Mijn puber gaat los
zondag 3 augustus 2025 om 16:12
Ik weet het even niet meer
Dochter, ruim 14, is momenteel erg aan het puberen.
Roken, vapen, stiekem drinken....we hebben het de afgelopen maanden in rap tempo voorbij zien komen. Vapen was alleen al langer bekend.
Maar nu...ik krijg het bijna niet getypt, heeft ze me net verteld dat ze een seksuele handeling verricht heeft. Ik ben er naar van, want ik dacht (omdat ze dat zei) dat ze daar nog niet was.
Ze krijgt hier thuis veel vrijheid. Alles is bespreekbaar en we zijn bereid om in veel dingen mee te denken of compromissen te sluiten. Dít had ik echter niet verwacht en ze stelt me eigenlijk teleur. In die zin: ze heeft geen verkering met de jongen in kwestie en ik had gehoopt (en haar zo ook voorgelicht) dat ze hier iets anders mee om zou gaan.
Kortom, de gebeurtenissen volgen elkaar hier nu in rap tempo op en ik weet even niet meer waar we goed aan doen. We zijn niet streng en praten veel met haar ipv boos te worden, maar ook de vrijheid lijkt niet te helpen.
Ik lees veel over pubergedrag en wat er in zo'n hoofd omgaat in deze jaren, maar ze gaat nu wel erg vaak over onze grenzen.
Ik zal vast niet de enige mama zijn die met de handen in het haar zit, dus wie heeft er een advies. Wel lief blijven alsjeblieft
Ps. Ik ben vandaag niet veel in de gelegenheid om te reageren.
Dochter, ruim 14, is momenteel erg aan het puberen.
Roken, vapen, stiekem drinken....we hebben het de afgelopen maanden in rap tempo voorbij zien komen. Vapen was alleen al langer bekend.
Maar nu...ik krijg het bijna niet getypt, heeft ze me net verteld dat ze een seksuele handeling verricht heeft. Ik ben er naar van, want ik dacht (omdat ze dat zei) dat ze daar nog niet was.
Ze krijgt hier thuis veel vrijheid. Alles is bespreekbaar en we zijn bereid om in veel dingen mee te denken of compromissen te sluiten. Dít had ik echter niet verwacht en ze stelt me eigenlijk teleur. In die zin: ze heeft geen verkering met de jongen in kwestie en ik had gehoopt (en haar zo ook voorgelicht) dat ze hier iets anders mee om zou gaan.
Kortom, de gebeurtenissen volgen elkaar hier nu in rap tempo op en ik weet even niet meer waar we goed aan doen. We zijn niet streng en praten veel met haar ipv boos te worden, maar ook de vrijheid lijkt niet te helpen.
Ik lees veel over pubergedrag en wat er in zo'n hoofd omgaat in deze jaren, maar ze gaat nu wel erg vaak over onze grenzen.
Ik zal vast niet de enige mama zijn die met de handen in het haar zit, dus wie heeft er een advies. Wel lief blijven alsjeblieft
Ps. Ik ben vandaag niet veel in de gelegenheid om te reageren.

maandag 4 augustus 2025 om 00:34
Ja, daar begrijp ik ook niks van. Maar het meisje is wel aan de pil. En ik snap best dat je als moeder een soort ideaal beeld hebt van een romantische liefde waarin je ontmaagd wordt en vervolgens trouwt met de man. Maar de realiteit is echt heel anders. Het kan dus ook helpen om niet te veel de seksuele voorlichting te romantiseren, want dan creëer je voor hen bij voorbaat een teleurstelling. En ik vind het eigenlijk ook best erg dat je bang bent dat je dochter over de tong gaat in het dorp. Wat heb je daar nou voor last van of ben je bang dat jij erop aangekeken wordt?
maandag 4 augustus 2025 om 01:00
??? Als to grootmoeder wordt, dan is dat van iemand met wie zowel to als jaar dochter een relatie hebben. To haar kleinkind en dochter haar kind. En misschien wordt dit hypothetische (klein) kind een meisje...
maandag 4 augustus 2025 om 01:14
Ik krijg so wie so een beetje kotssmaak in mijn mond van ( verhalen over) mensen die zich bezighouden met de zg ' bodycount' van ( hun) kinderen.blijfgewoonbianca schreef: ↑03-08-2025 17:38Na 100 keer nog niet.
Zo jammer vind ik dit ; dat je op zou moeten passen als meisje want slet-matras-makkelijk-naïef-onopgevoed-geen normen en waarden - etc. en dat een jongen bij wijze van spreken een high five van zijn vader krijgt als die de tien / twintig /… aantikt.
Mijn moeder heeft me 1 keer gewezen op het behoud van ' mijn goede naam'. En dat was niet naar aanleiding van een van mijn sexuele omzwervingen. Mijn moeder bracht als gescheiden vrouw drie dochters groot. Mijn vader was grotendeels afwezig of niet beschikbaar voor zijn kinderen. Als zij, behalve over ons geluk/consent, zich ook nog had moeten druk maken over buitenstaanders en hun meninkjes, had ze een dagtaak gehad...
maandag 4 augustus 2025 om 01:17
Ik denk dat ze gewoon het beste/fijnste wil voor haar dochter. Het is voor niemand leuk om negatief over de tong te gaan. Dat hoeft echt niet per se uit eigenbelang te zijn.Bontebok schreef: ↑04-08-2025 00:34Ja, daar begrijp ik ook niks van. Maar het meisje is wel aan de pil. En ik snap best dat je als moeder een soort ideaal beeld hebt van een romantische liefde waarin je ontmaagd wordt en vervolgens trouwt met de man. Maar de realiteit is echt heel anders. Het kan dus ook helpen om niet te veel de seksuele voorlichting te romantiseren, want dan creëer je voor hen bij voorbaat een teleurstelling. En ik vind het eigenlijk ook best erg dat je bang bent dat je dochter over de tong gaat in het dorp. Wat heb je daar nou voor last van of ben je bang dat jij erop aangekeken wordt?
maandag 4 augustus 2025 om 01:30
Ik heb het beide ervaren: op mijn veertiende had ik verkering met een jongen. Zoenen enzo vonden we beiden leuk, maar op een gegeven moment had hij bedacht dat er nieuwe handelingen aan het repertoire moesten worden toegevoegd. Tijdens een zoensessie propte hij mijn hand in zijn broek, alwaar ik zijn 'kloppende mannelijkheid' aantrof. Ik verstijfde ( pun intended) en liet mijn hand voor dood achter om verder te gaan met de sessie.Dropdrop schreef: ↑03-08-2025 23:33Edit
Ik vind ook dat je meteen wat stappen overslaat als je eerste ervaring is om op je 14de buiten een verkering om iemand af te trekken. Minder grote stap dan pijpen wat ik eerst dacht, maar toch.
Je hebt met 14 nog zo geen idee wat je fijn vindt. Ik zou me zorgen maken dat ze zichzelf onder druk zet door wat ze ziet op filmpjes en hoort van anderen.
Zelf was ik er ook vroeg bij, maar daar zat een heel voorzichtige opbouw in en een grote verliefdheid met een respectvolle partner. Samen alles uitvinden. Dat zou ik ook willen voor mijn kinderen.
Misschien was het zoiets en was de dochter van to wat initiatiefrijker dan ik? Misschien vertelt de dochter het als een tussen -neus-en-lippen-door-actie, maar was het gewoon leuk en heeft zij later fijne herinneringen. De grens tussen beste vriend en verkering kan ook best wazig zijn.
Later een vriendje met wie ik veel gelachen heb, veel beleefd heb en met wie ik de sterren van de hemel neukte.
maandag 4 augustus 2025 om 06:28
Hoe zou ze daar achter moeten komen zonder getver doen?Dropdrop schreef: ↑03-08-2025 23:33Edit
Ik vind ook dat je meteen wat stappen overslaat als je eerste ervaring is om op je 14de buiten een verkering om iemand af te trekken. Minder grote stap dan pijpen wat ik eerst dacht, maar toch.
Je hebt met 14 nog zo geen idee wat je fijn vindt. Ik zou me zorgen maken dat ze zichzelf onder druk zet door wat ze ziet op filmpjes en hoort van anderen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
maandag 4 augustus 2025 om 07:18
Inderdaad, ik zie hier echt het probleem niet. Ik zou ook raar opkijken als mijn zoon op zijn veertiende zou komen vertellen dat hij zich heeft laten aftrekken, want Jezus, waar blijft de tijd? Zijn we al bij dit hoofdstuk?
Ik snap het wel als to zich overrompeld voelt, maar het is ontzettend dierbaar dat je dochter je dit vertelt, to.

maandag 4 augustus 2025 om 10:13
Ik kan best begrip opbrengen voor TO dat je af en toe schrikt van je puber die opeens verder blijkt te staan en dat je opeens dilemma's dient op te lossen waarvan je dacht dat die pas later zouden komen.
Anderzijds spreekt er inderdaad veel (voor)oordeel in de posts. Waarom zou het fout zijn als een meisje haar seksualiteit langzaam begint te ontdekken samen met een vriend in dezelfde levensfase. Alsof een eerste vriendje meteen "de ware" voor eeuwig en altijd zal zijn. Dan beter zelfs misschien met iemand die al een tijdje vertrouwd aanvoelt. Want als het onder invloed is van de eerste vlinders en de grote verliefdheid worden naar mijn ervaring juist wel stappen sneller gezet of overgeslagen omdat men die ene ware nog wil pleasen op die leeftijd.
Ik was zelf ook vroeg met seksualiteit en thuis werd dat toen het uitkwam ontzettend negatief benoemd - ik was bijvoorbeeld een slet volgens mijn vader. Dat is nooit meer goed gekomen tussen ons.
Gelukkig heb ik die fout niet herhaald toen het met mijn dochter ook vroeger dan verwacht gebeurde - zoals TO was ik wel ook verrast, want het leek uit het niets te komen, maar ik heb vooral gecheckt of het een fijne ervaring was en veel gesproken over je eigen grenzen bewaken en dat soort dingen.
Anderzijds spreekt er inderdaad veel (voor)oordeel in de posts. Waarom zou het fout zijn als een meisje haar seksualiteit langzaam begint te ontdekken samen met een vriend in dezelfde levensfase. Alsof een eerste vriendje meteen "de ware" voor eeuwig en altijd zal zijn. Dan beter zelfs misschien met iemand die al een tijdje vertrouwd aanvoelt. Want als het onder invloed is van de eerste vlinders en de grote verliefdheid worden naar mijn ervaring juist wel stappen sneller gezet of overgeslagen omdat men die ene ware nog wil pleasen op die leeftijd.
Ik was zelf ook vroeg met seksualiteit en thuis werd dat toen het uitkwam ontzettend negatief benoemd - ik was bijvoorbeeld een slet volgens mijn vader. Dat is nooit meer goed gekomen tussen ons.
Gelukkig heb ik die fout niet herhaald toen het met mijn dochter ook vroeger dan verwacht gebeurde - zoals TO was ik wel ook verrast, want het leek uit het niets te komen, maar ik heb vooral gecheckt of het een fijne ervaring was en veel gesproken over je eigen grenzen bewaken en dat soort dingen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
maandag 4 augustus 2025 om 10:19
maandag 4 augustus 2025 om 10:26
maandag 4 augustus 2025 om 10:34
Ik schrijf toch dat zij echt voorlichting gehad heeft (op tijd) en dat ze er op school ook veel mee bezig zijn geweest.
Doe niet alsof ik achterin slaap zeg.
Zoals ik hier ook al schreef is alles bespreekbaar. Dochter verteld me heel veel en als zij tot een paar weken terug nog aangeeft totaal niet met seks bezig te zijn en ineens is het daar, mag ik dan alsjeblieft verbaasd zijn? Je hoeft me niet meteen af te branden om wat je hier leest en me neer te zetten als kerkelijk en preuts omdat het anders is dan zoals jij het zou doen of bent.
maandag 4 augustus 2025 om 10:38
Nou, en dit is dus precies hoe ik het nu voel: zijn we al bij dit hoofdstuk.Ceester schreef: ↑04-08-2025 07:18Inderdaad, ik zie hier echt het probleem niet. Ik zou ook raar opkijken als mijn zoon op zijn veertiende zou komen vertellen dat hij zich heeft laten aftrekken, want Jezus, waar blijft de tijd? Zijn we al bij dit hoofdstuk?
Ik snap het wel als to zich overrompeld voelt, maar het is ontzettend dierbaar dat je dochter je dit vertelt, to.
Door wat ze me kortgeleden nog vertelde had ik gewoon niet verwacht dat ze zo snel ineens 'hier' zou zijn. En we praten hier thuis echt wel veel en ik heb ook vaal genoeg dingen tussen neus en lippen aangehaald bij haar.
Het enige wat ik wil, en dat heb ik ook vaker tegen haar gezegd, is dat het een fijne ervaring moet zijn en dat ze zich niet moet laten overhalen tot dingen waar ze zelf misschien nog niet aan toe is omdat een nare ervaring voor vervelende gevoelens kan zorgen.

maandag 4 augustus 2025 om 10:39
Ik brand je niet af en zeg helemaal niets over kerkelijk.Rozeroosje schreef: ↑04-08-2025 10:34Ik schrijf toch dat zij echt voorlichting gehad heeft (op tijd) en dat ze er op school ook veel mee bezig zijn geweest.
Doe niet alsof ik achterin slaap zeg.
Zoals ik hier ook al schreef is alles bespreekbaar. Dochter verteld me heel veel en als zij tot een paar weken terug nog aangeeft totaal niet met seks bezig te zijn en ineens is het daar, mag ik dan alsjeblieft verbaasd zijn? Je hoeft me niet meteen af te branden om wat je hier leest en me neer te zetten als kerkelijk en preuts omdat het anders is dan zoals jij het zou doen of bent.
Maar feit is dat je met het bredere gesprek over seks wat laat bent. Ook als ze er nog lang niet aan toe zijn, de kans is er nou eenmaal dat je dan er dan eigenlijk achteraan komt.
Nou ja, gelukkig gaat het hier in elk geval om een fijne ervaring. Het is gewoon mogelijk dat ze er oprecht aantoe is om meer te ontdekken. Dochter kan er een paar weken geleden wat anders over gezegd hebben, maar toen wist ze misschien nog niet hoe ze zich in het moment daadwerkelijk zou voelen.
maandag 4 augustus 2025 om 10:49
Zoals jij het schrijft, met een opbouw met een vriendje, zo dacht ik (kennelijk naief) dat het zou gaan. Dat je samen ontdekt dat je verder kan en wil gaan en ontdekt wat je fijn vindt en wat niet. Dat er iets zou gebeuren op een zaterdagavond terwijl de andere vrienden en vriendinnen net even naar buiten waren, nee dat had ik niet verwacht.Dropdrop schreef: ↑03-08-2025 23:33Edit
Zelf was ik er ook vroeg bij, maar daar zat een heel voorzichtige opbouw in en een grote verliefdheid met een respectvolle partner. Samen alles uitvinden. Dat zou ik ook willen voor mijn kinderen.
En er speelt wel in mijn achterhoofd of ze wellicht druk gevoeld heeft. Zoals ik schreef is de groep waarmee ze sinds een paar weken omgaat wat ouder en zijn die verder. Ik weet dat er onderling gesproken is over wat er al dan niet al gedaan is, dus wellicht voelde ze zichzelf achterlopen oid, ik weet het niet. De jongen waarmee het overigens gebeurd is komt niet uit deze groep maar is wel al 17.
maandag 4 augustus 2025 om 10:53
Excuses, ik verwarde je met iemand anders.pina schreef: ↑04-08-2025 10:39Ik brand je niet af en zeg helemaal niets over kerkelijk.
Maar feit is dat je met het bredere gesprek over seks wat laat bent. Ook als ze er nog lang niet aan toe zijn, de kans is er nou eenmaal dat je dan er dan eigenlijk achteraan komt.
Nou ja, gelukkig gaat het hier in elk geval om een fijne ervaring. Het is gewoon mogelijk dat ze er oprecht aantoe is om meer te ontdekken. Dochter kan er een paar weken geleden wat anders over gezegd hebben, maar toen wist ze misschien nog niet hoe ze zich in het moment daadwerkelijk zou voelen.
Ja maar wat is het bredere gesprek? Dat ik haar niet verteld heb over een vrouwencondoom, zoals moiren hier schetste? Ik kan hier lastig letterlijk neerzetten wat ik met haar besproken heb.

maandag 4 augustus 2025 om 10:56
Je tikt toch dat hele lijstje al ergens voor de puberteit af?Rozeroosje schreef: ↑04-08-2025 10:53Excuses, ik verwarde je met iemand anders.
Ja maar wat is het bredere gesprek? Dat ik haar niet verteld heb over een vrouwencondoom, zoals moiren hier schetste? Ik kan hier lastig letterlijk neerzetten wat ik met haar besproken heb.
Dat ze nu trouwens een jongen heeft afgetrokken wil niet zeggen dat ze binnenkort volledig seks heeft hé.
Misschien is dit voor jaren genoeg voor haar. Of niet, zolang het maar vrijwillig en met plezier is

Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in