Mijn puber gaat los
zondag 3 augustus 2025 om 16:12
Ik weet het even niet meer
Dochter, ruim 14, is momenteel erg aan het puberen.
Roken, vapen, stiekem drinken....we hebben het de afgelopen maanden in rap tempo voorbij zien komen. Vapen was alleen al langer bekend.
Maar nu...ik krijg het bijna niet getypt, heeft ze me net verteld dat ze een seksuele handeling verricht heeft. Ik ben er naar van, want ik dacht (omdat ze dat zei) dat ze daar nog niet was.
Ze krijgt hier thuis veel vrijheid. Alles is bespreekbaar en we zijn bereid om in veel dingen mee te denken of compromissen te sluiten. Dít had ik echter niet verwacht en ze stelt me eigenlijk teleur. In die zin: ze heeft geen verkering met de jongen in kwestie en ik had gehoopt (en haar zo ook voorgelicht) dat ze hier iets anders mee om zou gaan.
Kortom, de gebeurtenissen volgen elkaar hier nu in rap tempo op en ik weet even niet meer waar we goed aan doen. We zijn niet streng en praten veel met haar ipv boos te worden, maar ook de vrijheid lijkt niet te helpen.
Ik lees veel over pubergedrag en wat er in zo'n hoofd omgaat in deze jaren, maar ze gaat nu wel erg vaak over onze grenzen.
Ik zal vast niet de enige mama zijn die met de handen in het haar zit, dus wie heeft er een advies. Wel lief blijven alsjeblieft
Ps. Ik ben vandaag niet veel in de gelegenheid om te reageren.
Dochter, ruim 14, is momenteel erg aan het puberen.
Roken, vapen, stiekem drinken....we hebben het de afgelopen maanden in rap tempo voorbij zien komen. Vapen was alleen al langer bekend.
Maar nu...ik krijg het bijna niet getypt, heeft ze me net verteld dat ze een seksuele handeling verricht heeft. Ik ben er naar van, want ik dacht (omdat ze dat zei) dat ze daar nog niet was.
Ze krijgt hier thuis veel vrijheid. Alles is bespreekbaar en we zijn bereid om in veel dingen mee te denken of compromissen te sluiten. Dít had ik echter niet verwacht en ze stelt me eigenlijk teleur. In die zin: ze heeft geen verkering met de jongen in kwestie en ik had gehoopt (en haar zo ook voorgelicht) dat ze hier iets anders mee om zou gaan.
Kortom, de gebeurtenissen volgen elkaar hier nu in rap tempo op en ik weet even niet meer waar we goed aan doen. We zijn niet streng en praten veel met haar ipv boos te worden, maar ook de vrijheid lijkt niet te helpen.
Ik lees veel over pubergedrag en wat er in zo'n hoofd omgaat in deze jaren, maar ze gaat nu wel erg vaak over onze grenzen.
Ik zal vast niet de enige mama zijn die met de handen in het haar zit, dus wie heeft er een advies. Wel lief blijven alsjeblieft
Ps. Ik ben vandaag niet veel in de gelegenheid om te reageren.
zondag 3 augustus 2025 om 20:36
Ik vind het echt een heel goed idee om ze gewoon in huis te hebben.
( en eigenlijk vind ik dat ook wel van de morning after pil, gezien de kosten die voor jonge mensen best aan de hoge kunnen zijn. Ik zie trouwens net dat je die tegenwoordig ook in de supermarkt kunt kopen . )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 3 augustus 2025 om 20:44
Dat is ook wel fijn hè. Ze is thuis autonoom, maar bij vrienden ook.Rozeroosje schreef: ↑03-08-2025 19:32Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen fan ben van het groepje waar ze sinds een aantal weken mee omgaat, maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik al snel gevaar zie in iemand. Beetje ook doordat de vaste vrienden en vriendinnen nog met vakantie zijn, de meesten zijn ook wel ietsje ouder. Dochter heeft weleens aangegeven dat zij echt haar eigen keuzes maakt en zich niet (bewust?) laat overhalen en ook lak heeft aan wat een ander daar dan van mag vinden.
Het is zoals het is
zondag 3 augustus 2025 om 20:45
De morning-afterpil zou ik neergelegd hebben als ik een dochter had gehad. Voelde niet helemaal passend om dat voor een ander neersteken leggen.blijfgewoonbianca schreef: ↑03-08-2025 20:36Ik vind het echt een heel goed idee om ze gewoon in huis te hebben.
( en eigenlijk vind ik dat ook wel van de morning after pil, gezien de kosten die voor jonge mensen best aan de hoge kunnen zijn. Ik zie trouwens net dat je die tegenwoordig ook in de supermarkt kunt kopen . )
Wel altijd met kind besproken dat het bestaat, waar het allemaal te koop is, ik het voor ze wil betalen en eventueel voor ze naar de winkel zou gaan.
Ik ben ook ooit eens gebeld waar de tampons lagen, maar die had ik niet, want menstrueer niet

Dus is hij even naar de drogist gelopen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zondag 3 augustus 2025 om 20:45
zondag 3 augustus 2025 om 20:47
Het niet niet gewoon benoemen, je hele OP, je reactie op een seksueel actief kind etc.Rozeroosje schreef: ↑03-08-2025 20:45Preuts? Omdat ik haar nog niet de hele handel en wandel verteld heb van A tot Z? Bijzonder...
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zondag 3 augustus 2025 om 20:50
Ze is 14. Hoe lang had je willen wachten met de hele handel en wandel?Rozeroosje schreef: ↑03-08-2025 20:45Preuts? Omdat ik haar nog niet de hele handel en wandel verteld heb van A tot Z? Bijzonder...
zondag 3 augustus 2025 om 21:01
zondag 3 augustus 2025 om 21:06
Ik vind er een meisje van 14 dat echt allemaal allang moet weten. Seksuele voorlichting begint zodra je kind kan communiceren en stopt zodra ze volwassen zijn. Seksualiteit en liefde is een onderdeel van het dagelijks leven. Als ouders dat anders benaderen dan ga je juist zien dat kinderen gaan experimenteren op jonge leeftijd.Rozeroosje schreef: ↑03-08-2025 20:45Preuts? Omdat ik haar nog niet de hele handel en wandel verteld heb van A tot Z? Bijzonder...
zondag 3 augustus 2025 om 21:11
In ieder geval best laat.Rozeroosje schreef: ↑03-08-2025 20:45Preuts? Omdat ik haar nog niet de hele handel en wandel verteld heb van A tot Z? Bijzonder...
zondag 3 augustus 2025 om 21:11
Ze weet echt wel van de hoed en de rand hoor, ze was nog geen 9 toen dit ter sprake kwam, maar alle ins en outs over vrouwencondooms en andere vormen van anticonceptie, nee die heb IK nog niet besproken. Ze is aan de pil en ze weet heus van condooms en heeft op school ook het nodige geleerd.
Maar goed, als ik het zo eens lees in de posts van Moiren ben ik schijnbaar vreemd en preuts omdat mijn 14 jarige seksueel actief is en ik dat nog niet verwacht had.
Maar goed, als ik het zo eens lees in de posts van Moiren ben ik schijnbaar vreemd en preuts omdat mijn 14 jarige seksueel actief is en ik dat nog niet verwacht had.
zondag 3 augustus 2025 om 21:22
Of het preuts is ? Misschien eerder moralistisch.Rozeroosje schreef: ↑03-08-2025 21:11Ze weet echt wel van de hoed en de rand hoor, ze was nog geen 9 toen dit ter sprake kwam, maar alle ins en outs over vrouwencondooms en andere vormen van anticonceptie, nee die heb IK nog niet besproken. Ze is aan de pil en ze weet heus van condooms en heeft op school ook het nodige geleerd.
Het zijn de dingen die je ( niet ) zegt : je kreeg het al bijna niet je toetsenbord uit.
En dan deze :
Dan snap ik wel dat JIJ dacht dat je nog tijd zat had voor opfriscursus condoomgebruik etc. omdat ze geen stevige verkering heeft. Maar tegelijkertijd vind ik het heel naïef om er van uit te gaan dat jouw wensen en normen en waarden op dat vlak ook de hare zijn.ze heeft geen verkering met de jongen in kwestie en ik had gehoopt (en haar zo ook voorgelicht) dat ze hier iets anders mee om zou gaan.
zondag 3 augustus 2025 om 21:29
Dit verzin je er echt helemaal zelf bij hoor. Het maakt een wat kerkelijke indruk, dat wel.Rozeroosje schreef: ↑03-08-2025 21:11
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zondag 3 augustus 2025 om 22:22
Waar ben je nou zo boos over? Dat je kind seks heeft?Rozeroosje schreef: ↑03-08-2025 21:57Haha, nou als we iets niet zijn dan is het kerkelijk, maar bedankt voor je visie.
Dat gaan ze echt allemaal doen en hopelijk op de manier die zij zelf fijn vinden.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zondag 3 augustus 2025 om 22:36
Zou je bij een jongen dezelfde angst hebben? Dat ie ie "makkelijk" gevonden zou worden, of een naam krijgt in het dorp? Vast niet, of wel?Rozeroosje schreef: ↑03-08-2025 16:55Waar ik moeite mee heb, is dat het zo random even tussendoor gebeurd. Ze is 14 en hoeveel gaan er nog komen? Hoop dat je snapt wat ik bedoel te zeggen. Ik zou niet willen dat ze straks als 'makkelijk' te boek komt te staan of een naam krijgt hier in het dorp.
Laten we alsjeblieft de volgende generatie niet met dit soort bekrompen oordelen opzadelen!
zondag 3 augustus 2025 om 23:01
Ik vind dat er door veel forummers nogal hard gereageerd wordt op het feit dat TO dit nog niet verwacht had / anders gewenst had. Ik snap best wel dat als je het niet had zien aankomen nog dat dat als een schok komt. Ik heb 2 dochters, Mijn jongste is net 15 en er nog niet mee bezig (nog nooit gekust zelfs) en dan zou ik toch ook wel even schrikken als dit opeens naar voren komt.Rozeroosje schreef: ↑03-08-2025 21:11
Als ik t zo lees TO kan je docher best wel uitleggen waarom je even geschokt was, jullie hebben een goede band en zijn open tegen elkaar. Ze snapt vast wel dat je niet gelijk stond te juichen bij wat je vertelde maar dat je ook gewoon moet wennen hieraan
zondag 3 augustus 2025 om 23:14
Waitingforthenight schreef: ↑03-08-2025 18:19Geen verbod? Jeetje, vapen verbieden lijkt me juist broodnodig. Niet verslaafd zeg je, maar vapen heeft al na 1x een flink effect op de hersenen. Je dochter kan dat niet overzien.
Nou dit inderdaad. Ik ken iemand die haar vapende kind maar sigaretten gegeven heeft om in godsnaam maar niet meer te vapen. Wat die in een dag vapete kwam overeen met zo'n 100 sigaretten.
Het is een kind he. Leuk die vrijheid, maar dat is niet altijd wat ze nodig hebben.
Such fun!1

zondag 3 augustus 2025 om 23:21
Is dat wel zo eigenlijk? Daar gaat vaak best een opbouw aan vooraf, die heb jij misschien niet mee beleefd, maar die spanning kan er al veel langer gehangen hebben, en nu deed zich misschien een mogelijkheid voor, of liep het zo. Ze kan er echt al onbewust langer mee bezig geweest zijn. Het leest juist eerder als een verkenning met iemand vertrouwd.Rozeroosje schreef: ↑03-08-2025 16:55Waar ik moeite mee heb, is dat het zo random even tussendoor gebeurd. Ze is 14 en hoeveel gaan er nog komen? Hoop dat je snapt wat ik bedoel te zeggen. Ik zou niet willen dat ze straks als 'makkelijk' te boek komt te staan of een naam krijgt hier in het dorp.
Ik herinner me de zomer zelf echt als een tijd waar altijd veel “gebeurde”, iedereen verlegde wel een grens afhankelijk van waar je op dat moment was.

zondag 3 augustus 2025 om 23:28
Maar ze is 14, dan moeten de basics toch al wel aan bod gekomen zijn. Al zijn ze er nog jaren niet aan toe.Rozeroosje schreef: ↑03-08-2025 20:45Preuts? Omdat ik haar nog niet de hele handel en wandel verteld heb van A tot Z? Bijzonder...
zondag 3 augustus 2025 om 23:33
Edit
Ik vind ook dat je meteen wat stappen overslaat als je eerste ervaring is om op je 14de buiten een verkering om iemand af te trekken. Minder grote stap dan pijpen wat ik eerst dacht, maar toch.
Je hebt met 14 nog zo geen idee wat je fijn vindt. Ik zou me zorgen maken dat ze zichzelf onder druk zet door wat ze ziet op filmpjes en hoort van anderen.
Zelf was ik er ook vroeg bij, maar daar zat een heel voorzichtige opbouw in en een grote verliefdheid met een respectvolle partner. Samen alles uitvinden. Dat zou ik ook willen voor mijn kinderen.
dropdrop wijzigde dit bericht op 03-08-2025 23:59
9.70% gewijzigd
zondag 3 augustus 2025 om 23:47
Het ging niet om pijpen, schreef TO. Dus dat past het juist in het plaatje van een tiener die de eerste stappen zetten in de wereld van seks. Zoenen, voelen en een handjob zijn dingen die de meeste tieners doen voordat ze overgaan op het serieuzere werk, toch?
TO: Waar ik benieuwd naar zou zijn. Ze zijn geen vriendje-vriendinnetje, zou zij dat wel willen? Hoe kwam het tot aftrekken? Hoe voelt ze zich hierbij? Zou ze dit vaker willen, of juist niet? Zo zou ik er met dochter over praten. Ik denk niet dat ze zomaar elke vriend bij zijn penis de hand gaat schudden
dus zou ik heel benieuwd zijn, waarom deze jongen wel? Is hij n veilig iemand om mee te experimenteren wellicht? Of denk ze dat dit toch tot verkering leidt? En hoe zit het met wederkerigheid?
- nogmaals over vapen, je kunt zeker dingen verbieden aan een puber en dat is ook goed voor hen! Af en toe zonder gevolgen vapen bestaat niet.
Puberbrein is trouwens een top boek over zulke zaken.
TO: Waar ik benieuwd naar zou zijn. Ze zijn geen vriendje-vriendinnetje, zou zij dat wel willen? Hoe kwam het tot aftrekken? Hoe voelt ze zich hierbij? Zou ze dit vaker willen, of juist niet? Zo zou ik er met dochter over praten. Ik denk niet dat ze zomaar elke vriend bij zijn penis de hand gaat schudden

- nogmaals over vapen, je kunt zeker dingen verbieden aan een puber en dat is ook goed voor hen! Af en toe zonder gevolgen vapen bestaat niet.
Puberbrein is trouwens een top boek over zulke zaken.

maandag 4 augustus 2025 om 00:10
Ja, het is me niet precies duidelijk, maar het omslachtige “seksuele handeling” dat geen pijpen is doet me inderdaad vooral aan aftrekken denken. Het leest ook weer niet als dat dochter ontmaagd is. Ik heb die dingen persoonlijk juist in eerste instantie met mensen gedaan die niet mijn vriendje waren, zo wilde ik dat ook echt. Ik was gewoon nieuwsgierig. In vaste verkering had ik persoonlijk totaal geen interesse.
Vind het ook wel grappig dat ik tegenovergesteld ben opgevoed dan wat TO voor ogen heeft. Mijn ouders waren juist nooit zo happig op relaties en je vastleggen op jonge leeftijd. Mijn zus kreeg op haar 15e vaste verkering en mijn ouders vonden dat vreselijk. Dat zeiden ze niet met zoveel woorden, maar dat was toch wel te voelen. Zo’n duidelijk voelbare mening van ouders is ook weer niks, natuurlijk.
Vind het ook wel grappig dat ik tegenovergesteld ben opgevoed dan wat TO voor ogen heeft. Mijn ouders waren juist nooit zo happig op relaties en je vastleggen op jonge leeftijd. Mijn zus kreeg op haar 15e vaste verkering en mijn ouders vonden dat vreselijk. Dat zeiden ze niet met zoveel woorden, maar dat was toch wel te voelen. Zo’n duidelijk voelbare mening van ouders is ook weer niks, natuurlijk.
anoniem_68b738dc1598c wijzigde dit bericht op 04-08-2025 07:24
39.68% gewijzigd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in