Moeder laat peuter alleen achter in auto

26-10-2020 08:57 393 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen iedereen,

Ik zit met een lastig dilemma.
Op de sport van mijn kind mogen we nu niet meer meekijken ivm corona. We mogen de kinderen nog wel opvangen na afloop en snel helpen met omkleden.

Nu is het me al een aantal keer opgevallen dat er 1 vrouw is die naar binnen gaat om haar kind te helpen, maar tegelijkertijd haar peuter (ik gok dat het jochie zo’n 2 jaar oud is) alleen achterlaat in de auto op het parkeerterrein. Ze is zeker wel zo’n 5 a 10 minuten weg.
Vorige keer vroeg een andere moeder me of het me wel eens opgevallen is, het was haar de vorige keer namelijk opgevallen. Ik probeer niet teveel te oordelen over hoe anderen hun moederschap invullen, maar ik vind het echt niet ok om je peuter 5 tot 10 minuten alleen in een auto op een parkeerplaats achter te laten.
De andere moeder wilde deze moeder er de volgende keer iets over vragen/op aanspreken en vroeg of ik haar daarbij wilde steunen, maar, daar voel ik me eerlijk gezegd ook niet heel prettig bij.
Wat zouden jullie doen?
Deze moeder kan het gewoon niet goed doen: meenemen kan niet, in de auto laten ook niet. Dus als observerende buitenstaander zou ik haar een handje helpen: bied aan om op de peuter te passen dan wel het andere kind te begeleiden. Dat scheelt haar vast een hoop stress.
Mevrouw75 schreef:
26-10-2020 10:32
Ook bij zwemmen? Er wordt hier bij het zwemmen wel aangeraden om de allermakkelijkste kleding aan te doen, dat kind zelf uit kan trekken, maar een natte zwembroek vervangen door een droge onderbroek en het makkelijke huispak over het nog plakkende lijf mogen ouders nog steeds doen.
Ik heb geen idee. Mijn kinderen zijn allemaal in het buitenland opgegroeid en daar werden kinderen boven de 3 nooit geholpen met aankleden. Ik heb mijn kinderen met zwemles ook nooit geholpen met omkleden. In mijn oude woonland werd dat belangrijk gevonden, dat kinderen dat soort dingen zelfstandig deden. In Nederland vindt men dat iets minder belangrijk geloof ik.
Overigens heb ik mijn kleuter inmiddels ook een aantal keer alleen achter moeten laten op plekken omdat hij niet mee mocht. Dat vond ik naar en stressvol. Ik heb inmiddels geleerd dat dat komt doordat ik dom en egoïstisch ben en niet kan plannen, maar dat lost het probleem verder niet op. Ik zou deze moeder zéker aanbieden om te helpen, dat scheelt haar vast een hoop gedoe.
Alecta schreef:
26-10-2020 10:42
Ik heb geen idee. Mijn kinderen zijn allemaal in het buitenland opgegroeid en daar werden kinderen boven de 3 nooit geholpen met aankleden. Ik heb mijn kinderen met zwemles ook nooit geholpen met omkleden. In mijn oude woonland werd dat belangrijk gevonden, dat kinderen dat soort dingen zelfstandig deden. In Nederland vindt men dat iets minder belangrijk geloof ik.

Als je hier als ouder niet bij de zwemles blijft om je kind te helpen omkleden wordt je kind van de les verwijderd.
Alecta schreef:
26-10-2020 10:42
In mijn oude woonland werd dat belangrijk gevonden, dat kinderen dat soort dingen zelfstandig deden. In Nederland vindt men dat iets minder belangrijk geloof ik.
Wat een naar toontje sla je aan. :wtf:
Alle reacties Link kopieren
Lafae schreef:
26-10-2020 10:45
Als je hier als ouder niet bij de zwemles blijft om je kind te helpen omkleden wordt je kind van de les verwijderd.
?!?! Heel snel een andere zwemschool kiezen dan. En voort maken met dat je kind zichzelf kan omkleden. Het duurt misschien wat langer maar hij kan het écht zelf. Ook fijn voor de kleuterjuf ;-)
Alecta schreef:
26-10-2020 10:42
Ik heb geen idee. Mijn kinderen zijn allemaal in het buitenland opgegroeid en daar werden kinderen boven de 3 nooit geholpen met aankleden. Ik heb mijn kinderen met zwemles ook nooit geholpen met omkleden. In mijn oude woonland werd dat belangrijk gevonden, dat kinderen dat soort dingen zelfstandig deden. In Nederland vindt men dat iets minder belangrijk geloof ik.
Bah wat een toon.

Ik ben ook ‘in het buitenland’ opgegroeid en altijd geholpen met omkleden bij zwemles en andere sporten.
Jonesboro schreef:
26-10-2020 10:47
?!?! Heel snel een andere zwemschool kiezen dan. En voort maken met dat je kind zichzelf kan omkleden. Het duurt misschien wat langer maar hij kan het écht zelf. Ook fijn voor de kleuterjuf ;-)
Hou op joh.
Alle reacties Link kopieren
nadine1988 schreef:
26-10-2020 10:12
Precies mij. Had ik ook zo gedaan. Schaam ik mij ervoor? Nee. Zou ik het zelf superfijn vinden? Nee...

Denk dat die moeders een beetje in spagaat zit, zo met die coronamaatregelen en sporten kind. Ze heeft er vast goed over nagedacht en zal vast haar uiterste best doen om zsm klaar te zijn.

Fijner een beetje naast mekaar te staan in deze tijd, dan tegenover mekaar ;)
Dit idd. Ik doe het nu ivm corona ook weleens. Kind is iets ouder maar in de auto zit hij veiliger dan daarbuiten, waar hij mogelijk gaat rondlopen.
Kleedkamers zijn gesloten, maar jonge kinderen moeten nog steeds naar binnen gebracht worden en daar evt andere schoenen aantrekken. Kan kleuter idd zelf wel maar als ik er toch bij ben, doen we meteen ook ff snel die schoenen. En broertjes/zusjes zijn daarbij inderdaad niet welkom, dus dan blijven er weinig opties over.
nootboek wijzigde dit bericht op 26-10-2020 10:54
5.43% gewijzigd
Jonesboro schreef:
26-10-2020 10:47
?!?! Heel snel een andere zwemschool kiezen dan. En voort maken met dat je kind zichzelf kan omkleden. Het duurt misschien wat langer maar hij kan het écht zelf. Ook fijn voor de kleuterjuf ;-)

Als ik een andere zwemschool zou kiezen zou het andere kind een halve dag alleen zijn. Ik denk dat daar ook op gefronst wordt, dus ik doe het er wel mee.
Alle reacties Link kopieren
Blóm schreef:
26-10-2020 08:59
Ik vind een peuter te jong om in de auto achter te laten. Je kunt ipv aanspreken ook hulp aanbieden; haar kind helpen met omkleden oid?
+1
Kleedkamers en douches worden gesloten aldus Rutte.
Vreemde sportschool
Alle reacties Link kopieren
Heheh weer een topic voor zo’n kutartikel
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Jonesboro schreef:
26-10-2020 10:47
?!?! Heel snel een andere zwemschool kiezen dan. En voort maken met dat je kind zichzelf kan omkleden. Het duurt misschien wat langer maar hij kan het écht zelf. Ook fijn voor de kleuterjuf ;-)
Je verdraait het nu hè? Net als Alecta. Ze zegt dat de zwemschool van je verwacht dat je je eigen kind omkleedt, net als dat ik zeg dat ouders hun kind mogen helpen met omkleden na het zwemmen (niet na het hockeyen). Zowel zij als ik zeggen allebei níet dat ons kind dat niet zelf kan.
Lafae schreef:
26-10-2020 10:45
Als je hier als ouder niet bij de zwemles blijft om je kind te helpen omkleden wordt je kind van de les verwijderd.
Ik was er wel bij in de kleedkamer (jaren geleden), maar ik zat gewoon op een bankje naast mijn kind en keek toe. Maar zoals gezegd, ik ben misschien wat geïndoctrineerd door de cultuur waarin mijn kinderen opgroeiden, waar het belangrijk was je kinderen zoveel als mogelijk zelf te laten doen, omdat dat goed was voor hun ontwikkeling en zelfbeeld. We wonen nu in Nederland en ik heb gemerkt dat dat in Nederland anders is (wel fascinerend, die verschillen).
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
26-10-2020 10:51
Kleedkamers en douches worden gesloten aldus Rutte.
Vreemde sportschool
Het omkleden bij het zwemmen gebeurt ook niet in de kleedkamer.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
26-10-2020 10:52
Ik was er wel bij in de kleedkamer (jaren geleden), maar ik zat gewoon op een bankje naast mijn kind en keek toe. Maar zoals gezegd, ik ben misschien wat geïndoctrineerd door de cultuur waarin mijn kinderen opgroeiden, waar het belangrijk was je kinderen zoveel als mogelijk zelf te laten doen, omdat dat goed was voor hun ontwikkeling en zelfbeeld. We wonen nu in Nederland en ik heb gemerkt dat dat in Nederland anders is (wel fascinerend, die verschillen).
Ach ja, en in Nederland worden weer andere dingen belangrijk gevonden omdat dat goed is voor hun ontwikkeling en zelfbeeld.
*Sally* schreef:
26-10-2020 10:48
Bah wat een toon.

Ik ben ook ‘in het buitenland’ opgegroeid en altijd geholpen met omkleden bij zwemles en andere sporten.
Maar wat vind je naar aan mijn toon dan? Ik zeg alleen wat mijn kinderen en ik gewend zijn. Ik hang er nergens een waardeoordeel aan.
Alecta schreef:
26-10-2020 10:52
Ik was er wel bij in de kleedkamer (jaren geleden), maar ik zat gewoon op een bankje naast mijn kind en keek toe. Maar zoals gezegd, ik ben misschien wat geïndoctrineerd door de cultuur waarin mijn kinderen opgroeiden, waar het belangrijk was je kinderen zoveel als mogelijk zelf te laten doen, omdat dat goed was voor hun ontwikkeling en zelfbeeld. We wonen nu in Nederland en ik heb gemerkt dat dat in Nederland anders is (wel fascinerend, die verschillen).
Heel fascinerend ja :roll:
Mijn kinderen kunnen het zelf, maak je geen zorgen. Maar als ik zo snel mogelijk weg wil zijn na zwemles, wat nu echt de bedoeling is, dan help ik mijn kind. Denk dat ik heel vreemd word aangekeken als ik ernaast zou blijven zitten pingelen op mijn telefoon terwijl mijn kind aan het stuntelen is met druipend haar en een plakbadpak, onderwijl de helft vergeet etc.
Mevrouw75 schreef:
26-10-2020 10:54
Ach ja, en in Nederland worden weer andere dingen belangrijk gevonden omdat dat goed is voor hun ontwikkeling en zelfbeeld.
Exact. Het is een is ook niet beter of slechter dan het ander. Het is alleen heel verschillend.

Maar goed, we gaan een beetje off topic.

Bij het zwembad hier moest je je kinderen in het voorjaar bij de voordeur weer afhalen, maar geen idee hoe dat nu is (best kans dat de ouders weer binnen mogen komen).
Alle reacties Link kopieren
Hier in zwembad is het (altijd al) beleid dat je zsm aankleed en wegbent.

Als mijn kleuter het alleen doet dan bezet hij minimaal 20min de kleedkamer en vergeet hij waarschijnlijk nog een zwembroek ofzo. Met zn 2en staan we in 5 min weer buiten.
nootboek wijzigde dit bericht op 26-10-2020 10:58
2.49% gewijzigd
Alecta schreef:
26-10-2020 10:54
Maar wat vind je naar aan mijn toon dan? Ik zeg alleen wat mijn kinderen en ik gewend zijn. Ik hang er nergens een waardeoordeel aan.
Jawel dat doe je wel.
En daarbij impliceer je dat alleen in Nederland kinderen geholpen worden en dat dat heel gek en anders en speciaal is. En dat wij dus de zelfstandigheid van onze kinderen niet zo hoog in het vaandel hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit dit echt met verbazing te lezen. Ook de reacties van "oh, wat een lastige situatie!"

Ik vind er echt niks lastigs aan en heb dit ook zo vaak gedaan. Mijn kind vroeg zelf heel vaak of ze in de auto mocht blijven zitten, dat doet ze nog steeds. Die vindt het, vooral als ze moe is, heerlijk om een beetje muziek te luisteren in de auto en met zichzelf te kletsen of naar buiten te kijken ofzo. En meestal als ik dan na die 5 a 10 minuten terug bij de auto kom dan ligt ze met haar mond wagenwijd open en haar hoofd zo lekker achterover heel diep te slapen :D .

Ik zie er echt totaal geen kwaad in om mijn kind veilig in een afgesloten auto (waarin je haar van buitenaf trouwens niet eens in ziet zitten) te laten zitten en zou echt stomverbaasd zijn als iemand meende me daarop te moeten aanspreken.

Uiteraard mag ze trouwens niet in de auto blijven zitten bij hitte of extreme kou, maar dat weet ze ook. Maar als het gewoon normaal weer is zoals vandaag, waarom niet?
Am Yisrael Chai!
*Sally* schreef:
26-10-2020 10:55
Heel fascinerend ja :roll:
Mijn kinderen kunnen het zelf, maak je geen zorgen. Maar als ik zo snel mogelijk weg wil zijn na zwemles, wat nu echt de bedoeling is, dan help ik mijn kind. Denk dat ik heel vreemd word aangekeken als ik ernaast zou blijven zitten pingelen op mijn telefoon terwijl mijn kind aan het stuntelen is met druipend haar en een plakbadpak, onderwijl de helft vergeet etc.
Nogmaals, je voelt jezelf aangesproken, terwijl dat helemaal niet nodig is. Ik beweer nergens dat jouw kind of andere kinderen zichzelf niet aan kunnen kleden.
Mevrouw75 schreef:
26-10-2020 09:01
Ik lees net in een ander to dat het echt té asociaal is om je peuter even de supermarkt in te nemen, dus het zou zomaar kunnen dat deze moeder in een lastige spagaat zit: of de toorn van iedereen omdat er een peuter tussen anderen staat in de kleedkamers of de toorn van iedereen omdat er een peuter in de auto zit.
Exact mijn gedachte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven