Mijn dochter is een klikspaan .
maandag 18 februari 2019 om 14:59
Mijn 2e dochter is een vreselijke klikspaan geworden, en ik merk dat ik me daar steeds meer aan irriteer, de manier hoe ze als een dief in de nacht op mij af kan sluipen om op fluisterende toon te vertellen dat haar zus aan mijn parfumflesje heeft gezeten ( ze weten dat dat niet mag) vervolgens gaat ze weer gewoon verder met datgene waarmee ze bezig was en zie je niet aan haar dat ze ooit iets heeft gezegd, heel sneaky.
Mijn man zegt dat dit maar een fase is, maar ik vind dit echt geen leuke fase, zeker omdat het nu ook anderen in de familie begint op te vallen.
Zo waren we vorige maand op de verjaardag van mijn schoonmoeder, en zoals gewoonlijk zitten de volwassenen in de woonkamer en zijn de kinderen boven aan het spelen, en mijn dochter kwam weer eens sluipend op mij af met die welbekende dit-moet -je -weten -blik in haar ogen, waarop een ander nichtje zuchtend met rollende ogen zei: Ja hoor ga je weer klikken? Zo ben jij !!! Waarop mijn schoonmoeder weer lachend zei dat mijn dochter haar ogen en oren zijn wanneer alle nichtjes en neefjes bij oma zijn, ik vond dat heel erg om te horen, en ik hoop maar dat het een fase is, want ik ken zat volwassen mensen die nog steeds in de klik fase van hun leven zitten, en dat zijn toch mensen waar je met een grote boog omheen loopt .
Ik heb haar al een paar keer aangesproken, genegeerd, gewaarschuwd, maar het houd niet op, ze is ook heel star in haar mening, wanneer ik vraag waarom ze zo klikt dan zegt ze omdat er aan jou parfum word gezeten en dat mag niet.
Mijn 2 andere kinderen die klikken nooit zo bewust, soms zeggen ze wel eens iets maar dat gebeurd waar de dader zelf bij is waardoor er discussie ontstaat, in mijn beleving is dat minder onschuldig dan dat stiekeme .
Hebben jullie deze fase ook meegemaakt, en hoe gingen jullie hiermee om???
Ik heb de juf hier nog niet over gehoord, en ze word ook ( nog) gevraagd voor feestjes, maar ik ben bang dat als ze dit gedrag in de klas blijft vertonen dat ze dan word buitengesloten.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit ophoud ?
Mijn man zegt dat dit maar een fase is, maar ik vind dit echt geen leuke fase, zeker omdat het nu ook anderen in de familie begint op te vallen.
Zo waren we vorige maand op de verjaardag van mijn schoonmoeder, en zoals gewoonlijk zitten de volwassenen in de woonkamer en zijn de kinderen boven aan het spelen, en mijn dochter kwam weer eens sluipend op mij af met die welbekende dit-moet -je -weten -blik in haar ogen, waarop een ander nichtje zuchtend met rollende ogen zei: Ja hoor ga je weer klikken? Zo ben jij !!! Waarop mijn schoonmoeder weer lachend zei dat mijn dochter haar ogen en oren zijn wanneer alle nichtjes en neefjes bij oma zijn, ik vond dat heel erg om te horen, en ik hoop maar dat het een fase is, want ik ken zat volwassen mensen die nog steeds in de klik fase van hun leven zitten, en dat zijn toch mensen waar je met een grote boog omheen loopt .
Ik heb haar al een paar keer aangesproken, genegeerd, gewaarschuwd, maar het houd niet op, ze is ook heel star in haar mening, wanneer ik vraag waarom ze zo klikt dan zegt ze omdat er aan jou parfum word gezeten en dat mag niet.
Mijn 2 andere kinderen die klikken nooit zo bewust, soms zeggen ze wel eens iets maar dat gebeurd waar de dader zelf bij is waardoor er discussie ontstaat, in mijn beleving is dat minder onschuldig dan dat stiekeme .
Hebben jullie deze fase ook meegemaakt, en hoe gingen jullie hiermee om???
Ik heb de juf hier nog niet over gehoord, en ze word ook ( nog) gevraagd voor feestjes, maar ik ben bang dat als ze dit gedrag in de klas blijft vertonen dat ze dan word buitengesloten.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit ophoud ?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf

maandag 18 februari 2019 om 16:48

maandag 18 februari 2019 om 17:15
Dit is een goede. Kinderen ontwikkelen hun morele kompas nog. Erg belangrijk om dat goed te begeleiden en vooral heel veel uit te leggen.Dropdrop schreef: ↑18-02-2019 16:24Dit inderdaad. Wanneer moet ze wel handelen? Als ze iets kapot gooien? Stelen? Iemand pijn doen?
Jouw dochter heeft nu alle regels even hoog zitten. Kan niet goed een inschatting maken wanneer ze welke actie moet ondernemen.
Negeren gaat dat mijn inziens niet oplossen. Wordt ze alleen maar onzekerder. Hoe krijg je ooit een goed afgesteld moreel kompas als je moeder je niet wil uitleggen wat de juiste manier van reageren is?

maandag 18 februari 2019 om 17:24
Het kind is 7, doe normaal. Meest logische is dat regels haar houvast geven. Als je vervolgens onduidelijke signalen van je ouders krijgt moet ze maar ruiken dat klikken niet ok is maar eerlijk zijn wel?
Beginnen met opvoeden, na een paar jaar kan je dochter altijd nog voor klikspaan uitmaken. Niet alles gaat altijd 'vanzelf'
Beginnen met opvoeden, na een paar jaar kan je dochter altijd nog voor klikspaan uitmaken. Niet alles gaat altijd 'vanzelf'
maandag 18 februari 2019 om 17:29
Miskotto schreef: ↑18-02-2019 15:50Het gaat verder prima met haar, maar ze is zoals jij zegt heel erg van de regels volgen, en ik ben bang dat dit op termijn tegen haar gaat werken, ze vind ook overal wat van en dat benoemd ze ook : Een bank is om op te zitten met je billen niet om op te staan !! En dit doet ze waar wij als ouders bij zijn, dus daar moet ze dan ook weer op aangesproken worden, en ik snap haar wel want ze gebruikt onze woorden, dus voor haar is het ook verwarrend, maar het is gewoon lastig.
Ze is pas 7! lees ik net. Joh, maak je niet zo druk! Dat hoort bij de leeftijdsfase. Precies wat je zegt, ze hoort het van jullie dus ze denkt dat ze het goed doet. Lijkt me heel logisch.
Leg haar uit dat ieder kind zelf de regels moet volgen en dat zij daar niet op hoeft te letten, alleen als het gevaarlijk is hoeft ze het te zeggen.

maandag 18 februari 2019 om 17:36
Eens. Wat een narig gevoel als je moeder zo over je denkt trouwens.Hetvrijewoord schreef: ↑18-02-2019 17:24Het kind is 7, doe normaal. Meest logische is dat regels haar houvast geven. Als je vervolgens onduidelijke signalen van je ouders krijgt moet ze maar ruiken dat klikken niet ok is maar eerlijk zijn wel?
maandag 18 februari 2019 om 17:40
Dit vind ik echt harteloos. Denk je als kind iets goed te doen, omdat je nu weet wat wel en niet mag en je ziet dat iemand iets doet wat niet mag en dan gaat het hele gezin een vernederend liedje over je zingen. Bah, zum kotsen.

maandag 18 februari 2019 om 17:57
Ging natuurlijk een en ander aan vooraf he.

maandag 18 februari 2019 om 18:16
Ik zie dit bij de 2 kinderen van een vriendin ook. De jongste komt vaak op een 'stiekeme' manier klikken.
Soms krijg ik een beetje het idee dat zij het doet omdat ze het leuk lijkt te vinden als de ander op z'n kop krijgt. Ze doet namelijk zelf ook echt weleens dingen die niet mogen.
Dus dat klikken uit goodwill vind ik dan moeilijk te 'matchen' zeg maar.
Mijn vriendin reageert er overigens vaak op in de zin van "Samen oplossen"!
Behalve als het echt gevaarlijk wordt natuurlijk.
Soms krijg ik een beetje het idee dat zij het doet omdat ze het leuk lijkt te vinden als de ander op z'n kop krijgt. Ze doet namelijk zelf ook echt weleens dingen die niet mogen.
Dus dat klikken uit goodwill vind ik dan moeilijk te 'matchen' zeg maar.
Behalve als het echt gevaarlijk wordt natuurlijk.
maandag 18 februari 2019 om 18:27
Zonder uitleggen hoe je dat doet? Samen dingen oplossen? Dat moet je op magische wijze ineens weten als mama dat roept? Want zelfs volwassenen hebben nog vaak zat moeite om iets samen op te lossen.greenmoustache schreef: ↑18-02-2019 18:16
Dus als je kinderen niet begeleidt bij verschillende manieren om dingen samen op te lossen, hoe moeten ze dat dan weten?
Net zo nutteloos als die moeders die roepen: 'leuk spelen samen!' Hoe doe je dat, leuk spelen? Hoe bepaal je de regels, zodat het spel voor iedereen even leuk is. Omstebeurt? Alles door de helft? 1 is nu de baas, straks de ander?
Kinderen hebben wel wat handvatten nodig. Daarna kunnen ze prima zelf dingen oplossen.
maandag 18 februari 2019 om 18:32
Op dat moment geeft ze idd niet altijd een volledige uitleg hoe ze het moeten 'oplossen', ze zullen daar ws wel wat handvatten in hebben of krijgen binnenshuis.Dropdrop schreef: ↑18-02-2019 18:27Zonder uitleggen hoe je dat doet? Samen dingen oplossen? Dat moet je op magische wijze ineens weten als mama dat roept? Want zelfs volwassenen hebben nog vaak zat moeite om iets samen op te lossen.
Dus als je kinderen niet begeleidt bij verschillende manieren om dingen samen op te lossen, hoe moeten ze dat dan weten?
Net zo nutteloos als die moeders die roepen: 'leuk spelen samen!' Hoe doe je dat, leuk spelen? Dat het voor iedereen even leuk is. Omstebeurt? Alles door de helft? 1 is nu de baas, straks de ander?
Kinderen hebben wel wat handvatten nodig. Daarna kunnen ze prima zelf dingen oplossen.
Ik zeg zelf overigens ook weleens van deze nutteloze dingen als "fijn samen spelen".
Ik hoor mijn kind op de achtergrond dan bijv katten met een vriendinnetje, ze weet of weten dan precies waarom ik dat zeg.
maandag 18 februari 2019 om 18:47
Ze weet dan alleen dat je mama niet moet laten horen dat je het doet.
Ze weet niet hoe je voorkomt dat je ruzie krijgt met je vriendinnetje. Ze heeft geen intrinsiek besef waarom je iemand niet zou moeten afkatten. En ze begrijpt niet hoe je de boosheid/irriratie die ze op dat moment voelt, constructiever zou kunnen uiten, dan met afkatten.
maandag 18 februari 2019 om 18:56
Thanks voor je tips maar het ging over het klikken he?Dropdrop schreef: ↑18-02-2019 18:47Ze weet dan alleen dat je mama niet moet laten horen dat je het doet.
Ze weet niet hoe je voorkomt dat je ruzie krijgt met je vriendinnetje. Ze heeft geen intrinsiek besef waarom je iemand niet zou moeten afkatten. En ze begrijpt niet hoe je de boosheid/irriratie die ze op dat moment voelt, constructiever zou kunnen uiten, dan met afkatten.

Wat ik benoem gaat over af en toe een beetje katten tegen elkaar.
Werk je met kinderen?
maandag 18 februari 2019 om 19:23
7 jaar. Dat is nog jong. Ik zou het luchtig houden. Zeggen dat opletten op andere kinderen een mama-taak is. En dat zij vast later ook een goede mama wordt (dan geef je haar toch het compliment dat ze de regels al goed weet). maar dat ze nu alleen maar gevaarlijke dingen hoeft te vertellen aan jou. En dan met een grapje en een knipoog dus niet meer mijn werk afpakken. Zoiets zou ik doen geloof ik.
maandag 18 februari 2019 om 19:26
Ze is 7Hetvrijewoord schreef: ↑18-02-2019 16:40Dan had TO dat wel geschreven lijkt mij. Over het algemeen zijn kinderen niet zo doortrapt. UItzonderingen daargelaten uiteraard.
Hoe oud is dochter eigenlijk?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
maandag 18 februari 2019 om 19:28
Vind ik echt een goeie!Angie10 schreef: ↑18-02-2019 19:237 jaar. Dat is nog jong. Ik zou het luchtig houden. Zeggen dat opletten op andere kinderen een mama-taak is. En dat zij vast later ook een goede mama wordt (dan geef je haar toch het compliment dat ze de regels al goed weet). maar dat ze nu alleen maar gevaarlijke dingen hoeft te vertellen aan jou. En dan met een grapje en een knipoog dus niet meer mijn werk afpakken. Zoiets zou ik doen geloof ik.

maandag 18 februari 2019 om 19:40
Sweet.Angie10 schreef: ↑18-02-2019 19:237 jaar. Dat is nog jong. Ik zou het luchtig houden. Zeggen dat opletten op andere kinderen een mama-taak is. En dat zij vast later ook een goede mama wordt (dan geef je haar toch het compliment dat ze de regels al goed weet). maar dat ze nu alleen maar gevaarlijke dingen hoeft te vertellen aan jou. En dan met een grapje en een knipoog dus niet meer mijn werk afpakken. Zoiets zou ik doen geloof ik.

maandag 18 februari 2019 om 19:50
Gedetineerden, maar de opvoedideeën die ik aanhang voor mijn kind, zijn afgeleid van de 'vreedzame school' methode.
maandag 18 februari 2019 om 19:58
Zoiets inderdaad. Breng je toch een soort begrijpelijke prioritering aan.Angie10 schreef: ↑18-02-2019 19:237 jaar. Dat is nog jong. Ik zou het luchtig houden. Zeggen dat opletten op andere kinderen een mama-taak is. En dat zij vast later ook een goede mama wordt (dan geef je haar toch het compliment dat ze de regels al goed weet). maar dat ze nu alleen maar gevaarlijke dingen hoeft te vertellen aan jou. En dan met een grapje en een knipoog dus niet meer mijn werk afpakken. Zoiets zou ik doen geloof ik.