Mijn dochter is een klikspaan .
maandag 18 februari 2019 om 14:59
Mijn 2e dochter is een vreselijke klikspaan geworden, en ik merk dat ik me daar steeds meer aan irriteer, de manier hoe ze als een dief in de nacht op mij af kan sluipen om op fluisterende toon te vertellen dat haar zus aan mijn parfumflesje heeft gezeten ( ze weten dat dat niet mag) vervolgens gaat ze weer gewoon verder met datgene waarmee ze bezig was en zie je niet aan haar dat ze ooit iets heeft gezegd, heel sneaky.
Mijn man zegt dat dit maar een fase is, maar ik vind dit echt geen leuke fase, zeker omdat het nu ook anderen in de familie begint op te vallen.
Zo waren we vorige maand op de verjaardag van mijn schoonmoeder, en zoals gewoonlijk zitten de volwassenen in de woonkamer en zijn de kinderen boven aan het spelen, en mijn dochter kwam weer eens sluipend op mij af met die welbekende dit-moet -je -weten -blik in haar ogen, waarop een ander nichtje zuchtend met rollende ogen zei: Ja hoor ga je weer klikken? Zo ben jij !!! Waarop mijn schoonmoeder weer lachend zei dat mijn dochter haar ogen en oren zijn wanneer alle nichtjes en neefjes bij oma zijn, ik vond dat heel erg om te horen, en ik hoop maar dat het een fase is, want ik ken zat volwassen mensen die nog steeds in de klik fase van hun leven zitten, en dat zijn toch mensen waar je met een grote boog omheen loopt .
Ik heb haar al een paar keer aangesproken, genegeerd, gewaarschuwd, maar het houd niet op, ze is ook heel star in haar mening, wanneer ik vraag waarom ze zo klikt dan zegt ze omdat er aan jou parfum word gezeten en dat mag niet.
Mijn 2 andere kinderen die klikken nooit zo bewust, soms zeggen ze wel eens iets maar dat gebeurd waar de dader zelf bij is waardoor er discussie ontstaat, in mijn beleving is dat minder onschuldig dan dat stiekeme .
Hebben jullie deze fase ook meegemaakt, en hoe gingen jullie hiermee om???
Ik heb de juf hier nog niet over gehoord, en ze word ook ( nog) gevraagd voor feestjes, maar ik ben bang dat als ze dit gedrag in de klas blijft vertonen dat ze dan word buitengesloten.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit ophoud ?
Mijn man zegt dat dit maar een fase is, maar ik vind dit echt geen leuke fase, zeker omdat het nu ook anderen in de familie begint op te vallen.
Zo waren we vorige maand op de verjaardag van mijn schoonmoeder, en zoals gewoonlijk zitten de volwassenen in de woonkamer en zijn de kinderen boven aan het spelen, en mijn dochter kwam weer eens sluipend op mij af met die welbekende dit-moet -je -weten -blik in haar ogen, waarop een ander nichtje zuchtend met rollende ogen zei: Ja hoor ga je weer klikken? Zo ben jij !!! Waarop mijn schoonmoeder weer lachend zei dat mijn dochter haar ogen en oren zijn wanneer alle nichtjes en neefjes bij oma zijn, ik vond dat heel erg om te horen, en ik hoop maar dat het een fase is, want ik ken zat volwassen mensen die nog steeds in de klik fase van hun leven zitten, en dat zijn toch mensen waar je met een grote boog omheen loopt .
Ik heb haar al een paar keer aangesproken, genegeerd, gewaarschuwd, maar het houd niet op, ze is ook heel star in haar mening, wanneer ik vraag waarom ze zo klikt dan zegt ze omdat er aan jou parfum word gezeten en dat mag niet.
Mijn 2 andere kinderen die klikken nooit zo bewust, soms zeggen ze wel eens iets maar dat gebeurd waar de dader zelf bij is waardoor er discussie ontstaat, in mijn beleving is dat minder onschuldig dan dat stiekeme .
Hebben jullie deze fase ook meegemaakt, en hoe gingen jullie hiermee om???
Ik heb de juf hier nog niet over gehoord, en ze word ook ( nog) gevraagd voor feestjes, maar ik ben bang dat als ze dit gedrag in de klas blijft vertonen dat ze dan word buitengesloten.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit ophoud ?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
maandag 18 februari 2019 om 20:00
Ik zou het inderdaad ook luchtig houden maar wel duidelijk zijn. Zeg haar dat ze alleen gevaarlijke dingen echt moet melden (brand, stelen, spullen die kapot gaan, ander kind dat echt pijn heeft en het zelf niet kan zeggen etc).
Vertel haar dat grote mensen en kinderen een hekel hebben aan klikspanen en niet meer haar vriend willen zijn.
Ik ken een kind waarbij dit nooit goed is aangepakt en die is als volwassene nog vreselijk achterbaks en vervelend.
Vertel haar dat grote mensen en kinderen een hekel hebben aan klikspanen en niet meer haar vriend willen zijn.
Ik ken een kind waarbij dit nooit goed is aangepakt en die is als volwassene nog vreselijk achterbaks en vervelend.
maandag 18 februari 2019 om 20:05
Je legt het negatief uit maar het kan ook zijn dat zij een groot rechtsvaardiggeheidsgevoel heeft en dat zij denkt dat zij jou helpt wanneer zij vertelt dat een ander de regels overtreedt. Ook een beetje raar om de boodschapper dan vermanend toe te spreken. Ik denk niet dat dit voor een kind te begrijpen is. Je beoordeelt haar met je volwassen verstand als sneaky en niet leuk. Ik vind dat nogal ver gaan.
Je kan haar ook gerust stellen en dank je wel zeggen. Tegen haar aangeven dat zij geen plicht heeft om stoute dingen te melden en dat jijzelf wat beter zal opletten.
Benader haar niet zo negatief en doe geen aannames over haar motivatie. Jij denkt dat zij een ander wil beschadigen maar zoals Meds als zegt wil zij in positieve zin misschien meer gezien worden en mogelijk wil zij jou met die reden helpen.
Geef haar anders een positief klusje waarmee zij jou helpt en vertel haar dat zij het goed heeft gedaan zo draai je 'negatief' gedrag om.
Je kan haar ook gerust stellen en dank je wel zeggen. Tegen haar aangeven dat zij geen plicht heeft om stoute dingen te melden en dat jijzelf wat beter zal opletten.
Benader haar niet zo negatief en doe geen aannames over haar motivatie. Jij denkt dat zij een ander wil beschadigen maar zoals Meds als zegt wil zij in positieve zin misschien meer gezien worden en mogelijk wil zij jou met die reden helpen.
Geef haar anders een positief klusje waarmee zij jou helpt en vertel haar dat zij het goed heeft gedaan zo draai je 'negatief' gedrag om.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

maandag 18 februari 2019 om 20:07
evelien2010 schreef: ↑18-02-2019 20:00Ik zou het inderdaad ook luchtig houden maar wel duidelijk zijn. Zeg haar dat ze alleen gevaarlijke dingen echt moet melden (brand, stelen, spullen die kapot gaan, ander kind dat echt pijn heeft en het zelf niet kan zeggen etc).
Echt, wat een fantastische aanpak!

maandag 18 februari 2019 om 20:26
Angie10 schreef: ↑18-02-2019 19:237 jaar. Dat is nog jong. Ik zou het luchtig houden. Zeggen dat opletten op andere kinderen een mama-taak is. En dat zij vast later ook een goede mama wordt (dan geef je haar toch het compliment dat ze de regels al goed weet). maar dat ze nu alleen maar gevaarlijke dingen hoeft te vertellen aan jou. En dan met een grapje en een knipoog dus niet meer mijn werk afpakken. Zoiets zou ik doen geloof ik.
Ahhhhh, deze is erg lief.
maandag 18 februari 2019 om 20:37
Nou en of ik me kan vinden in wat er allemaal gezegd is, mijn dank daarvoor, ik irriteerde me vooral omdat ik bang was voor haar toekomst, want stel dat ze dit vasthoud, maar met 7 jaar kan het dus nog alle kanten op. Ik vind de tip waarin ik haar moet complimenteren ontzettend ontzettend lief.Hetvrijewoord schreef: ↑18-02-2019 19:28Ik las het later ja, wat vind je van wat er geschreven wordt, kun je je daarin vinden?
Vandaag was alles pais en vree hier in huis, eerst volgende klikactie zal ik haar positiever benaderen.
maandag 18 februari 2019 om 20:38
Zij is 7, pas vanaf haar tiende kan zij uberhaupt fantasie en werkelijkheid scheiden. oordeel niet te hard.
Mijn nichtje van 4 kan mij ook aankijken met een blik van: ik heb hier allemaal heel goed over nagedacht. Dat betekent niet dat dat ook echt zo is.
Mijn nichtje van 4 kan mij ook aankijken met een blik van: ik heb hier allemaal heel goed over nagedacht. Dat betekent niet dat dat ook echt zo is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

maandag 18 februari 2019 om 20:44
Miskotto schreef: ↑18-02-2019 20:37Nou en of ik me kan vinden in wat er allemaal gezegd is, mijn dank daarvoor, ik irriteerde me vooral omdat ik bang was voor haar toekomst, want stel dat ze dit vasthoud, maar met 7 jaar kan het dus nog alle kanten op. Ik vind de tip waarin ik haar moet complimenteren ontzettend ontzettend lief.
Vandaag was alles pais en vree hier in huis, eerst volgende klikactie zal ik haar positiever benaderen.
Nou, hartstikke mooi!
Ik snap overigens best dat het irritant is, ik hou ook niet van klikken maar bekijk het vanuit de optiek van je kind van pas 7 jaar.
En een positieve benadering werkt meestal het beste.

maandag 18 februari 2019 om 21:36
Ik vind dat je er nogal iets groots van maakt voor zo'n jong kind. Volgens mij is klikken nog heel normaal op deze leeftijd en leren ze later pas de nuances. Want het is ook ontzettend ingewikkeld natuurlijk: kinderen moeten eerlijk zijn en de regels opvolgen, maar soms heet dat ineens klikken en dan is het verkeerd.
Ik zou er gewoon neutraal op reageren en af en toe wat uitleg geven, dit soort zaken komen meestal vanzelf goed en op school leren ze ook snel genoeg dat dit gedrag niet populair maakt.
Zeggen dat ze alleen wat mag zeggen als het gevaarlijk is, zou ik dan zelf weer niet doen bij zo'n jong kind, want hoe kunnen ze op die leeftijd inschatten wat nu gevaarlijk is of niet? Belachelijk maken zou ik al helemaal niet doen, dat lijkt mij ook totaal onnodig.
Ik zou er gewoon neutraal op reageren en af en toe wat uitleg geven, dit soort zaken komen meestal vanzelf goed en op school leren ze ook snel genoeg dat dit gedrag niet populair maakt.
Zeggen dat ze alleen wat mag zeggen als het gevaarlijk is, zou ik dan zelf weer niet doen bij zo'n jong kind, want hoe kunnen ze op die leeftijd inschatten wat nu gevaarlijk is of niet? Belachelijk maken zou ik al helemaal niet doen, dat lijkt mij ook totaal onnodig.
dinsdag 19 februari 2019 om 09:48
Wees blij dat je kind beschikt over eerlijkheid en rechtvaardigheidsgevoel. Ik zou me pas zorgen maken als dat er niet is!!
Leer je dochter het verschil tussen stout zijn en ondeugend zijn. Oefen situaties. Vraag haar eens iets ontdeugends te doen. Vraag haar naar hoe dat voelt. Leer haar wat gevaarlijk is en wat niet. Ze is 7, dat soort dingen weet ze nog helemaal niet. En is aan jou als ouder om haar dat NU te leren. Haal boekjes uit de bieb, kijk filmpjes op YouTube. Vraag of de juf er een lesuur aan wil besteden. Ze moet dit nog leren en jij kraakt haar af omdat ze het niet weet. Dan heb jij je taak als ouder niet goed gedaan he!
En laat je familie haar op bijeenkomsten niet weer klikspaan noemen. Of publiekelijk afvallen. Zelfvertrouwen wordt in deze leeftijdscategorie gevormd en jullie zijn keihard bezig dat af te breken.
Leer je dochter het verschil tussen stout zijn en ondeugend zijn. Oefen situaties. Vraag haar eens iets ontdeugends te doen. Vraag haar naar hoe dat voelt. Leer haar wat gevaarlijk is en wat niet. Ze is 7, dat soort dingen weet ze nog helemaal niet. En is aan jou als ouder om haar dat NU te leren. Haal boekjes uit de bieb, kijk filmpjes op YouTube. Vraag of de juf er een lesuur aan wil besteden. Ze moet dit nog leren en jij kraakt haar af omdat ze het niet weet. Dan heb jij je taak als ouder niet goed gedaan he!
En laat je familie haar op bijeenkomsten niet weer klikspaan noemen. Of publiekelijk afvallen. Zelfvertrouwen wordt in deze leeftijdscategorie gevormd en jullie zijn keihard bezig dat af te breken.
dinsdag 19 februari 2019 om 12:57
Hier moet ik inderdaad nog wat mee.Boarn schreef: ↑19-02-2019 09:48Wees blij dat je kind beschikt over eerlijkheid en rechtvaardigheidsgevoel. Ik zou me pas zorgen maken als dat er niet is!!

dinsdag 19 februari 2019 om 13:53
Niet alleen haar familie he?
Kijk hoe TO haar OP begint: Mijn dochter is een vreselijke klikspaan geworden.

dinsdag 19 februari 2019 om 14:17
Het lijkt erop dat het voor je dochter belangrijker/interessanter is om "goedkeuring" van volwassenen te krijgen (of van degene bij we ze klikt iig) dan om samen te kunnen spannen/geheimpje te willen bewaren tussen kinderen.
Probeer erachter te komen waarom dat zo is. Is ze onzeker over zichzelf? Is het voor haar een manier om zich eigenlijk juist positief te willen onderscheiden? (Ik doe zoiets niet, ik weet wat de regels zijn).
Want los van het klikken verbieden is het denk ik van belang dat je haar begrijpt. Waarom ze dit nodig vindt. En met haar te bespreken dat dit op den duur de band tussen haar en anderen (degenen die ze verklikt) verzwakt.
Het klinkt een beetje of ze door het klikken juist wil werken aan het smeden van een band bij degene bij wie ze klikt. En aangezien dit vaak volwassenen zijn in een andere positie (moeder, grootouder, leerkracht) ik willen weten waarom.
Probeer erachter te komen waarom dat zo is. Is ze onzeker over zichzelf? Is het voor haar een manier om zich eigenlijk juist positief te willen onderscheiden? (Ik doe zoiets niet, ik weet wat de regels zijn).
Want los van het klikken verbieden is het denk ik van belang dat je haar begrijpt. Waarom ze dit nodig vindt. En met haar te bespreken dat dit op den duur de band tussen haar en anderen (degenen die ze verklikt) verzwakt.
Het klinkt een beetje of ze door het klikken juist wil werken aan het smeden van een band bij degene bij wie ze klikt. En aangezien dit vaak volwassenen zijn in een andere positie (moeder, grootouder, leerkracht) ik willen weten waarom.

dinsdag 19 februari 2019 om 14:38
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze heel erg van de regels is. Mijn zoon is er zo eentje en ik ken er wel meer.NYC schreef: ↑19-02-2019 14:17Het lijkt erop dat het voor je dochter belangrijker/interessanter is om "goedkeuring" van volwassenen te krijgen (of van degene bij we ze klikt iig) dan om samen te kunnen spannen/geheimpje te willen bewaren tussen kinderen.
dinsdag 19 februari 2019 om 14:44
Dat is ze sowieso, als iemand een wind/boer laat zonder er gelijk pardon achter te zeggen, dan is zij ook altijd degene die dan vraag : En wat zeggen we dan ????? Deze woorden heeft ze ok van mij.
Ze spiegelt heel erg aan mij moet ik zeggen.

dinsdag 19 februari 2019 om 14:46
Sorry TO, maar hier moet ik weer om lachen, net als over die bank.
Op zulke momenten zou ik zeggen dat corrigeren niet haar, maar jullie taak is.

dinsdag 19 februari 2019 om 17:02
Zeker, ik herken dat ook wel van mijn kind. Maar de vraag is (ook) waarom TO's dochter sterk de behoefte heeft om dat te laten merken. Kan met onzekerheid te maken hebben bijv. Of niet voldoende bevestigd voelen in dat zij wel weet hoe het moet/wat niet mag/geen grens over gaat.
dinsdag 19 februari 2019 om 17:25
ik heb nog een ideetje want ik vind het razend interessant en heb erover nagedacht, disclaimer is dat ik nul ervaring heb qua opvoeden. komt ie;
je klinkt alsof je behoorlijk rechtlijnig kan zijn, nou is consequent zijn heel belangrijk voor kinderen maar een veilige omgeving creëren waarin ze alles durven te bespreken met je is ook belangrijk...
Misschien kun je nog nuances aanbrengen waar het de regels betreft, de volgende keer uitleggen dat sommige regels er zijn omdat iets echt niet mag (wegens gevaarlijk bijvoorbeeld) en dat sommige dingen erg op regels lijken maar vooral inhouden dat jij iets liever niet hebt/ziet. Dus; je hebt liever niet dat ze op de bank springt want daar gaat hij sneller stuk van (en soms is het gevaarlijk) en je hebt liever niet dat ze jouw parfum gebruiken want het is heel duur en als het op is kun je geen nieuwe kopen en daar zou je verdrietig om zijn. Dan kan je dochter de volgende keer ook aan haar zusje uitleggen waarom ze het beter niet kan doen. Maar als jij gewoon zomaar haar stiften zou gebruiken zonder dat het nodig is gaan ze leeg en dan kan zij niet meer fijn kleuren als ze daar zin in krijgt. Ze klinkt alsof ze dit zou kunnen begrijpen. Verder zou ik erbij zeggen dat je echt wel een keertje zou laten snuffelen als ze heel nieuwsgierig zijn. Gewoon samen want er hoeft niks stiekem.
je klinkt alsof je behoorlijk rechtlijnig kan zijn, nou is consequent zijn heel belangrijk voor kinderen maar een veilige omgeving creëren waarin ze alles durven te bespreken met je is ook belangrijk...
Misschien kun je nog nuances aanbrengen waar het de regels betreft, de volgende keer uitleggen dat sommige regels er zijn omdat iets echt niet mag (wegens gevaarlijk bijvoorbeeld) en dat sommige dingen erg op regels lijken maar vooral inhouden dat jij iets liever niet hebt/ziet. Dus; je hebt liever niet dat ze op de bank springt want daar gaat hij sneller stuk van (en soms is het gevaarlijk) en je hebt liever niet dat ze jouw parfum gebruiken want het is heel duur en als het op is kun je geen nieuwe kopen en daar zou je verdrietig om zijn. Dan kan je dochter de volgende keer ook aan haar zusje uitleggen waarom ze het beter niet kan doen. Maar als jij gewoon zomaar haar stiften zou gebruiken zonder dat het nodig is gaan ze leeg en dan kan zij niet meer fijn kleuren als ze daar zin in krijgt. Ze klinkt alsof ze dit zou kunnen begrijpen. Verder zou ik erbij zeggen dat je echt wel een keertje zou laten snuffelen als ze heel nieuwsgierig zijn. Gewoon samen want er hoeft niks stiekem.
Lorem Ipsum
dinsdag 19 februari 2019 om 17:47
Door het hele topic heen lees ik zoveel herkenning. Kind is hier de 10 al voorbij, maar doet dit nog steeds. Op school komt dit haar duur te staan onderhand, ze krijgt er flink van langs van haar klasgenoten. Thuis komt het er ook uit. De regel is norm.
Ze gedraagt zich hierin als een volwassene, wat heel irritant is af en toe. Maar het komt dus ook terug in allerhande ander (sociaal) gedrag. Ze kopieert één op één, maar lijkt niet zelf te kunnen spelen met de nuances.
Ze zal zelf ook niet afwijken van de regel of ondeugend zijn. Als we weggaan, en ze blijft alleen thuis, noemen we nu gekscherend opties van stiekem gedrag zodat ze uitgelokt wordt tot ontdekken wat er rondom de grens mag. Uit zichzelf zal ze dit nooit doen. Wij leren een pre-puber dus vooral om niet altijd de regels te volgen

Daarnaast spiegelen we haar gedrag. Welk effect haar gedrag heeft op haar acceptatie binnen de groep. En of ze dat belangrijk vindt of niet. Niet belerend, maar echt het doorspreken van opties. Zodat ze sociaal meer leert begrijpen. Want het is een lief kind, ze doet het niet expres.
Hips, hopsakee en pierlala.