Moeder laat peuter alleen achter in auto

26-10-2020 08:57 393 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen iedereen,

Ik zit met een lastig dilemma.
Op de sport van mijn kind mogen we nu niet meer meekijken ivm corona. We mogen de kinderen nog wel opvangen na afloop en snel helpen met omkleden.

Nu is het me al een aantal keer opgevallen dat er 1 vrouw is die naar binnen gaat om haar kind te helpen, maar tegelijkertijd haar peuter (ik gok dat het jochie zo’n 2 jaar oud is) alleen achterlaat in de auto op het parkeerterrein. Ze is zeker wel zo’n 5 a 10 minuten weg.
Vorige keer vroeg een andere moeder me of het me wel eens opgevallen is, het was haar de vorige keer namelijk opgevallen. Ik probeer niet teveel te oordelen over hoe anderen hun moederschap invullen, maar ik vind het echt niet ok om je peuter 5 tot 10 minuten alleen in een auto op een parkeerplaats achter te laten.
De andere moeder wilde deze moeder er de volgende keer iets over vragen/op aanspreken en vroeg of ik haar daarbij wilde steunen, maar, daar voel ik me eerlijk gezegd ook niet heel prettig bij.
Wat zouden jullie doen?
DaSilva86 schreef:
26-10-2020 09:08
Heb je gelijk in. Maar als ik moet kiezen tussen een moeder laten omcirkelen door de moedermaffia of even haar kind tillen dan kies ik voor tillen.
Dan nog niet. Ik ga niet iets toestaan wat ik eigenlijk niet wil omdat ik geen zin heb in lastige vragen van de moedermaffia.
Het moet zo snel mogelijk als dat voor die moeder de snelste manier is..
Spreek haar aan als je er problemen mee hebt, en anders laat het gaan.
De oplossing van samen met een andere moeder.. Jeetje..
Sinned77 schreef:
26-10-2020 09:11
Dan nog niet. Ik ga niet iets toestaan wat ik eigenlijk niet wil omdat ik geen zin heb in lastige vragen van de moedermaffia.

Dat hoeft ook niet.
Ik zou het zelf niet zo snel doen, maar 5 tot 10 minuten stelt toch niet zoveel voor. Blijkbaar gaat het zonder problemen, peuter tevreden moeder tevreden.

Waar zijn jullie bang voor TO? Dat het kind ontvoerd word? Dat het gaat huilen en 5 minuten verdrietig is? Verder kan er volgens mij niet zo heel veel fout gaan.
Heel goed dat je geen zin in de heksenjacht van die andere ouder.

Dus nee, je gaat opstookmoeder niet 'steunen', toch?

Ik zou echt alleen aan betreffende moeder vragen of je kan helpen, dat een van jullie de kinderen aankleed en de ander even op de peuter let.


Mocht opstookmoeder er over beginnen kan je dit ook zo bij haar aangeven, ik ga helemaal niemand steunen maar misschien kunnen hulp aanbieden.
Wat zal die moeder in een lastige situatie zitten!
Als je haar echt wilt helpen, spreek je met zijn allen af dat één van de ouders (afwisselend desnoods) onder het afdakje met de peuter wacht terwijl zij haar kind helpt.

Gewoon zomaar aanspreken en geen alternatieven bieden helpt nergens voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk inderdaad dat die moeder een beetje in de knel zit, meenemen is niet goed en achterlaten eigenlijk ook niet.

Daarnaast vind ik dat er ook wel hard wordt geoordeeld over “opstookmoeder” hier. Die heeft waarschijnlijk ook gewoon het beste met het peutertje voor, en pakt het zeer onhandig aan maar niet met kwade bedoelingen.
boontje89 schreef:
26-10-2020 09:24
Ik denk inderdaad dat die moeder een beetje in de knel zit, meenemen is niet goed en achterlaten eigenlijk ook niet.

Daarnaast vind ik dat er ook wel hard wordt geoordeeld over “opstookmoeder” hier. Die heeft waarschijnlijk ook gewoon het beste met het peutertje voor, en pakt het zeer onhandig aan maar niet met kwade bedoelingen.
Neh, niet echt.
Dan pak je dat anders aan. En heb je ook niemand nodig om je veroordeelverhaal te komen steunen.
Alle reacties Link kopieren
Zolang kind veilig ingesnoerd zit in een veilig kinderzitje en het is niet meer dan 20 graden buiten, wat is dan precies het probleem? Ik snap het niet zo. Dan kan kind toch niet zoveel overkomen?
-
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
26-10-2020 09:26
Neh, niet echt.
Dan pak je dat anders aan. En heb je ook niemand nodig om je veroordeelverhaal te komen steunen.
De een is sociaal wat sterker dan de ander hè! Denk jij echt dat die mevrouw dit zo aanpakt omdat ze het lekker vindt om iemand even aan te pakken? Ik niet hoor. Ik denk echt dat ze het doen met het welzijn van het kindje in haar achterhoofd maar het gewoon dom uitvoert.
Omdenken.
Mooi dat jullie even op het kindje letten.

Niet omdenken.
Zeker niet aanspreken.
Moeder doet wat ze kan in corona tijd.
Alle reacties Link kopieren
Zolang ze weer terugkomt en kind niet dagenlang op de parkeerplaats staat lijkt het me prima. Ik deed dat ook weleens


Wat ik wel eng vind dat zijn ouders die hun kind in een fiets stoeltje hebben zitten, hun fiets ergens tegen aan zetten, zeggen; blijf stil zitten, en dan weglopen voor een pakje of wat dan ook

Dat vind ik onverantwoord en ik ben dan die vervelende bemoeial die zonder gevraagd te zijn andermans fiets gaat vasthouden
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf mijn kind niet laten zitten. Ook als het geen zomer is.

Wellicht kun je aanbieden aan de moeder om het kind wat sport te helpen met omkleden en samen met jou naar buiten (of naar binnen) te gaan. Zodat moeder haar peuter niet alleen hoeft te laten?
Alle reacties Link kopieren
Hoezo heb JIJ een dilemma?
De moeder, DIE heeft een dilemma. Als ze dat kind mee naar binnen neemt krijgt ze mensen over zich heen, en als ze dat kind in de auto laat krijgt ze ook mensen over zich heen.

Als je je zo'n zorgen maakt, biedt dan aan om op gepaste afstand op het kind in de auto te letten ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
26-10-2020 09:01
Ik lees net in een ander to dat het echt té asociaal is om je peuter even de supermarkt in te nemen, dus het zou zomaar kunnen dat deze moeder in een lastige spagaat zit: of de toorn van iedereen omdat er een peuter tussen anderen staat in de kleedkamers of de toorn van iedereen omdat er een peuter in de auto zit.
Precies mijn gedachte.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
In het begin van de Corona periode liet ik zoon van toen 3 tijdens boodschappen doen ook gewoon in de auto zitten, filmpje erbij op de telefoon en hij vond het wel prima.
Vertelde daar ook duidelijk bij dat ik snel weer terug zou zijn, mijn man werkt veel en tot laat vaak dus boodschappen doen als man thuis was, was geen optie.

Het ligt gewoon ook aan het kind, en ik zou de moeder er zeker niet op aanspreken, misschien zou je kunnen vragen of je haar kunt helpen ergens mee, op het kind in de auto letten of het andere kind meenemen naar haar auto als ze aangekleed zijn.

Zolang het buiten deze temperaturen zijn kan het echt geen kwaad om kind even in de auto te laten hoor.
Misschien is die moeder alleenstaand. Moet ze dan haar 2 jarige kind maar een half uur alleen thuis laten?! Niet iedereen heeft buren of iemand uit een netwerk die even op kan letten.

En dan willen jullie haar nog uit gaan maken voor slechte moeder door haar aan te spreken en te zeggen dat ze haar 2 jarige kind niet even alleen in de auto kan laten?! Ehh wat moet ze dan? Bied hulp aan als je het echt zo erg vind.
Alle reacties Link kopieren
Precies mij. Had ik ook zo gedaan. Schaam ik mij ervoor? Nee. Zou ik het zelf superfijn vinden? Nee...

Denk dat die moeders een beetje in spagaat zit, zo met die coronamaatregelen en sporten kind. Ze heeft er vast goed over nagedacht en zal vast haar uiterste best doen om zsm klaar te zijn.

Fijner een beetje naast mekaar te staan in deze tijd, dan tegenover mekaar ;)
Ik verbaas mij er eigenlijk meer over dat ouders mogen (moeten?) helpen met aankleden. Op alle sportlocaties, die ik ken zijn de kleedkamers gesloten. Kinderen, die binnen sporten trekken even snel een lange broek en jas aan, voordat ze op de fiets stappen en naar huis gaan.

On topic: ik zou het zelf niet doen, maar ik zou het ook weer niet ernstig genoeg vinden om een ouder er op aan te spreken met de huidige temperaturen.
Alecta schreef:
26-10-2020 10:13
Ik verbaas mij er eigenlijk meer over dat ouders mogen (moeten?) helpen met aankleden. Op alle sportlocaties, die ik ken zijn de kleedkamers gesloten. Kinderen, die binnen sporten trekken even snel een lange broek en jas aan, voordat ze op de fiets stappen en naar huis gaan.

On topic: ik zou het zelf niet doen, maar ik zou het ook weer niet ernstig genoeg vinden om een ouder er op aan te spreken met de huidige temperaturen.
Hier zijn de kleedkamers ook gewoon gesloten. Afzetten in sportkleding en ophalen in sportkleding.
Dus is idd wel bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf mijn kinderen nooit alleen gelaten in de auto tien ze zo klein waren. Maar ik zie hier ook geen gevaar in en zou moeder er zeker niet op aanspreken en al helemaal niet en committee.

Moeder snapt zelf ook heus wel dat dit niet de schoonheidsprijs verdient, dat hoef je haar niet te vertellen. Maar blijkbaar is dit voor haar de beste optie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat in de ' 1e' corona-golf ook weleens gedaan, kind van 2 even in de auto gelaten om zelf wat in de winkel te halen.(ik ben alleen met 2 kinderen) (nu neem ik haar soms wel mee, ion de winkelkar, omdat ze gaat huilen in de auto~)
Ik kon helaas niet anders, wilde haar niet mee de winkel in nemen omdat werd geadviseerd maar met 1 persoon te komen.
En dan maakte in me ook weer druk dat mensen haar in de auto zagen zitten en daar weer wat van vonden. Dus ik racete de winkel door.
Het een voelde niet goed, en het ander ook niet.
Het is echt lastig, en waarschijnlijk zit deze moeder ook omhoog op de een of andere manier.
Ik zou me er niet mee bemoeien. Het is geen zomer/warm, dan was het misschien een ander verhaal.
De andere moeder vind ik maar een opstoker.
Het is zo makkelijk ergens maar wat van te vinden en te veroordelen..
Het kind is niet in gevaar.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
26-10-2020 10:13
Ik verbaas mij er eigenlijk meer over dat ouders mogen (moeten?) helpen met aankleden. Op alle sportlocaties, die ik ken zijn de kleedkamers gesloten. Kinderen, die binnen sporten trekken even snel een lange broek en jas aan, voordat ze op de fiets stappen en naar huis gaan.

On topic: ik zou het zelf niet doen, maar ik zou het ook weer niet ernstig genoeg vinden om een ouder er op aan te spreken met de huidige temperaturen.
Ook bij zwemmen? Er wordt hier bij het zwemmen wel aangeraden om de allermakkelijkste kleding aan te doen, dat kind zelf uit kan trekken, maar een natte zwembroek vervangen door een droge onderbroek en het makkelijke huispak over het nog plakkende lijf mogen ouders nog steeds doen.
Alecta schreef:
26-10-2020 10:13
Ik verbaas mij er eigenlijk meer over dat ouders mogen (moeten?) helpen met aankleden. Op alle sportlocaties, die ik ken zijn de kleedkamers gesloten. Kinderen, die binnen sporten trekken even snel een lange broek en jas aan, voordat ze op de fiets stappen en naar huis gaan.

On topic: ik zou het zelf niet doen, maar ik zou het ook weer niet ernstig genoeg vinden om een ouder er op aan te spreken met de huidige temperaturen.
Op de dansschool van mijn dochter mogen de ouders van kinderen jonger dan 5 mee naar binnen om om te kleden (jas uit, broek/legging en schoenen uit, dansschoenen aan). Over het meenemen van broertjes en zusjes wordt heel moeilijk gedaan. Misschien begrijpelijk, maar ik kan mijn andere kind niet wegtoveren. Dus die blijft nu ook alleen buiten wachten. Is wel wat ouder, dus die begrijpt wat er van haar verwacht wordt, maar ideaal vind ik het niet.

Bij zwemles zijn de kleedkamers overigens ook nog gewoon open.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven