Mijn stiefdochter gaat samenwonen

15-03-2009 18:58 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forumleden, willen jullie meedenken? Ik heb een stiefdochter van bijna 19. Ze heeft nu 5 jaar een relatie en ze gaat samenwonen. Mijn stiefdochter zelf zit nog op school (3 dagen betaald werken en 2 dagen school) + een bijbaan. Haar vriend is 4 jaar ouder en werkt 40 uur. Wij betalen gewoon alimentatie. Nu ze gaat samenwonen willen mijn man en ik de alimentatie stopzetten. We vinden dat het nu aan haar vriend is om haar financieel te onderhouden. Voor de duidelijkheid, onze relatie met haar en haar vriend is uitstekend hoewel ze van ons nog wel een jaartje had mogen wachten met samenwonen zolang ze nog op school zit. Mijn man en ik zitten nu een beetje te dubben. Aan de ene kant stimuleren we het ontzettend dat mijn stiefdochter naar school gaat, aan de andere kant moet ze leren een zelfstandig huishouden te voeren zonder in dit geval alimentatie. Ze heeft op haar 18e verjaardag van ons haar rijbewijs gekregen en een klein autootje. Als ze gaat samenwonen krijgen ze nog iets groots bv een wasmachine. We hebben verder totaal geen inzicht in haar inkomsten. We weten niet wat zij 'allemaal' verdient en hoeveel haar moeder bijdraagt (mijn stiefdochter woont al 1,5 jaar niet meer bij haar moeder maar bij haar vriend en ouders i.v.m. niet zo'n goede relatie met haar moeder). Wat zouden jullie doen?
*
alimentatie stopzetten.

toen ik op mezelf ging, moest ik ook mijn eigen geld verdienen.

of je ouders wel of niet gescheiden zijn, lijkt me niet van belang.
zo een rijbewijs en auto, die heeft niks te klagen!

ik zou de alementatie stopzetten en mocht het nodig zijn kun je misschien een keer bijspringen, maar met anderhalve baan moet je het samen echt wel redden.
Ten eerste: wat vindt haar vader ervan? Ten tweede: hij kan toch overleggen met zin ex over hoe en wat? Zij zijn haar ouders tenslotte.

Als je wil dat ze zelfstandig en onafhankelijk is, moet je haar niet afhankelijk maken van haar vriend. Ze gaat nog naar school, dus kan niet fulltime werken. Ik zou haar financieel blijven steunen totdat ze klaar is met haar studie. Dat lijkt me je plicht als ouder.

oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ben je niet verplicht om tot het 21e levensjaar alimentatie te betalen? Misschien dat je in goed overleg kunt afwijken, maar zorg niet dat het voor enorme ruzie gaat zorgen. (Heeft bij mij namelijk bijgedragen aan de breuk tussen mijn vader en mij, hij stopte er ook mee toen ik ging samenwonen.)
Poezewoes: ze werkt 3 dagen én heeft een bijbaan, daarbij heeft ze gedeelde lasten omdat ze samenwoont.
Als je werkt en naar school gaat, krijgt ze geen studiefinanciering geloof ik...

Weet niet hoeveel schoolgeld ze betaald?

Handigste manier is om het met háár zelf te bespreken lijkt me...
Wil je de grote meid zijn? Dan ook met alles wat daarbij hoort. Als je het huis uitgaat dan lijkt me dat je voor jezelf kunt zorgen dus zonder hulp van pa en (stief)ma. Simpel.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
quote:crissie schreef op 15 maart 2009 @ 19:07:

Ben je niet verplicht om tot het 21e levensjaar alimentatie te betalen? Misschien dat je in goed overleg kunt afwijken, maar zorg niet dat het voor enorme ruzie gaat zorgen. (Heeft bij mij namelijk bijgedragen aan de breuk tussen mijn vader en mij, hij stopte er ook mee toen ik ging samenwonen.)Was de band die jullie hadden afhankelijk van of hij betaalde ja of nee? Fijne dochter.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 15 maart 2009 @ 19:15:

Wil je de grote meid zijn? Dan ook met alles wat daarbij hoort. Als je het huis uitgaat dan lijkt me dat je voor jezelf kunt zorgen dus zonder hulp van pa en (stief)ma. Simpel.
quote:babado schreef op 15 maart 2009 @ 19:09:

Poezewoes: ze werkt 3 dagen én heeft een bijbaan, daarbij heeft ze gedeelde lasten omdat ze samenwoont.

Toch ligt het maar net aan hoeveel de vaste lasten in totaal zijn, hoeveel de onkosten voor haar studie zijn en hoeveel die vriend verdiend of ze het allemaal redden.

En net zoals iemand al eerder zei, als ze willen dat dochterlief wel onafhankelijk blijft, kan een maandelijkse bijdrage wel degelijk het verschil maken.
Vanaf het moment dat je of studiefinanciering krijgt of salaris of beide en op jezelf gaat wonen moet je zelf je boontjes gaan doppen. Is alleen maar goed en op die manier leert ze met geld omgaan.
anoniem_11875 wijzigde dit bericht op 15-03-2009 19:19
Reden: toevoeging
% gewijzigd
quote:HoiPippiLangkous schreef op 15 maart 2009 @ 19:16:

[...]

Was de band die jullie hadden afhankelijk van of hij betaalde ja of nee? Fijne dochter.Nou idd!
@HoiPipiLangkous: Nee, band was sowieso niet bepaald goed te noemen. Maar toen hij besloot wel bij te dragen aan de studie van mijn broertje en mijn zus, maar niet aan mij, vanwege het feit dat ik 10 uur per week werkte (zowel mijn zus als ik woonde samen), was dat wel de druppel. Ik kon namelijk niet enkel met mijn stufie en bijbaantje rondkomen. Gelukkig heeft mijn vriend een hoop bijgedragen en anders had ik altijd kunnen lenen, maar het was wel een enorme steek onder water dat het zonder overleg is gegaan.

Daarom is het volgens mij belangrijk dat ze wel het gesprek aangaan en er niet zomaar simpelweg vanuit gaan dat ze het nu wel moet redden.
Als dochterlief onafhankelijk wil blijven dan moet ze ff wachten met het huis uitgaan tot ze wel voor zoichzelf kan zorgen.

Alsof je onafhankelijk bent als papa en mama maandelijks geld schuiven omdat je anders de huur niet kunt betalen.
Crissie dan ging het niet om dat geld maar om het feit dat je pa jou achterstelde tov je broer en zus. En dat zal waarschijnlijk niet de eerste keer zijn geweest.

Tegelijkertijd blijf ik het raar vinden dat pappie en mammie moeten schuiven voor kids die niet meer thuis wonen en zelf hun centjes kunnen verdienen.

Je bent niet de enige die én studeert en fulltime werkt en een huishouden moet runnen. Er zijn zelfs mensen die er ook nog eens kids bij opvoeden.
ik denk dat ze ook met haar vriend om de tafel moet, hij werkt veel meer dus misschien is het een idee als ze de kosten evenredig naar inkomen verdelen?
quote:Poezewoes schreef op 15 maart 2009 @ 19:07:

Ten eerste: wat vindt haar vader ervan? Ten tweede: hij kan toch overleggen met zin ex over hoe en wat? Zij zijn haar ouders tenslotte.

Als je wil dat ze zelfstandig en onafhankelijk is, moet je haar niet afhankelijk maken van haar vriend. Ze gaat nog naar school, dus kan niet fulltime werken. Ik zou haar financieel blijven steunen totdat ze klaar is met haar studie. Dat lijkt me je plicht als ouder.

Nee, contact tussen mijn man en haar moeder is er al jaren niet meer. Mijn man heeft alleen nog contact met zijn dochter. Dus overleggen met zijn ex is geen optie verder.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 15 maart 2009 @ 19:27:

Crissie dan ging het niet om dat geld maar om het feit dat je pa jou achterstelde tov je broer en zus. En dat zal waarschijnlijk niet de eerste keer zijn geweest.

Tegelijkertijd blijf ik het raar vinden dat pappie en mammie moeten schuiven voor kids die niet meer thuis wonen en zelf hun centjes kunnen verdienen.

Je bent niet de enige die én studeert en fulltime werkt en een huishouden moet runnen. Er zijn zelfs mensen die er ook nog eens kids bij opvoeden.Ik heb dat ook nooit gesnapt. En dan noemen ze het ook nog 'opzichzelf wonen'. Ik zie het meer als thuiswonen met een paar km ertussen....
ik ben het er trouwens niet helemaal mee eens, er zijn veel kinderen die naast hun stufi nog ouderlijke bijdrage krijgen. ben je dan meteen onzelfstandig???

ik zou inderdaad uitzoeken tot welke leeftijd je wettelijk verplicht bent om alementatie te betalen, misschien kun je dit elke maand voor haar sparen, zodat ze op haar 21e zelf kan beslissen wat ze er mee doet?
quote:newstylista schreef op 15 maart 2009 @ 19:28:

ik denk dat ze ook met haar vriend om de tafel moet, hij werkt veel meer dus misschien is het een idee als ze de kosten evenredig naar inkomen verdelen?Ik neem aan dat ze dat al lang gedaan hebben. Als ik zo teruglees ben ik nog meer van mening dat we de alimentatie moeten stoppen. We gaan natuurlijk ook met hen om de tafel. Als zij vinden (en dat denk ik niet) dat we wel door moeten betalen dan is het denk ik niet meer dan redelijk dat we inzicht krijgen in hun financiele situatie. Ik ga er vanuit dat haar moeder ook wel e.e.a. betaald maar dat weet ik dus niet eigenlijk.
quote:newstylista schreef op 15 maart 2009 @ 19:31:

ik ben het er trouwens niet helemaal mee eens, er zijn veel kinderen die naast hun stufi nog ouderlijke bijdrage krijgen. ben je dan meteen onzelfstandig???

ik zou inderdaad uitzoeken tot welke leeftijd je wettelijk verplicht bent om alementatie te betalen, misschien kun je dit elke maand voor haar sparen, zodat ze op haar 21e zelf kan beslissen wat ze er mee doet?De verplichting is gewoon tot 21 jaar. Maar ik weet dus niet wat de regels zijn i.v.m. samenwonen.
quote:newstylista schreef op 15 maart 2009 @ 19:31:

Je handje ophouden bij je ouders maakt je niet direct het voorbeeld van zelfstandigheid of wel?

Als je zo nodig op jezelf wilt wonen dan moet je ook voor jezelf kunnen zorgen.
quote:fanvanagathachristie schreef op 15 maart 2009 @ 19:32:

[...]

Ik neem aan dat ze dat al lang gedaan hebben. Als ik zo teruglees ben ik nog meer van mening dat we de alimentatie moeten stoppen. We gaan natuurlijk ook met hen om de tafel. Als zij vinden (en dat denk ik niet) dat we wel door moeten betalen dan is het denk ik niet meer dan redelijk dat we inzicht krijgen in hun financiele situatie. Ik ga er vanuit dat haar moeder ook wel e.e.a. betaald maar dat weet ik dus niet eigenlijk.weet je man dat ook niet hoeveel zijn ex vrouw bijdraagt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven