Mijn puber gaat los

03-08-2025 16:12 251 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet het even niet meer

Dochter, ruim 14, is momenteel erg aan het puberen.

Roken, vapen, stiekem drinken....we hebben het de afgelopen maanden in rap tempo voorbij zien komen. Vapen was alleen al langer bekend.

Maar nu...ik krijg het bijna niet getypt, heeft ze me net verteld dat ze een seksuele handeling verricht heeft. Ik ben er naar van, want ik dacht (omdat ze dat zei) dat ze daar nog niet was.

Ze krijgt hier thuis veel vrijheid. Alles is bespreekbaar en we zijn bereid om in veel dingen mee te denken of compromissen te sluiten. Dít had ik echter niet verwacht en ze stelt me eigenlijk teleur. In die zin: ze heeft geen verkering met de jongen in kwestie en ik had gehoopt (en haar zo ook voorgelicht) dat ze hier iets anders mee om zou gaan.

Kortom, de gebeurtenissen volgen elkaar hier nu in rap tempo op en ik weet even niet meer waar we goed aan doen. We zijn niet streng en praten veel met haar ipv boos te worden, maar ook de vrijheid lijkt niet te helpen.
Ik lees veel over pubergedrag en wat er in zo'n hoofd omgaat in deze jaren, maar ze gaat nu wel erg vaak over onze grenzen.

Ik zal vast niet de enige mama zijn die met de handen in het haar zit, dus wie heeft er een advies. Wel lief blijven alsjeblieft 🩷

Ps. Ik ben vandaag niet veel in de gelegenheid om te reageren.
Star⁴ schreef:
03-08-2025 17:04
Dan valt dat hele losgaan toch wel mee, als ze ook gewoon normaal aanspreekbaar is?
Ja misschien is dat ook wel zo ja.
Kan er zelf heel slecht de vinger op leggen waarom ik al die dingen zo erg vind. Denk een angst dat ze zal ontsporen ofzo, terwijl we anderzijds een rotsvast vertrouwen hebben dat het wel goedkomt met haar. Zelf nooit zo geweest, dus daarom misschien ook wat lastiger te begrijpen.
Rozeroosje schreef:
03-08-2025 16:55
Waar ik moeite mee heb, is dat het zo random even tussendoor gebeurd. Ze is 14 en hoeveel gaan er nog komen? Hoop dat je snapt wat ik bedoel te zeggen. Ik zou niet willen dat ze straks als 'makkelijk' te boek komt te staan of een naam krijgt hier in het dorp.
Zou je dat ook zeggen als je een zoon had die met meisjes bezig is?

En laat ze maar lullen, dat doen ze toch wel.
Levensgenieter ;)
Als je kinderen een andere onbekende route kiezen is dat ook even wennen.
Goed dat je er hier over praat en durft te kijken naar jouw ideeën en beelden hierover
Het is zoals het is
Lady*Voldemort schreef:
03-08-2025 17:05
Je zegt net dat het allemaal eigenlijk reuze meevalt met dat roken en drinken en dat het beeld van een paffende laveloze puber niet klopt. Waarom zou je dochter dan na één seksueel experiment wel verworden tot dorpsmatras?
Sorry, ik moet even grinniken om het dorpsmatras. Nee dat is ze nu echt niet en de jongen in kwestie ken ik, en ik verwacht niet dat hij het aan de grote klok zal hangen en na 1 keer zal ze dat ook echt niet zijn.
Moet de topic- titel niet zijn: mijn puber pubert normaal en ik vind het zo snel gaan?
( Deze wijsheid kan ik delen nu ik aan mijn vierde puber zit)

Idd heb vertrouwen en support in haar in de keuzes die ze maakt. Ze is een wandelende hormoonbom maar jullie opvoeding zit daar gewoon nog onder.
Koppel haar keuzes los van jouw keuzes.
Youk79 schreef:
03-08-2025 17:14
Als je kinderen een andere onbekende route kiezen is dat ook even wennen.
Goed dat je er hier over praat en durft te kijken naar jouw ideeën en beelden hierover
Dank voor je lieve reacties.
Ik doe echt mijn best om de puberteit / mijn dochter te begrijpen, al lijkt dat hier misschien niet zo.
Rozeroosje schreef:
03-08-2025 17:15
Sorry, ik moet even grinniken om het dorpsmatras. Nee dat is ze nu echt niet en de jongen in kwestie ken ik, en ik verwacht niet dat hij het aan de grote klok zal hangen en na 1 keer zal ze dat ook echt niet zijn.

Geen man overboord dus. Mooi toch?

En ik ben blij dat je erom kon grinniken :mrgreen:
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Poespas schreef:
03-08-2025 17:16
Moet de topic- titel niet zijn: mijn puber pubert normaal en ik vind het zo snel gaan?
( Deze wijsheid kan ik delen nu ik aan mijn vierde puber zit)

Idd heb vertrouwen en support in haar in de keuzes die ze maakt. Ze is een wandelende hormoonbom maar jullie opvoeding zit daar gewoon nog onder.
Koppel haar keuzes los van jouw keuzes.
Mooi gezegd...en ja, bij nader inzien had de titel anders gemogen...
Rozeroosje schreef:
03-08-2025 17:17
Dank voor je lieve reacties.
Ik doe echt mijn best om de puberteit / mijn dochter te begrijpen, al lijkt dat hier misschien niet zo.
Eerlijk? Ik snap echt dat je je even de tandjes schrikt, maar ik heb niet de indruk dat je haar probeert te onderdrukken omdat je het liever anders had gezien.
Wel dat je graag wil dat je dochter bij je kan blijven komen met haar dingetjes. En dat is al lastig zat.
There is always something happening, and it's usually right now
Ik zou het er gewoon nog even met haar over hebben, en uitleggen waarom je zo geschokt was. Dat je nog niet had verwacht dat je kleine meisje al met die dingen bezig was en zo. Je dochter klinkt me in de oren als goed voor rede vatbaar dus dan komt dat vast in orde.
Lady*Voldemort schreef:
03-08-2025 17:27
Ik zou het er gewoon nog even met haar over hebben, en uitleggen waarom je zo geschokt was. Dat je nog niet had verwacht dat je kleine meisje al met die dingen bezig was en zo. Je dochter klinkt me in de oren als goed voor rede vatbaar dus dan komt dat vast in orde.
Yep, vind ik een goed idee.
Rozeroosje schreef:
03-08-2025 17:15
Na 100 keer nog niet.
Zo jammer vind ik dit ; dat je op zou moeten passen als meisje want slet-matras-makkelijk-naïef-onopgevoed-geen normen en waarden - etc. en dat een jongen bij wijze van spreken een high five van zijn vader krijgt als die de tien / twintig /… aantikt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Rozeroosje schreef:
03-08-2025 16:55
Waar ik moeite mee heb, is dat het zo random even tussendoor gebeurd. Ze is 14 en hoeveel gaan er nog komen?
Nou, laten we zeggen dat ze zich met 23 “ definitief aan de ketting laat leggen “ en ze zou elk jaar met een jongen naar bed gaan vanaf haar, laten we zeggen, zeventiende, dan komt de teller op 7.
Maar voor hetzelfde geld lust ze er wel pap van. Dan slaat de teller wel een stuk verder uit. Of krijgt ze een paar keer een lange relatie. Dan blijft ze daar ver onder.
Grobbekuiken_ schreef:
03-08-2025 17:25
Eerlijk? Ik snap echt dat je je even de tandjes schrikt, maar ik heb niet de indruk dat je haar probeert te onderdrukken omdat je het liever anders had gezien.
Wel dat je graag wil dat je dochter bij je kan blijven komen met haar dingetjes. En dat is al lastig zat.
Nee we proberen haar niet te onderdrukken. Voor wat betreft het roken/vapen/drinken praten we met haar over mogelijke gevolgen voor haar gezondheid, maar ze krijgt geen verbod. Dat is met seksualiteit ook niet zo en ook daar heeft ze voorlichting over gehad, alleen die moet ik denk ik nog eens opfrissen omdat ze dus al wel verder is dan ik dacht :-)
Lady*Voldemort schreef:
03-08-2025 17:27
Dat zal ik zeker doen, dank je wel :heart:
Rozeroosje schreef:
03-08-2025 17:12
Ja misschien is dat ook wel zo ja.
Kan er zelf heel slecht de vinger op leggen waarom ik al die dingen zo erg vind.
Omdat ze niet meer zo heel erg “ ongeschonden “ is in jullie ogen door slechte/ vieze dingen ?
Rozeroosje schreef:
03-08-2025 17:42
Nee we proberen haar niet te onderdrukken. Voor wat betreft het roken/vapen/drinken praten we met haar over mogelijke gevolgen voor haar gezondheid, maar ze krijgt geen verbod. Dat is met seksualiteit ook niet zo en ook daar heeft ze voorlichting over gehad, alleen die moet ik denk ik nog eens opfrissen omdat ze dus al wel verder is dan ik dacht :-)
Kan ik me goed voorstellen ja.
Meer kan je, denk ik want alleen een zoon, niet doen.
Grobbekuiken_ schreef:
03-08-2025 17:46
Kan ik me goed voorstellen ja.
Meer kan je, denk ik want alleen een zoon, niet doen.
Ik was op die leeftijd al lang klaar hoor, met seksueel opvoeden. Ik legde de nadruk (bij dochter én zoon) vooral op consent en bewaken van grenzen, en die problematiek speelt al vanaf zeer jonge leeftijd een rol. Verder natuurlijk bescherming tegen enge ziektes en zwangerschap. Op technische vragen heb ik ook altijd gewoon antwoord gegeven, al kwamen ze nog op zo'n onverwacht moment. Ik weet nog dat mijn zoon van toen zeven met een onzinnig verhaal over pijpen en beffen aankwam, dat ie van een ouder vriendinnetje had opgedaan in de taxi naar school. Toen heb ik hem toch echt meteen uit de droom geholpen, al was ie nog zo jong. En mijn driejarige dochter die aan kwam dragen met een condoom dat ze ergens had gevonden heb ik ook meteen verteld waar die dingen voor dienen. Ik hou niet van dat geheimzinnige gedoe.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 03-08-2025 18:02
1.18% gewijzigd
Ik lees vooral een behoudende, conservatieve, opvatting over seksualiteit. Een meisje moet haar zedelijkheid bewaken, en mag vooral niet gaan experimenteren. Stel je voor.

Wat ik mij wel voor kan stellen is dat het voelt alsof ze ineens minder kind is, en dus verder van je af komt staan.

Dat vind ik zelf het nadeel van deze kantelpunt leeftijd.
dubbel
natsuro wijzigde dit bericht op 03-08-2025 17:54
Reden: dubbel
98.32% gewijzigd
dubbel
natsuro wijzigde dit bericht op 03-08-2025 17:54
Reden: dubbel
98.32% gewijzigd
Ik weet nog hoe geschokt mijn moeder reageerde toen ik er met haar over wilde praten. Die heb ik natuurlijk nooit meer iets verteld erna.... dus.... Knap dat ze het je wilde zeggen, hopelijk kun je het nog een beetje repareren nu. Daar zou ik op inzetten want voor de rest zou ik geen strategie weten anders dan de lijntjes open houden. Je dochter gaat echt niet speciaal voor jou vragen of ze hun piemel voortaan in hun broek willen houden. Ik was ook 14 trouwens en met mij is het goed gekomen maar ik had heel graag een niet veroordelende moeder gehad. Als je geen 14 jarige bent in deze tijd dan sta je gewoon echt niet in haar schoenen.... ookal was je ooit zelf 14. Er is geen één situatie of omgeving hetzelfde en verwachtingen zoals liefde zijn als de loterij willen winnen na het kopen van 1 lot. Voor de meesten geld toch dat je een boel kikkers gaat ehh kussen voor je een prins vindt.
Lorem Ipsum
Geen verbod? Jeetje, vapen verbieden lijkt me juist broodnodig. Niet verslaafd zeg je, maar vapen heeft al na 1x een flink effect op de hersenen. Je dochter kan dat niet overzien.

Niet pijpen, dus aftrekken? Dat lijkt me heel normaal als je 14 bent. Veel meiden in mijn klas hadden toen al seks met hun vaste vriendje.
Anne1235 schreef:
03-08-2025 16:44
Herkenbaar allemaal. Hier heeft dochter met 14/15 ook een fase gehad waarin ze begon met drinken en af en toe roken. Ook heeft ze toen sex gehad met een jongen, gewoon tijdens een feestje bij iemand anders thuis. Vreselijk vond ik het allemaal. Ik ben heel erg blijven investeren in onze relatie, praten met haar, uitleggen waarom ik sommige dingen die ze doet niet fijn/goed vind, consequenties laten ervaren, strijd voorkomen, samen gezellige dingen blijven doen, etc. Ik maakte me echt heel erg zorgen destijds. Uiteindelijk is het gelukkig echt een fase geweest. Ze ging steeds meer inzien dat bepaalde dingen niet leuk of niet goed zijn, dat het niet fijn is om je de hele dag slecht te voelen na een feestje, dat het gedrag van de mensen om haar heen soms echt niet oké was etc. Hier hadden we het dan over en langzaam veranderde haar gedrag. Met 16 was het al een stuk beter en vanaf 17 hebben we eigenlijk niks meer met haar van doen. Ze drinkt nog steeds af en toe (op een feestje) maar ze kent haar grenzen, gaat met leuke mensen om en is echt een leuke jong volwassene geworden.
Ik geloof dus wel echt in blijven sturen op een positieve manier, vanuit relatie en niet door middel van autoriteit, dingen verbieden, strijd etc.
Mooie post vind ik. Goed gedaan.
OT ik snap je zorgen hoor TO. Ze zoekt flink haar grenzen op zo te lezen. Ik zou denk ik toch een soort van ‘blij’ zijn dat ze er uit zichzelf over vertelt. En ook al is het niet wat jij wilt voor haar, het in contact blijven is ook heel belangrijk.
Ik praat nog niet uit ervaring.
Waitingforthenight schreef:
03-08-2025 18:19
Geen verbod? Jeetje, vapen verbieden lijkt me juist broodnodig. Niet verslaafd zeg je, maar vapen heeft al na 1x een flink effect op de hersenen. Je dochter kan dat niet overzien.

Niet pijpen, dus aftrekken? Dat lijkt me heel normaal als je 14 bent. Veel meiden in mijn klas hadden toen al seks met hun vaste vriendje.
Heel normaal ook weer niet als je naar de cijfers kijkt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven