Mijn puber gaat los
zondag 3 augustus 2025 om 16:12
Ik weet het even niet meer
Dochter, ruim 14, is momenteel erg aan het puberen.
Roken, vapen, stiekem drinken....we hebben het de afgelopen maanden in rap tempo voorbij zien komen. Vapen was alleen al langer bekend.
Maar nu...ik krijg het bijna niet getypt, heeft ze me net verteld dat ze een seksuele handeling verricht heeft. Ik ben er naar van, want ik dacht (omdat ze dat zei) dat ze daar nog niet was.
Ze krijgt hier thuis veel vrijheid. Alles is bespreekbaar en we zijn bereid om in veel dingen mee te denken of compromissen te sluiten. Dít had ik echter niet verwacht en ze stelt me eigenlijk teleur. In die zin: ze heeft geen verkering met de jongen in kwestie en ik had gehoopt (en haar zo ook voorgelicht) dat ze hier iets anders mee om zou gaan.
Kortom, de gebeurtenissen volgen elkaar hier nu in rap tempo op en ik weet even niet meer waar we goed aan doen. We zijn niet streng en praten veel met haar ipv boos te worden, maar ook de vrijheid lijkt niet te helpen.
Ik lees veel over pubergedrag en wat er in zo'n hoofd omgaat in deze jaren, maar ze gaat nu wel erg vaak over onze grenzen.
Ik zal vast niet de enige mama zijn die met de handen in het haar zit, dus wie heeft er een advies. Wel lief blijven alsjeblieft
Ps. Ik ben vandaag niet veel in de gelegenheid om te reageren.
Dochter, ruim 14, is momenteel erg aan het puberen.
Roken, vapen, stiekem drinken....we hebben het de afgelopen maanden in rap tempo voorbij zien komen. Vapen was alleen al langer bekend.
Maar nu...ik krijg het bijna niet getypt, heeft ze me net verteld dat ze een seksuele handeling verricht heeft. Ik ben er naar van, want ik dacht (omdat ze dat zei) dat ze daar nog niet was.
Ze krijgt hier thuis veel vrijheid. Alles is bespreekbaar en we zijn bereid om in veel dingen mee te denken of compromissen te sluiten. Dít had ik echter niet verwacht en ze stelt me eigenlijk teleur. In die zin: ze heeft geen verkering met de jongen in kwestie en ik had gehoopt (en haar zo ook voorgelicht) dat ze hier iets anders mee om zou gaan.
Kortom, de gebeurtenissen volgen elkaar hier nu in rap tempo op en ik weet even niet meer waar we goed aan doen. We zijn niet streng en praten veel met haar ipv boos te worden, maar ook de vrijheid lijkt niet te helpen.
Ik lees veel over pubergedrag en wat er in zo'n hoofd omgaat in deze jaren, maar ze gaat nu wel erg vaak over onze grenzen.
Ik zal vast niet de enige mama zijn die met de handen in het haar zit, dus wie heeft er een advies. Wel lief blijven alsjeblieft
Ps. Ik ben vandaag niet veel in de gelegenheid om te reageren.
zondag 3 augustus 2025 om 18:39
Nee, maar stellen dat iets heel normaal is omdat je klasgenoten het 30 jaar geleden zo deden is gewoon onjuist.
zondag 3 augustus 2025 om 18:40
De leeftijd waarop jongeren in Nederland voor het eerst seks hebben, blijft stijgen. Uit een grootschalig onderzoek blijkt dat de helft van hen met 18,7 jaar geslachtsgemeenschap heeft gehad. In 2017 was dat nog 18,0 en in 2012 17,0 jaar. Mogelijk speelt de druk die jongeren ervaren om de eerste keer ‘perfect’ te laten zijn daarbij een belangrijke rol.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 3 augustus 2025 om 18:42
https://rutgers.nl/onderzoeken/seks-onder-je-25e-2023/
zondag 3 augustus 2025 om 18:46
Nog meer hele aannemelijke verklaringen waarom de leeftijdsgrens naar boven verschoven is .
https://npo.nl/npo3/brandpuntplus/jongeren-later-seks
https://npo.nl/npo3/brandpuntplus/jongeren-later-seks
zondag 3 augustus 2025 om 18:46
zondag 3 augustus 2025 om 18:47
Ah je wil er een semantisch spelletje van maken. Veel plezier verder.Lady*Voldemort schreef: ↑03-08-2025 18:46Nee hoor. Stellen dat alles dat buiten het Gemiddelde valt niet normaal is is pas onjuist.
zondag 3 augustus 2025 om 19:24
Hoe is de groep waar ze mee omgaat?
Dochter van vrienden zat in een club die bij elkaar bepaald niet het beste naar boven haalden.
Drank stelen, drinken, spijbelen, seks in de bosjes. 1 van die meisjes haar ouders zijn uiteindelijk verhuisd in de hoop hun dochter los te trekken, maar meisje bleek ook in nieuwe woonplaats kwetsbaar voor foute types die het wel leuk vonden haar dronken te voeren en seksuele handelingen uit te laten voeren.
Want het is ook iets in het kind zelf. Aandacht krijgen, onzekerheid, erbij willen horen.
Dochter van vrienden zat in een club die bij elkaar bepaald niet het beste naar boven haalden.
Drank stelen, drinken, spijbelen, seks in de bosjes. 1 van die meisjes haar ouders zijn uiteindelijk verhuisd in de hoop hun dochter los te trekken, maar meisje bleek ook in nieuwe woonplaats kwetsbaar voor foute types die het wel leuk vonden haar dronken te voeren en seksuele handelingen uit te laten voeren.
Want het is ook iets in het kind zelf. Aandacht krijgen, onzekerheid, erbij willen horen.
zondag 3 augustus 2025 om 19:28
De pil slikt ze gelukkig braaf, maar zal ook een gesprek aan moeten gaan over de andere zaken.
Weet zeker dat we er samen over een paar dagen om kunnen lachen. Mijn man weet niks, voelt ook niet fijn, maar ik wil haar niet verraden als zij hierover niks wil zeggen tegen hem.
zondag 3 augustus 2025 om 19:32
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen fan ben van het groepje waar ze sinds een aantal weken mee omgaat, maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik al snel gevaar zie in iemand. Beetje ook doordat de vaste vrienden en vriendinnen nog met vakantie zijn, de meesten zijn ook wel ietsje ouder. Dochter heeft weleens aangegeven dat zij echt haar eigen keuzes maakt en zich niet (bewust?) laat overhalen en ook lak heeft aan wat een ander daar dan van mag vinden.Dropdrop schreef: ↑03-08-2025 19:24Hoe is de groep waar ze mee omgaat?
zondag 3 augustus 2025 om 19:41
Rozeroosje schreef: ↑03-08-2025 16:31Tja...het zal inderdaad heel normaal zijn op deze leeftijd om te experimenteren, alleen ik dacht dat ik haar anders had 'opgevoed', in die zin dat je met iemand samen bent waarmee je dat doet. Niet met een beste vriend even tussen neus en lippen door.
Sja, niet heel gek dat een 14-jarige niet luistert naar ‘opvoeding’ he? Ze is een puber, aan het experimenteren met sex dus en thank God dan dat het dan een beste vriend was met de seksuele handeling en niet een rare Sjaak op de hoek van de straat?
Ik denk dat je zelf de juiste conclusie hebt getrokken: het is normaal op deze leeftijd om te experimenteren. En wen er maar aan dat ze meer dingen gaat doen die niet bij jouw opvoeding hoorden bijv. te laat thuis komen, wilde feestjes, misschien meer drugs/roken, blijven zitten op school, studie niet afmaken, onverstandig met geld omgaan, sex met drie mensen, partnerkeuze, trouwen, scheiden…? Het kan allemaal gebeuren in het leven. Aan jou om haar te begeleiden in het leren, vallen, opstaan en leven met gevolgen. Dàt is opvoeden. Succes

zondag 3 augustus 2025 om 19:46
Misschien was het meisje zelf wel een “ fout “ type ? Of bestaat dat dan weer niet ?Dropdrop schreef: ↑03-08-2025 19:24Hoe is de groep waar ze mee omgaat?
zondag 3 augustus 2025 om 20:05
De andere zaken?Rozeroosje schreef: ↑03-08-2025 19:28De pil slikt ze gelukkig braaf, maar zal ook een gesprek aan moeten gaan over de andere zaken.
Weet zeker dat we er samen over een paar dagen om kunnen lachen. Mijn man weet niks, voelt ook niet fijn, maar ik wil haar niet verraden als zij hierover niks wil zeggen tegen hem.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zondag 3 augustus 2025 om 20:08
zondag 3 augustus 2025 om 20:11
Vrouwencondoom, morning-afterpil, zwangerschapstesten etc.
Heb je dit allemaal nog niet besproken dan? Je maakt iig een enorm preutse indruk.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zondag 3 augustus 2025 om 20:12
Dit had ik gewoon in huis liggen, op de map na. Zoon wist waar en hoe het te gebruiken.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zondag 3 augustus 2025 om 20:13
Is het een idee om ze ergens - voor het pakken - te hebben liggen zonder dat zij het idee heeft dat jij ze elke dag telt ? En zonder dat het voor jou voelt alsof je haar pusht ?
zondag 3 augustus 2025 om 20:18
Slim, om ook zwangerschapstesten in huis te hebben !
Die van de Action kosten haast niets en zijn voor 99% betrouwbaar.
zondag 3 augustus 2025 om 20:23
Precies. Lagen er ook voor eventueel eigen gebruik trouwens, gewoon een standaard onderdeel in de doos met paracetamol, wondzalf, antihistamine etc.blijfgewoonbianca schreef: ↑03-08-2025 20:18Slim, om ook zwangerschapstesten in huis te hebben !
Die van de Action kosten haast niets en zijn voor 99% betrouwbaar.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in