt natuurlijk nooit goed uit. Als je kindje zich niet ellendig voelt, zou ik gewoon gaan. Ik vind het een ander verhaal als je bij vrienden of familie op bezoek zou gaan, zonder vooraf te melden dat je dochtertje de waterpokken onder de leden heeft.Dus onbekende kinderen mogen wel besmet worden?
Mijn zoontje was er echt beroerd van; koorts, lamlendig en hij had vreselijke jeuk. Ik zou dan dus niet naar het Dolfinarium zijn gegaan, of ergens anders heen.

Je moet het maar even aankijken hoe ze zich voelt.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Ik vond trouwens het dolfinarium echt belachelijk duur!
hoe zit het met de incubatietijd van waterpokken? Vindt de besmetting plaats zonder dat er al bultjes-plekjes zichtbaar zijn?
Ik heb voor mijn kerstpakket 2 kaartje á 25 euro per stuk voor het Dolfinarium gekozen.

Vond het ook erg duur, maar nu kan ik er toch een stuk goedkoper naar toe. Staat hier dus binnenkort ook op de planning, ben er nog nooit geweest..lijkt me leuk!
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
quote:Zwieber schreef op 13 juni 2009 @ 10:27:

[...]

Dus onbekende kinderen mogen wel besmet worden?Ik vind het een wezenlijk verschil of je een paar uur met dezelfde mensen in de dezelfde ruimte verblijft, of dat je in de openlucht een voorbijganger bent...
Loretta is De Mol. Punt.
Maar Kess, je zit bijna óp elkaar tijdens die shows in het dolfinarium. In een dichte ruimte etc. Waterpokken en zwangere vrouowen gingen toch ook niet goed samen? Ik zou dat niet op mijn geweten willen hebben en gewoon geen risico nemen. Nog los van hou je kind zich voelt.
Gewoon met airmiles bestellen die kaartjes,..kost het niets,..
Dan zou ik inderdaad met mijn kind met waterpokken niet naar die shows gaan. Er zijn genoeg leuke dingen om te zien en te doen in de buitenlucht, daar.

Maar, als je als zwangere echt zo bang bent om iets op te lopen, moet je daar dan dus ook niet naartoe gaan.
Loretta is De Mol. Punt.
Als jouw kind al pokken heeft, is ze volgens mij het stadium van besmettelijkheid al grotendeels voorbij. Meen ik me te herinneren. Maar als zij zich prima voelt zou ik gewoon gaan.

Kinderen kunnen allerhande besmettelijke toestanden bij zich dragen zonder dat je het ziet, de andere kinderen daar dus ook.
Als de eerste rode vlekjes tevoorschijn komen, is het meestal meteen duidelijk: je kind heeft waterpokken. Deze kinderziekte wordt veroorzaakt door het varicella-zostervirus, een erg besmettelijk virus. Bijna ieder kind krijgt het, meestal tussen het eerste en zesde levensjaar. Na besmetting duurt het zo’n 11 tot 21 dagen (de incubatieperiode) voor de eerste verschijnselen zich voordoen. Het start met een lichte koorts en daarna volgen de kenmerkende ‘waterpokken’, de jeukende rode vlekjes, blaasjes en korstjes over het hele lichaam. Wanneer je kindje veel krabt, kan dat voor levenslange littekens zorgen. Dit is meestal het gevolg van infecties die ontstaan doordat bacteriën de opengekrabde wondjes binnendringen. Maar over het algemeen is waterpokken een vrij onschuldige ziekte.
Zijn waterpokken besmettelijk?

Waterpokken zijn zeer besmettelijk. Uw kind is besmettelijk vanaf een dag voordat de eerste vlekjes verschijnen tot het moment dat er op alle blaasjes korstjes zitten, ongeveer een week later. Als het kind zich niet ziek voelt mag het gewoon naar school, maar het is wel verstandig om dit met de school te overleggen. Het is niet nodig broertjes of zusjes thuis te houden, tenzij zij ook ziek zijn.
Waterpokken en zwangerschap

Over waterpokken in relatie tot zwangerschap worden geregeld vragen gesteld. Vooral zwangeren of vrouwen met een zwangerschapswens die werkzaam zijn in kinderopvang of basisonderwijs, maken zich zorgen over de gevolgen van een eventuele besmetting met waterpokken. Sommigen zien hierin zelfs aanleiding om de werkplek te mijden en vervroegd met zwangerschapsverlof te gaan. Hoewel begrijpelijk, is de vrees voor besmetting met waterpokken tijdens de zwangerschap meestal ongegrond.

Weliswaar zijn de ziekteverschijnselen bij zwangere vrouwen vaak heviger dan bij kinderen, zoals in het algemeen geldt voor volwassenen, maar verreweg het grootste deel van de bevolking heeft antistoffen tegen het waterpokken-virus aangemaakt als de leeftijd van 15 jaar is bereikt: 90 % wereldwijd en meer dan 95% in de westerse wereld.

Het (zeer besmettelijke) waterpokken-virus is in ons land alom aanwezig, wat meestal in de vroege kindertijd reeds leidt tot infectie, die overigens ook onopgemerkt kan verlopen.

Dientengevolge zijn eerste infecties met waterpokken tijdens de zwangerschap zeldzaam en komen de complicaties daarvan (middenoorontsteking, longontsteking of hersenontsteking) gelukkig weinig voor.

Dit geldt in Nederland in nog sterkere mate voor het congenitale varicella-syndroom (besmetting van de foetus in de eerste helft van de zwangerschap). Áls zwangere vrouwen zonder afweerstoffen (sero- negatieve vrouwen) al worden geïnfecteerd met waterpokken (zeldzaam!) , dan leidt dit slechts zeer zelden tot besmetting van de foetus.

Afgezet tegen het zeer geringe percentage sero-negatieve vrouwen in Nederland, mag de over-all kans voor een willekeurige zwangere op het congenitale varicella-syndroom na contact met het waterpokken-virus tijdens de eerste 20 weken van de zwangerschap verwaarloosbaar klein geacht worden.

Derhalve is het niet nodig om in (werk)situaties waarin zwangeren met (kinderen met) waterpokken in aanraking komen, extra beschermende maatregelen te nemen, behoudens die volgens de normaal geldende hygiënerichtlijnen.

Wering van kinderen met waterpokken of thuisblijven om daarmee niet in aanraking te komen, is niet zinvol. Het virus circuleert sowieso continu, zodat overdracht en besmetting te allen tijde en op elke willekeurige locatie kan plaatsvinden. Daarnaast is men na infectie al gedurende de incubatietijd besmettelijk, dus vòòrdat de kenmerkende ziekteverschijnselen zich manifesteren. Om dan nog quarantaine-achtige maatregelen te nemen, levert slechts een schijnzekerheid op.

Indien waterpokken bij de zwangere helemaal aan het eind van de zwangerschap optreedt, vijf dagen voor de bevalling tot twee dagen erna, is er grote kans op besmetting van het kind tijdens of vlak na de geboorte. De pasgeborene kan dan immers niet profiteren van de op dat moment nog niet aangemaakte antistoffen van de moeder.

In dat geval is het zinvol om de pasgeborene binnen 72 uur na de geboorte passief te immuniseren met varicella-zoster immunoglobuline (ZIG). Normaal immunoglobuline is niet effectief.

Om die reden wordt aan peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en basisscholen geadviseerd om (zwangere) ouders ervan op de hoogte te brengen als zich daar opvallend veel gevallen van waterpokken voordoen. Door hen te informeren, worden zwangeren alert gemaakt op eventuele ziekteverschijnselen bij zichzelf, zodat zij in dat geval tijdig een arts kunnen consulteren.

Ook onder deze omstandigheden heeft het in preventief opzicht geen zin om weringsmaatregelen te nemen.

Mocht u bij zwangerschap - ook na het lezen van deze informatie - nog vragen hebben over het nemen van beschermende maatregelen in het geval van waterpokken in uw omgeving, dan kunt u ook de GGD in uw regio hierover benaderen.
En ga vooral langs de walrussenshow en doe Igor de groeten van me, ben verliefd op igor!

Waterpokken zijn ook gevaarlijk voor baby's tot 3 maanden.

Mijn dochter heeft vorige week waterpokken gehad. Gekregen via de psz. En ze is een dag of 3 echt ziek geweest. Vooral 's nachts. Het zou voor haar echt niet leuk zijn geweest.

De havermoutbadjes hebben hier wel heel goed geholpen tegen jeuk. En de blaasjes zijn heel snel ingedroogd.

Beterschap.
Dank voor jullie reacties!

Ze voelt zich nu (nog) niet ziek en ze zit ook (nog) niet heel erg onder. Dus als ze zich morgen goed voelt, dan gaan we maar gewoon. Ze verheugt zich er ook al weken op. Havermout heb ik net al in huis gehaald, evenals Poxclin. Hopelijk gaat ze er niet al te veel last van hebben.

We hebben donderdag de verjaardag van zoon (1) gevierd, met een hoop kindjes erbij. Ik ga hun ouders ook maar even informeren, dan kunnen ze er rekening mee houden.

@ MissChicken: dank voor de extra info mbt tot waterpokken en zwangerschap. Kan ik meteen een zwangere vriendin geruststellen. En ik zal Igor de groeten doen
Thanks
Veel plezier morgen!
Loretta is De Mol. Punt.
euhm ik zou zelf niet gaan. Ik ben zelf heel erg van; ze moeten het allemaal een keer krijgen en zou ze misschien niet weg houden bij iemand met waterpokken. Als ik zou zien dat meis niet lekker in haar vel zit en bv al verkouden is dan zou ik haar wel weg houden.

Maar dat vind ik dan de beslissing van de ouder van het nog gezonde kind. En ik zou`niet zomaar mijn zieke kind confronteren met andere kinderen waarvan je niet weet in wat voor conditie ze zijn en zonder dat de ouders daar iets mee kunnen.

Nogmaals ik ben er zelf vrij makkelijk in maar dat kun je niet zomaar van iedereen aannemen.

liefs
quote:Zwieber schreef op 13 juni 2009 @ 10:27:

[...]

Dus onbekende kinderen mogen wel besmet worden?Eens, je weet toch niet of daar kindjes zijn die last hebben van andere onderliggende problemen?
Stressed is just desserts spelled backwards
Maar Malificent, dan kun je met je kind, met eventueel een verminderde weerstand, toch met goed fatsoen nergens naar toe?

Waterpokken, en ook andere kinderziektes, zijn al besmettelijk vóór je daadwerkelijk iets ziet. Dus in zo'n park lopen altijd wel kinderen rond die iets onder de leden hebben. Net als op straat, in de binnenspeeltuin, in de supermarkt, in de trein, op school, in de bibliotheek. Blijkbaar neem je als ouder van het nog niet besmette kind, dat risico ook gewoon. Waarom zou to dan thuis moeten blijven met haar kind, wat zich verder goed voelt?
oh that purrrrrrrrrfect feeling

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven