Mijn puber gaat los

03-08-2025 16:12 251 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet het even niet meer

Dochter, ruim 14, is momenteel erg aan het puberen.

Roken, vapen, stiekem drinken....we hebben het de afgelopen maanden in rap tempo voorbij zien komen. Vapen was alleen al langer bekend.

Maar nu...ik krijg het bijna niet getypt, heeft ze me net verteld dat ze een seksuele handeling verricht heeft. Ik ben er naar van, want ik dacht (omdat ze dat zei) dat ze daar nog niet was.

Ze krijgt hier thuis veel vrijheid. Alles is bespreekbaar en we zijn bereid om in veel dingen mee te denken of compromissen te sluiten. Dít had ik echter niet verwacht en ze stelt me eigenlijk teleur. In die zin: ze heeft geen verkering met de jongen in kwestie en ik had gehoopt (en haar zo ook voorgelicht) dat ze hier iets anders mee om zou gaan.

Kortom, de gebeurtenissen volgen elkaar hier nu in rap tempo op en ik weet even niet meer waar we goed aan doen. We zijn niet streng en praten veel met haar ipv boos te worden, maar ook de vrijheid lijkt niet te helpen.
Ik lees veel over pubergedrag en wat er in zo'n hoofd omgaat in deze jaren, maar ze gaat nu wel erg vaak over onze grenzen.

Ik zal vast niet de enige mama zijn die met de handen in het haar zit, dus wie heeft er een advies. Wel lief blijven alsjeblieft 🩷

Ps. Ik ben vandaag niet veel in de gelegenheid om te reageren.
Star⁴ schreef:
03-08-2025 16:42
Nou ja ik zou het niet per se cool vinden als mijn 14-jarige dr beste vriend pijpt, dus snap TO wel.
Ze heeft hem niet gepijpt 😊
Rozeroosje schreef:
03-08-2025 16:46
Nog heel even een nuance:

Roken heeft ze slechts een week gedaan en toen zag ze in dat het niet zo cool was als ze zelf dacht. Drinken: kortgeleden heeft ze een keer een drankje puur gedronken wat niet goed gevallen is, voor die tijd zal ze vast weleens wat stiekem geprobeerd hebben, maar ik wil het beeld van een laveloze, rokende puber wel even rechtzetten :-O$
Maar heel eerlijk, dan valt het toch wel mee? Waarom ben je zo geschokt over het feit dat dochter haar seksualiteit ontdekt? Het klinkt een beetje naïef dat je er van uit ging dat ze daar nog niet was “omdat ze dat zei”. Ze zal je echt niet meer alles vertellen op haar leeftijd…
Star⁴ schreef:
Nou ja ik zou het niet per se cool vinden als mijn 14-jarige dr beste vriend pijpt, dus snap TO wel.
Ik zou ook niet staan te juichen nee. Maar laten we wel wezen: eerste ervaringen op seksueel gebied kunnen een stuk rampzaliger zijn dan dat.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Zoals ik het lees leert ze ook van haar ervaringen. Hartstikke goed toch!

Blijf met haar praten en vertrouw op haar. Heb je iemand om je zorgen mee te delen? Man of vriendin?
Het is zoals het is
Ik hoop dat ze de pil slikt?

Want je zit niet te wachten op meer experimenteren en grootmoeder worden van een jongen met wie ze niet eens een relatie heeft.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Lilla schreef:
03-08-2025 16:27
Of is het de combinatie? Dat ze (veel) drinkt en vervolgens aangeschoten/dronken seks heeft? Dan snap ik je beter, dan kan je twijfels hebben over hoe vrijwillig en hoe bewust haar keuze voor de seksuele handelingen was, en over hoe goed ze haar eigen wensen en grenzen herkent en ernaar handelt op zo'n moment. En dat lijkt me wel van groot belang. Misschien daarover eens voorzichtig met haar praten?
Dat was gelukkig niet aan de orde. Voor zover ik er nu info over heb, is het met haar volle verstand gebeurd en ik zal er zeker nog eens met haar over praten, als het van de week een beetje gezakt is want ik wil inderdaad wel dat ze goed aan kan geven wat haar grens is.
toulouse_74 schreef:
03-08-2025 16:31
Ik vind het inderdaad ook erg bijzonder dat de dingen die ze doet die wettelijk verboden zijn onder de 18, blijkbaar minder erg zijn dan dat ze vrijwillig iets doet met haar sexualiteit. Want waarom durf je dit haast niet te typen en de verboden zaken, die aantoonbaar slecht voor haar gezondheid zijn, wel?
Tja, ik weet niet of je zelf kinderen hebt, maar ik leef niet in de veronderstelling dat als iets niet mag, dat het dan ook niet gebeurt.
Lilla schreef:
03-08-2025 16:37
Tja... dat is een waarde van jou, maar misschien kan je die nog eens heroverwegen? Ik vind niets mis met leuke, fijne, vrijwillige seks met een beste vriend tussen neus en lippen door". Zeker een beste vriend zoals je schrijft, iemand die ze kent en waar ze om geeft. Het kan erger lijkt mij. Misschien helpt t je om t wat meer vanuit dat perspectief te bekijken? Ook al is het niet zoals je het zelf voor ogen had?
Waar ik moeite mee heb, is dat het zo random even tussendoor gebeurd. Ze is 14 en hoeveel gaan er nog komen? Hoop dat je snapt wat ik bedoel te zeggen. Ik zou niet willen dat ze straks als 'makkelijk' te boek komt te staan of een naam krijgt hier in het dorp.
Bbubbels schreef:
03-08-2025 16:49
Maar heel eerlijk, dan valt het toch wel mee? Waarom ben je zo geschokt over het feit dat dochter haar seksualiteit ontdekt? Het klinkt een beetje naïef dat je er van uit ging dat ze daar nog niet was “omdat ze dat zei”. Ze zal je echt niet meer alles vertellen op haar leeftijd…
Sowieso komt er natuurlijk altijd een punt waarop een kind er ineens wel aan toe is. En dan stapt ze echt niet eerst uit bed om haar ouders daarvan in kennis te stellen.
Rozeroosje schreef:
03-08-2025 16:52
Tja, ik weet niet of je zelf kinderen hebt, maar ik leef niet in de veronderstelling dat als iets niet mag, dat het dan ook niet gebeurt.
Maar met je verwachtingen en opvoeding t.a.v. seks lag dat blijkbaar toch anders.
Youk79 schreef:
Het is ook wel de leeftijd dat ze hun eigen waardes gaan ontdekken, onafhankelijk van wat jij voorleeft.
Ik denk dat je daar nog aan moet wennen.

Is ze de oudste thuis?
Ja zij is de oudste.

Ik weet echt wel dat ze niks doet wat anderen van die leeftijd niet doen, alleen ik had gewoon gehoopt dat ze andere keuzes zou maken en verstandiger zou zijn (vapen).
Hotgirlsummer schreef:
03-08-2025 16:56
Maar met je verwachtingen en opvoeding t.a.v. seks lag dat blijkbaar toch anders.
Dat is toch ook niet zo gek?
There is always something happening, and it's usually right now
Hotgirlsummer schreef:
03-08-2025 16:56
Toen ik dit postte bedacht ik me dat dit best dubbel klonk ja :-D
Alleen heb ik nooit gezegd dat ze geen seks mág, ik had niet verwacht dat ze daar al wás.
rozeroosje wijzigde dit bericht op 03-08-2025 16:59
16.79% gewijzigd
Rozeroosje schreef:
03-08-2025 16:55
Waar ik moeite mee heb, is dat het zo random even tussendoor gebeurd. Ze is 14 en hoeveel gaan er nog komen? Hoop dat je snapt wat ik bedoel te zeggen. Ik zou niet willen dat ze straks als 'makkelijk' te boek komt te staan of een naam krijgt hier in het dorp.
Kom kom, beetje vertrouwen hebben in je kind hoor.
Lilla schreef:
03-08-2025 16:37
Tja... dat is een waarde van jou, maar misschien kan je die nog eens heroverwegen? Ik vind niets mis met leuke, fijne, vrijwillige seks met een beste vriend tussen neus en lippen door". Zeker een beste vriend zoals je schrijft, iemand die ze kent en waar ze om geeft. Het kan erger lijkt mij. Misschien helpt t je om t wat meer vanuit dat perspectief te bekijken? Ook al is het niet zoals je het zelf voor ogen had?
Eens. Dat lijkt me misschien juist wel fijner dan dat ze op zo'n jonge leeftijd al aan een jongen vastgeplakt zitten.
Rozeroosje schreef:
Maar met roken ging dat toch ook niet zo?
Ik denk dat ze experimenteert, maar ze leest uit jouw verhaal niet als losgeslagen of grenzeloos
Het is zoals het is
Lady*Voldemort schreef:
03-08-2025 16:58
Kom kom, beetje vertrouwen hebben in je kind hoor.
Dat vind ik momenteel dus lastig, vanwege de andere dingen die er eerder plaatsvonden zoals ik schreef.
Youk79 schreef:
03-08-2025 16:59
Maar met roken ging dat toch ook niet zo?
Ik denk dat ze experimenteert, maar ze leest uit jouw verhaal niet als losgeslagen of grenzeloos
Ja dat is ook wat ze doet. En bv met roken zag ze al snel in dat ze dat toch maar niet moest doen.
Er is goed met haar te praten, ze is eerlijk (al weten we vast niet alles, hoeft ook niet) en ze doet niets wat andere pubers niet doen.

Maar toch, ik vind het lastig allemaal.
Ben je zelf erg gericht op: seks alleen in een relatie en als vrouw zeker niet met te veel mensen?
Rozeroosje schreef:
03-08-2025 16:51
Dat was gelukkig niet aan de orde. Voor zover ik er nu info over heb, is het met haar volle verstand gebeurd en ik zal er zeker nog eens met haar over praten, als het van de week een beetje gezakt is want ik wil inderdaad wel dat ze goed aan kan geven wat haar grens is.
Dan valt dat hele losgaan toch wel mee, als ze ook gewoon normaal aanspreekbaar is?
Rozeroosje schreef:
03-08-2025 17:02
Ja dat is ook wat ze doet. En bv met roken zag ze al snel in dat ze dat toch maar niet moest doen.
Er is goed met haar te praten, ze is eerlijk (al weten we vast niet alles, hoeft ook niet) en ze doet niets wat andere pubers niet doen.

Maar toch, ik vind het lastig allemaal.
Het is ook lastig!
Maar wat je hier schrijft is echt heel positief. Grote kans dat ze ook qua vapen en seks uiteindelijk keuzes maakt die bij haar passen.

Vapet ze veel, dat je weet?
Het is zoals het is
Rozeroosje schreef:
03-08-2025 16:59
Dat vind ik momenteel dus lastig, vanwege de andere dingen die er eerder plaatsvonden zoals ik schreef.
Je zegt net dat het allemaal eigenlijk reuze meevalt met dat roken en drinken en dat het beeld van een paffende laveloze puber niet klopt. Waarom zou je dochter dan na één seksueel experiment wel verworden tot dorpsmatras?
Rozeroosje schreef:
Verschrikkelijk. Zo was mijn moeder ook. Totaal niet bezig met wat ik belangrijk vond. Wat mijn waarden en normen waren. Maar met hoe ik te boek zou komen te staan naar de maatstaven van anderen. Niet zelfbewust zelf mogen kiezen voor wat ik deed met mijn lichaam maar me (onder)drukken in de ideeën die zij had over seks en liefde.
Star⁴ schreef:
03-08-2025 17:04
Dan valt dat hele losgaan toch wel mee, als ze ook gewoon normaal aanspreekbaar is?
Dit ja.
Het feit dat ze (nu nog) bij haar moeder aanklopt om dergelijke dingen is ook wat waard. Meer dan er met haar, als ze dat toelaat en daar lijkt het nu op, over blijven praten kun je nu niet.
There is always something happening, and it's usually right now
Grobbekuiken_ schreef:
03-08-2025 17:08
Dit ja.
Het feit dat ze (nu nog) bij haar moeder aanklopt om dergelijke dingen is ook wat waard. Meer dan er met haar, als ze dat toelaat en daar lijkt het nu op, over blijven praten kun je nu niet.
Als dochter er überhaupt nog over wil praten, na die geschokte reactie van TO.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven