Mijn dochter is een klikspaan .
maandag 18 februari 2019 om 14:59
Mijn 2e dochter is een vreselijke klikspaan geworden, en ik merk dat ik me daar steeds meer aan irriteer, de manier hoe ze als een dief in de nacht op mij af kan sluipen om op fluisterende toon te vertellen dat haar zus aan mijn parfumflesje heeft gezeten ( ze weten dat dat niet mag) vervolgens gaat ze weer gewoon verder met datgene waarmee ze bezig was en zie je niet aan haar dat ze ooit iets heeft gezegd, heel sneaky.
Mijn man zegt dat dit maar een fase is, maar ik vind dit echt geen leuke fase, zeker omdat het nu ook anderen in de familie begint op te vallen.
Zo waren we vorige maand op de verjaardag van mijn schoonmoeder, en zoals gewoonlijk zitten de volwassenen in de woonkamer en zijn de kinderen boven aan het spelen, en mijn dochter kwam weer eens sluipend op mij af met die welbekende dit-moet -je -weten -blik in haar ogen, waarop een ander nichtje zuchtend met rollende ogen zei: Ja hoor ga je weer klikken? Zo ben jij !!! Waarop mijn schoonmoeder weer lachend zei dat mijn dochter haar ogen en oren zijn wanneer alle nichtjes en neefjes bij oma zijn, ik vond dat heel erg om te horen, en ik hoop maar dat het een fase is, want ik ken zat volwassen mensen die nog steeds in de klik fase van hun leven zitten, en dat zijn toch mensen waar je met een grote boog omheen loopt .
Ik heb haar al een paar keer aangesproken, genegeerd, gewaarschuwd, maar het houd niet op, ze is ook heel star in haar mening, wanneer ik vraag waarom ze zo klikt dan zegt ze omdat er aan jou parfum word gezeten en dat mag niet.
Mijn 2 andere kinderen die klikken nooit zo bewust, soms zeggen ze wel eens iets maar dat gebeurd waar de dader zelf bij is waardoor er discussie ontstaat, in mijn beleving is dat minder onschuldig dan dat stiekeme .
Hebben jullie deze fase ook meegemaakt, en hoe gingen jullie hiermee om???
Ik heb de juf hier nog niet over gehoord, en ze word ook ( nog) gevraagd voor feestjes, maar ik ben bang dat als ze dit gedrag in de klas blijft vertonen dat ze dan word buitengesloten.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit ophoud ?
Mijn man zegt dat dit maar een fase is, maar ik vind dit echt geen leuke fase, zeker omdat het nu ook anderen in de familie begint op te vallen.
Zo waren we vorige maand op de verjaardag van mijn schoonmoeder, en zoals gewoonlijk zitten de volwassenen in de woonkamer en zijn de kinderen boven aan het spelen, en mijn dochter kwam weer eens sluipend op mij af met die welbekende dit-moet -je -weten -blik in haar ogen, waarop een ander nichtje zuchtend met rollende ogen zei: Ja hoor ga je weer klikken? Zo ben jij !!! Waarop mijn schoonmoeder weer lachend zei dat mijn dochter haar ogen en oren zijn wanneer alle nichtjes en neefjes bij oma zijn, ik vond dat heel erg om te horen, en ik hoop maar dat het een fase is, want ik ken zat volwassen mensen die nog steeds in de klik fase van hun leven zitten, en dat zijn toch mensen waar je met een grote boog omheen loopt .
Ik heb haar al een paar keer aangesproken, genegeerd, gewaarschuwd, maar het houd niet op, ze is ook heel star in haar mening, wanneer ik vraag waarom ze zo klikt dan zegt ze omdat er aan jou parfum word gezeten en dat mag niet.
Mijn 2 andere kinderen die klikken nooit zo bewust, soms zeggen ze wel eens iets maar dat gebeurd waar de dader zelf bij is waardoor er discussie ontstaat, in mijn beleving is dat minder onschuldig dan dat stiekeme .
Hebben jullie deze fase ook meegemaakt, en hoe gingen jullie hiermee om???
Ik heb de juf hier nog niet over gehoord, en ze word ook ( nog) gevraagd voor feestjes, maar ik ben bang dat als ze dit gedrag in de klas blijft vertonen dat ze dan word buitengesloten.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit ophoud ?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf

maandag 18 februari 2019 om 15:22
Zonder gein. Ik zou niet weten wat ik hiermee aan zou moeten als ouder zijnde.
Kan mij voorstellen dat je er vanuit gaat dat dit een fase is. Anderzijds kan het ook gewoon een karakter eigenschap zijn die zich verder kan vormen wanneer je hier niets mee doet.
Sterkte ermee TO! Ik kan behalve wat onzinnige teksten niks voor je betekenen in deze. Zal je topic niet langer vervuilen.
Kan mij voorstellen dat je er vanuit gaat dat dit een fase is. Anderzijds kan het ook gewoon een karakter eigenschap zijn die zich verder kan vormen wanneer je hier niets mee doet.
Sterkte ermee TO! Ik kan behalve wat onzinnige teksten niks voor je betekenen in deze. Zal je topic niet langer vervuilen.
maandag 18 februari 2019 om 15:27
Een echte Sheldon Cooper, die dochter, dat personage uit de BigBangTheory serie kan het ook niet verwerken wanneer die een geheim weet dat tegen zijn geweten ingaat.
Zo is het nu eenmaal, er zijn mensen die niet in staat zijn om te liegen, dus ook niet om hun mond te houden wanneer ze weten dat een ander een overtreding heeft begaan, kunnen ze gewoon niet loslaten. En ja, dan gaan ze dus klikken om er maar vanaf te zijn. Minder dingen verbieden en er zal minder geklikt worden.
Zo is het nu eenmaal, er zijn mensen die niet in staat zijn om te liegen, dus ook niet om hun mond te houden wanneer ze weten dat een ander een overtreding heeft begaan, kunnen ze gewoon niet loslaten. En ja, dan gaan ze dus klikken om er maar vanaf te zijn. Minder dingen verbieden en er zal minder geklikt worden.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
maandag 18 februari 2019 om 15:30
Je dochter heeft een groot rechtvaardigheidsgevoel.
Klikken is jouw dochter manier om te laten merken dat ze niet weet wat ze met de situatie aan moet.
Misschien durft ze er niks van te zeggen of luisteren ze niet naar haar en wat moet ze dan doen? Het mag niet, dat weet ze, maar zij heeft geen gezag en het stoort haar dat anderen de regels breken, terwijl zij ze wel belangrijk vindt.
Wees duidelijk: zeg haar wat je wil dat ze doet in plaats van klikken.
Eigenlijk wil je haar leren dit soort problemen zelf op te lossen. Wat ze daarvoor nodig heeft, weet jij beter dan ik.
Je hele leven kom je situaties tegen waarin anderen zich niet aan de regels houden en je kunt nou eenmaal niet altijd naar de politie of je baas stappen. Dus het is waardevol om de kennis en skills te hebben om met zulke situaties om te gaan.
Klikken is jouw dochter manier om te laten merken dat ze niet weet wat ze met de situatie aan moet.
Misschien durft ze er niks van te zeggen of luisteren ze niet naar haar en wat moet ze dan doen? Het mag niet, dat weet ze, maar zij heeft geen gezag en het stoort haar dat anderen de regels breken, terwijl zij ze wel belangrijk vindt.
Eigenlijk wil je haar leren dit soort problemen zelf op te lossen. Wat ze daarvoor nodig heeft, weet jij beter dan ik.
Je hele leven kom je situaties tegen waarin anderen zich niet aan de regels houden en je kunt nou eenmaal niet altijd naar de politie of je baas stappen. Dus het is waardevol om de kennis en skills te hebben om met zulke situaties om te gaan.

maandag 18 februari 2019 om 15:35
Dit vind ik een verstandig advies. Dochter heeft geleerd van jou dat iets niet mag, maar voelt blijkbaar niet de 'macht' om er wat van te zeggen. Dus leer haar: als je ziet dat iemand iets doet wat niet mag, mag je daar wat van zeggen. Als dit niet helpt, zeg je het nog een keer. Als diegene nog doorgaat, haal je er een volwassene bij.Dropdrop schreef: ↑18-02-2019 15:30Klikken is jouw dochter manier om te laten merken dat ze niet weet wat ze met de situatie aan moet.
Ik leer mijn dochter, bijvoorbeeld bij duwen: De eerste keer zeg je dat de ander dit niet mag doen: stop, hou op! Als de ander dat nog een keer doet, zeg je: stop, hou op, dit vind ik niet leuk/je doet me pijn! Als het dan nog niet doorkomt, mag ze van mij naar de juf gaan. Dat vind ik niet klikken, dat vind ik proberen de situatie verstandig op te lossen door hulp te vragen.
maandag 18 februari 2019 om 15:39
Ze wil blijkbaar laten merken dat zij heel braaf is en de regeltjes kent.
In plaats van het kind te vernederen zoals sommigen hier (kind negeren, erdoorheen praten, uitjoelen voor “klikspaan boterspaan”), zou ik eens gaan kijken waarom ze zich zo wil bewijzen.
Zoekt ze je goedkeuring? Voelt ze zich onzeker dat ze zich vasthoudt aan regeltjes? Snapt ze waarom jij het niet fijn vindt?
In plaats van het kind te vernederen zoals sommigen hier (kind negeren, erdoorheen praten, uitjoelen voor “klikspaan boterspaan”), zou ik eens gaan kijken waarom ze zich zo wil bewijzen.
Zoekt ze je goedkeuring? Voelt ze zich onzeker dat ze zich vasthoudt aan regeltjes? Snapt ze waarom jij het niet fijn vindt?

maandag 18 februari 2019 om 15:40
Eens. Gewoon neutraal op reageren. Ik vind het nogal raar dat je het zo vervelend vindt. Je lijkt het haar volledig te willen afleren, terwijl het soms juist belangrijk is dat iemand zijn of haar mond open doet.MollyMalone schreef: ↑18-02-2019 15:03Kinderen klikken om te laten zien dat zij de regels kennen en zich eraan kunnen houden. Niks mis mee.
Doe niet zo onaardig tegen het meisje, ze doet niets verkeerd. Laat het gaan. Het is inderdaad een fase.
Zelf was ik als kind heel erg stout. Heb nog nooit geklikt. Er werd óver mij geklikt. Mijn tweelingzus en ik waren echt een terror tweeling. En nog schijnheilig ook. Thuis waren we namelijk keurig, kalm en braaf. Wij zijn zovaak verraden door buurkinderen (die het doelwit waren geweest van onze streken). En mijn moeder geloofde vaak niet eens dat wij zoiets gedaan hadden. Omdat we het 9 van de 10x gewoon glashard ontkenden. Kinderen kunnen best gewetenloos zijn. Wees blij dat het geweten van jouw dochter al sterk ontwikkelt is.
Je dochter leert overigens vanzelf wel dat klikken niet gewaardeerd wordt door leeftijdsgenootjes.
maandag 18 februari 2019 om 15:40

maandag 18 februari 2019 om 15:41
Ik vind dit een goed punt.Dropdrop schreef: ↑18-02-2019 15:30Je dochter heeft een groot rechtvaardigheidsgevoel.
Jij ergert je aan je dochter als ze klikt, maar is het werkelijk zo vreselijk wat ze doet? Doet ze het omdat ze wil dat haar zusje/nichtje straf krijgt of omdat ze simpelweg niet snapt dat andere kinderen dingen doen die niet mogen.
maandag 18 februari 2019 om 15:42
Als je zelf het slachtoffer bent, vind ik het sowieso niet onder klikken vallen.JonathanStrange schreef: ↑18-02-2019 15:35Dit vind ik een verstandig advies. Dochter heeft geleerd van jou dat iets niet mag, maar voelt blijkbaar niet de 'macht' om er wat van te zeggen. Dus leer haar: als je ziet dat iemand iets doet wat niet mag, mag je daar wat van zeggen. Als dit niet helpt, zeg je het nog een keer. Als diegene nog doorgaat, haal je er een volwassene bij.
Ik leer mijn dochter, bijvoorbeeld bij duwen: De eerste keer zeg je dat de ander dit niet mag doen: stop, hou op! Als de ander dat nog een keer doet, zeg je: stop, hou op, dit vind ik niet leuk/je doet me pijn! Als het dan nog niet doorkomt, mag ze van mij naar de juf gaan. Dat vind ik niet klikken, dat vind ik proberen de situatie verstandig op te lossen door hulp te vragen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

maandag 18 februari 2019 om 15:44
Ik zou haar ten eerste geen klikspaan noemen. We zeggen altijd dat we willen dat kinderen eerlijk zijn en nu wordt haar eerlijkheid afgestraft.
Ik zou haar uitleggen dat het niet zo netjes is om waar iedereen bij is, iemand te verraden. A. Je brengt iemand soms onnodig in problemen en B je maakt er geen vrienden mee.
Het is prima dat ze naar jou komt, maar laat haar gaandeweg leren inschatten wat de moeite waard is om te vertellen (gevaarlijke situaties) en wat niet.
Ik zou haar uitleggen dat het niet zo netjes is om waar iedereen bij is, iemand te verraden. A. Je brengt iemand soms onnodig in problemen en B je maakt er geen vrienden mee.
Het is prima dat ze naar jou komt, maar laat haar gaandeweg leren inschatten wat de moeite waard is om te vertellen (gevaarlijke situaties) en wat niet.

maandag 18 februari 2019 om 15:48
Eens.Ana_Isabel** schreef: ↑18-02-2019 15:44Ik zou haar ten eerste geen klikspaan noemen. We zeggen altijd dat we willen dat kinderen eerlijk zijn en nu wordt haar eerlijkheid afgestraft.
maandag 18 februari 2019 om 15:50
Het gaat verder prima met haar, maar ze is zoals jij zegt heel erg van de regels volgen, en ik ben bang dat dit op termijn tegen haar gaat werken, ze vind ook overal wat van en dat benoemd ze ook : Een bank is om op te zitten met je billen niet om op te staan !! En dit doet ze waar wij als ouders bij zijn, dus daar moet ze dan ook weer op aangesproken worden, en ik snap haar wel want ze gebruikt onze woorden, dus voor haar is het ook verwarrend, maar het is gewoon lastig.

maandag 18 februari 2019 om 15:52
Onze kinderen wijzen hun broertjes/zusje soms ook op de regels van het huis. Niks mis mee, want het zijn nou eenmaal de regels.Miskotto schreef: ↑18-02-2019 15:50Het gaat verder prima met haar, maar ze is zoals jij zegt heel erg van de regels volgen, en ik ben bang dat dit op termijn tegen haar gaat werken, ze vind ook overal wat van en dat benoemd ze ook : Een bank is om op te zitten met je billen niet om op te staan !! En dit doet ze waar wij als ouders bij zijn, dus daar moet ze dan ook weer op aangesproken worden, en ik snap haar wel want ze gebruikt onze woorden, dus voor haar is het ook verwarrend, maar het is gewoon lastig.
Waarom zou ze dat niet mogen zeggen? Ze heeft gelijk.

maandag 18 februari 2019 om 15:53
Miskotto schreef: ↑18-02-2019 15:50Het gaat verder prima met haar, maar ze is zoals jij zegt heel erg van de regels volgen, en ik ben bang dat dit op termijn tegen haar gaat werken, ze vind ook overal wat van en dat benoemd ze ook : Een bank is om op te zitten met je billen niet om op te staan !! En dit doet ze waar wij als ouders bij zijn, dus daar moet ze dan ook weer op aangesproken worden, en ik snap haar wel want ze gebruikt onze woorden, dus voor haar is het ook verwarrend, maar het is gewoon lastig.

Sorry TO, maar daar kun je toch niks over zeggen?
Ze zegt nota bene hetzelfde als jullie!
Als jullie er bij zijn zou je kunnen zeggen dat ze gelijk heeft, maar dat zij haar zus/nicht er niet op aan hoeft te spreken, maar dat jullie dat zelf doen.

maandag 18 februari 2019 om 15:56
Helemaal mee eens.MollyMalone schreef: ↑18-02-2019 15:03Kinderen klikken om te laten zien dat zij de regels kennen en zich eraan kunnen houden. Niks mis mee.
Doe niet zo onaardig tegen het meisje, ze doet niets verkeerd. Laat het gaan. Het is inderdaad een fase.

maandag 18 februari 2019 om 15:56
Kinderen schatten dat niet altijd goed in, ik vond het altijd heel erg bijvoorbeeld als ik andere kinderen met een lollie zag lopen, want mijn moeder had daar een horrorverhaal over verteld hoe dat ding in je keel kan schieten, en dan stik je langzaam zonder dat iemand er ook maar iets aan kan doen, jaren nachtmerries van gehad (en mijn moeder kwam niet meer bij toen ik haar dat als volwassene vertelde, zo had ze dat nooit bedoeld, ze wilde gewoon dat ik een beetje rustig zou doen met lolliesGatinmijnsok schreef: ↑18-02-2019 15:06Leg uit wat klikken is, want misschien weet ze niet wat je bedoelt daarmee. En wat mij betreft mag het alleen als het om iets gevaarlijks gaat.

Maar met vuur spelen vond ik leuk, en daar zei ik ook niks van, want de waarschuwingen van mijn moeder over vuur hadden schijnbaar lang niet zoveel indruk gemaakt.
Misschien is het goed om eens te kijken waarom je dochter klikt, TO.
Is ze bezorgt omdat ze gevaar niet altijd goed kan inschatten?
Krijgt zij wel vaak straf om kleine dingetjes omdat ze het niet zo handig verbergt als de andere kinderen en vind ze dat niet eerlijk?
Vinden de andere kinderen haar "flauw" omdat ze niet wil meedoen aan de stoute dingen en kan ze er alleen onderuit door het tegen jou te zeggen?
Misschien is het ook wel iets anders, of weet ze het zelf niet eens goed, maar gewoon een paar keer praten over goed en kwaad en welke situaties nou echt gevaarlijk zijn en welke niet is misschien een goed idee.
maandag 18 februari 2019 om 16:02
Heel mooi gezegd!Dropdrop schreef: ↑18-02-2019 15:30Je dochter heeft een groot rechtvaardigheidsgevoel.
De dingen waar ze over klikt zijn ook dingen waarmee haar broer en zus in overtreding zijn, dus ik wil haar niet afvallen want ze heeft een punt, van mama's parfum blijf je af, en iedereen weet dat, ik heb alleen te doen met haar, want ze heeft vaak een verwachtingsvolle blik in haar ogen, en wanneer ze ziet dat ik geen actie onderneem zoals met mijn parfum dan vraagt ze of ik niet iets met haar informatie moet en of ik dat zomaar over mijn kant laat gaan ? Zij ziet liever dat haar boer en zus worden aangesproken, zodat ze het voor eens en voor altijd leren.
Het is wel eens voorgekomen dat ik een van mijn andere kinderen moest aanspreken, maar dan stond zij ernaast met haar handen over elkaar hoofdschuddend, non verbaal mee te praten, dus dat doe ik niet meer, ik stuur iedereen de kamer uit voordat ik iemand ergens op aanspreek.
En op de een of andere manier overtreed zij zelden de regels, zij gaat ook nooit in discussie wanneer iets niet mag, wat dat betreft is ze voorbeeldig.