Mijn zoon heeft borsten :(
vrijdag 8 februari 2019 om 23:35
Mijn zoon heeft borsten 
Sinds ongeveer anderhalf jaar heeft mijn zoon last van (voor een jongen overmatige) borstgroei.
Het lijkt gelukkig nu zo'n half jaar gestagneerd te zijn, maar erg blij met het resultaat zijn we niet.
In tegenstelling tot wat vaak verteld wordt - en wellicht ook wel waar is - heeft het in het geval van mijn zoon niets te maken met overgewicht of met overmatig vet eten.
Na diverse bezoeken aan de huisarts en ziekenhuis lijkt de conclusie te zijn dat het wellicht een genetische afwijking is die dus van generatie op generatie overgedragen wordt. Of vreemd genoeg: telkens 1 generatie overslaat.
Dus: het was eigenlijk onvermijdelijk, en een verandering in levensstijl zou het niet hebben vermeden én helpt ook totaal niet om het op te lossen.
Komt voor bij minder dan 0,0001% van de mensen, blijkbaar. Dat zijn 17 Nederlanders en 11 Belgen, waarvan de helft vrouwen.
De enige manier om er vanaf te geraken is volgens de dokters een operatie. Sneetje maken, vet wegzuigen, dichtmaken en klaar. Mogelijk blijft er wel een lidteken achter. Technisch vergelijkbaar met een transgender meisje dat haar borsten wil laten weghalen om een jongen te kunnen worden.
Klinkt heel gemakkelijk, maar daar zit mijn zoon écht niet op te wachten. Hij is bang voor eender welke operatie dan ook. Hij heeft er in het verleden 2 ondergaan: eentje aan zijn appendix en eentje bij een vrij gecompliceerde beenbreuk. Telkens gebeurde er iets onverwachts en heeft hij meer pijn geleden dan wat er hem verteld was. Hij heeft het daar helemaal mee gehad en heeft totaal geen zin om nu vrijwillig een operatie te ondergaan.
Hij probeert nog liever om van zijn lichaam te houden zoals het is, hoe gek het er ook uitziet.
Ik vind dat een moedige gedachte, maar vraag me af wat het beste voor hem is. Ik denk dat hij geen besef heeft van de mogelijke miserie die hem nog te wachten staan.
Op dit moment heeft hij het geluk dat hij er op school niet mee gepest wordt. Een van de meer populaire jongens (de grappigste, coolste van de klas, en toevallig ook nog de beste voetballer) heeft het namelijk ook. Wel in iets mindere mate, maar genoeg om op te vallen. In die jongen zijn geval gaat het niet om een genetisch iets maar heeft het wel degelijk te maken met zijn levensstijl (weet ik van zijn mama, die een jeugdvriendin was). Ondanks zijn overgewicht is die jongen wel vrij snel, en technisch heel begaafd als voetballer.
Daar heeft mijn zoon dus eigenlijk veel geluk. Omdat die jongen zo populair is en er niet mee gepest wordt, heeft mijn zoon er eigenlijk ook nauwelijks last van.
Maar ik vraag me wel af hoe het later verder moet. Ooit gaat hij verder studeren, werk zoeken, ... en dan is het maar af te wacht hoe de wereld reageert.
Zoals ik al zei lijkt zijn borstgroei gestagneerd te zjn. Momenteel spreken we over een grote 75A (34A) tot kleine 75B (34B) wat toch al heel wat is.
Zijn tweelingzusje zegt altijd dat hij grotere borsten heeft dan zij, en eigenlijk is dat nog waar ook.
Vorig jaar heeft hij besloten om een sport-BH van zijn zusje te proberen omdat het echt vervelend werd bij het lopen en dergelijke. Dat was een lastig moment maar ik kan ook een meisje met een A- of B-cup toch niet echt aanraden om permanent zónder BH door het leven te gaan. Omdat hij dat toch comfortabler vond hebben we wat sport-BHs gekocht in zijn maat (hij is wat breder dan zijn zusje), gelukkig was er een aanbieding in de Action, en die zitten perfect voor hem.
Zelf vindt hij het comfortabeler mét vulling, maar helaas maakt dat alles alleen maar meer opvallen, dus probeert hij dat in het openbaar toch zoveel mogelijk te vermijden.
We hebben nu geluk dat het winter is. Onder dikkere kleding of loszittende truien valt alles nog redelijk te verbergen, maar dat is niet het geval als het straks weer zomer wordt.
We hebben bovendien straks (in de paasvakantie - de kinderen lopen school in België) een strandvakantie in Spanje gepland, met verblijf in een soort CenterParks/SunParks-achige omgeving met talrijke zwembaden in het park zelf. Hij wil liever niet mee, maar snapt ook wel dat dat geen optie is.
We moeten ook aan de andere kinderen (3 meisjes) denken en die vragen al heel lang om zo'n vakantie.
Ik begrijp dat dit heel erg moeilijk voor hem is: hij wil niet met blote borsten in het zwembad of op strand, net zoals zijn zussen dat niet zouden willen. Zijn oudste zus heeft onlangs een aantal badpakken met pijpjes gekocht. Bedoeld voor hem, niet voor zichzelf.
Hij is al een tijdje zijn haar aan het laten groeien, om zo weinig mogelijk als jongen op te vallen. Hij gaat op zulke momenten nog liever door als raar meisje dan als jongen-met-gebrek (zijn woorden, niet de mijne)
Ik vind dit ... zo ... moeilijk.
De aankomende vakantie confronteert je weer met deze situatie en met je zoon die niet lekker in zijn vel zit (letterlijk), maar toch moet het om ook de andere kinderen een normaal leven en normale vakanties te kunnen geven.
En dat is maar 1 moment. Niemand weet wat de toekomst gaat brengen.
Mijn voorkeur zou toch die operatie zijn, maar ik snap dat hij dat niet ziet zitten en moet dat ook respecteren. Als hij het niet wil gaat het niet gebeuren. Toch lijken mijn man en ik ons meer zorgen te maken over de toekomst dan mijn zoon zelf. Die maakt zich vooral zorgen over het nu en de korte termijn, tot aan de strandvakantie en niet verder.
Heeft er nog iemand suggesties? We zouden graag alle mogelijkheden afwegen, en niet later ontdekken dat we iets over het hoofd gezien hebben.
Dat gaat dan over meerdere aspecten:
* Operatie? Geen operatie?
* Zwembad: toch blote borsten of een badpak? Nee, thuis blijven is geen optie.
* Heeft iemand ervaringen uit de eigen omgeving of vriendenkring die ons kunen helpen?
Een mama-met-zorgen.

Sinds ongeveer anderhalf jaar heeft mijn zoon last van (voor een jongen overmatige) borstgroei.
Het lijkt gelukkig nu zo'n half jaar gestagneerd te zijn, maar erg blij met het resultaat zijn we niet.
In tegenstelling tot wat vaak verteld wordt - en wellicht ook wel waar is - heeft het in het geval van mijn zoon niets te maken met overgewicht of met overmatig vet eten.
Na diverse bezoeken aan de huisarts en ziekenhuis lijkt de conclusie te zijn dat het wellicht een genetische afwijking is die dus van generatie op generatie overgedragen wordt. Of vreemd genoeg: telkens 1 generatie overslaat.
Dus: het was eigenlijk onvermijdelijk, en een verandering in levensstijl zou het niet hebben vermeden én helpt ook totaal niet om het op te lossen.
Komt voor bij minder dan 0,0001% van de mensen, blijkbaar. Dat zijn 17 Nederlanders en 11 Belgen, waarvan de helft vrouwen.
De enige manier om er vanaf te geraken is volgens de dokters een operatie. Sneetje maken, vet wegzuigen, dichtmaken en klaar. Mogelijk blijft er wel een lidteken achter. Technisch vergelijkbaar met een transgender meisje dat haar borsten wil laten weghalen om een jongen te kunnen worden.
Klinkt heel gemakkelijk, maar daar zit mijn zoon écht niet op te wachten. Hij is bang voor eender welke operatie dan ook. Hij heeft er in het verleden 2 ondergaan: eentje aan zijn appendix en eentje bij een vrij gecompliceerde beenbreuk. Telkens gebeurde er iets onverwachts en heeft hij meer pijn geleden dan wat er hem verteld was. Hij heeft het daar helemaal mee gehad en heeft totaal geen zin om nu vrijwillig een operatie te ondergaan.
Hij probeert nog liever om van zijn lichaam te houden zoals het is, hoe gek het er ook uitziet.
Ik vind dat een moedige gedachte, maar vraag me af wat het beste voor hem is. Ik denk dat hij geen besef heeft van de mogelijke miserie die hem nog te wachten staan.
Op dit moment heeft hij het geluk dat hij er op school niet mee gepest wordt. Een van de meer populaire jongens (de grappigste, coolste van de klas, en toevallig ook nog de beste voetballer) heeft het namelijk ook. Wel in iets mindere mate, maar genoeg om op te vallen. In die jongen zijn geval gaat het niet om een genetisch iets maar heeft het wel degelijk te maken met zijn levensstijl (weet ik van zijn mama, die een jeugdvriendin was). Ondanks zijn overgewicht is die jongen wel vrij snel, en technisch heel begaafd als voetballer.
Daar heeft mijn zoon dus eigenlijk veel geluk. Omdat die jongen zo populair is en er niet mee gepest wordt, heeft mijn zoon er eigenlijk ook nauwelijks last van.
Maar ik vraag me wel af hoe het later verder moet. Ooit gaat hij verder studeren, werk zoeken, ... en dan is het maar af te wacht hoe de wereld reageert.
Zoals ik al zei lijkt zijn borstgroei gestagneerd te zjn. Momenteel spreken we over een grote 75A (34A) tot kleine 75B (34B) wat toch al heel wat is.
Zijn tweelingzusje zegt altijd dat hij grotere borsten heeft dan zij, en eigenlijk is dat nog waar ook.
Vorig jaar heeft hij besloten om een sport-BH van zijn zusje te proberen omdat het echt vervelend werd bij het lopen en dergelijke. Dat was een lastig moment maar ik kan ook een meisje met een A- of B-cup toch niet echt aanraden om permanent zónder BH door het leven te gaan. Omdat hij dat toch comfortabler vond hebben we wat sport-BHs gekocht in zijn maat (hij is wat breder dan zijn zusje), gelukkig was er een aanbieding in de Action, en die zitten perfect voor hem.
Zelf vindt hij het comfortabeler mét vulling, maar helaas maakt dat alles alleen maar meer opvallen, dus probeert hij dat in het openbaar toch zoveel mogelijk te vermijden.
We hebben nu geluk dat het winter is. Onder dikkere kleding of loszittende truien valt alles nog redelijk te verbergen, maar dat is niet het geval als het straks weer zomer wordt.
We hebben bovendien straks (in de paasvakantie - de kinderen lopen school in België) een strandvakantie in Spanje gepland, met verblijf in een soort CenterParks/SunParks-achige omgeving met talrijke zwembaden in het park zelf. Hij wil liever niet mee, maar snapt ook wel dat dat geen optie is.
We moeten ook aan de andere kinderen (3 meisjes) denken en die vragen al heel lang om zo'n vakantie.
Ik begrijp dat dit heel erg moeilijk voor hem is: hij wil niet met blote borsten in het zwembad of op strand, net zoals zijn zussen dat niet zouden willen. Zijn oudste zus heeft onlangs een aantal badpakken met pijpjes gekocht. Bedoeld voor hem, niet voor zichzelf.
Hij is al een tijdje zijn haar aan het laten groeien, om zo weinig mogelijk als jongen op te vallen. Hij gaat op zulke momenten nog liever door als raar meisje dan als jongen-met-gebrek (zijn woorden, niet de mijne)
Ik vind dit ... zo ... moeilijk.
De aankomende vakantie confronteert je weer met deze situatie en met je zoon die niet lekker in zijn vel zit (letterlijk), maar toch moet het om ook de andere kinderen een normaal leven en normale vakanties te kunnen geven.
En dat is maar 1 moment. Niemand weet wat de toekomst gaat brengen.
Mijn voorkeur zou toch die operatie zijn, maar ik snap dat hij dat niet ziet zitten en moet dat ook respecteren. Als hij het niet wil gaat het niet gebeuren. Toch lijken mijn man en ik ons meer zorgen te maken over de toekomst dan mijn zoon zelf. Die maakt zich vooral zorgen over het nu en de korte termijn, tot aan de strandvakantie en niet verder.
Heeft er nog iemand suggesties? We zouden graag alle mogelijkheden afwegen, en niet later ontdekken dat we iets over het hoofd gezien hebben.
Dat gaat dan over meerdere aspecten:
* Operatie? Geen operatie?
* Zwembad: toch blote borsten of een badpak? Nee, thuis blijven is geen optie.
* Heeft iemand ervaringen uit de eigen omgeving of vriendenkring die ons kunen helpen?
Een mama-met-zorgen.
zaterdag 9 februari 2019 om 01:33
Op dit ogenblijk ziet hij dat niet zitten, nee. Of hij daar naar de toekomst wel voor openstaat kan ik op dit moment echt niet inschatten.
Maar het is inderdaad zo dat het niet nu moét. Er is geen medisch nadeel aan om het uit te stellen en later alsnog te doen.
Dat is niet zo simpel. Het gaat gemiddeld gezien om erg weinig mensen die hetzelfde probleem hebben. Jongens die borstgroei hebben omwille van een ander reden tellen niet mee, omdat het voor henook op een totaal andere manier opgelost kan worden.
En van de mensen die wel een identieke diagnose hebben zijn ook nog een deel vrouwen (die daar dan weer geen last van hebben) en uiteraard mensen van verschillende leeftijden. Van die 17 Nederlanders en 11 Begen schieten op die manier niet veel leeftijdsgenoten over.
Bovendien lopen tegen het privacy-probleem aan: de ziekenhuizen mogen ons niet in contact brengen met andere patiënten. Wel kunnen ze onze gegevens doorgeven aan die anderen, die dan kunnen kiezen of ze al dan niet met ons in contact willen treden.
zaterdag 9 februari 2019 om 01:39
Je schrijft me zaken toe die ik niet gezegd heb.S-Meds schreef: ↑09-02-2019 01:20Ik vind borstvorming bij de jongens niet raar, zoals ik al eerder zei het is heel normaal. Je zoon ziet er dus niet anders uit dan een groot deel van de jongens. Wat daar de oorzaak van is doet er niet zoveel toe. Het ziet er hetzelfde uit dat heb je zelf al gezegd. Ik vind de manier waarop jij ermee omgaat raar. Bh’s met vulling aanraden, paniekerig doen alsof hij melaats is, zwemvakantie boeken, en hem niet met een prof laten praten over zijn wens op een meisje te willen lijken
Ik heb geen bhs met vulling aangeraden. Die BH heeft hij zelf een keertje geprobeerd. Ik heb aangegeven dat ik daar begrip voor had. Die vulling vond hij zelf fijner zitten. Als je goed leest zie je dat we dat njet hebben afgeraden.
En hij wil niet op een meisje lijken. Hij heeft borsten zoals een meisje, en wil liefst zo weinig mogelijk opvallen. Als lang haar helpt bij gewoon genegeerd te worden dan lijkt me dat geen slechte oplossing.
Er is voor de rest absoluut geen wens om er als meisje uit te zien of om een geslachtsoperatie te ondergaan of iets dergelijks.
zaterdag 9 februari 2019 om 01:46
gina25929852 schreef: ↑09-02-2019 01:39Je schrijft me zaken toe die ik niet gezegd heb.
Ik heb geen bhs met vulling aangeraden. Die BH heeft hij zelf een keertje geprobeerd. Ik heb aangegeven dat ik daar begrip voor had. Die vulling vond hij zelf fijner zitten. Als je goed leest zie je dat we dat njet hebben afgeraden.
En hij wil niet op een meisje lijken. Hij heeft borsten zoals een meisje, en wil liefst zo weinig mogelijk opvallen. Als lang haar helpt bij gewoon genegeerd te worden dan lijkt me dat geen slechte oplossing.
Er is voor de rest absoluut geen wens om er als meisje uit te zien of om een geslachtsoperatie te ondergaan of iets dergelijks.
Kom op zeg.
Lang haar zodat de borstvorming minder raar overkomt?
Als ik geen bh draag en een sweatshirt ofzo aantrek is er geen borst te zien in mijn kleding.
Dus kleding kiezen waarin het niet te zien is , is een stuk logischer dan zijn haar lang laten groeien.
Zie je nu zelf echt niet hoe raar je het verhaal maakt?
zaterdag 9 februari 2019 om 01:54
Ik denk dat er weinigen zich kunnen voorstellen hoe dit er uit ziet.
Probeer je eens een jongen voor te stellen van een jaar of 15, niet al te groot en niet al te breed. We hebben het tenslotte over een borstomtrek van nauwelijks 75. En probeer je daar dan eens een B-cup bij voor te stellen.
Misschien helpt het als je zelf een zoon van die leeftijd hebt of gehad hebt.
75B is echt heel wat op zin lijf hoor. De overige lichaamsbouw is ook die van een jongen, en niet die van een meisje. Dat maakt misschien dat het nog opvallender wordt.
Ik bedoel maar: zijn tweelingzusje is even groot, en ze heeft net iets kleinere borsten. Als je ze opmeet is het verschil miniem, maar als je de 2 kinderen naast mekaar bekijkt lijkt het verschil veel groter dan het in werkelijkheid is.
Probeer je eens een jongen voor te stellen van een jaar of 15, niet al te groot en niet al te breed. We hebben het tenslotte over een borstomtrek van nauwelijks 75. En probeer je daar dan eens een B-cup bij voor te stellen.
Misschien helpt het als je zelf een zoon van die leeftijd hebt of gehad hebt.
75B is echt heel wat op zin lijf hoor. De overige lichaamsbouw is ook die van een jongen, en niet die van een meisje. Dat maakt misschien dat het nog opvallender wordt.
Ik bedoel maar: zijn tweelingzusje is even groot, en ze heeft net iets kleinere borsten. Als je ze opmeet is het verschil miniem, maar als je de 2 kinderen naast mekaar bekijkt lijkt het verschil veel groter dan het in werkelijkheid is.
zaterdag 9 februari 2019 om 02:02
Aan de borstvorming gaat dat natuurlijk geen verschil maken.consuelabananahammok schreef: ↑09-02-2019 01:46Kom op zeg.
Lang haar zodat de borstvorming minder raar overkomt?
Als ik geen bh draag en een sweatshirt ofzo aantrek is er geen borst te zien in mijn kleding.
Dus kleding kiezen waarin het niet te zien is , is een stuk logischer dan zijn haar lang laten groeien.
Zie je nu zelf echt niet hoe raar je het verhaal maakt?
Het blijft natuurlijk niet heel het jaar winter. Als hij straks in de zomer in een T-shirt door het dorp wil wandelen en denkt minder op te vallen doordat hij lang haar heeft, dan vind ik dat prima.
Of het helpt weet ik niet, maar het lijkt me nog niet zo'n gek idee.
Een vriendin van me had vroeger gemilimeterd haar, maar was voor het overige op en top vrouw. Toch werd ze regelmatig nqgestaard, alsof mensen toch weker wilden zijn dat het wel degelijk een meisje was. Nu heeft we weer ' normaal' haar en gebeurt dat eigenlijk nooit meer.
zaterdag 9 februari 2019 om 02:09
zaterdag 9 februari 2019 om 02:11
Hij *moet* van mij geen badpak dragen. Hij vindt het alleen zelf geen optie om met bloot bovenlijf aan het zembad of op het strand te gaan liggen, net zoals zijn tweelingzusje dat niet zou doen, en de oudste (17) al helemaal niet. De oudste heeft inderdaad een badpak met pijpjes gekochtt, om hem te helpen. Geen meisjes-meisjes badpak maar zo'n sportief iets met pijpjes aan en donkerblauw zonder figuurtjes of motiefjes.consuelabananahammok schreef: ↑09-02-2019 01:48Waarom zou hij een badpak moeten gaan dragen?
Hoezo koopt jouw dochter badpakken met pijpjes voor hem?
Heel vreemd.
We hebben lang nagedacht over die vakantie, en beloten het toch te doen. Vorig jaar hebben we die geschrapt en hebben we wat andere leuke activiteiten gedaan zoals wandelen, bowlen, kajakken en dergelijke maar geen echte vakantie.
Dat wilden we dit jaar toch weer doen.
En een vakantie zonder zee of zwembad hoef ik voorlopig aan de meisjes niet voor te stellen.
zaterdag 9 februari 2019 om 02:16
Ja, als ik wist hoe ik dat best aanpakte zou dat eigenlijk wel mijn voorkeur hebben. Een operatie is volgens de artsen ook de enige manier om het probleem op te lossen. Ze zijn er ook zo goed als van overtuigd dat na de operatie de borsten niet meer terugkomen. Dat laatste is uiteraard super belangrijk.consuelabananahammok schreef: ↑09-02-2019 02:09In plaats van je zoons borstomvang gaan meten en vergelijken met zijn zus, badpakken kopen, bh’s aan laten trekken met vulling,haren lang laten groeien etc.
Zou ik als moeder aan de slag gaan met de angst voor een operatie verminderen, als hij kennelijk echt met zijn borstgroei zit.
zaterdag 9 februari 2019 om 02:20
Huisarts, evt doorverwijzing naar een psycholoog.gina25929852 schreef: ↑09-02-2019 02:16Ja, als ik wist hoe ik dat best aanpakte zou dat eigenlijk wel mijn voorkeur hebben. Een operatie is volgens de artsen ook de enige manier om het probleem op te lossen. Ze zijn er ook zo goed als van overtuigd dat na de operatie de borsten niet meer terugkomen. Dat laatste is uiteraard super belangrijk.
zaterdag 9 februari 2019 om 04:16
Sorry, maar het beha verhaal vind ik ook echt heel raar. Je hebt voor een kleine b cup echt geen beha nodig. Ik heb normaal een e cup en nu ik zwanger ben zijn ze nog groter, en het eerste wat ik doe als ik thuis kom, is mijn beha uittrekken omdat de boel los veel lekkerder is. Ik doe een beha aan om te voorkomen dat ze wiebelen in het openbaar, maar dat is bij een b echt onzin. En mocht tijdens het sporten de boel wel wat bewegen, is een strak hemd ook voldoende. Extra aandacht erop leggen met gevulde beha’s is dan echt raar en het klinkt haast alsof het aandachttrekkerij is.
zaterdag 9 februari 2019 om 04:28
jokesloten schreef: ↑09-02-2019 00:13Je hebt ook van die zwem t shirt (uv) die trek ik ook mijn zoon aan maar dan als reden dat ie meer opvalt.
Dit.
Je kan heel goed een zwemshirt kopen. Die worden vaak gedragen om niet te verbranden.
Het is dikker materiaal en daardoor valt het minder op wat er onder zit.
Die kan je dus goed voor het strand in Spanje gebruiken maar die kan hij ook aan in de gewone zwembaden.
zaterdag 9 februari 2019 om 07:51
Weet je zeker dat hij niet stiekem toch de wens heeft om een meisje te worden? Of nog twijfelt? Dat zou de bh's, het badpak en het lange haar verklaren.consuelabananahammok schreef: ↑09-02-2019 01:48Waarom zou hij een badpak moeten gaan dragen?
Hoezo koopt jouw dochter badpakken met pijpjes voor hem?
Heel vreemd.
Ik heb zelf ook een zoon van 15. Een beetje puberjongen van die leeftijd gaat niet in een badpak of bh lopen, kom nou. Tijdens de gymles en in de klas zie je zo'n bh echt wel zitten.
Ik denk dat er meer aan de hand is.
...

zaterdag 9 februari 2019 om 07:54
Niet mee eens. Als pubermeisje had ik mijn eerste BH met een A cup. Vond het zo erg maar het was zo nodig omdat (snel) lopen, rennen etc heel onprettig was zonder. Inmiddels wat grotere borsten en ik doe mijn bh alleen uit als ik ga slapen of douchen. Ik vind het vreselijk zonder bh. Dus dat is voor iedereen anders.Tiswa schreef: ↑09-02-2019 04:16Sorry, maar het beha verhaal vind ik ook echt heel raar. Je hebt voor een kleine b cup echt geen beha nodig. Ik heb normaal een e cup en nu ik zwanger ben zijn ze nog groter, en het eerste wat ik doe als ik thuis kom, is mijn beha uittrekken omdat de boel los veel lekkerder is. Ik doe een beha aan om te voorkomen dat ze wiebelen in het openbaar, maar dat is bij een b echt onzin. En mocht tijdens het sporten de boel wel wat bewegen, is een strak hemd ook voldoende. Extra aandacht erop leggen met gevulde beha’s is dan echt raar en het klinkt haast alsof het aandachttrekkerij is.
Sterkte TO

zaterdag 9 februari 2019 om 08:02
Ik mis compleet de mogelijkheid te gaan werken aan zelfacceptatie. Iedereen is anders. Mijn zoon heeft overgewicht en borstvorming en zou er best iets aan kunnen dien. Dat stimuleren wij en in de tussentijd leren we hem- dit is hoe je eruit ziet en daar hoef je je niet voor te schamen. Werk aan zijn zelfbeeld en zelfvertrouwen.
Tenzij het medische noodzaak is te opereren. Opereren kan altijd nog maar dan is het een cosmetische operatie en die zou ik pas echt dien als hij volwassen is en er zelf over beslist.
Tenzij het medische noodzaak is te opereren. Opereren kan altijd nog maar dan is het een cosmetische operatie en die zou ik pas echt dien als hij volwassen is en er zelf over beslist.
zaterdag 9 februari 2019 om 08:09
Hoezo niet?

zaterdag 9 februari 2019 om 08:15
Ik vind dat dit allemaal zo veel groter gemaakt wordt dan het allemaal is. Gynaecomastie komt heel veel voor bij mannen. Ja het is genetisch bij jouw zoon en dat zou zeldzaam zijn maar het resultaat is hetzelfde. Borstvorming bij een man. Het is niet spannender dan dat.
Niet alle mannen met gynaecomastie laten zich opereren. Er zijn genoeg mannen die het accepteren. Mijn zwager heeft het ook. Als puber schaamde hij zich, maar ja waar schaam je je niet voor als puber. Maar nu heeft hij nergens last meer van.
Laat het los dat het niet normaal zou zijn. Het is niet iets abnormaals. Ik zou naar de huisarts gaan en twee doorverwijzingen halen voor de psycholoog, 1 voor jou als moeder en 1 voor je zoon. Ik vind namelijk echt dat je hysterisch doet en dat jij jouw zoon meesleept in jouw hysterie.
Mocht hij ooit in de toekomst toch een operatie willen dan kan dat. En nee er wordt geen vet afgezogen. Er wordt een sneetje gemaakt bij de tepel (een litteken zal dus nauwelijks zichtbaar zijn) en het klierweefsel wordt verwijderd. En ja opereren doet pijn en hoeveel pijn dat kan niemand van tevoren inschatten.
Geef je zoon tijd en ruimte om zichzelf te zijn. Wees niet zo kritisch op zijn lijf. Hij is goed zoals hij is, altijd.
Niet alle mannen met gynaecomastie laten zich opereren. Er zijn genoeg mannen die het accepteren. Mijn zwager heeft het ook. Als puber schaamde hij zich, maar ja waar schaam je je niet voor als puber. Maar nu heeft hij nergens last meer van.
Laat het los dat het niet normaal zou zijn. Het is niet iets abnormaals. Ik zou naar de huisarts gaan en twee doorverwijzingen halen voor de psycholoog, 1 voor jou als moeder en 1 voor je zoon. Ik vind namelijk echt dat je hysterisch doet en dat jij jouw zoon meesleept in jouw hysterie.
Mocht hij ooit in de toekomst toch een operatie willen dan kan dat. En nee er wordt geen vet afgezogen. Er wordt een sneetje gemaakt bij de tepel (een litteken zal dus nauwelijks zichtbaar zijn) en het klierweefsel wordt verwijderd. En ja opereren doet pijn en hoeveel pijn dat kan niemand van tevoren inschatten.
Geef je zoon tijd en ruimte om zichzelf te zijn. Wees niet zo kritisch op zijn lijf. Hij is goed zoals hij is, altijd.
anoniem_372139 wijzigde dit bericht op 09-02-2019 08:16
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
1.39% gewijzigd
zaterdag 9 februari 2019 om 08:15
TO ik snap werkelijk niet dat je niet gewoon googled op het wegwerken van borsten, dan had je nu niet van die rare oplossingen gehad.
Transmannen gebruiken binders om hun borsten plat te drukken, waardoor je ze niet ziet. Lijkt me toch een betere oplossing.
Transmannen gebruiken binders om hun borsten plat te drukken, waardoor je ze niet ziet. Lijkt me toch een betere oplossing.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

zaterdag 9 februari 2019 om 08:25
TO, heb je dit topic al gelezen? gezondheid/borstvorming-man-19-jaar/lis ... ges/430773