Met waterpokken naar Dolfinarium?

13-06-2009 10:03 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Op de psz van mijn dochter (3) heerst al weken de waterpokken. Ik ontdekte vanmorgen over haar hele lijfje kleine rode vlekjes en bultjes, dus het lijkt erop dat zij de waterpokken nu ook gaat krijgen. Nou hebben we morgen met mijn werk een uitje naar het Dolfinarium, en ik zit nu te twijfelen of we wel of niet moeten gaan.

Is het "asociaal" om te gaan (en misschien zo andere kinderen te besmetten)?

PS. Er zal vast al wel een (of meerdere) topic over waterpokken zijn, maar ik kon zo gauw niets vinden over het wel of niet naar pretparken etc. gaan met een kind met waterpokken.
Ik zou ook gewoon gaan. Bij ons gingen ze ook gewoon naar de creche met waterpokken (als ze zich niet ziek voelden). Voor eventueel aanwezige kindjes met een verminderde weerstand geldt dat ze in zo'n park sowieso in aanraking komen met virussen en bacterien (net als op school); dat is niet te vermijden want kinderen zijn al besmettelijk voor de verschijnselen. Voor kinderen voor wie dat echt gevaarlijk is, zullen de betreffende ouders zelf voorzorgsmaatregelen moeten nemen.
Maar ik vind het een verschil tussen het dagelijkse risico, en dat iemand met een ziek kind bewust de mensenmassa's opzoekt.

Ik zou er niet blij van worden als mijn kind (hypothetisch gezien,. Mops heeft die pokkepokken al gehad) nu besmet zou worden en dus in de zomervakantie met de pokken zou zitten. Immers, de incubatietijd kan 3 weken zijn!

Kijk, nogmaals, gebeurd het gebeurd het, maar als ik zou weten dat het voorkomen had kunnen worden maar anderen hun eigen planning zodanig belangrijk vonden dat ze het besmettingsgevaar bewust hebben genegeerd, dan zou ik er flink van balen.

Bovendien kunnen de waterpokken ook gordelroos triggeren bij diegene die de waterpokken al hebben gehad, dus zo onschuldig is allemaal niet.
Wat wilde ik nou toch typen?
quote:Poezewoes schreef op 13 juni 2009 @ 12:55:

Maar Malificent, dan kun je met je kind, met eventueel een verminderde weerstand, toch met goed fatsoen nergens naar toe?

Nou ja, dat is ook zo. Ik heb niet over mezelf hoor. Hoewel ik het ook wel graag weet van te voren als er iets speelt bij een ander kind, dan kan ik zelf kiezen of ik dat risico wel of niet wil nemen, op dat moment. Ik zou zelf met ons ventje al helemaal niet vlak voor vakantie dat soort evenementen bezoeken waar veel kinderen zijn. Bij ons is ziek zijn altijd een vermeerdering van epilepsie activiteit. Ik ben het verder eens met joeppie.
Stressed is just desserts spelled backwards
Dat vind ik dus het verschuiven van verantwoordelijkheid.

Je weet dat jouw kind besmettelijk is, andere ouders weten dat niet. En dan is het de verantwoordelijkheid van de andere ouders om beschermingsmaatregelen te treffen? Dat lijkt me wat krom.

Op een creche worden ouders geïnformeerd over het feit dat er een besmettelijke ziekte rondwaart en kunnen ze er eventueel rekening mee houden (kind thuishouden, het extra in de gaten houden etc.), maar hier weten de ouders van niets.

Wat is het probleem om zo'n uitje even te verschuiven?
Nou precies Mimsey. Ik zou ook nooit met een besmettelijk kind ergens heen gaan waar veel andere kinderen zijn. Onze kleine had laatst krentenbaard, en toen heb ik goed geïnformeerd bij de huisarts wanneer het besmettelijk is en wanneer niet meer, en dan blijft hij gewoon thuis/of het gaat in overleg met het KDV.
Stressed is just desserts spelled backwards
Waterpokken zijn zeer riskant voor hoogzwangere vrouwen en voor babies tot drie maanden. Je neemt dus een risico door met je kind op stap te gaan. Bovendien gaat de ziekte meestal gepaard met koorts en de blaasjes gaan vaak erg jeuken. En je dochter steekt andere kinderen aan. Lijken mij allemaal redenen om niet te gaan maar lekker thuis te blijven met anti-jeukzalf binnen handbereik. Dat Dolfinarium staat er volgende week ook nog wel. Het zou me zelfs niet verbazen als ze veel blaasjes heeft, dat ze haar bij de ingang weigeren.
quote:Maleficent schreef op 13 juni 2009 @ 12:46:

[...]

Eens, je weet toch niet of daar kindjes zijn die last hebben van andere onderliggende problemen?Mijn jongste zoon heeft een tijd lang ook een heel kwetsbare gezondheid gehad. Ieder virusje dat hij oppikte, was voor hem meteen heel erg ziek zijn en ook regelmatig weer een ritje naar het ziekenhuis. In die periode gingen wij dus ook niet met hem naar gelegenheden waar heel veel (onbekende) kindjes waren. Als we naar vrienden of familie gingen, informeerden we ook eerst of er wat heerste bij hun kinderen. En ook toen hebben we sommige bezoekjes afgezegd. Maar die verantwoordelijkheid ligt, vind ik, bij de ouders van het zieke of kwetsbare kind. Met een gewoon gezond kind kom ik overal, en ergens zal het dan de waterpokken oplopen. Zoals ieder ander kind dat ergens op zal lopen. Die kinderziektes horen er nou eenmaal bij.
Loretta is De Mol. Punt.
Nou ik ben dan 1 van die zeldzame gevallen. Ik was zwanger, lag in het ziekenhuis (vanwege ernstige diaree en overgeven, niets bleef erin en als alles leeg was ging ik nog gewoon door). Kreeg bezoek van mijn vriendin met jongste dochter. Twee weken later belde ze om te zeggen dat ze de waterpokken had. Doorgegeven aan gyn en bloed laten testen want ik had dus nog niet eerder waterpokken gehad. Ben niet ziek geworden maar uit het bloedonderzoek bleek wel dat ik dus recent de waterpokken had gehad. Maar in die fase van zwangerschap was er geen risico voor het kind (was rond de 5 a 6 maanden) en kon ik mezelf gelukkig prijzen dat ik niet ook nog eens ziek was geworden van de waterpokken.
quote:Kess schreef op 13 juni 2009 @ 14:00:

[...]

Maar die verantwoordelijkheid ligt, vind ik, bij de ouders van het zieke of kwetsbare kind.

Maar dan hebben de ouders nu toch ook hun verantwoordelijkheid? Om op verantwoorde wijze met hun besmettelijke kind om te gaan.

Nogmaals; voor hetzelfde geld loopt er morgen een kindje in het Dolfinarium rond dat al besmettelijk is en waarvan de ouders dat nog niet weten. Dat hoort gewoon bij het standaard risico, en dat calculeer je als andere ouders in meer of mindere mate in. Maar nogmaals, dat vind ik anders dan het doelbewust opzoeken met jouw besmettelijke kind.
quote:Kess schreef op 13 juni 2009 @ 10:46:

Dan zou ik inderdaad met mijn kind met waterpokken niet naar die shows gaan. Er zijn genoeg leuke dingen om te zien en te doen in de buitenlucht, daar.

Maar, als je als zwangere echt zo bang bent om iets op te lopen, moet je daar dan dus ook niet naartoe gaan.

dit is de omgekeerde wereld.

Als je weet dat je kind de waterpokken heeft, dan hoef je hier anderen mensen niet mee lastig te vallen. (ander verhaal natuurlijk als je het nog niet weet).

Ik ben nu ook zwanger, en ik ga er vanuit dat niemand mij bewust ergens mee zal besmetten. En je kind met waterpokken meenemen in een mensenmassa staat voor mij gelijk aan iemand bewust besmetten......

Zwanger of niet
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Ik zou het niet doen. Andere mensen die misschien niet goed tegen de waterpokken kunnen (kleine kinderen, zwangere vrouwen ) lopen zo toch een verhoogd risico besmet te raken.

Voor ons maakt dat niks uit want mijn kinderen zijn ingeënt tegen waterpokken (we wonen niet in Nederland) maar ik zou er denk ik niet blij mee zijn als mensen zo luchtig zouden omgaan met het besmettingsrisico.
Ik zou het ook niet doen...zeker omdat daar veel kinderen zijn, en je weet niet of er een andere medische achtergrond bij deze kinderen ligt die waterpokken verergerd.
De info die Misschicken gegoogled heeft, laat toch duidelijk zien dat het een veelvoorkomend, maar absoluut niet gevaarlijk virus is

"Het virus circuleert sowieso continu, zodat overdracht en besmetting te allen tijde en op elke willekeurige locatie kan plaatsvinden"

Dus ook in het Dolfinarium. Als je het niet op wilt lopen, moet je thuisblijven of jezelf in laten enten. Een kind met waterpokken hoeft niet in quarantaine. Ieder kind dat het nog niet gehad heeft, moet het toch een keertje krijgen. Dat is toch niet de omgekeerde wereld? Kinderziektes horen er wat mij betreft gewoon bij.
Loretta is De Mol. Punt.
helemaal eens met kess, het is geen open tbc.
Voor mij maakt het uit om welke aandoening het gaat. Waterpokken is zo algemeen verbreid, dat het zo goed als onmogelijk is om er niet mee in aanraking te komen. En in driekwart van de gevallen is het dan nog niet zichtbaar. Daar gaat dat ene kind met zichtbare blaasjes in Dolfinarium geen verschil in maken. Bovendien is er wel wat meer voor nodig dan langslopen, om een ander te besmetten.

Als je extra kwetsbaar bent, doe je er denk ik verstandig aan om grote mensenmassa's te mijden om het risico te beperken. Die ene die rekening houdt met, voorkomt niet dat je in aanraking komt met al die anderen die zich er nog niet bewust van zijn.

Zou je nou de vogelgriep hebben, dan vind ik het een ander verhaal.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ik wilde net hezelfde zeggen over de Mexicaanse Griep...
Loretta is De Mol. Punt.
nou poes, iets uitgebreider opgeschreven, maar precies wat ik bedoel. Als je zwanger bent en geen waterpokken gehad hebt ooit, dan is het gewoon niet slim om naar dingen als dolfinarium te gaan of een circus of een overdekte speeltuin of wat dan ook. En dat geldt ook als je een kindje hebt met een verminderde weerstand.
Over de havermoutbadjes: Zoon heeft bij zijn waterpokken een bacterie gekregen door de havermoutbadjes. Zou ik dus niet meer doen in het vervolg. Hij is erg ziek geweest, zo'n twee weken lang.

En met een kindje dat de waterpokken heeft en hangerig is zou ik niet weg gaan. Ziek is gewoon lekker thuis, beetje hangen en doen.
Nou, als die van jou het zo erg krijgt als de mijne, dan wil je morgen echt niet weg.

Verder lijkt het me dan je inderdaad gewoon kunt gaan als je kind zich niet te belabberd voelt. Anders zou je veel mensen in quarantaine moeten gaan plaatsen...
Het hele huis rook hier toen dagenlang naar havermout. Maar het werkte wel perfect!
Tja, ik denk daar minder makkelijk over dan jullie.

Quarantaine is overdreven, maar rekening houden met anderen lijkt me het minste. Dat het kind waarschijnlijk al andere kinderen heeft besmet toen je het nog niet wist is simpelweg dagelijks risico.

Maar weten dat jouw kind besmettelijk is van een ziekte die misschien slechts zelden gevaarlijk maar in veel gevallen toch erg vervelend is (het is geen verkoudheid), en dan toch een plek opzoeken waar heel veel andere kinderen, baby's en zwangeren zijn en de besmettingsschaal dus heel groot is... dat vind ik toch asociaal.

Ga dan spelen in de tuin, vraag of er vriendjes komen, of ga op bezoek bij mensen die op de hoogte zijn van de waterpokken.
Ik heb de volgende gegevens op het net kunnen vinden:

Gemiddelde leeftijdspecifieke jaarlijkse incidentie voor ziekenhuisopnamen wegens varicella (alleen hoofddiagnose) periode 1994-2001.

Leeftijdsgroep patiënten: Gemiddelde jaarlijkse incidentie (per 100.000)

< 1 jaar 25,2

1 – 4 jaar 12

5 – 9 jaar 1,9

15 – 19 jaar 0,1

20 – 39 jaar 0,5 – 0,7

> 40 jaar 0,1 – 0,3

Het CBS registreerde 4 sterfgevallen wegens varicella in 2002 (1999: 4; 2000: 1, 2001: 3).

(bron: kennissysteem Infectieziekten en arbeid, KIZA)

En:

"Hoewel varicella over het algemeen als een onschuldige kinderziekte wordt geschouwd leidt het jaarlijks tot veertigduizend bezoeken aan de huisarts. Er worden meer dan tweehonderd kinderen voor varicella opgenomen in het ziekenhuis en overlijden twee tot drie kinderen tengevolge van varicellainfectie"

(bron: Boot HJ et al. Assessing the introduction of universal varicella vaccination in the Netherlands. Vaccine 2006;24(37-39):6288-6299. )

Oke, relatief gezien valt het allemaal wel mee, maar als mijn kind in het ziekenhuis zou belanden omdat de ouders van een ander kind hun planning niet wilden omgooien en bewust het besmettingsrisico hebben genegeerd, dan zou ik daar toch echt even flink de pestpokken in hebben.
quote:Zwieber schreef op 13 juni 2009 @ 10:28:

Ik vond trouwens het dolfinarium echt belachelijk duur!Niet als je stapels kortingsbonnen hebt via je je werk
quote:Maleficent schreef op 13 juni 2009 @ 12:46:

[...]

Eens, je weet toch niet of daar kindjes zijn die last hebben van andere onderliggende problemen?Is het niet het kind van TO, dan wel een ander kind dat ook in die ruimte zit.
quote:mimsey schreef op 13 juni 2009 @ 13:08:

Dat vind ik dus het verschuiven van verantwoordelijkheid.

Je weet dat jouw kind besmettelijk is, andere ouders weten dat niet. En dan is het de verantwoordelijkheid van de andere ouders om beschermingsmaatregelen te treffen? Dat lijkt me wat krom.

Op een creche worden ouders geïnformeerd over het feit dat er een besmettelijke ziekte rondwaart en kunnen ze er eventueel rekening mee houden (kind thuishouden, het extra in de gaten houden etc.), maar hier weten de ouders van niets.

Wat is het probleem om zo'n uitje even te verschuiven?Op mijn kdv laten ze kinderen met de waterpokken gewoon komen, mits ze zich goed voelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven